Aihe: Paljon sitä liksaa nyt sitten pitäisi pyytää?
1 2 3 4
baron
22.10.2010 13:51:23

Renki: Mun muistaakseni kyseessä oli jonkinlainen yhdistyksen palkkiolasku ja siitä mulle sanottiin itte asiassa pariltakin taholta, että tosta ei tarvitse maksaa veroja. Työkaverinkin sanoi, että hän on sen itse oikein verottajalta tarkastanut?
Itse vähän ihmettelin, että onko tuo asia tosiaan noin.

Ihan sama kuka on maksaja, yhdistys tai yksityinen henkilö.
Jos raha oli stipendi jotain taiteellista tai tieteellistä työtä varten niin se on eri asia mutta verottomia palkkioita ei ole olemassa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Renki
22.10.2010 15:47:10

baron: Ihan sama kuka on maksaja, yhdistys tai yksityinen henkilö.
Jos raha oli stipendi jotain taiteellista tai tieteellistä työtä varten niin se on eri asia mutta verottomia palkkioita ei ole olemassa.

OK. Kaikenlaisia satuja ne mullekin kertoo. Väitin kyllä tovin asian tiimoilta vastaankin, mutta sanoivat etten mä tiedä mistään mitään ;D
http://www.djemberenki.com/
Simo78
22.10.2010 21:17:54
baron: Ei sellaista oo että laillisesti/virallisesti joku voisi tyrkätä sulle muutaman satasen verovapaasti.

Toisaalta eipä tosta voi kiinnikään jäädä, jos joku antaa pimeästi pari sataa...
baron
22.10.2010 23:50:24 (muokattu 22.10.2010 23:50:33)

Simo78: Toisaalta eipä tosta voi kiinnikään jäädä, jos joku antaa pimeästi pari sataa...

Eri asia mikä on laillista ja mistä on pieni kiinnijoutumisen mahdollisuus.
Mitenhän yhdistyksen kirjanpitoon merkitään tuollainen suoritus?
Jos tilintarkastajat sen hyväksyvätkin niin verottaja varmasti ei.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
konehes
23.10.2010 02:38:22
Simo78: Toisaalta eipä tosta voi kiinnikään jäädä, jos joku antaa pimeästi pari sataa...

Niinpä. Aika monessa paikassa annetaan keikan jälkeen rahat suoraan käteen. Jotkut paikat haluaa matkalaskun tai bensakuitteja, mutta saajan kannalta tilanne on silti sama; palkka tulee pimeänä suoraan käteen. Mun kokemusten mukaan yhdistykset haluavat usein verokortin palkanmaksua varten. Tämänkin voi tietysti kiertää siten, että nostaa palkan "soitinvuokrana" tms.

Eli eipä noita veroasioita rumpuorkesterin tarvitse juuri miettiä, mikäli liksat on normaaleja tuntemattoman marginaalimusiikkia soittavan yhtyeen liksoja.
cherub with heavy metal machine
Simo78
23.10.2010 20:46:57
baron: Eri asia mikä on laillista ja mistä on pieni kiinnijoutumisen mahdollisuus.
Mitenhän yhdistyksen kirjanpitoon merkitään tuollainen suoritus?
Jos tilintarkastajat sen hyväksyvätkin niin verottaja varmasti ei.

Laillista tai ei, mutta jos 6henkeä saa pari sataa keikasta jokusen kerran vuodessa ja siitä miinustetaan bensat yms. kulut, niin mun näkemyksen mukaan ei tarvitsisi maksella veroja, verottaja tietenkin toista mieltä.
Bonham
23.10.2010 21:12:58
Simo78: Laillista tai ei, mutta jos 6henkeä saa pari sataa keikasta jokusen kerran vuodessa ja siitä miinustetaan bensat yms. kulut, niin mun näkemyksen mukaan ei tarvitsisi maksella veroja, verottaja tietenkin toista mieltä.

Kysymys on myöskin siitä, että miten maksaja selittää kirjapidossa "muutaman" satasen hävikin, jos vastaanottaja tai muuta ei löydy... pidemmän päälle ongelmallista
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
baron
23.10.2010 21:33:02 (muokattu 23.10.2010 21:42:38)

Simo78: Laillista tai ei, mutta jos 6henkeä saa pari sataa keikasta jokusen kerran vuodessa ja siitä miinustetaan bensat yms. kulut, niin mun näkemyksen mukaan ei tarvitsisi maksella veroja, verottaja tietenkin toista mieltä.

Se on kuiteskin tuloa ja jokainen voi omassa veroilmoituksessaan tehdä sitten tulonhankkimiseen liittyvät vähennykset.

Ei soittotulot poikkea mitenkään muista tuloista, joka alalla on "harmaata" taloutta mutta niistä on parasta olla joutumatta kiinni.

Oli mullakin aikoinaan vakkarikeikkapaikka, jossa kävin yksinään soittamassa. Ekan kerran jälkeen lähetin "virallisen" laskun, jonka maksaja olisi hyvin voinut pistää kirjanpitoonsa.
Hän maksoi sen mutta piti sitä kovin vaikeana ja monimutkaisena.
Jatkossa kapakoitsija otti sitten kassastaan pari seteliä ja iski ne mulle kouraan.

(Jos yrittäjällä on "pimeää" tuloa, hänelle voi olla helppoa päästä siitä "pimeästi" eroon?)
poppamies
23.10.2010 23:36:40

baron:

...Jos yrittäjällä on "pimeää" tuloa, hänelle voi olla helppoa päästä siitä "pimeästi" eroon?...

Eräänlaista rahanpesua soittamalla.
G strings are for strippers
Renki
24.10.2010 12:00:35

Tämä ehkä jo hieman offtopiccina, että kaikista parasta ehkä itselleen pysyä amatöörinä. Heti kun hommaan tulee raha mukaan, eli ns. ammattilaisuus tuntuu ongelmien suma olevan loputon.
Itsehän sitä aina kieltämättä miettii, että olisi kivaa sanoa olevansa muusikko, mutta kyllä nykypäivän meininki on aika verenseisauttavaa touhua. Mä oon aina kelannut sanan amatööri jotenkin alentavaksi tai haukkumasanaksi, mutta eihän se nyt tarkoita sitä ollenkaan, vaan ihmistä joka rakastaa asiaansa mitä tekee.
En, tiedä toisaalta kyllä tunnen kovaa vetoa alalle, onko se sitten kunnianhimoa, kohtaloa vai mitä lie. Itse asiassa tekisi mieli heittäytyä jo nyt työttömäksi taiteilijaksi, mutta ei anna vielä järki niin paljoa periksi.
Tunnen paljonkin ihmisiä, jotka ovat tehneet ton ratkaisun elämässään, että jumalauta minähän teen mitä haluan ja osaan. Ja tekeekin, mutta millä hinnalla. Kyllä siinä ihan kädestä suuhun eletään, toivotaan että jokin apurahahakemus onnistuisi tai saisi edes jonkun keikan jostakin. Se on kyllä ihan oikeasti sellaista taiteilijan kärsimystä, jotta ihan palkkatyöläistä hirvittää.

Todennäköisesti sama mullakin tuolla tulevaisuudessa häämöttää. Onneksi on kuitenkin asuntolainaa ja muuta, niin järki vähän edes jarruttaa...

Niin ja olen kyllä ihan vaan ojankaivaja miehiä, vaikka kyllähän nyt välillä sen verta lapsettaa, että hiekkalinnojakin on ihan kiva rakennella ;D
poppamies
24.10.2010 12:30:05

Renki:
Niin ja olen kyllä ihan vaan ojankaivaja miehiä, vaikka kyllähän nyt välillä sen verta lapsettaa, että hiekkalinnojakin on ihan kiva rakennella ;D

Olisin sitä mieltä että jos ei soita ammatikseen voi hyvin rkentaa hiekkalinnoja loppu elämänsä ja nauttia siitä. Jos soittamisella pitää elää on parempi että kaivaa ojia.
G strings are for strippers
Simo78
24.10.2010 13:41:46
baron: Se on kuiteskin tuloa ja jokainen voi omassa veroilmoituksessaan tehdä sitten tulonhankkimiseen liittyvät vähennykset.

Ei soittotulot poikkea mitenkään muista tuloista, joka alalla on "harmaata" taloutta mutta niistä on parasta olla joutumatta kiinni.

Ihan tietoiskuna, niin joskus aikaisemmin pikkutulot on pystynyt ottamaan ilman veroja, siis matkakulut, mutta sitten tätä alettu käyttämään väärin ja enää ei onnistu. Kyseinen homma on vaikeuttanut, esim. toimitsijoiden saamista urheilukisoihin yms. Eli enää ei voi maksaa pelkästään kilometrikorvauksia. Kyll mä niitä saan omasta duunista ja on oikeesti kyse paljon enemmästä määrästä kuin satunnaisista hunteista keikoilta ja mä en ees saa noita kovin paljon. Jotain suhteellisuutta asioihin...
oiva tumpeloinen
24.10.2010 15:19:00
Simo78: Ihan tietoiskuna, niin joskus aikaisemmin pikkutulot on pystynyt ottamaan ilman veroja, siis matkakulut, mutta sitten tätä alettu käyttämään väärin ja enää ei onnistu. Kyseinen homma on vaikeuttanut, esim. toimitsijoiden saamista urheilukisoihin yms. Eli enää ei voi maksaa pelkästään kilometrikorvauksia. Kyll mä niitä saan omasta duunista ja on oikeesti kyse paljon enemmästä määrästä kuin satunnaisista hunteista keikoilta ja mä en ees saa noita kovin paljon. Jotain suhteellisuutta asioihin...

Ihan näin tietoiskuna. Ne verottomatkin tulot pitäisi ilmoittaa verottajalle. Ja ne kyllä saa vieläkin ihan verottomana. Jossain vaiheessa vain verottaja alkaa miettimään, että onko kauhean järkevää harrastaa jonkinmoista duunia, jos sulla on ihan tolkuttomasti vaivaa ja kuluja siitä, mutta ei minkäänlaista tuloa. Harvapa oikeasti tekee 100+ keikkaa vuodessa ihan hupipohjalta pelkästään kulukorvauksella.....

Jotenkin tämä palsta on huvittava näiden korvausten suhteen. Veronkierto on ihan hyväksyttävää ja suositeltavaa, mut sanopas jotain warettamisesta, tekijänoikeuksien tallomisesta tai vastaavasta, niin täällä porukka lynkkaa heti. Vaikka summat on huomattavasti pienempiä kuin mitä yritetään vetää välistä verojen suhteen.
Thefish
24.10.2010 15:59:13
oiva tumpeloinen:
Jotenkin tämä palsta on huvittava näiden korvausten suhteen. Veronkierto on ihan hyväksyttävää ja suositeltavaa, mut sanopas jotain warettamisesta, tekijänoikeuksien tallomisesta tai vastaavasta, niin täällä porukka lynkkaa heti. Vaikka summat on huomattavasti pienempiä kuin mitä yritetään vetää välistä verojen suhteen.

Kas kun veronkierrossa soittajalle/säveltäjälle jääpi rahaa taskuun, warettamisessa lähtökohta on se, ettei musiikintekijälle jää yhtään mitään.

Siksi lynkataan.
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
oiva tumpeloinen
24.10.2010 16:09:58
Thefish: Kas kun veronkierrossa soittajalle/säveltäjälle jääpi rahaa taskuun, warettamisessa lähtökohta on se, ettei musiikintekijälle jää yhtään mitään.

Siksi lynkataan.

Joltain se on pois joka tapauksessa.
baron
24.10.2010 18:15:48

Simo78: Ihan tietoiskuna, niin joskus aikaisemmin pikkutulot on pystynyt ottamaan ilman veroja, siis matkakulut, mutta sitten tätä alettu käyttämään väärin ja enää ei onnistu. Kyseinen homma on vaikeuttanut, esim. toimitsijoiden saamista urheilukisoihin yms. Eli enää ei voi maksaa pelkästään kilometrikorvauksia. Kyll mä niitä saan omasta duunista ja on oikeesti kyse paljon enemmästä määrästä kuin satunnaisista hunteista keikoilta ja mä en ees saa noita kovin paljon. Jotain suhteellisuutta asioihin...

Verottajan nykytulkinta on että verovapaita matkakustannusten korvauksia voi saada työmatkasta ja työmatkan tunnistaa siitä että siitä saa liksaa.
Renki
24.10.2010 19:21:34

Aiheeseen mitenkään liittymättä ja liittyen: http://vimeo.com/1192842
(Katsokaa, oikeasti hyvä dokumentti! ja puhutaan sielllä siitä rahastakin ;D )
tepeh
24.10.2010 19:36:42
Mutta entä jos on alaikäinen? Eikö sitten saa tienata 1070, vai mitä se oli, euroa verottomana? Vai siis hä
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
Antti1
24.10.2010 19:49:53
tepeh: Mutta entä jos on alaikäinen? Eikö sitten saa tienata 1070, vai mitä se oli, euroa verottomana? Vai siis hä

Portaikkoverokortilla saa tienata jonkin verran, summaa en muista. Selviää verokortista ja todennäköisesti vero.fi osoitteesta.
PYÖRII! TÄÄ ON KUTSU SULLE!
oiva tumpeloinen
24.10.2010 22:38:09
Antti1: Portaikkoverokortilla saa tienata jonkin verran, summaa en muista. Selviää verokortista ja todennäköisesti vero.fi osoitteesta.

Jep. Lisäyksenä, ettei tuohon vaikuta alaikäisyys. Täysi-ikäinenkin saa ansaita sen tonnin pari vuodessa. Verottajan sivuilta tosiaan löytynee nuo veroportaat.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)