![]() 17.04.2007 07:53:31 | |
---|---|
Minusta ilmaisia keikkoja... ...Minulle ei kukaan lahjoita bensaa. Tämä kirjoitus oli itseasiassa aika viihdyttävä. Näin harrastuspohjalta nyt ja tulevaisuudessa musiikkia tekevänä voi suhtautua asiaan vähän rennommin. Jos joku keikka kiinnostaa, niin sen lähtee soittamaan ilmaiseksi edemmäskin, joskus taas ei isostakaan rahasta edes naapuriin. Kivi ja sämpylä | |
![]() 23.04.2007 20:04:48 | |
Jos kaikki päättäisivät olla menemättä ilmaiseksi, kapenisi keikkatarjonta sikäli että sitten aloittelijat ja ne kunnianhimoisinta ja omaehtoisinta musiikkia tekevät jäisivät ilman keikkaa. noinhan se ... kunnianhimoisuudesta en tiedä, mutta kun melko marginaalissa soitetaan niin aina on oltu tyytyväisiä jos on edes osa bensarahoista saatu - - onneksi on sen verran asiallinen päivätyö, että kestää rahoittaa soittoharrastustakin ja käydä vaikka liki toisella puolella suomea soittamassa jos homma muuten tuntuu omalta kannalta hauskalta... | |
![]() 06.05.2007 19:31:05 | |
Tarkoitukseni ei ollut loukata kenenkään harrastusta omalla mielipiteelläni. Soitan tällä hetkellä marginaalimusiikkia ja sovitukset tehdään huolella. Ei palkan pyytäminen työstä ole tosiaankaan omaan napaan tuijottamista. Se vain on niin omalla kohdallani tällä hetkellä, että minulla ei ole resursseja kustantaa kenenkään liiketoimintaa omalla työlläni ja omilla rahoillani. Kun menen soittamaan ravintolaan, tai esim. kesäterassille, niin se lisää esim. kaljan kulutusta kyseiselle ravintolalle,ja sehän on hyvä asia. Niin tapahtuu jokaisen muusikon kohdalla. En tarkoita, että jos tuntee epävarmuutta palkan pyytämisessä ja on vielä esiintymisen alkutaipaleella, niin ei tietenkään pyydetä isoja summia, mutta kyllä esim. lapsillekin voi 10 euroa antaa ja muille harrastelijoille bensat ja parikymppiä päälle. Itse en kehtaisi koskaan pyytää ketään soittamaan minun juhliini ilmaiseksi edes naapurista. Jos on rahaa kustantaa monien tuhansien eurojen juhlat, niin kyllä sieltä budjetista yksi sata euroa löytyy soittajalle, joka sen tunnelman tekee ja soittaa hiki bäässä aamuyöhön ja viihdyttää vieraita. | |
![]() 06.05.2007 20:01:01 | |
Tarkoitukseni ei ollut loukata kenenkään harrastusta omalla mielipiteelläni. Soitan tällä hetkellä marginaalimusiikkia ja sovitukset tehdään huolella. Ei palkan pyytäminen työstä ole tosiaankaan omaan napaan tuijottamista. Se vain on niin omalla kohdallani tällä hetkellä, että minulla ei ole resursseja kustantaa kenenkään liiketoimintaa omalla työlläni ja omilla rahoillani. Kun menen soittamaan ravintolaan, tai esim. kesäterassille, niin se lisää esim. kaljan kulutusta kyseiselle ravintolalle,ja sehän on hyvä asia. Niin tapahtuu jokaisen muusikon kohdalla. En tarkoita, että jos tuntee epävarmuutta palkan pyytämisessä ja on vielä esiintymisen alkutaipaleella, niin ei tietenkään pyydetä isoja summia, mutta kyllä esim. lapsillekin voi 10 euroa antaa ja muille harrastelijoille bensat ja parikymppiä päälle. Itse en kehtaisi koskaan pyytää ketään soittamaan minun juhliini ilmaiseksi edes naapurista. Jos on rahaa kustantaa monien tuhansien eurojen juhlat, niin kyllä sieltä budjetista yksi sata euroa löytyy soittajalle, joka sen tunnelman tekee ja soittaa hiki bäässä aamuyöhön ja viihdyttää vieraita. Tuossa on nyt juhlat ja normaalit baari-illat samassa sumpussa??? Ne on kuitenkin aika eri juttuja... ja kyllä siinä voi niinkin käydä, että se bändi vähentää sitä kaljanmyyntiä. Varsinkin tuntemattomien bändien tapauksessa Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 06.05.2007 21:23:29 (muokattu 06.05.2007 21:25:26) | |
Tarkoitukseni ei ollut loukata kenenkään harrastusta omalla mielipiteelläni. Soitan tällä hetkellä marginaalimusiikkia ja sovitukset tehdään huolella. Ei palkan pyytäminen työstä ole tosiaankaan omaan napaan tuijottamista. Se vain on niin omalla kohdallani tällä hetkellä, että minulla ei ole resursseja kustantaa kenenkään liiketoimintaa omalla työlläni ja omilla rahoillani. Kun menen soittamaan ravintolaan, tai esim. kesäterassille, niin se lisää esim. kaljan kulutusta kyseiselle ravintolalle,ja sehän on hyvä asia. Niin tapahtuu jokaisen muusikon kohdalla. En tarkoita, että jos tuntee epävarmuutta palkan pyytämisessä ja on vielä esiintymisen alkutaipaleella, niin ei tietenkään pyydetä isoja summia, mutta kyllä esim. lapsillekin voi 10 euroa antaa ja muille harrastelijoille bensat ja parikymppiä päälle. Itse en kehtaisi koskaan pyytää ketään soittamaan minun juhliini ilmaiseksi edes naapurista. Jos on rahaa kustantaa monien tuhansien eurojen juhlat, niin kyllä sieltä budjetista yksi sata euroa löytyy soittajalle, joka sen tunnelman tekee ja soittaa hiki bäässä aamuyöhön ja viihdyttää vieraita. Tekstissäsi oli ristiriitaisuuksia, joihin mielelläni kaipaisin selvennystä. -Tarkoitukseni ei ollut loukata kenenkään harrastusta omalla mielipiteelläni. Ei kyse ole harrastusten loukkamisesta. Jos soitat "marginaalimusiikkia" kuten sanot, olisi ehdotuksesi varma tae siitä että juuri sinulta loppuvat keikat. Marginaalimusiikkihan tarkoittaa sitä, ettei se vedä suurta yleisöä, so. sijaitsee musiikkikentän marginaalissa, ja tällä hetkellä ovat pienemmät keskikentänkin bändit palkkakuopassa. -Se vain on niin omalla kohdallani tällä hetkellä, että minulla ei ole resursseja kustantaa kenenkään liiketoimintaa omalla työlläni ja omilla rahoillani. Nyt en ymmärrä ollenkaan? Kenen liiketoimintaa olet kustantamassa? Artisti on töissä yleisölleen, ei ravintolalle eikä keikkajärkkärille. Yleisö maksaa ravintolalle oikeudesta kuulla artistia. (Muutenkaan en kyllä ymmärrä ajatusta, että sinä maksat jos joku toinen soittaa ilmaiseksi, mutta ehkä sulla on joku logiikka tässä.) -Kun menen soittamaan ravintolaan, tai esim. kesäterassille, niin se lisää esim. kaljan kulutusta kyseiselle ravintolalle Oletko varma? Kesäterasseilla elävä musiikki ei yleensä ainakaan lisää oluen kulutusta, joka on ilman musiikkiakin huipussaan. Ravintoloiden motiivi palkata marginaalisia esiintyjiä on yleensä aivan muu kuin rahantulo esiintyjän kautta; syynä on useammin se, että marginaaliartisti tuli halvemmaksi kuin se toiseksi halvin vahtoehto: karaoke. Jotain elävää esitystä näet pitää olla että saa pitää kapakkia auki aamuyöhön, se lukee laissa. -En tarkoita, että jos tuntee epävarmuutta palkan pyytämisessä ja on vielä esiintymisen alkutaipaleella, niin ei tietenkään pyydetä isoja summia, mutta kyllä esim. lapsillekin voi 10 euroa antaa ja muille harrastelijoille bensat ja parikymppiä päälle. No tuo ei vielä ihan palkasta käy. Js noilla liksoilla mennään, niin kyseessä on selvä "näyttökeikka". :-D -Jos on rahaa kustantaa monien tuhansien eurojen juhlat, niin kyllä sieltä budjetista yksi sata euroa löytyy soittajalle, joka sen tunnelman tekee ja soittaa hiki bäässä aamuyöhön ja viihdyttää vieraita Hääkeikoistako puhut? Niistä on aina ja joka tapauksessa tapana maksaa tariffin mukaan, koska kyllä kesäviikonloppuina keikkaa riittää kenelle tahansa joka osaa soittaa myös sen pakollisen valssin. Sata euroa ei riitäkään. Mutta mä luulen että tässä on joku erikoistapaus takana. Olet ehkä kiertävä kirkkourkuri, steppaava avainharpunsoittaja, vatsastapuhuva trubaduuri tai jotain muuta epätavallisempaa, jota ei tavallisten poppi- tai edes huttukeikkojen normeilla voi mitata? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 06.05.2007 23:11:41 | |
Kiitos hyvistä kommenteista! Olette myös oikeassa. Kuitenkin puhun aivan ilmaiseksi keikkailusta, eli siitä, että ei saada yhtikäs mitään, ei sentin senttiä. Toiselle joku on vähän, mikä on toiselle paljon. Tässä on varmasti moniakin näkökulmia ja hyvä että asia tulee esille monesta näkökulmasta. Kun menen ravintolakeikalle, niin minun palkkani maksaa ravintolaa pitävä yrittäjä.Välissä on ohjelmatoimisto. Yleisö on se, joka loppujen lopuksi koko lystin maksaa. Mutta ajatellaan, että on kaksi ravintolaa rinnakkain, toisessa on hyvä bändi ja toisessa ei mitään tunnelmaa samana iltana, niin kumpaanko menet mieluummin istumaan ja juomaan kaljaasi? Minä ainakin menen siihen ravintolaan, missä on se hyvä bändi ja litkin kaljaani ja nautin illasta. Ymmärtääkseni ravintolayrittäjätkin kuitenkin ansaitsevat elantonsa jostakin, myynnistä käsittääkseni, eli kuinka kauan ihmiset siellä viihtyvät ja istuvat ja ostavat ravintolan tuotteita. Onko minulla siis joku velvollisuus ajaa esim. 200 km omalla autolla, omilla bensoilla, soittaa koko ilta ilmaiseksi, sitten tulen kotiin aamulla,tankkaan auton omilla rahoilla ja jatkan samaa seuraavassa paikassa? Kyllä kai tästä kuuluu palkka maksaa? Tottakai teen joskus hyväntekeväisyyskeikkoja. Mutta se on ihan eri asia. Marginaalimusiikin esittäjät voivat seistä rohkeasti työnsä takana, siitä maksetaan kyllä, kun vain osaa myydä ja kanavat on kunnossa ja on keikat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Ei tietenkään missään tapauksessa pidä mennä ilmaiseksi! Hinta on sitten eri asia, mutta kyllä oman työn arvostaminen lähtee siitä, että ottaa työstään jonkinlaisen korvauksen. Mutta jokainen voi keikkailla kuinka parhaimmalta tuntuu! Tsemppiä kaikille! | |
![]() 07.05.2007 10:18:41 | |
Kiitos hyvistä kommenteista! Olette myös oikeassa. Kuitenkin puhun aivan ilmaiseksi keikkailusta, eli siitä, että ei saada yhtikäs mitään, ei sentin senttiä. Toiselle joku on vähän, mikä on toiselle paljon. Tässä on varmasti moniakin näkökulmia ja hyvä että asia tulee esille monesta näkökulmasta. Kun menen ravintolakeikalle, niin minun palkkani maksaa ravintolaa pitävä yrittäjä.Välissä on ohjelmatoimisto. Yleisö on se, joka loppujen lopuksi koko lystin maksaa. Mutta ajatellaan, että on kaksi ravintolaa rinnakkain, toisessa on hyvä bändi ja toisessa ei mitään tunnelmaa samana iltana, niin kumpaanko menet mieluummin istumaan ja juomaan kaljaasi? Minä ainakin menen siihen ravintolaan, missä on se hyvä bändi ja litkin kaljaani ja nautin illasta. Ymmärtääkseni ravintolayrittäjätkin kuitenkin ansaitsevat elantonsa jostakin, myynnistä käsittääkseni, eli kuinka kauan ihmiset siellä viihtyvät ja istuvat ja ostavat ravintolan tuotteita. Onko minulla siis joku velvollisuus ajaa esim. 200 km omalla autolla, omilla bensoilla, soittaa koko ilta ilmaiseksi, sitten tulen kotiin aamulla,tankkaan auton omilla rahoilla ja jatkan samaa seuraavassa paikassa? Kyllä kai tästä kuuluu palkka maksaa? Tottakai teen joskus hyväntekeväisyyskeikkoja. Mutta se on ihan eri asia. Marginaalimusiikin esittäjät voivat seistä rohkeasti työnsä takana, siitä maksetaan kyllä, kun vain osaa myydä ja kanavat on kunnossa ja on keikat oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Ei tietenkään missään tapauksessa pidä mennä ilmaiseksi! Hinta on sitten eri asia, mutta kyllä oman työn arvostaminen lähtee siitä, että ottaa työstään jonkinlaisen korvauksen. Mutta jokainen voi keikkailla kuinka parhaimmalta tuntuu! Tsemppiä kaikille! Siis soitatko sä covereita vai et? | |
![]() 07.05.2007 10:27:12 | |
Siis soitatko sä covereita vai et? Ei se vissiin soita. Tosin en minäkään jaksa lähteä millekään keikalle, omia tai lainattuja, soittamaan ilman liksaa. On just sen verran ongelmallisen ikänen, että on jo oppinut vittumaisen "en tee mitään ylimääräistä, kun tästä ei makseta" ja kaikki bändikaverit (ihan kaikki) on samanlaisia. Koita nyt repiä iloa siitä keikasta, kun joutuu kuitenkin tuuppimaan jotain vitun painavia laatikoita edes takasin. Sitten siinä näppylähanskaillessa ihmiset läpsyttelee olalle ja kehuu keikkaa. "no joo, olihan tää tällanen, mennee top sataan", kun ei viitti ihan töykeäkään olla. Keikkailu on ihan perseestä, jos ei siitä saa rahaa. En mä nyt ihan pelkällä narsismilla mitään mielihyvää saa. "kattokaa ku mä vedän, wau!", ja kuitenkin on ihan keskinkertanen makkarikitaristi. Huoooh. Rahaa! Roudareita ja ilmaisia taksikyytejä, kiitos. "Siinä vaiheessa menee bändillä huonosti, kun treenit tulee juomisen tielle..." | |
![]() 07.05.2007 12:40:26 | |
Mutta ajatellaan, että on kaksi ravintolaa rinnakkain, toisessa on hyvä bändi ja toisessa ei mitään tunnelmaa samana iltana, niin kumpaanko menet mieluummin istumaan ja juomaan kaljaasi? Jos se hyvä bändi on coverbändi, huttubändi tai se edustaa sellaista musalajia jota en halua kuulla (kuten vaikka heviä), menen jokseenkin varmasti siihen missä ei ole ohjelmaa. Varsinkin jos siellä ei ole edes levyltä soitettua taustamusaa. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 07.05.2007 12:46:28 | |
Jos se hyvä bändi on coverbändi, huttubändi tai se edustaa sellaista musalajia jota en halua kuulla (kuten vaikka heviä), menen jokseenkin varmasti siihen missä ei ole ohjelmaa. Varsinkin jos siellä ei ole edes levyltä soitettua taustamusaa. Mä meen siihen baariin, jossa on halvempi kalja. "Siinä vaiheessa menee bändillä huonosti, kun treenit tulee juomisen tielle..." | |
![]() 07.05.2007 12:54:19 | |
Mä meen siihen baariin, jossa on halvempi kalja. Mä meen siihen missä on paremman näköiset ämmät. Mark Levine: "Dissonance is not a pejorative term" | |
![]() 07.05.2007 12:57:43 | |
Mä meen siihen missä on paremman näköiset ämmät. Vetäkää kalsarikännit kotona, niin ei oo ongelmia. Korkeintaan sama ääni aina valittaa jostain. =) Antx. | |
![]() 07.05.2007 12:58:44 | |
Jos se hyvä bändi on coverbändi, huttubändi tai se edustaa sellaista musalajia jota en halua kuulla (kuten vaikka heviä), menen jokseenkin varmasti siihen missä ei ole ohjelmaa. Varsinkin jos siellä ei ole edes levyltä soitettua taustamusaa. Ikävä sanoa, mutta noinhan se on. Mulle - ja useimmille soittajille ja musa-alan ihmisille yleensäkin - taustamusiikin puuttuminen on lisäarvo. Mielellään mennään paikkaan missä voi olla varma ettei joudu kuuntelemaan musiikkia. Kamalinta kaikista on kiertelevien trubaduurien esittämä musiikki. Kesäisessä Helsingissä olen joutunut joskus jopa jättämään tuopin kesken ja pakenemaan paikalta, kun kiertelevä mandoliinipartio tai Beatlesia "tulkitseva" venäläispariskunta ei ole suostunut pyynnöistä huolimatta lopettamaan. Terveisiä vaan heille - biletys on biletystä ja päiväkalja päiväkaljaa, eikä niitä sovi sotkea. :-D Jo kaksikymppisenä tiesin, että mulle mieluisessa kapakassa on a) hiljaista, b) mukavat tuolit, c) hyvä palvelu portsareineen, d) mahdollisuus lukea, e) takkatuli. (Tupakointimahdollisuus on myös välttämättömyys, mutta sehän oli siihen aikaan itsestään selvää). Takkatulta lukuunottamatta noi ehdot toteutuu yleensä suosikkipaikoissani aika hyvin. Ja miksikö näin - koska kun työn puolesta joutuu viettämään koko ajan aikaa rokkibaareissa, vapaa-ajalla kaipaa tosiaan jotain muuta. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 09.05.2007 22:36:00 | |
Sillon kun me aloteltiin "keikkailu", niin me kyllä lähdettiin vaikka Ivaloon keikalle ilman korvauksia.. Tärkeintä oli päästä esiintymään.. "Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego
www.collarbone.org
www.myspace.com/collarboneband | |
![]() 10.05.2007 08:32:35 | |
Sillon kun me aloteltiin "keikkailu", niin me kyllä lähdettiin vaikka Ivaloon keikalle ilman korvauksia.. Tärkeintä oli päästä esiintymään.. Ja mä en sano alle sadanviidenkybän edes päivää. Kuten sanottu alussa ku yrittää työntää sitä huttuansa jengille ni housut kintuissa joutuu tekee. Mut siitä tilanteesta on oikeesti päästävä pikaseen eroon tai ei oo kohta enää pumppua. Noin niinku yleisesti ottaen. Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. | |
![]() 10.05.2007 17:19:31 | |
Ja mä en sano alle sadanviidenkybän edes päivää. Kuten sanottu alussa ku yrittää työntää sitä huttuansa jengille ni housut kintuissa joutuu tekee. Mut siitä tilanteesta on oikeesti päästävä pikaseen eroon tai ei oo kohta enää pumppua. Noin niinku yleisesti ottaen. Kyllähän se näin o. Japanilaiset koulutytöt liimaa pihevejä päähän ja komodo syö ne. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)