Torniojaws 05.03.2006 12:31:53 | |
---|
Olin miksaamassa, rakentamassa ja suunnittelemassa äänitekniikkaa akustiikkansa puolesta huonomaineisessa hallissa. Sattui olemaan siinä mielessä herkullinen tilanne kun lavalla ei ollut intrumenttivahvistimia, vaan enimmäkseen digitaalisoittimia. Oli saamarin paljon helpompi miksata omasta mielestäni kohtuullisen hyvä lopputulos kuin jos lavalla olisi ollut lujaa huutavia instrumenttivahvistimia. Tuossa on taas sitten se ongelma, että pienissä paikoissa on hyvä jos on edes PA vokalistille, saatikka sitten monitorointia koko bändille. |
musamies 05.03.2006 13:17:16 | |
---|
Tuossa on taas sitten se ongelma, että pienissä paikoissa on hyvä jos on edes PA vokalistille, saatikka sitten monitorointia koko bändille. Mun mielestä tilojen pienetessä rummut on vaikein ongelma jos rumpali ei ole mestari vetämään hiljaa. Liian suuriin esiintymistiloihin en ole vielä törmännyt. Ehkä urheilustadionit rupeaa olemaan ongelmallisia siinä mielessä tai jos tilat on niin suuret tai sokkeloiset, ettei esiintyjiä meinaa nähdä... |
Torniojaws 05.03.2006 17:09:07 | |
---|
Mun mielestä tilojen pienetessä rummut on vaikein ongelma jos rumpali ei ole mestari vetämään hiljaa. Liian suuriin esiintymistiloihin en ole vielä törmännyt. Ehkä urheilustadionit rupeaa olemaan ongelmallisia siinä mielessä tai jos tilat on niin suuret tai sokkeloiset, ettei esiintyjiä meinaa nähdä... Eikun en tarkoittanut pienellä tuossa pientä tilaa, vaan soittopaikkaa joka ei kylve rahoissa, jos näin sanotaan. |
musamies 05.03.2006 17:42:00 | |
---|
Eikun en tarkoittanut pienellä tuossa pientä tilaa, vaan soittopaikkaa joka ei kylve rahoissa, jos näin sanotaan. Mun tilanne se, että mä olen (ehkä myös valitettavasti) rahattomien keikkojen spesiaalimies, niin aika monesti tilanne on se, että tekniikka omaa käsialaa. Jos oikein minimalistisella tekniikalla haluan vetää, niin silloin vedän akustisesti haitarilla tai pianolla. |
Jake.e 06.03.2006 00:50:07 | |
---|
Reeniksellähän pärjää jopa 15 watilla. Jos rumpali soittaa vispilöillä kevyesti taputtaen. If you'd been a dog
They would've drowned you at birth |
Torniojaws 06.03.2006 01:42:41 | |
---|
Jos rumpali soittaa vispilöillä kevyesti taputtaen. Tai bändi on rahoissaan ja löytyy PA-laitteistosta varaa mikittää instrumentitkin. |
musamies 06.03.2006 10:51:05 | |
---|
Tai bändi on rahoissaan ja löytyy PA-laitteistosta varaa mikittää instrumentitkin. Mä en ole kokenut rumpujen mikittämistä rahakysymyksenä, vaan pikemminkin kun harvoin on niin hiljaa soittavaa rumpalia, että on tarvetta mikittämiselle. Bassorummun olen kuitenkin usein mikittänyt lähinnä tukevamman saundin takia. En tiedä minkälaisissa paikoissa muut palstan kirjoittajat vetelee, mutta omalla kohdalla aika harvoin osuus niin isoja areenoita, että rumpujen mikittäminen olisi välttämätöntä. Huomattavasti yleisempi on ollut niinpäin oleva haaste, että rumpujen alle meinaa hukkua laulu ja koskettimet kun ei ole tarkoitus, että PA:sta tuleva äänenvoimakkuus nousee haitalliselle tai epämiellyttävälle tasolle. |
Torniojaws 06.03.2006 15:01:10 | |
---|
Mä en ole kokenut rumpujen mikittämistä rahakysymyksenä, vaan pikemminkin kun harvoin on niin hiljaa soittavaa rumpalia, että on tarvetta mikittämiselle. Bassorummun olen kuitenkin usein mikittänyt lähinnä tukevamman saundin takia. En tiedä minkälaisissa paikoissa muut palstan kirjoittajat vetelee, mutta omalla kohdalla aika harvoin osuus niin isoja areenoita, että rumpujen mikittäminen olisi välttämätöntä. Tarkoitin kitaroita ja bassoa, en rumpuja. |
musamies 06.03.2006 16:16:20 | |
---|
Tarkoitin kitaroita ja bassoa, en rumpuja. Luin huolimattomasti. Meni sekaisin kun ensin kirjoitettiin rummuista. |
gösplstorm 08.03.2006 12:06:12 | |
---|
Saa aika hitonmoinen rokkitatsi rumpalilla olla jos 120w hukuttaa.. Alkaa mennä jo naurettavaksi. niin no toiset ilmeisesti pitää niitä vahvareita automaattisesti täysillä "olen pahoillani en voi siirtyä enää taaemmaksi kohden bussin takaosaa koska reseptiiviset elimeni observoivat käytävällä Blookkuksen!!" www.TheZippyWackos.com |
Sansei 12.03.2006 14:54:16 | |
---|
Elikkäs, hmm.. Olen jutut lukenut läpi ja olen pistänyt merkille että puhutaan rumpalista aika paljon, ja meidän rumpali ei ole raskas kätinen, että pystyy soittaan tosi hiljaakin. Ja olen ollut näkevinäni että 100w kaapit riittäisivät? http://www.thomann.de/thoiw3_tmixthebox_pm600_paset_2_prodinfo.html Tuommosia olen ajatellut(kun on pieni pudjetti), nuiden läpi tulisi, 2xlaulu ja 2xkitara ja beissille on oma vahvari. Riittääkö? |
musamies 12.03.2006 17:17:33 | |
---|
Ootko sä kokeillut laittaa kitarat mikserivahvistimen tai pa-laitteiden läpi kun tulee mieleen, että oletko ihan varma siitä, mitä olet hakemassa - ettei käy niin, ettei käy ettei kitaristit viitsi sen läpi soittaa? |
Sansei 12.03.2006 20:24:16 | |
---|
Ootko sä kokeillut laittaa kitarat mikserivahvistimen tai pa-laitteiden läpi kun tulee mieleen, että oletko ihan varma siitä, mitä olet hakemassa - ettei käy niin, ettei käy ettei kitaristit viitsi sen läpi soittaa? Olen kokeillut. Ja tällä hetkellä meillä on behringerin 4 kanavainen pikkumikseri ja siihen 60w basso combo jonka kautta soitetaan. Koska jos jokaisella olisi oma vahvistin niin koko talo pimenis(virta ei riitä). Eikä aleta kämppää vaihtamaan virranpuutteen vuoksi, koska tämä on ilmainen. Ja tuo on minusta ollut parempi vaihtoehto kuin jokaisella oma vahvari(sitäkin on kokeiltu). Ja koko bändi on sitä mieltä että omat pa/ laulukamat kitaroille ja laululle tarvitaan. |
musamies 13.03.2006 12:01:04 (muokattu 13.03.2006 12:05:28) | |
---|
Olen kokeillut. Ja tällä hetkellä meillä on behringerin 4 kanavainen pikkumikseri ja siihen 60w basso combo jonka kautta soitetaan. Mikäs siinä sitten. Koska jos jokaisella olisi oma vahvistin niin koko talo pimenis(virta ei riitä). Eikä aleta kämppää vaihtamaan virranpuutteen vuoksi, koska tämä on ilmainen. Ja tuo on minusta ollut parempi vaihtoehto kuin jokaisella oma vahvari(sitäkin on kokeiltu). Ja koko bändi on sitä mieltä että omat pa/ laulukamat kitaroille ja laululle tarvitaan. Hieman vaikea uskoa tuota virran riittämisongelmaa ellette soita jossain eräkämpässä tai matkailuautossa... Eihän ne istrumenttivahvistimet kuluta paljon paskaakaan virtaa ellei kaikilla jotkut jättikokoiset täysputkivahvistimet. Normaalin kitaravahvistimen virrankulutus on suorastaan minimaalinen. Sitten jos hankitte jotain tuontapaista, ei kannata välttämättä hankinnasta puhua muille PA nimikkeellä, vaan korkeintaan laulukamat, ellei halua kerätä negatiivisia irtopisteitä. http://www.thomann.de/thoiw3_tmixth … sn=c32e9e15ddcb35f8b5b703e00618d4af |
Sansei 13.03.2006 15:10:15 | |
---|
Hieman vaikea uskoa tuota virran riittämisongelmaa ellette soita jossain eräkämpässä tai matkailuautossa... Eihän ne istrumenttivahvistimet kuluta paljon paskaakaan virtaa ellei kaikilla jotkut jättikokoiset täysputkivahvistimet. Normaalin kitaravahvistimen virrankulutus on suorastaan minimaalinen. Joo, kiitos! Kyllä asia on vain niin ettei virta riitä. "Vuokra-isäntä"/mies joka on vastuussa kämpästä sanoi itse että pitää laittaa harkiten nuita vahvareita ettei kämppä pimene. Paikka on avovankilan tyhjillään olevan talon alakerrassa. Sitten jos hankitte jotain tuontapaista, ei kannata välttämättä hankinnasta puhua muille PA nimikkeellä, vaan korkeintaan laulukamat, ellei halua kerätä negatiivisia irtopisteitä. Joo. Tuon olen huomannut ja kun kirjoitin tuon tekstin niin oli vähän kiire ja laitoin siihen pa:n, mutta koitan muistaa sen laulukamat. |
musamies 13.03.2006 19:44:41 (muokattu 13.03.2006 19:48:50) | |
---|
Joo, kiitos! Kyllä asia on vain niin ettei virta riitä. "Vuokra-isäntä"/mies joka on vastuussa kämpästä sanoi itse että pitää laittaa harkiten nuita vahvareita ettei kämppä pimene. Paikka on avovankilan tyhjillään olevan talon alakerrassa. Eihän edes kerrostaloasunnoissa ole niin pieniä sulakkeita, että olisi mitään pelkoa mistään pimenemisestä? En kuitenkaan jostain kumman syystä ole perehtynyt vankilaolosuhteisiin, että onko siellä laitettu tarkoituksella jostain syystä jotkut aivan superpienet sulakkeet, ettei pääse pahantekoon sähkölaitteiden avulla. Normeeleja sulakkeita mm. 10 ampeeria ja 16 ampeeria. 230 voltin virralla siis kymmenellä amperiilla tulee 2300 wattia, jolla pistää jo konsertin pystyyn. |
Jumina5/6 14.03.2006 02:13:28 | |
---|
Kyllä asia on vain niin ettei virta riitä. "Vuokra-isäntä"/mies joka on vastuussa kämpästä sanoi itse että pitää laittaa harkiten nuita vahvareita ettei kämppä pimene. Paikka on avovankilan tyhjillään olevan talon alakerrassa. Kysyppäs siltä että minkäkokoinen sulake siellä on? Omana empiirisenä kokemuksena, 10 ampeerin sulake, ja kaikki virrat yhdestä rasiasta: Marsu 80w Pa+Sub 2x600w+1200w Joku kitaracombo 60w Hartken bassocombo 350w Tietsikka+midisyna ???w Muutama 60w lamppu About 6-8 tunnin jatkuvan luukutuksen aikana meni 'vain' kaksi sulaketta, eli aika hyvin kesti noinkin pienellä. (Nykyään siellä on hieman paremmat sähkönsaannit onneksi.) Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska? |
Torniojaws 14.03.2006 12:49:45 | |
---|
Tietsikka+midisyna ???w Keskivertotietokone näyttöineen kuluttaa noin 150 - 200W (huom: virtalähteen maksimiteho ei vaikuta kulutukseen). |
Da Make 14.03.2006 13:30:42 | |
---|
Joo, kiitos! Kyllä asia on vain niin ettei virta riitä. "Vuokra-isäntä"/mies joka on vastuussa kämpästä sanoi itse että pitää laittaa harkiten nuita vahvareita ettei kämppä pimene. Paikka on avovankilan tyhjillään olevan talon alakerrassa. Jos yhteydessä ei ole mitään kasvihuonetta UV valoineen en kyllä menisi heti uskomaan tuota. Olisko mahdollista että vuokraisäntä oli vihjaillut: "Jos on paljon vahvareita ja kova meteli niin pistän virrat poikki."? |
Sansei 14.03.2006 18:33:59 | |
---|
Olisko mahdollista että vuokraisäntä oli vihjaillut: "Jos on paljon vahvareita ja kova meteli niin pistän virrat poikki."? Ei ole. Sitä se minäkin että on heikot sähköt mutta jos se niin sanoo niin en sitte paremmin tiedä. |