Aihe: Mikä siinä on kun meluongelmaa ei saada aisoihin?
1 2 3 4 517 18 19 20 21 22 23 24
musamies
11.11.2004 10:21:09
Huomenta!

Samoin myös ja pölö vaan kaikille!

Mulle voi laittaa pikaviestiä jos joku haluaa muuten vaan turista ja kysellä kuulumisia.

Kannustavana alkuna tälle henkilökohtaisemmalle jutustelulle on jo nimimerkkini tiedoissa nimimerkki Martson ystävällinen tervehdys "pölö" ;-))
Notefix
11.11.2004 11:48:12 (muokattu 11.11.2004 11:49:57)

Tokihan nuokin diggailevat hyvästä meiningistä. - Luonnollisesti niin kauan kun se tapahtuu itse valitussa seurassa.

Hoho! Mitäs pahaa tuossa on...heh.

Noei..kyl lionsit, rotarit ja mitä niitä nyt onkaan on aika pelleilyä.
My name is Baron, Notefix Baron "
Jami
11.11.2004 12:08:47

Noei..kyl lionsit, rotarit ja mitä niitä nyt onkaan on aika pelleilyä.

Joo eikös ookki. Härmäskää leijonat ei saanu mitää muuta aikaan ku näköalatornin, sen juurelle kodan, parit leikkipuistot, sotaveteraanien tupien kunnostusta, parikymmentä pianoa erilaisiin julkisiin tiloihin mm. vanhainkodille, järjestävät joka vuosi sotaveteraanien keräyksen kuskaten autoillaan sotapoikia jotka kerää, esiintymislavan torille, neljä nuorta Australiaan tai johonkin vuosittain jne. Että aika pelleilyä.

Kaikkein eniten naurettavaksi homman tekee se että ne maksaa kaiken omasta pussistaan. Mitä nyt jonkun konsertin järjestävät silloin tällöin varainkeruumielessä. Ja kaiken tuoton jakavat yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Ei mitään omaan pussiin. Aika pelleilyä.

Toista se on tämä yhteenliittymä joka COB:ksi itseään kutsuu. Se se osaa pelata täydellisesti vain ja ainoastaan omaan pussiin. Taidanpa kuitenkin leijonaveljien puolesta pilata heidän täydellistä sisäänlämpiävyyttään julkaisemalla kaikkien nautittavaksi "Kiiparistien koston". Jospa loppuis tuo offtopicointi kun muut haluaa nautiskella riitelemällä melusta. hähähähäh.
fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki!
Notefix
11.11.2004 12:16:55

Taidanpa kuitenkin leijonaveljien puolesta pilata heidän täydellistä sisäänlämpiävyyttään julkaisemalla kaikkien nautittavaksi "Kiiparistien koston". Jospa loppuis tuo offtopicointi kun muut haluaa nautiskella riitelemällä melusta. hähähähäh.

Toi on kyllä kosto kauheimmasta päästä! Ok, sulla on niin hyvät valttikortit että mä en sano enää pahaa sanaa Lionsista, Rotareista, Vapaamuurareista yms.
My name is Baron, Notefix Baron "
Mikael
11.11.2004 13:09:02

Taidanpa kuitenkin leijonaveljien puolesta pilata heidän täydellistä sisäänlämpiävyyttään julkaisemalla kaikkien nautittavaksi "Kiiparistien koston". Jospa loppuis tuo offtopicointi kun muut haluaa nautiskella riitelemällä melusta. hähähähäh.

Hyvä!
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Fuzzy Boner
11.11.2004 14:11:29 (muokattu 11.11.2004 14:21:09)
Toista se on tämä yhteenliittymä joka COB:ksi itseään kutsuu. Se se osaa pelata täydellisesti vain ja ainoastaan omaan pussiin. Taidanpa kuitenkin leijonaveljien puolesta pilata heidän täydellistä sisäänlämpiävyyttään julkaisemalla kaikkien nautittavaksi "Kiiparistien koston"

Äänestäisit kai George W. Bushiaki? hehe
BaariMikko
11.11.2004 23:29:46

No näitä julkaisujahan tässä ollaan jo odoteltukin...
Kirjoitit jotenkin niin progressiivisesti etten ymmärtänyt mitään.
-DJ Lattialuukkukoira
d-iivil
11.11.2004 23:34:50
Kirkuvien teinityttöjen määrään en ole havainnut voimakkuudella mitään vaikutusta koska minun keikoilla ei semmoisia ole. Keikat saattavat olla esim. 50 vuotispäiviä, eläkkeelle jäämis juhlia, jotain koko perheen tapahtumia tai jotain muita ei niin mitään nuorison suosikkitapahtumia.

Tässäpä tämä selitys sinun jutuillesi tulikin. Hyvä. Pysy valitsemallasi tiellä äläkä enää jaksa jäkättää aiheesta.
musamies
12.11.2004 00:56:27
Tässäpä tämä selitys sinun jutuillesi tulikin. Hyvä. Pysy valitsemallasi tiellä äläkä enää jaksa jäkättää aiheesta.

Aion myös muualla kuin netissä tehdä jotain puhumani asian eteen.

Tänään tupsasti postissa kutsu 50 vuotispäiville.

Empä usko, että minusta tulee nuorison suosikkiartistia vaikka huudattaisin Hammondiani kuin jotain paholaisen värkkiä.

Treenasin kyllä tänään Tohtori Sykerön tunnusmusiikkia ja yritin siitä vääntää jotain vapaata improvisaatiota, joten peli ei kuitenkaan ole ihan kokonaan menetetty...

Hyvää yötä!
pitk
12.11.2004 22:53:52

Aion myös muualla kuin netissä tehdä jotain puhumani asian eteen.

Ennenkuin lähdet ristiretkelle (tai jatkat sitä), ole kiltti ja lue Reiskan artikkeli aiheesta. Reiska on maan eräs parhaita ja asiantuntevimpia äänentoistoalan ihmisiä ja on käynyt selvittämässä dB-asiaa eduskuntaa myöten ja todellakin tietää mistä puhuu.

Lue artikkeli ajatuksella ja mieluummin pari kolme kertaa ja mieti, mitä siinä sanotaan.

Linkki vielä kerran, jos ei aiemmin tarttunut kainaloon:

http://www.riffi.com/riffi101/Desibeli.htm
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
musamies
13.11.2004 00:18:18
Tuo oli jo huomattavasti parempi ehdotus kuin jäädä kotiin katsomaan Dallasia... varsinkaan kun en ole niitä innokkaimpia telkun katsojia, enkä etenkään saippuasarjojen. Joissain ohjelmissa on kuitenkin hyviä tunnusmusiikkeja, joista saan virikkeitä!

Ei mun tarkoitus ollut mitenkään loukata maan eturivin äänimiehiä ja olin lähinnä yllättynyt, että keskustelussa on niinkin paljon tekijämiehiä kuin on.

Siihen, että minua on alkanut kova melu ärsyttämään liittyy paitsi melusta alkava ininä korvassa, niin myös se, että ei ollut hyvä soittaa kovassa melussa vaikka oli lähes vimpan päälle oikeat Hammondit ja Rhodes.

"Esimerkiksi Pori Jazz -festivaaleilla Kirjurinluodon konserteissa yleisön aiheuttama taustamelu on noin 75 desibeliä. Tällaisessa tilanteessa musiikkiäänen tason pitäisi melusta erottuakseen olla noin 91 desibeliä, jotta musiikkia haluavat kuulijat eivät joutuisi lipun hinnalla kuuntelemaan vain muista syistä paikalle saapuneiden keskustelua ja kovaan ääneen kailotettuja kännykkäpuheluja."

Minun mielestä konserteissa käyvien ihmisten kannattaisi miettiä onko siellä tarpeen kovalla äänellä kailottaa kännykkäpuheluja. Luulisi, että kannattaa tyytyä tekstiviesteihin tai laittaa puhelin kokonaan kiinni.
pitk
13.11.2004 03:34:00 (muokattu 13.11.2004 03:36:53)

Tuo oli jo huomattavasti parempi ehdotus kuin jäädä kotiin katsomaan Dallasia...

Muistaakseni olen jo myöntänyt provosoineeni, ironisoineeni ja jopa piruilleeni tuolla lauseella. Enemmän kysymys oli heti lähdöstä äänenpaineenmitaustavoista. Saa telkkarista toki katsoa Idolsejakin ;-)

Minun mielestä konserteissa käyvien ihmisten kannattaisi miettiä onko siellä tarpeen kovalla äänellä kailottaa kännykkäpuheluja. Luulisi, että kannattaa tyytyä tekstiviesteihin tai laittaa puhelin kokonaan kiinni.

Niin kannataisi. Se, miten homma käytännössä etenee on toinen juttu. Ja siitä jutusta on Reiman kirjoituksissa kymysys. Vetele tuollaisissa olosuhteissa kahdeksaakymppiä, niin ne jotka todella haluavat kuunnella musiikkia jäävät ns. lehdelle soittelemaan. Muut soittelee kännyköillä... (...ja ovat saaneet liput firman liikelahjana ...ja todennäköisesti ymmärtävät jazz-musiikista suurinpiirtein samanverran kuin allekirjoittanut Hondurasin kielestä. Se on aika vähän).
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
baron
13.11.2004 03:43:50

Hirveä haloo itse itsensä säätelevästä ongelmasta!

Kun mä oon soittajana, mä muille haistattelen, paitsi maksajalle, jonka toiveen mukaan mä alan vaikka digisoittimia soittamaan akustisesti.

Kun mä oon yleisönä, poistun riittävän kauas, veskiin, naapurikapakkaan tai himaan, jollei vola miellytä.
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
musamies
13.11.2004 11:03:55
Jossain tilanteessa saattaisi olla apua, että on neljät eri paikkoihin sijoitetut yläpäät kahden asemasta. Vaikka tilan takaosassa toiset. Esim. jotkut pienet aktiivipöntöt, joihin signaali kulkeutuu jollain langattomalla menetelmällä.
kivi
13.11.2004 11:41:28 (muokattu 13.11.2004 11:42:07)
Jossain tilanteessa saattaisi olla apua, että on neljät eri paikkoihin sijoitetut yläpäät kahden asemasta. Vaikka tilan takaosassa toiset. Esim. jotkut pienet aktiivipöntöt, joihin signaali kulkeutuu jollain langattomalla menetelmällä.

Ai, sillai kuin keskikokoisissa ja vähän isommissa keikkapaikoissa järjestään (festareista nyt puhumattakaan)? Laajenna tuota oivallustasi vielä sen verran, että joku viivelinja vois olla kiva siinä kompensoimassa etäisyyttä.

:-)

Langattomuuden hyötyä en näe. Piuha on halpaa ja hemmetin paljon toimintavarmempaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
musamies
13.11.2004 11:56:17
Mulla tulee mieleen se Lahden jättisuihkulähde, jossa on kahdeksaan suuntaan sojottavat ämyrit, jotta saadaan tasaisempi äänikenttä.

Ai, sillai kuin keskikokoisissa ja vähän isommissa keikkapaikoissa järjestään (festareista nyt puhumattakaan)? Laajenna tuota oivallustasi vielä sen verran, että joku viivelinja vois olla kiva siinä kompensoimassa etäisyyttä.

Menestyksekkään ääniteknisen urani alkuvaiheilta ala-asteelta muistan kun koulun juhlasalissa, jonne mahtu ehkä lähemmäs tuhat henkilöä, oli lavan sivuilla pilarikaiuttimet ja katossa oli monta pientä mahtavasaundista ;-) kaiutinta.

Myös bussissa, jossa on taustamelua, löytyy monta superlaadukasta kaiutinta ja tasainen äänikenttä olisi vaikea toteuttaa kahdella edessa olevalla ämyrillä....
musamies
13.11.2004 12:26:15
Mulla tulee mieleen se Lahden jättisuihkulähde, jossa on kahdeksaan suuntaan sojottavat ämyrit, jotta saadaan tasaisempi äänikenttä.

Menestyksekkään ääniteknisen urani alkuvaiheilta ala-asteelta muistan kun koulun juhlasalissa, jonne mahtu ehkä lähemmäs tuhat henkilöä, oli lavan sivuilla pilarikaiuttimet ja katossa oli monta pientä mahtavasaundista ;-) kaiutinta.

Myös bussissa, jossa on taustamelua, löytyy monta superlaadukasta kaiutinta ja tasainen äänikenttä olisi vaikea toteuttaa kahdella edessa olevalla ämyrillä....

--------------

Tuliskohan mittään jos lavan suunnalla ne normaalit isot kamat alapäineen. Edessä olevat kamat vähän hiljemmalla kuin kahden yläpään tsysteemissä ja taakse huokailemaan tarvittaessa jotkut tuontapaiset ja tarvittaessa isommat tai näitä neljät:
FBT Aktiivi 2-tie kaiutin 8" + 1"
http://www.musamaailma.fi/proaudio/tuotteet/183/

Sitten niitä viivetsysteemejä tarpeen mukaan?
LHU
13.11.2004 13:02:07
Tuliskohan mittään jos lavan suunnalla ne normaalit isot kamat alapäineen. Edessä olevat kamat vähän hiljemmalla kuin kahden yläpään tsysteemissä ja taakse huokailemaan tarvittaessa jotkut tuontapaiset ja tarvittaessa isommat tai näitä neljät:
FBT Aktiivi 2-tie kaiutin 8" + 1"
Sitten niitä viivetsysteemejä tarpeen mukaan?

Eihän tuo vaadi normi kiertuebändeiltä kuin kahta asiaa, rahaa ja aikaa. Kaikkea voi haalia mukaan jos joku sen maksaa. Tommosten viivejärjestelmien rakentaminen, säätäminen, johtojen mahd. ripustaminen jne. vie vaan äkkiä yhden ylimääräisen tunnin, ja jos homma kestää nykyiselläänkin kahdesta kolmeen tuntiin, siis roudaus toiseen kerrokseen, rakentaminen (ääni, valo, somisteet, backline) ja se kuuluisa soundcheck niin kyllä pistää miettimään haluaako roudata pikkutötteröitä viivekaiuttimiksi ravintolaan, missä känninen roku tempaisee keikan aikana piuhan irti kun "se huusi suoraan korvaan". Tai sitten ne kaataa sen tai se kaatuu vahingossa jonkun ihmisen päälle, koska yleensä se ainoa paikka sille tikulle on jossain pöytien välissä. Niitä kun ei pysty vahtimaan keikan aikana. Sen sijaan niitä lavan luona olevia kaiuttimia pystytään helpostikin valvomaan.

Älkää nyt luulko että mä vastustaisin viivelinjojen käyttöä, en todellakaan. Keskiverto keikkapaikkaan, siis pizzeriaan tai ravintolan yökerhoon niitä en kuitenkaan veisi, em. syiden lisäksi sen takia että siellä "takana" on keikan aikana yleensä se ryhmä joka ei mitään haluakaan kuulla, ne odottaa että disco alkaa. Silloin juuri tapahtuu näitä "käännänpä tuon kajarin sojottamaan seinään" ilmiöitä.

Kaikkea itselle uutta on hyvä kokeilla ja pitääkin, mutta asioiden toimivuutta voi miettiä etukäteen paljonkin, ettei välttämättä tarvitse todeta keikkapaikalla että oho, tein aika paljon duunia mut eihän tää näin toimikaan. Ja oikeasti on myös niin että ei tuolla tienpäällä ollessa oikeasti riitä energiaa (eikä aikaa) "uusien" juttujen kokeilemiseen.
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
musamies
13.11.2004 13:20:55
Nyt ruvetaan tässä keskustelussa pääsemään mielestäni asialinjalle!

Näinhän se on, että ei valtava määrä vimpaimia tee automaattisesti onnelliseksi tai takaa keikan hyvää onnistumista.

Niistä ratkaisuista mitä olen tässä lähikuukausina kokeillut, yksi onnistuneimmista oli pienen pienessä esiintymistilassa yksi 2x15 + torvi kaappi, sitä ajamaan vanha Sound City 100 PA putkilla toteutettu mikserivahvistin ja kaappi oli bändin takana. Siihen tuli basso, laulu, sähkörummut. Laulussa efektinä erillinen jousikaiku. Itse vetelin haitarilla ilman mitään vahvistusta.

Ei jääny bändin jäsenille epäselväksi kuuluuko oma soitto tai laulu ämyristä.

Minua kiinnostaisi kokeilla joskus niitä lisäkaiuttimia ja viivetsysteemejäkin.

Pakko myöntää, että varsinkin voimajuomaa nauttinut yleisö ja iso määrä teknologiaa ripoteltuna sinne tänne ei ole ihan paras mahdollinen yhdistelmä. Jossain paikassa noita pikkuämyreitä saattais pystyä kiinnittämään johonkun rakenteisiin esim. kuormansidontaliinalla.
Neljä Ruuvia
13.11.2004 13:29:13 (muokattu 13.11.2004 13:30:01)
Nyt ruvetaan tässä keskustelussa pääsemään mielestäni asialinjalle!

Näinhän se on, että ei valtava määrä vimpaimia tee automaattisesti onnelliseksi tai takaa keikan hyvää onnistumista.

Niistä ratkaisuista mitä olen tässä lähikuukausina kokeillut, yksi onnistuneimmista oli pienen pienessä esiintymistilassa yksi 2x15 + torvi kaappi, sitä ajamaan vanha Sound City 100 PA putkilla toteutettu mikserivahvistin ja kaappi oli bändin takana. Siihen tuli basso, laulu, sähkörummut. Laulussa efektinä erillinen jousikaiku. Itse vetelin haitarilla ilman mitään vahvistusta.

Ei jääny bändin jäsenille epäselväksi kuuluuko oma soitto tai laulu ämyristä.

Minua kiinnostaisi kokeilla joskus niitä lisäkaiuttimia ja viivetsysteemejäkin.

Pakko myöntää, että varsinkin voimajuomaa nauttinut yleisö ja iso määrä teknologiaa ripoteltuna sinne tänne ei ole ihan paras mahdollinen yhdistelmä. Jossain paikassa noita pikkuämyreitä saattais pystyä kiinnittämään johonkun rakenteisiin esim. kuormansidontaliinalla.

Juu,mutta kun LHU just selitti tossa äsken että kun ne ei pysy ehjinä...ja aiheuttaa muutakin vaaraa.
Joku NEXO-merkkinenkin yläpään pikkupömpeli maksaa ihan helvetisti ja Boset lähes yhtä paljon.
Sitäpaitsi,ammatti äänimiehet hei,eiks alapäätäkin pitäis viivästää?
Luulisin että muuten menee aika kummalliseks?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)