Aihe: Mikä siinä on kun meluongelmaa ei saada aisoihin?
1 2 3 4 514 15 16 17 1820 21 22 23 24
musamies
10.11.2004 15:02:03
Edelleenkin sen 80 alkava lukema on turvallisempi kuin sadalla alkava jos ovat samalla tavalla mitatut.

Ei se muutu siitä miksikään vaikka tekisin väitöskirjan aiheesta.
Hannu H.
10.11.2004 15:13:20 (muokattu 10.11.2004 15:14:21)

Edelleenkin sen 80 alkava lukema on turvallisempi kuin sadalla alkava jos ovat samalla tavalla mitatut.

Onhan se turvallisempi... Mutta mitä järkeä on esittää musiikkia jos se ei kuulu? Esim. mainitsemasi 80dB on hiljaisempi kuin ruohonleikkuri tai raskas kuormuri. Kouluruokalassa on 80dB äänen voimakkuus (koulukirjasta näitä nappailin... ei mainittu tarkkoja mittaukseen liittyviä tekiöitä...)

Toimii ehkä silloin jos yleisö istuu hiljaa ku tikut paskassa (esimerkiksi siellä vanhainkodissa ja eläkeläisbileissä, joiden kantasoittaja olet, voi toimiakin...), mutta se ei oikeen sovi rock keikalle missä nuoriso hyppii, pomppii ja meuhkaa.
"May the tone be with you" IHKK #19
Roadari
10.11.2004 15:18:03
Tämmöinenkin löyty vielä,
http://www.info2.info.tampere.fi/eta/pankki/aanitek1/dBkas.htm

Vähän pitkäveteisempää, enemmän faktapohjaista tekstiä. Pitkä kun nälkävuosi, mutta täynnä asiaa. Hyvä kuva lineaarisen ja logaritmisen eroista. Kannattaa lukea jos kiinnostaa.

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Jami
10.11.2004 15:47:22 (muokattu 10.11.2004 15:55:31)

Tässä on nyt viisitoista sivua yritetty saada sinua ja Musamiestä ymmärtämään, mimmonen mittausyksikkö deebee on ja vähän myös sitä, mitä ääni on.

Sormunen on surkea tyyppi. Nytkään se ei voinu vastata siihen mitä kysyin. Lainasi kysymykseni ja suoltaa sitten paskaa silmät ja suut täyteen. Vastaamatta kysymykseen. Noinhan se aina tekee. No ei mua yhden noin pahasti asennevammaisen mielipiteet kyllä kiinnostakkaan. Pakko sitäkin vissiin on kyllä sietää. Netissä kun ollaan.

Edit: Niin jäi sanomatta että kiinnostais pitk:n ja lhu:n suosimat desibelit. Jos armollisesti vastaisivat kun näin nöyrästi kysyn.
fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki!
LHU
10.11.2004 16:38:01
Edit: Niin jäi sanomatta että kiinnostais pitk:n ja lhu:n suosimat desibelit. Jos armollisesti vastaisivat kun näin nöyrästi kysyn.

Mä tuun toimeen mainiosti kaikkien desibelien kanssa, joskus niitä on enemmän, joskus vähemmän, mut harvoin sopivasti. Ja niinkuin Tipikin tuolla aiemmin totesi, kaikkia ei voi yhdelläkertaa miellyttää.
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
Dr.Rubber
10.11.2004 17:00:33
Sormunen on surkea tyyppi.

Vitut on. Äkkinäinen voisi sinua sanoa tekstiesi perusteella vittumaiseksi, kusipäiseksi ja ennenkaikkea kärttyisäksi vanhaksi sedäksi.
Kyttä on poliisi!
Jami
10.11.2004 17:37:40

Mä tuun toimeen mainiosti kaikkien desibelien kanssa, joskus niitä on enemmän, joskus vähemmän, mut harvoin sopivasti. Ja niinkuin Tipikin tuolla aiemmin totesi, kaikkia ei voi yhdelläkertaa miellyttää.

No tuohan jo kertoikin paljon. Mitä sä pihtaat. Kerro ny reilusti mistä itse tykkäät ja mitä ajat jos päättää saat. Nähtäis että ollaanko erilinjoilla vai samaa mieltä.

Äkkinäinen voisi sinua sanoa tekstiesi perusteella vittumaiseksi, kusipäiseksi ja ennenkaikkea kärttyisäksi vanhaksi sedäksi.

Ei tartte luulla. Mähän oon sitä. Tosin vain sormusenlaisille. Joku jopa ymmärtää mun huumoria, vertauksia, vitsejä sekä villakoiran ydintä johon kulloinkin tähtään. No kaikille ei oo äiti lukenu satuja.
fletarehtaa ne palijo häjyysemmäkki!
musamies
10.11.2004 17:56:18 (muokattu 10.11.2004 18:05:41)
Onhan se turvallisempi... Mutta mitä järkeä on esittää musiikkia jos se ei kuulu?

Sellaisella keikalla en ole ikinä ollut soittamassa tai yleisönä, jossa kokonaisäänenvoimakkuus olisi aivan liian alhainen.

Sensijaan soittimien suhteessa toisiinsa ja soittimien suhteessa lauluun on useinkin korjattavaa.

(esimerkiksi siellä vanhainkodissa ja eläkeläisbileissä, joiden kantasoittaja olet, voi toimiakin...)

En ole niiden kantasoittaja, vaikka kokemusta on myös varttuneelle väelle suunnatun musiikin soittamisesta kuulijana jotain 90 vuotiasta porukkaa.

Huvittavaa siinä onkin, että miten nuorisolla voi olla niin hemmetin huono kuulo, ettei kuule vähemmällä... ;-)
Fortune
10.11.2004 18:05:59

Huvittavaa siinä onkin, että miten nuorisolla voi olla niin hemmetin huono kuulu, ettei kuule vähemmällä... ;-)

Minä en tajua, miten aikuiset ihmiset jaksavat provosoitua toistensa puheista, varsinkin kun kaikki puhuvat asiaa omissa konteksteissaan.

Maassa maan tavalla, rokkia on aina vedetty kovempaa kuin vanhainkotikeikkoja ja hyvä niin.

En minä mene rokkikeikalle sillä olettamuksella, että siellä voisi keskustella. Minä menen kuuntelemaan ja tuntemaan sitä musiikkia.

Tilanteen mukaan. Ei tilanne ole toivoton tai karannut käsistä, musiikin esitystilanteita on vain monenlaisia.

Helvetti, sama kuin neurologi menisi arvostelemaan kaivurikuskia turhan ronskeista otteista ja työvälineistä, kun "itse pärjää paljon hennommalla otteella ja hyvä tulee".

Phh, isot ihmiset.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Tilaa Mnet-paita!
musamies
10.11.2004 18:13:18
En minä mene rokkikeikalle sillä olettamuksella, että siellä voisi keskustella. Minä menen kuuntelemaan ja tuntemaan sitä musiikkia.

Jos menen kaupunginorkesterin konserttiin - jossa myöskin on tarkoitus kuunnella ihmeempiä keskustelematta muuten kuin väliajoilla - niin kyllä olisin pettynyt jos konsertissa tarvii korvatulpat.

Jami tuossa kertoi, että hänen tyttärensä oli mennyt katsomaan rokkikonserttia ja ei siellä viitsinyt olla kun oli laitteet liian lujalla.
LHU
10.11.2004 18:24:07
Mitä sä pihtaat. Kerro ny reilusti mistä itse tykkäät ja mitä ajat jos päättää saat. Nähtäis että ollaanko erilinjoilla vai samaa mieltä.

Tuskin sä oisit mun kanssani samaa mieltä vaikka mä sanoisin olevani kotoisin pohjanmaalta, diggailevani Härmän pelimanneja ja pitäväni jussi-paitaa painiessani poikien kanssa lauantai-iltapäivisin ennen saunaa kossua ja grillimakkaraa.

Miksatessani, mikäli asia on minun päätettävissäni on desibelitaso tilanteeseen sopiva. Alle 85 dB se on harvoin, tuskin koskaan.
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
musamies
10.11.2004 18:49:31 (muokattu 10.11.2004 19:09:40)
Kun emme tunne toisiamme sen kummemmin, niin taidan kertoa sellaisen ajatuksen, että vaikka minun pitäisi ikäni puolesta ymmärtää nykyistä nuorisokulttuuria, niin en silti sitä kunnolla ymmärrä.

En ymmärrä millä tavoin tulee mukamas hyvä meininki kun joku tekno soi älyttömän kovaa, ollaan kännissä tai pilleripöhnässä, sekoillaan ja käyttäydytään hölmösti. En ymmärrä MTV Music Channelin nuorekasta musiikkitarjontaa, enkä edes kunnolla tiedä ketkä nykyisin on nuorison suosikkiartisteja.

Paljon mieluummin kuin jossain teknobileissä, olisin Jussi paita päällä ja sahtituoppi kädessä kuuntelemassa Härmän pelimanneja ja turisemassa kylän miesten kanssa kunnallisasioista. Siinäpä olikin muuten hyvä idea keikka-asusteeksi...

Kerran kysyin eräältä sotaveteraanilta, että minkälaisesta musiikista hän pitää. Meillä olikin sitten yhteinen musiikkimaku kun molemmat pidämme Tapio Rautavaarasta...

Tuolta voi tilata JUSSIPAITA -hupparin ja Jussi t-paidan:
http://www.extremeduudsonit.com/b/kauppa/
sormunen
10.11.2004 20:36:06 (muokattu 10.11.2004 20:41:15)
Älähän Sormunen laita sanoja suuhuni, eikä mittayksikön ymmärtämisessäni ole ongelmaa.

No jos mittayksikön ymmärtämisessä ei ole ongelmia, niin sitten johtopäätös on, että sun kaltaisesi ihmiset on pidettävä kurissa. Mä en halua, että esiintymistilanteista tulee jonkun mielivaltaisen tulkinnan antamalla luvalla tapahtuvaa toimintaa, niinkuin vissiin sinä haluat.

Mutta, tosiasiassa mä kumminkin vielä suosittelisin asiaan perehtymistä. Kun viimeisinkin tämä 70-80-90-100 -luokittelu viittaa siihen, ettet ymmärrä mistä puhut. Myös Jamille voisi olla terveellistä tutustua työvälineeseensä, ääneen.

PS. EDIT. Rautavaara oli rokkijäbä. Samoin kuin ns. bigbandera Suomessa eli bändit nimeltä Dallapé, Ramblers ja Rytmipojat. Ne teki kaikkensa shown eteen ja ne uskoivat siihen. Ja olihan niitä myöhemminkin. Kun lähdettiin Britan kanssa reissuun, sanoi tämä, että mikään ei ole itse asiassa muuttunut muuten kuin että tiet on asfaltoitu. Tsekin (anteeksi Jami) jälkeen hän sanoi, että on sekin muuttunut, että nyt kuulee, mitä tekee.
musamies
10.11.2004 20:54:02 (muokattu 10.11.2004 21:06:34)
Olenhan itsekin äänentoiston ja rokinkin kanssa tekemisissä ja varmaankin tilaisuudet, jossa tietojani käytän, on erilaisia kuin mitä sinun vastaavat tilaisuudet.

sun kaltaisesi ihmiset on pidettävä kurissa. Mä en halua, että esiintymistilanteista tulee jonkun mielivaltaisen tulkinnan antamalla luvalla tapahtuvaa toimintaa, niinkuin vissiin sinä haluat.

Ajattelen asian samalla tapaa kuin nopeusrajoitukset. Varmaankin jollekin tulisi hyviä tai jännittäviä fiiliksiä jos teillä ei olisi nopeusrajoituksia. Esimerkiksi 80 km/h nopeusrajoitus voi tuntua jossain kohti alhaiselta, mutta se on mitoitettu siten, että pyritään välttämään onnettomuuksia kun joukossa on huonompiakin autoja ja kuskeja.

Toisaalta taas joillain pikkuteillä ei pysy auto mutkassa tiessä kiinni nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella... Ehkä tämä verrattavissa siihen jos PA-kamat säädetty isossa tilassa järkivoimakkuudelle, mutta joku yleisöstä tulee aivan kaiuttimen eteen omaa varomattomuuttaan...

Mikä on Sormunen se uhkakuva, jonka näet jos meluun liittyviä rajoituksia aavistuksen kiristettäisiin - kuka mielestäsi kärsisi haittaa tai vahinkoa?
Neljä Ruuvia
10.11.2004 21:32:03 (muokattu 10.11.2004 21:36:39)
. Ehkä tämä verrattavissa siihen jos PA-kamat säädetty isossa tilassa järkivoimakkuudelle, mutta joku yleisöstä tulee aivan kaiuttimen eteen omaa varomattomuuttaan...
No joo,nyt ollaan ytimessä. Ihan siihen metrin päähän ei kannattais kenenkään mennä.
Muistaakseni jo antiikkisessa Peaveyn 1x12 ja pieni pilli -Black Widow laulukaapissa luki: Jotain että: Warning! This speaker is capable of producing very high SPL! (Sound Pressure Level).
Oon ollut tilanteissa missä erikseen joudutaan pyytämään järjestysmiehiä viemään LAPSIA kauemmaksi PA:sta. Koska ei voinut oo olla soittamattakaan kun on poppisou tilattu ja jytää pitäis lapsille saada. Ja nuorille... Ja vanhoille silmänruokaa ja runkkareille unelmia. Kaikki vaan samaan tilaisuuteen. Tervetuloa koko perheen lehmänäyttelyyn. Ja ihan ammattihommia piti olla :-)
Edit: Viel että ,ei oo semmosia tilaisuuksia missä kaikki ois tyytyväisiä.
Hautajaisissakin on vähintään niitä kenen mielesta oli hyvä kun vainaja pääs pois ja niitä kenen mielestä lähti aivan turhan aikaisin...
Jotenkin lämmin tunnelma täällä päässä. Ottaa pattiin että tässä taustalla on koko ajan joku ihme arvokeskustelu rokin ja saatanallisuuden yhteydestä,ihan selvästi.
Dr.Rubber
10.11.2004 21:42:39
Ottaa pattiin että tässä taustalla on koko ajan joku ihme arvokeskustelu rokin ja saatanallisuuden yhteydestä,ihan selvästi.

Etpä osuvammin voinut asiaa kiteyttää.
Kyttä on poliisi!
musamies
10.11.2004 21:54:33
Ottaa pattiin että tässä taustalla on koko ajan joku ihme arvokeskustelu rokin ja saatanallisuuden yhteydestä,ihan selvästi.

Johtuuko saatanallisuudesta, vai jostain ihan käytännössä havaitusta seikasta, että poliisi edellyttää mitä luultavimmin enemmän järjestyksenvalvojia sanotaan nyt vaikka Popedan konsertissa kuin Härmän pelimannien?
Fuzzy Boner
10.11.2004 22:24:15
Huvittavaa siinä onkin, että miten nuorisolla voi olla niin hemmetin huono kuulo, ettei kuule vähemmällä... ;-)

ROKKIMusan pitää tulla niin että tuntuu munissa asti. Laittakaa tulpat korviin tai menkää sen hiton PA-kaapin edestä kauemmaksi jos alkaa tuntua kipua.

Noniin, eiköhän tää keskustelu jo riitä
Notefix
10.11.2004 22:24:28

ROKKIMusan pitää tulla niin että tuntuu munissa asti. Laittakaa tulpat korviin tai menkää sen hiton PA-kaapin edestä kauemmaksi jos alkaa tuntua kipua.

Noniin, eiköhän tää keskustelu jo riitä

Näin!
My name is Baron, Notefix Baron "
musamies
10.11.2004 22:25:56
Eli onko tarkoitus karkoittaa osa potentiaalisista maksavista kuulijoista tarkoituksella pois?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)