![]() 20.03.2008 22:22:44 | |
---|---|
Hihnaongelmia täälläkin ja olipahan tyylikkäästi vielä monikamerataltioitu keikka.... http://www.youtube.com/watch?v=BvEE7TVP4m8 Tossa on muuten paras intro ikinä missää :) "Ja pysytään siksi erossa viinasta, huumeista ja uudemmasta jazzista." | |
![]() 21.03.2008 04:21:46 | |
Hihnaongelmia täälläkin ja olipahan tyylikkäästi vielä monikamerataltioitu keikka.... http://www.youtube.com/watch?v=BvEE7TVP4m8 Tossa on muuten paras intro ikinä missää :) Hans Zimmer toimii aina. it's time to kick ass and chew bubble gum, and I'm all outta gum! | |
![]() 24.03.2008 17:41:40 | |
Kaveri pisti vahingosta Boss ME-50 multiefektistä virittimen päälle kun piti laittaa clean. Siinä muuten on ne polkimet vähän liian lähellä toisiaan. Keskimmäistä polkusinta kun oikein fiiliksessä polkasee, niin varmaan menee pohjaan ne kaksi muutakin. I broke my G-string while fingering A minor. | |
![]() 27.03.2008 12:53:55 (muokattu 02.04.2008 15:12:44) | |
En tiedä olenko jo kertonut aikaisemmin, mutta keikalla viimekesänä joku keksi että "hei, kitaristit vaihtaa kitaraa sen ja sen biisin välissä" noh, okei. Kitaroiden vaihdon paikka tulee enkä sitä edes muista, toinen kitaristi huikkasee et nyt kitara vaihtoon. Nopeasti piuha irti ja toinen kitara kaulaan. Samalla sekunnilla vokalisti huutaa jo biisin nimeä ja rumpali aikoo lyödä tahtia kun itse vielä hapuilen soittovehkeitä käsiini. oli ihanaa kun kumpikin kitaristi tuli messiin vasta ~kolmannen tahdin kohdalla hirmusessa häsessä. Ei tule toistumaan :) edit: ihan helvetin outoa sekoilua lauserakenteessa. Se mikä ei tapa - sattuu vitusti. | |
![]() 27.03.2008 13:50:29 | |
Ohan näitä, mutta yleensä se itestä nololta tuntuva juttu ei useinkaan näy yleisöön. Esim. joku biisin soittaminen väärin siten, ettei kitara lähdekään oikeassa kohdassa ei näy etenkään sellaiselle yleisölle, joka ei ennestään musiikkianne tunne. Monet tekniikan asiat tai piuhan tai hihnan irtoamisen yleisö ymmärtää yleensä eikä niissä hirmuista noloutta välttämättä ole, lähinnä vituttaa, jos muuten hyvä meno katkeaa johonkin teknisiin juttuihin. Tai no on se noloa, jos ei osaa laittaa sitä hihnaa/piuhaa takas kiinni ja jatkaa soittamista. Sen sijaan noloutta voi kyllä saada aikaan esim. liiallisella humalatilalla, huonoilla välispiikeillä tai soittamalla liian pitkään huonoja omia biisejään. Pari omaa noloilua: Ennen erästä keikkaa pidettiin reenit ja kielisoittimet viritettiin oikein mittarin kanssa reenikämpällä. Lavalla virettä ei tietenkään edes tarkistettu ennen ekan biisin aloittamista. Pielessähän ne tietty oli, ei paljoa, mutta sen verran, että häiritsi. Siinä sitten pojat kääntelivät viritysnappuloita ja tunsivat kuinka harvalukuinen yleisö teki heistä pilaa. No, ehkä meille ei naurettu niin paljoa kuin meistä silloin tuntui, mutta virittelyähän ei ole kovin kiva kuunnella, joten silloin alkoi päässä muhia päätös viripedaalin hommaamisesta, mutta vielä en ole sellaista saanut, piruvie, hankittua. Jonkun kerran oli koulussa ylioppilasjuhlat ja olin sitten sinne joutunut bassoa soittamaan. Olin reippaana poikana tehnyt monisivuisesta biisistä yhdelle a4:lle sopivan lapun, ettei tarvitsisi käännellä sivuja. Lappu oli ihan oikein tehty ja reeneissä homma meni hyvin, mutta keikalla onnistuin hyppäämään yhden rivin yli. Soinnut oli toki öbaut samoja, mutta ihan sama kuvio ei toistunut, joten soittelin ihan vikaääniä siellä koko koulun ja ylioppilaiden vanhempien edessä ja puna alkoi nousta poskille. No, onneksi lauluesitys oli pääosassa eikä mun mokailuja huomattu kauheasti. Esitystä ja bassonsoittoa naapurin ylioppilaan vanhemmat jopa kehu. :D Eniten on kuitenkin nolottanut oman bändin kulloisenkin nokkamiehen paskat välispiikit ja/tai jäätyminen biisien välissä. Piis | |
![]() 05.04.2008 01:21:27 | |
Kerran keikalla soittelin kitaralla biisin alussa cleanilla näppäilyä ja kun tuli aika pamauttaa säröt päälle, polkaisin blues driveriani. Ongelma oli siinä, että pedaalin leveli oli n.7.5 kertaa kovemmalla kun sen piti. Pianisti sanoi myöhemmin, että meinasi pudota tuolilta kun pelästyi niin pahasti :) Sen jälkeen ihmeissäni vääntelin kitaran volapotikkaa pienemmälle ja säröt laimeni hardrockista kantrirenkutukseksi, onneksi sopi silti biisiin oikein hyvin! Ei elämästä ole kukaan hengissä selvinnyt | |
![]() 11.04.2008 21:27:38 (muokattu 11.04.2008 21:28:22) | |
Ääni ja Vimma ei ole oikea vaihtoehto, jos haluaa soittaa keikan kunnolla. Meillä kävi sitten niin, että se joku ämmä siellä spiikkasi meidät sisään, ja sen jälkeen vielä laulaja rääkyen. Vauhdikas alku jäi sitten siihen, kun kaikessa rauhassa vielä ruuvailin symbaaleitani kiinni. Tässä vaiheessa oli vielä pedaalitkin laittamatta, asennot tarkistamatta ja soundcheck tekemättä. Yleisöstä kuuluvat "taputtakaa rumpalille tahtia ruuvailuun!" ja sen ohella kiusallinen hiljaisuus saivat aikaan mukavan tunnelman, jota kaiholla muistelen. Kaksi viimeistä jäi ajanpuutteen vuoksi tekemättä ja tuloksena soitin paskasti. No, Äänessä ja Vimmassa ei soitolla kuitenkaan voiteta, ajattelin. Ei nyt sitten kuitenkaan päästy jatkoon. Guitars are like assholes; Everybody has one. | |
![]() 16.04.2008 23:35:17 | |
4 keikkaa takana, parin päivän sisällä kummatkin. Koulu juttuja.. Mutta kummiskin yli 200 päiselle yleisölle tuli lämpättyä muita bändejä. Pahemmilta mokilta säästyin, paitsi kerran tuli venytys väärästä kohtaa riffissä. Itseäni otti päähän, mutta jatkoin vaan menoa rennosti, koska huomasin ettei kukaan reagoinut. "Music is Magic, Magic is life."- JH | |
![]() 17.04.2008 00:37:51 | |
Ääni ja Vimma ei ole oikea vaihtoehto, jos haluaa soittaa keikan kunnolla. Meillä sattui kans äänessä ja vimmassa aika koominen kämmi. Ensimmäinen biisi alkoi meikän kitarariffillä jonka seasta kuului vain rumpalin huuto: "stop stop! Mulla ei oo pedaalit paikallaan!" Ei siinä mitään. Riffi kesken ja odoteltiin aplodien kera kun rumpali vääntää pedaalit paikalleen. "A few things you should know about Michael Angelo: 1) He can play faster than you. 2) He can do it with both hands at once." | |
![]() 17.04.2008 02:18:23 | |
Meillä sattui kans äänessä ja vimmassa aika koominen kämmi. Ensimmäinen biisi alkoi meikän kitarariffillä jonka seasta kuului vain rumpalin huuto: "stop stop! Mulla ei oo pedaalit paikallaan!" Ei siinä mitään. Riffi kesken ja odoteltiin aplodien kera kun rumpali vääntää pedaalit paikalleen. Näin niissä voi hyvin helposti käydä. Se pari minuuttia ei vain rumpalille ole tarpeeksi. Guitars are like assholes; Everybody has one. | |
![]() 22.04.2008 23:10:36 | |
Olin eräällä keikalla tässä jokin aika sitten. Sielä bändi sit soitteli ja meininki oli ihan hyvä kunnes yhtäkkiä ensin kitaristilla tippu piuha ku se tallas päälle. Sit hetken päästä laulajalla ei kuulunu mitään mikistä, vissiin patteri loppu. Sit rumpali/monitorimiksaaja lähti vaihtaan patteria niin se polki jotku johot ja koko backline sammu. Siinä episoodissa meni varmaan kymmenen minuuttia keikasta. Sit sillä kitaristilla tippu se piuha vielä pari kertaa :D jeejee | |
![]() 23.04.2008 02:32:15 | |
Olin eräällä keikalla tässä jokin aika sitten. Sielä bändi sit soitteli ja meininki oli ihan hyvä kunnes yhtäkkiä ensin kitaristilla tippu piuha ku se tallas päälle. Sit hetken päästä laulajalla ei kuulunu mitään mikistä, vissiin patteri loppu. Sit rumpali/monitorimiksaaja lähti vaihtaan patteria niin se polki jotku johot ja koko backline sammu. Siinä episoodissa meni varmaan kymmenen minuuttia keikasta. Sit sillä kitaristilla tippu se piuha vielä pari kertaa :D Ammattimiehiä. Mut rokatessa roiskuu. Hoho. Rummut nurin ja nussimaan! | |
![]() 23.04.2008 08:48:57 | |
Taisi kyllä olla aika amatöörejä asialla jos piuhaa onnistui kokoajan irrottelemaan, ei se sieltä irtoa mun mielestä vaikka kuinka polkee jos se piuha koukkaa sieltä hihnan kautta. Se mikä ei tapa - sattuu vitusti. | |
![]() 23.04.2008 10:01:28 | |
Olimme 90-luvun lopussa pienimuotoisen ja pieniäänisen jazztriomme kanssa Isolla Roballa jossain baarissa keikalla. Toinen setti menossa, mukava ja lupsakka meininki, ja olimme soittamassa introa Night in Tunisiaan, kun basistimme kännykkä soi takin taskussa parin metrin päässä seinällä. Basisti ottaa kiireellä basson pois kaulasta, laittaa sen telineeseen viereensä, ja kävelee rotsille ja vastaa puhelimeen. "Haloo?" "Mitäs tässä... joo, nyt on vähän paha paikka... niin, eei, en oikein pysty puhumaan... keikalla oon... niin... joo..." Minä + rumpali + yleisö tuijottaa bassotaiteilijaa epäuskoisena kunnes nelikielisen guru ymmärtää lopettaa puhelun. Basisti tsuppailee muina miehina takaisin lauteille ja kyselee, että mihis jäätiin? Hyvä meininki! | |
![]() 23.04.2008 10:51:56 | |
Onhan noita sattunut... Viimeisin nolotilanne, tai no ei varsinaisesti nolo, mutta kuitenkin. Viime keikalla(on the rocks) hajos vahvari ja eipä löytynyt korvaavaa siihen hätään ja toisen bändin kitaristi ei lainannut. Pitipä sitten linjasoundilla rämpiä keikka läpi, sinänsä mitään sen kummempia soittomokia ei tullut. Basistin tekemiä mokia sitten riittää=): Yksi entinen basisti sammui kesken keikkaa, se jouduttiin kantamaan pois kun ei tullut mitään--> kolmisin rämmittiin muutama biisi. Oli kuulemma jossain vaiheessa vähän herännyt, katsonut lavalle ja todennut "eikös mun pitäis olla tuolla?" Toinen entinen basisti kanssa tapasi, yllätys yllätys, kännipäissään sekoilla, mm. heitti on the rocksin keikan jälkeen tuoppia paskaksi, sillä seurauksella, että saatiin porttari. Olivat ilmeisesti unohtaneet jutun, kun päästiin uudestaan, basisti kyllä vaihtunut välissä. | |
![]() 23.04.2008 14:25:01 | |
Itse siirryin aikoinaan langattoman mikrofonin käyttöön kun olin pari kertaa joutunut selvittelemään mikkipiuhaa irti telineestä n. 200 ihmisen edessä. Vielä pahemmaksi tilanteet teki se, että olen lavalla ilman laseja puolisokeana. Rock on. Muuten noloja tilanteita on olleet yleensä ne kun entisen yhtyeen eräs rumpali sössi hommia luoja ties minkä takia milloinkin. Kyllä hävetti olla lavalla silloin... "Some kind of spark to burn down your house..." | |
![]() 24.04.2008 20:59:36 | |
Voispa laittaa tänne tämmösenki keikkamuiston. Tämä ei kyllä osu tähän aiheeseen täysin. Mut meidän ex-bändi manageri (vanhempi ihminen) oli järkänny meille keikan Kempeleen uimahalliin. Olin aluksi ihan innoissani keikasta, kunnes tajusin, että vitsi meiänhän pitää soittaa tuolla vedenvieressä. No sen ikäsenä en edes tajunnu et sähkö on vaarallista :D. Mut se kyl pelotti et efektipedaalit ui vedessä et meneekö ne paskaks. Keikkameininki oli kyl ihan hyvä ja yleisö kilju ku viimestä päivää (alaaste ikäsiä :). Kaikuki oli aika mehevä uimahallissa, mut onneksi nyt älyää vähän enemmän et siinä ois voinu lähtee vaikka henki :(. Eli teille jotka luette: PITÄKÄÄ SÄHKÖ JA VESI KAUKANA TOISISTAAN!!!!!!!!!! Terv. Henri jeejee | |
![]() 24.04.2008 22:21:32 | |
PITÄKÄÄ SÄHKÖ JA VESI KAUKANA TOISISTAAN!!!!!!!!!! thx 4 info. En olis selvinny ilman tätä. Krapulan paranteleminen viinalla on tarkkaa touhua ku ripulin paranteleminen piereskelemällä. -Bluesmies | |
![]() 25.04.2008 07:48:59 | |
Voispa laittaa tänne tämmösenki keikkamuiston. Tämä ei kyllä osu tähän aiheeseen täysin. Mut meidän ex-bändi manageri (vanhempi ihminen) oli järkänny meille keikan Kempeleen uimahalliin. Olin aluksi ihan innoissani keikasta, kunnes tajusin, että vitsi meiänhän pitää soittaa tuolla vedenvieressä. No sen ikäsenä en edes tajunnu et sähkö on vaarallista :D. Mut se kyl pelotti et efektipedaalit ui vedessä et meneekö ne paskaks. Keikkameininki oli kyl ihan hyvä ja yleisö kilju ku viimestä päivää (alaaste ikäsiä :). Kaikuki oli aika mehevä uimahallissa, mut onneksi nyt älyää vähän enemmän et siinä ois voinu lähtee vaikka henki :(. Eli teille jotka luette: PITÄKÄÄ SÄHKÖ JA VESI KAUKANA TOISISTAAN!!!!!!!!!! Terv. Henri Siis anteeksi, ui vedessä, oikeesti? Kyllä ois jäänyt tekemättä ja miten helvetissä edes päästetään soittamaan tuohon tilaan ilman kunnon "kosteuden eristystä"? | |
![]() 25.04.2008 08:12:14 | |
Eilen tuli bassosta otsaan. Se mikä ei tapa - sattuu vitusti. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)