![]() 21.02.2005 19:08:03 | |
---|---|
Lähdetään nyt siitä, että kun olen yleisönä keikalla niin tärkeintä on, että keikka ei ole liian pitkä. Olen meinannut pitkästyä jopa suosikkini Iron Maidenin keikalla - liika on liikaa. Niinkuin moni on sanonutkin, varsinkin aloittelevien bändien pitäisi pitäytyä siinä max vähän runsaan puolen tunnin setissä. Ylenpalttisen pituuden sijaan voisi keskittyä tuon lyhyen setin tiukentamiseen. Ja settiin tietty vaan parhaita biisejä, että yleisölle jää paras mahdollinen kuva! Useammin setin vetäminen mielestäni kuuluu lähinnä cover- ja bilebändeille, tuntemattomampaa omaa rockia sisältävää settiä ei kannata katkoa tauoilla, vaan mestan useampaa settiä vaatiessa kannattaa ottaa vaikka kaveribändi messiin. Omille keikoille settilistoja kasaillessa on tullut mieleen ajatella biisin tempoa, tyyliä, sanoitusta ja jopa sävellajia. Tosin viimeksimainittu on hankalaa, koska heviä pitää aina vetää E-mollista :) Tunnelmallinen slovari kannattaa sijoitella ehkä keskivälin paikoille. Räjähtävä alku ja vaikuttava loppu on tärkeitä. Itse kyllä diggaan siitäkin että setti loppuu slovariin, kaikki eivät tosin diggaa. Hittiä voidaan alun ja lopun lisäksi käyttää siinä vaiheessa kun yleisössä ensimmäiset haukottelevat ja uutta säpinää saliin pitää saada. Bonhamin ehdotus covereiden vetämisestä siinä tilanteessa, että yleisö ei omalle matskulle syty, on yllättävä ja sinänsä oikein käyttökelpoinen. Muutenkin pari hyvinvedettyä ja tyyliin sopivaa coveria saattaa jättää yleisölle hyvän maun tuntemattomien rallien seassa. Hyvä settilista antaa oman mausteensa yleisfiilikseen, joka on se kaikkein tärkein! | |
![]() 21.02.2005 19:28:33 | |
Nuo pakottivat kirjoittamaan tähän... Aloitan usein rempseällä yksinkertaisella rokkibiisillä joka tulee "selkäytimestä". Ei tarvi miettiä sanoja tai sointukulkuja, samoin mahdolliset puutteet monitoroinnissa ei haittaa menoa. Loppuun tietty "superhitit". Taputusten yltyessä takahuoneessa valitaan joku biisi encoreksi, pääasia ettei sitä ole treenattu etukäteen. :P Covereista sen verran että valitsen ne huolella. Ei missään nimessä mitään Pop-hittiä, HendrixPurpleCCR-klassikkoa tai mitään muutakaan "suosittua" tai tunnettua biisiä... Aikuisen naisen tai Final Countdownin sijaan soitan vaikka Joni Mitchellin Chelsea Morningin tai King Crimsonin Exilesin. Palkitsevampaa mun mielestä on se että keikan jälkeen joku sofistikoitunut hämyhippi tulee kiittämään biisistä, jota ei ole koskaan kuullut livenä, kuin että urpoturpot bailaavat ja huutavat mukana Annamullepiiskaa. Itse biisijärjestyksen kasaan teemoittain, samasta aiheesta kertovat tai muuten toisiinsa liittyvät biisit peräkkäin... Pyrin löytämään jonkun sopivan juonen keikalle. Välispiikeissä yritän sanoa jotain hauskahkoa ja informatiivista. JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! | |
![]() 21.02.2005 20:40:40 | |
Meinasin kuolla Tampereella Klubilla tylsistymiseen kun eräs nimeltämainitsematon tunnettu suomalainen naisrokkari heitti kolmen tunnin _puuduttavan_ setin. Liika on liikaa. | |
![]() 21.02.2005 20:54:35 | |
Meinasin kuolla Tampereella Klubilla tylsistymiseen kun eräs nimeltämainitsematon tunnettu suomalainen naisrokkari heitti kolmen tunnin _puuduttavan_ setin. Liika on liikaa. Nää on kyllä karisma ja biisimateriaali kysymyksiä... nimittäin esim Springsteenin kohdalla olen jaksanut molemmat kerrat kuunnella innolla 3 ja puoli tuntia... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 22.02.2005 10:30:43 | |
Nää on kyllä karisma ja biisimateriaali kysymyksiä... nimittäin esim Springsteenin kohdalla olen jaksanut molemmat kerrat kuunnella innolla 3 ja puoli tuntia... ja auta armias kun se oma kulttibändi kerran pyörähtää pohjoismaissa. Kuinka lyhyeltä voi tunti silloin tuntua.. the Mystic may release maelstorms of fire, delete freewill, enter the land of the Spirit, or even stop time. | |
![]() 22.02.2005 12:04:45 | |
Nää on kyllä karisma ja biisimateriaali kysymyksiä... nimittäin esim Springsteenin kohdalla olen jaksanut molemmat kerrat kuunnella innolla 3 ja puoli tuntia... Kyllä minäkin Rushia kuuntelisin vaikka puoli päivää, mutta kun ne pirut eivät tule tänne koskaan eikä ole rahaa mennä Ruotsiin. "Look behind you, a three-necked guitar!" Marvel | |
![]() 22.02.2005 20:27:23 | |
Nää on kyllä karisma ja biisimateriaali kysymyksiä... nimittäin esim Springsteenin kohdalla olen jaksanut molemmat kerrat kuunnella innolla 3 ja puoli tuntia... Toisaalta se on kiinni myös mestasta. Klubiolosuhteissa tilanne on niin intensiivinen, että luontojaan setit ovat lyhkäsempiä. Myöskään biisejä ei voi venyttää ja vanuttaa aivan miten tahtoo, koska ei ole sitä yleishuminaa ja valtavaa ympäristöä, mikä kantaisi. Kyllä se Springsteenin kolmetuntinen olisi varmaan aika ankeeta jyystöä TVO:lla tai Seinäjoen Vaakunan yökertsissä. Mutta luonnollisesti perimmiltään on kyse matskusta. Eikä edes sen "hyvyydestä" vaan luonteesta. Toisaalta, mä oli kerran semmosella festivaalikeikalla, missä soittoaika oli 45 minuuttia ja bändi soitti siinä reilut kolme tuntia... Biisilistan teko on kanssa suoritus. Toisilla se on sama rundin alusta loppuun tietty sillä varauksella, että lavoja ja festivaaleja varten on lyhkänen versio. Toiset tekee aina uuden. Toiset tekee joka kerta huolellisesti miettien listan, mistä jos hyvin käy soitetaan eka biisi ja sitten mennään fiiliksellä... Siltikään sen teko ei ole ollut turhaa. | |
![]() 22.02.2005 22:08:58 | |
Lähdetään nyt siitä, että kun olen yleisönä keikalla niin tärkeintä on, että keikka ei ole liian pitkä. Olen meinannut pitkästyä jopa suosikkini Iron Maidenin keikalla - liika on liikaa. Niinkuin moni on sanonutkin, varsinkin aloittelevien bändien pitäisi pitäytyä siinä max vähän runsaan puolen tunnin setissä. Ylenpalttisen pituuden sijaan voisi keskittyä tuon lyhyen setin tiukentamiseen. Ja settiin tietty vaan parhaita biisejä, että yleisölle jää paras mahdollinen kuva! Useammin setin vetäminen mielestäni kuuluu lähinnä cover- ja bilebändeille, tuntemattomampaa omaa rockia sisältävää settiä ei kannata katkoa tauoilla, vaan mestan useampaa settiä vaatiessa kannattaa ottaa vaikka kaveribändi messiin. Omille keikoille settilistoja kasaillessa on tullut mieleen ajatella biisin tempoa, tyyliä, sanoitusta ja jopa sävellajia. Tosin viimeksimainittu on hankalaa, koska heviä pitää aina vetää E-mollista :) Tunnelmallinen slovari kannattaa sijoitella ehkä keskivälin paikoille. Räjähtävä alku ja vaikuttava loppu on tärkeitä. Itse kyllä diggaan siitäkin että setti loppuu slovariin, kaikki eivät tosin diggaa. Hittiä voidaan alun ja lopun lisäksi käyttää siinä vaiheessa kun yleisössä ensimmäiset haukottelevat ja uutta säpinää saliin pitää saada. Bonhamin ehdotus covereiden vetämisestä siinä tilanteessa, että yleisö ei omalle matskulle syty, on yllättävä ja sinänsä oikein käyttökelpoinen. Muutenkin pari hyvinvedettyä ja tyyliin sopivaa coveria saattaa jättää yleisölle hyvän maun tuntemattomien rallien seassa. Hyvä settilista antaa oman mausteensa yleisfiilikseen, joka on se kaikkein tärkein! Muuten todella hyvä kirjoitus, mutta Iron Maiden ei voi soittaa ikinä liikaa! :) Haetaan (soolo)kitaristia thrash metal bändiin (Lpr). | |
![]() 22.02.2005 22:18:59 | |
Muuten todella hyvä kirjoitus, mutta Iron Maiden ei voi soittaa ikinä liikaa! :) "liika on liikaa" ja se pitää paikkansa. vaikka pidän kovasti metallicasta ja maidenista, niin esim. metallican live shitin dvd:tä on mahdoton kattoa kerralla läpi. sama pätee maidenin rock in rioon. metallican keikka oli aivan siinä ja tuossa, ei yhtään pitempi ois saanu olla. mikä ihmeen zildjian.....? | |
![]() 22.02.2005 22:36:59 | |
1. Ekalla piisillä pitää hurmata yleisö niin, että haluavat kuulla lisää. 2. Vikalla piisillä pitää jengille jättää sellainen fiilis, että haluavat kuulla toistekin. 3. Väli pitää yrittää jotenkuten selvitä. Children of Baron: Magic in Keyboards.
Olet kirjoittanut keskusteluun 10000 kirjoitusta! | |
![]() 23.02.2005 02:41:50 | |
"liika on liikaa" ja se pitää paikkansa. vaikka pidän kovasti metallicasta ja maidenista, niin esim. metallican live shitin dvd:tä on mahdoton kattoa kerralla läpi. sama pätee maidenin rock in rioon. metallican keikka oli aivan siinä ja tuossa, ei yhtään pitempi ois saanu olla. No en minä puhukaan mistään DVD:ltä katselusta ja pullamössön syömisestä kotisohvalla, vaan aidosta livekatselmuksesta. Kyllä nuo molemmat setit olisi jaksanut katsoa livenä vaikka putkeen. Haetaan (soolo)kitaristia thrash metal bändiin (Lpr). | |
![]() 23.02.2005 07:28:28 | |
No en minä puhukaan mistään DVD:ltä katselusta ja pullamössön syömisestä kotisohvalla, vaan aidosta livekatselmuksesta. Kyllä nuo molemmat setit olisi jaksanut katsoa livenä vaikka putkeen. no, meitä on moneen junaan.... mut se metallican kesäinen konsertti oli kyl ihan tarpeeksi pitkä. "liika ON liikaa";) mikä ihmeen zildjian.....? | |
![]() 24.02.2005 23:53:19 | |
Yritän ottaa yleisön toiveita mahdollisimman paljon huomioon. Jos tiedän että joku bändin kova fani on tulossa keikalle niin settiin otetaan joku hänen suosikkibiiseistään (tottakai tiedän mitkä ovat suurimpien fanien suosikkibiisit). | |
![]() 25.02.2005 00:34:30 | |
Entäs jos vetää vaikkapa jotain doom metallia tai muuta laahausta/muuta suurelle rock-yleisölle vaikeasti avautuvaa meininkiä. Meinaan eipä niitä menopaloja tai suuria hittejä taida tällöin olla. Soitellaan kellareissa kunnes ollaan todella hyviä, että alan harrastajat ymmärtävät sitten keikalla? | |
![]() 25.02.2005 09:46:58 | |
Entäs jos vetää vaikkapa jotain doom metallia tai muuta laahausta/muuta suurelle rock-yleisölle vaikeasti avautuvaa meininkiä. Meinaan eipä niitä menopaloja tai suuria hittejä taida tällöin olla. Soitellaan kellareissa kunnes ollaan todella hyviä, että alan harrastajat ymmärtävät sitten keikalla? Aika lailla samoilla ehdoilla mennään, joskin niiden vähän nopeampien biisien merkitys korostuu jonkin verran. Kannattaa muistaa, että vaikka joku biisi olisikin näennäisesti hidas, siitä saattaa silti jäädä 'nopean' biisin vaikutelma livenä. Kannattaa myös sopia keikkapaikan kanssa että soittoaika on lämppäyshommissakin se 45 minuuttia jos suinkin vain mahdollista. On jokseenkin turhauttavaa ajaa monta sataa kilometria puolen tunnin ja neljän biisin takia :D Real metal for true bastards | |
![]() 25.02.2005 10:05:54 | |
Aika lailla samoilla ehdoilla mennään, joskin niiden vähän nopeampien biisien merkitys korostuu jonkin verran. Kannattaa muistaa, että vaikka joku biisi olisikin näennäisesti hidas, siitä saattaa silti jäädä 'nopean' biisin vaikutelma livenä. Kannattaa myös sopia keikkapaikan kanssa että soittoaika on lämppäyshommissakin se 45 minuuttia jos suinkin vain mahdollista. On jokseenkin turhauttavaa ajaa monta sataa kilometria puolen tunnin ja neljän biisin takia :D Lämppärikeikoissa ei mielestäni kannata esittää vaatimuksia, hyvä jos jonkun "nimekkään" lämppääjäksi ylipäätänsä pääsee... ne saattavat kuitenkin olla erittäin hyvin poikivia keikkoja. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 25.02.2005 11:04:00 | |
Lämppärikeikoissa ei mielestäni kannata esittää vaatimuksia, hyvä jos jonkun "nimekkään" lämppääjäksi ylipäätänsä pääsee... ne saattavat kuitenkin olla erittäin hyvin poikivia keikkoja. Niin no, en puhunutkaan vaatimisesta vaan sopimisesta ;) Real metal for true bastards | |
![]() 25.02.2005 11:07:16 | |
Niin no, en puhunutkaan vaatimisesta vaan sopimisesta ;) No juu, mutta pelivaraa ei kauheasti ole... toki aina voi kysyä... tuo vaatimus sana oli tosiaan harhaanjohtava. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) | |
![]() 25.02.2005 11:45:39 (muokattu 25.02.2005 11:51:29) | |
Kannattaa myös sopia keikkapaikan kanssa että soittoaika on lämppäyshommissakin se 45 minuuttia jos suinkin vain mahdollista. On jokseenkin turhauttavaa ajaa monta sataa kilometria puolen tunnin ja neljän biisin takia :D Tuossa on mielestäni nyt ongelma asenteessa. Nimittäin, ei se mitään natsihommaa oo, että rajoittaa lämppärin setin max. puoleen tuntiin enää siinä vaiheessa, kun on selvästi tiedossa että yleisö ei oo se lämppärin omin, ja kun ei "pääbändinkään" setti oo sen pidempi. Kilttinä ihmisenä mä olen antanut toisten soittaa niin kauan kuin ovat halunneet (tosin aina toivon, että pitäisivät sen siinä puolessa tunnissa), ja kun sieltä on sitten tullut milloin mitäkin enempi tai vähempi kunnianhimoista kuraa tai stoneria se kolme varttia - tunti, onpa tosi kiva itse kiivetä lauteille kun yleisö on valmiiksi ääriv***uuntunutta tai räkä poskella, valomerkki tekee tuloaan ja itselläkin vähän huono fiilis, että "maksetaanko tuokin illan tuloista?" ...hmm. Aika muuten sovitaan illan esiintyjien ja keikkapaikan kanssa yhdessä, ei keikkapaikan kanssa yksin. Toivon sulta ymmärtämystä - se puoli tuntia ja neljä biisiä saattaa olla yleisölle paljon arvokkaampi asia kuin 45 minuuttia tai puolitoista tuntia. Määrä ei ole laatua. :-) Itsellä on joillakin isojen mestojen lämppäyskeikoilla missä on tullut soitettua, rajoitettu setti 20 minuuttiin - 20 ensimmäiseen minuuttiin ovien aukeamisen jälkeen! Sama se, keikka on keikka. En mä pidä sitä v***uiluna, pääbändi vain varmistaa, että shöynsa saa kaiken huomion. Sitten takahuoneessa olutta, että jaksaa taas 300 kilometria kotiin. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 25.02.2005 12:07:46 (muokattu 25.02.2005 12:15:54) | |
Tuossa on mielestäni nyt ongelma asenteessa. Nimittäin, ei se mitään natsihommaa oo, että rajoittaa lämppärin setin max. puoleen tuntiin enää siinä vaiheessa, kun on selvästi tiedossa että yleisö ei oo se lämppärin omin, ja kun ei "pääbändinkään" setti oo sen pidempi. (...) Toivon sulta ymmärtämystä - se puoli tuntia ja neljä biisiä saattaa olla yleisölle paljon arvokkaampi asia kuin 45 minuuttia tai puolitoista tuntia. Määrä ei ole laatua. :-) Ei ole ongelmaa asenteessa - tiedän kyllä hyvin että puoli tuntia voi olla kaikin puolin parempi ratkaisu - mutta en tarkoittanut keikkailua yleisesti, vaan doom metal -setin rakentamista, kun sitä kysyttiin. Neljään biisiin on hyvin hankala sisällyttää draamallista kaarta, kun taas kuudella biisillä ja noin 40-45 minuutilla se onnistuu jo oikein hyvin :) Olin näköjään epäselvä tuossa aiemmin. (...) kun sieltä on sitten tullut milloin mitäkin enempi tai vähempi kunnianhimoista kuraa tai stoneria se kolme varttia - tunti, onpa tosi kiva itse kiivetä lauteille kun yleisö on valmiiksi ääriv***uuntunutta tai räkä poskella, valomerkki tekee tuloaan ja itselläkin vähän huono fiilis, että "maksetaanko tuokin illan tuloista?" ...hmm. Joo, tiedetään. Nimim. "soittanut doomia punkkareille 02:30 uudenvuoden aattona". Oli aika elämys ;D Real metal for true bastards | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)