![]() 24.08.2004 00:39:01 | |
---|---|
Eikö se nyt mitenkään kävis että oltais samaa mieltä? Haluatko sä muuttaa kantas että oltais eri mieltä? Niinkuin aikanaan hiekkalaatikolla käytiin keskusteluja; mä en ala sun kanssa tänään. Ei vaan, mä en ikävä kyllä löydä noista sun kirjoituksista sitä "villakoiraa", eli sitä hienon hienoa vivahdetta huumorin ja tosikkomaisuuden välillä. Mun mielestä sä vänkäät selkeistä perus- ja tosiasioista vastaan ihan vaan sen takia että sun mielestä niistä on kiva vängätä. Sä olet mun mielestä hirvittävän monessa asiassa väärässä, mutta en viitsi niitä enää toistaa koska Sormunen ja Pitk ovat sen jo tehneet. Ollakseen humoristinen kirjallisessa muodossa, täytyy käyttää monenlaisia kielikuvia ilmaistaakseen itseään. Se ei riitä, että kuvittelee itse mielessään olevansa "hauska". Muut eivät sitä välttämättä ymmärrä. Seuraavassa muutama kansainvälinen hymiö: :-) Perushymiö, yleinen vinistys ;-) Pilkettä silmäkulmassa :-( Surullinen, alakuloinen, pettynyt :-I Välinpitämätön "Hähähää" kalskahtaa ainakin minun korvaani (ja silmääni) paskaiselta räkänaurulta, joten moisen jälkeen on turha sympatiapisteitä odottaa. Internet-keskustelukin on vaikea paikka, periaatteessa ei pitäisi kirjoittaa mitään jos ei ole mitään sanottavaa, mutta jos kirjoittaa niin pitää yrittää tehdä itsensä mahdollisimman ymmärretyksi. Minä en ole yrittänyt olla hauska, myönnän olevani hieman tosikko, mutta hauska en ole, joten älkää ymmärtäkö väärin. Ei ne vuodet, vaan ne kilometrit... | |
![]() 24.08.2004 00:48:21 | |
Sulle ei siis mitenkään käy että mä oon samaa mieltä. Aika erikoista keskustelua. Siinä oot oikeassa että ei tämä enää hauskaa ole. Mä jätänkin teidät tänne keskenänne "keskustelemaan" ja siirryn backstagelle miitin suunnitteluun. Miitissähän nyt sitten kaikki läsnäolevat pääsevät henk.koht. todistamaan kuinka huono jami hommissaan on. Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan. | |
![]() 24.08.2004 01:35:46 (muokattu 24.08.2004 02:14:12) | |
Miitissähän nyt sitten kaikki läsnäolevat pääsevät henk.koht. todistamaan kuinka huono jami hommissaan on. Ei täällä käsittääkseni kukaan ole arvostellut sun ammattitaitoasi. Itse olen lähinnä erimieltä sun suhtautumisesta asioihin. Ja tapoihin hoitaa niitä. Mutta kaikki tämä käsityshän tulee täysin siitä mitä olet itse tänne kirjoitellut. Tota miittiä mä vaan ihmettelen. Siis sanana, ei suomea ruotsia eikä mitään. Miksi siis miitti? Miksei tapahtuma, kokoontuminen tai joku vastaava? Miitti, ziisus.... Soitetaankohan siellä tunnarina Miitin Tiltu? Ei ne vuodet, vaan ne kilometrit... | |
![]() 24.08.2004 08:43:33 | |
Hitto. Olis pitänyt taas selventää tarkemmin. Kommenttini tulevat rumputuolilta käsin - en ole miksaaja, enkä sellaiseksi edes tahdo. Ainakaan juuri nyt. Joskus harvoin, kun keikalla on monitorit ja joku ulkopuolinen niitä säätämässä, niistä on kuulunut ties mitä. Joskus on ollut jopa aikaa hieman säätää niitä, ettei ole se normaali viiden minuutin vaihto ja biisit soimaan, mutta silti: en usko, että monikaan rumpali tarvitsee monitoriinsa peltejä ja virveliä huonolla soundilla ja saatanan kovaa. Ei olis silti eka kerta, että niitä omastani tulisi. Basarin nyt ymmärtää, jos siinä on lötkö vire ja isoreikäinen etukalvo - itse en tahdo sitäkään. Laulua ja mahdollisesti vähän kitaraa, sen pitää riittää, tai balanssi ei ole kovin hyvin hallussa. Tämä nyt on vain tätä omaa lievää puritaaniutta, en väitä että kaikkien pitäisi tehdä näin. Mutta Karjalaisen Sauna on erinomainen esimerkki siitä, kuinka tämä toimii. Hyvän bändin ei pienessä tilassa oikeastaan edes pitäisi tarvita miksaajaa. Laulusoundi kuntoon ja kanavaa auki, soittajat hoitakoot miksailun pitämällä balanssit kohdillaan. Moneltako taittuu? Isommassa tilassa sitten mikkejä ja vahvistusta kehiin, mutta muuten sama meininki. Olis ideaali, vai mitä? | |
![]() 24.08.2004 08:53:56 | |
Olis ideaali, vai mitä? Aamen! Ramalamadingdong. | |
![]() 24.08.2004 09:30:22 | |
Locrianille haluaisin sanoa sen verran että itse olen ollut sekä "talonmiehenä" että "vakkariukkona" ja sen voin todeta että vaikka se vittuilu sillä hetkellä mukavalta tuntuukin niin ei sillä pitkälle pötkitä. Suosittelen välttämään. Kiitos neuvosta.Painan mieleeni.Tosin itse en ole ns. vittuilija-tyyppiä ja herjani ovat yleensä hymyn seasta heitettyä kannustusta silloin , kun näyttää siltä , että hommat saattavat ruveta kusemaan jos jotakuta ei hieman ohjata oikeaan suuntaan.Saamani palaute on lähes poikkeuksetta ollut positiivista.Saattaa tietenkin olla että tälläkin hetkellä joku heiluu puukon kanssa selän takana. ;-) I hate eatin' vegetables...
Can't swallow the wheelchair...
Tarvitseeko bändisi live-miksuuttajaa?Pistä viestiä. | |
![]() 24.08.2004 10:02:09 | |
Kiitos neuvosta.Painan mieleeni.Tosin itse en ole ns. vittuilija-tyyppiä ja herjani ovat yleensä hymyn seasta heitettyä kannustusta silloin , kun näyttää siltä , että hommat saattavat ruveta kusemaan jos jotakuta ei hieman ohjata oikeaan suuntaan.Saamani palaute on lähes poikkeuksetta ollut positiivista.Saattaa tietenkin olla että tälläkin hetkellä joku heiluu puukon kanssa selän takana. ;-) Sehän riippuu tietenkin siitäkin minkä kukin tulkitsee vittuiluksi. Jos kuitenkin tuntee ihan henkilötasolla bändin jota vakituiseen miksaa, tietää varmasti miten ko. henkilöiden kanssa voi kommunikoida. Kun sanon tutulle rumpalille että sun tomit kuulostaa paskalta, rumpali ottaa viritysavaimen käteen ja alkaa vääntää. Kumpikin tietää minun tarkoittavan että näistä tomeista ja tästä soittajasta saa irti paremman soundin. Turha sitä on liikaa ryhtyä iteroimaan, kun kuitenkin on tsekissä kiire. Samalla tavalla voin ihmetellä että kitaristin soundi on perseestä. No, sitä varten siinä combon kyljessä on niitä nuppeja että niitä voi käännellä. Sitten puhutaan siitä tarvitaanko lisää middleä, vähemmän yläpäätä, jne. Tarkoitan tällä sanoa että minusta on ihan luonnollista että tutun bändin kanssa kommunikaatio on suorempaa kuin tuntemattoman kanssa. Ulkopuolisen korvissa keskustelu saattaa kuulostaa aika rankaltakin, kunhan osalliset ymmärtävät keskustelua käytävän rakentavassa hengessä. Kyse ei siis ole itse asiassa vittuilusta tai riitelystä, vaan ytimekkäästä keskustelusta. Kyllähän meidän jokaisen on silti hyvä ajoittain miettiä omia asenteitamme ja lähestymistapojamme. Varmasti jokaisella vähääkään keikkailleella miksaajalla ja soittajalla on joskus ollut ikäviä kokemuksia muista tekniikan hemmoista tai soittajista. Kukaan ei varmaankaan haluaisi itse silti olla se vittumainen tyyppi jonka kanssa muiden on ikävä tehdä töitä. Ja tällä en mitenkään erityisesti viittaa Jamiin, jos joku niin luulee. Itse asiassa kyseessä on yhden käymäni m.net-miitin perusteella oikein mukava heppu. Ihmisistä on vain nettikirjoitusten perusteella niin pirun helppo muodostaa negatiivinen mielikuva, kuten täälläkin on joku tehnyt. | |
![]() 24.08.2004 10:04:40 | |
Tota miittiä mä vaan ihmettelen. Siis sanana, ei suomea ruotsia eikä mitään. Miksi siis miitti? Miksei tapahtuma, kokoontuminen tai joku vastaava? Miitti, ziisus.... Soitetaankohan siellä tunnarina Miitin Tiltu? Toi miitti-sana on sitä samaa nettislangia kuin hymiötkin. Kaikilla irc- ja nettiporukoilla on omat miittinsä. Muusikoiden.netin pääsivulla on tosin linkkinä ihan äidinkielellä 'Tapaamiset'... täältä näen kaiken (eikä kukaan näe minua) | |
![]() 24.08.2004 10:22:10 | |
Hyvän bändin ei pienessä tilassa oikeastaan edes pitäisi tarvita miksaajaa. Laulusoundi kuntoon ja kanavaa auki, soittajat hoitakoot miksailun pitämällä balanssit kohdillaan. Isommassa tilassa sitten mikkejä ja vahvistusta kehiin, mutta muuten sama meininki. Olis ideaali, vai mitä? Vaikka tuo kirjoituksesi nyt kuulostaakin siltä että kaikki bändit joilla on miksaaja ovat paskoja, olet silti osunut asian ytimeen. Livesoundissa kaikki lähtee bändin keskinäisestä volasta ja balanssista. Silloin miksaajakin pääsee tekemään työtään, eli toistamaan lavalta tulevaa ääntä yleisölle. Aina ei vain ole niin. Valitettavasti. Ei ne vuodet, vaan ne kilometrit... | |
![]() 24.08.2004 10:30:26 | |
Vääntö sormusen kans on vanhaa perua ja me ollaan jo periaatteessa eri mieltä. Joo mä oonkin ihmetellyt tota. Siinä on vaan se, että monet hyväaiheiset keskustelut tuhoutuvat, kun sä oot periaatteessa eri mieltä. Ikävää. | |
![]() 24.08.2004 13:09:24 | |
Vaikka tuo kirjoituksesi nyt kuulostaakin siltä että kaikki bändit joilla on miksaaja ovat paskoja, olet silti osunut asian ytimeen. Kiitos. Enkä tietenkään tarkoittanut sitä noin. Hyvä tila ja hyvä bändi, niin mihinkäs sitä miksaajaa silloin. Olis vaan yksi nappula, jossa lukee volume. Todellisuudessa vaan tilat on usein kehnoja ja bänditkin keskinkertaisia. Miksaaja pelastaa kuopasta, jos sattuu olemaan hyvä. Ei nekään kaikki ole, eikä niitä kaikkia kiinnosta. | |
![]() 24.08.2004 13:31:40 | |
Miän vain: Hyvän bändin ei pienessä tilassa oikeastaan edes pitäisi tarvita miksaajaa. Laulusoundi kuntoon ja kanavaa auki, soittajat hoitakoot miksailun pitämällä balanssit kohdillaan. Moneltako taittuu? Isommassa tilassa sitten mikkejä ja vahvistusta kehiin, mutta muuten sama meininki. Olis ideaali, vai mitä? Joo, kyllä ...mutta;-) Backlinella ja laulukamoilla heitetyt pikkuvedot kuulostavat mun korviin aina pääsääntöisesti parhailta, onhan niissä maailman paras mikseri (ilma) ja hienoin efektilaite (tila). Kun tätä kokonaisuutta sitten ruvetaan vahvistamaan, on kyseessä aina kompromissi. Mm: -Vahvistimet on laitettava "balanssia" pienemmälle, jotta niissä olisi säätövaraa, tämä taas johtaa siihen, että ne on saatava monitorointiin muutenkin kuin omista kaapeistaan. -Lähimikrofoni ottaa aina soundin tietyltä kohtaa, mikä on aivan eri asia kuin pidemmän matkaa kulkenut ilmapatsas jossa on koko alueen äänten summa. -PA:n koko signaalitie on tehty toistamaan yleistä kokoaluehönkää keskimäärin hyvin, mutta "jack of all trades is master of nothing", sanos engelsmanni. Eli kun PA-kaiutin toistaa tasaisesti kutakuinkin kaikkea, erikoistuneen instrumenttikaiuttimen soinnissa olennaisinta onkin, että kaiutin leikkaa huonointa ääntä pois. -Mitä pienempi kokonaisvolyymi, sitä enemmän lavavuoto ja vaihevirhe syö sointia; kuitenkin pitää olla aika iso paikka, että rokkirumpalin overheadit kannattaa avata. Jos orkesterin kokonaisvola on dynaaminen ja hyvä, PA:lta vaadittava melutaso kohtuullinen ja sovitukset kunnossa, voi orkesterin mikittää livenäkin vaikka stereoparina. Esimerkiksi moneen kertaan esiin nostettu J. Karjalaisen sauna sopinee esimerkiksi, olkoonkin, että heillä on sekä varaa että kiinnostusta hoitaa homma toisin. Stereoparina mikitetty 69 Eyes sen sijaan ei kiinnostane ketään... "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 24.08.2004 13:56:41 (muokattu 25.08.2004 13:09:47) | |
Tämäpä oli hyvinkin avartava lukutuokio. Tietääpä sitten seuraavalla kerralla, miten suhtautua miksaajaan. Mä ajattelisin ton miksaajabändi-homman niin, että siinä ollaan vähän niinku vuorovaikutuksessa. Eli kumpikin ottaa toisen toiveet ja mielipiteet ja rajoitteet huomioon. Tällä tavalla koko homma palvelee parhaiten yleisöä. Ja myös tällä tavalla saadaan osa niistä "paskoista miksaajista" kuriin ja oppimaan jotain. Asiallisuutta kehiin. Saitte kaikki plussan, ketkä ette puhunu vittuilusta ja sen eri tulkintatavoista yms. E:lisäsin... Niin se on, että liika jatsi johtaa aivosyöpään. -Bassballs- | |
![]() 24.08.2004 16:22:37 | |
Joo, kyllä ...mutta;-) Backlinella ja laulukamoilla heitetyt pikkuvedot kuulostavat mun korviin aina pääsääntöisesti parhailta, onhan niissä maailman paras mikseri (ilma) ja hienoin efektilaite (tila). Kun tätä kokonaisuutta sitten ruvetaan vahvistamaan, on kyseessä aina kompromissi. Heh-heh, pakko kärjistää (ja ottakaa nyt hyvät ihmiset tämä kirjoitus haudanvakavasti. Haudan!): Paras soundihan on, kun ei vahvisteta mitään. Ainahan se ääni sähkökitarassakin otetaan jostain kohdasta, eikä se sieltä kaiuttimesta samanlaisena ulos tule. Jotkut epatot kehtaavat laittaa vielä kaikenmaailman efektilaitteita siihen kitaran ja vahvistimen väliin! Eihän siitä nyt mitään voi tulla! Mä. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! | |
![]() 24.08.2004 16:58:24 | |
Jotkut epatot kehtaavat laittaa vielä kaikenmaailman efektilaitteita siihen kitaran ja vahvistimen väliin! Eihän siitä nyt mitään voi tulla! Eikä oo tullutkaan, olenpa nähnyt siinä välissä Australian Monitor merkkisen päätteenkin. Ei ne vuodet, vaan ne kilometrit... | |
![]() 24.08.2004 17:27:09 | |
Eikä oo tullutkaan, olenpa nähnyt siinä välissä Australian Monitor merkkisen päätteenkin. BROHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! | |
![]() 25.08.2004 10:34:30 | |
Joo, kyllä ...mutta;-) Nimen omaan. Kun maailma nyt ei satu olemaan täydellinen. Eikä mikrofoni kuule samoin kuin korva eikä täydellistä äänentoistoa ole olemassa. Jos täydellistä bändiäkään (aina on tyhmä ja juoppo basisti. ja epätahtirumpali.). Oikeastaan ihan hyvä niin, saapa säätää riittävästi. Ettei tule tylsä. Menee hymistelyksi ihan kohta tämä. Olkaa nyt edes joku perustelematta eri mieltä. Perinteiden vuoksi, edes. Stereoparina mikitetty 69 Eyes sen sijaan ei kiinnostane ketään... Jos nyt muutenkaan. Vai saako niin sanoa? | |
![]() 27.08.2004 15:29:27 | |
Hyvän bändin ei pienessä tilassa oikeastaan edes pitäisi tarvita miksaajaa. Laulusoundi kuntoon ja kanavaa auki, soittajat hoitakoot miksailun pitämällä balanssit kohdillaan. Moneltako taittuu? Isommassa tilassa sitten mikkejä ja vahvistusta kehiin, mutta muuten sama meininki. Olis ideaali, vai mitä? Juuri tällä mentaliteetillä saimme varmaan parhaat soundit koskaan viime keskiviikon keikalla. Mentiin ajoissa paikalle, kasattiin kamat ennenkuin miksaaja edes tuli paikalle ja pistettiin jamit pystyyn. Mentiin kaikki yleisön puolelle soittelemaan ja ruuvattiin semmonen hyvä "reenibalanssi" ilman PA:ta kohdalleen, siten että kaikki kuului. Oli kuulemma miksaajan helppo vääntää siitä sitten soundit kuntoon. Tökkäs vaan mikit paikalleen ja avas kanavat :P | |
![]() 28.08.2004 00:59:59 (muokattu 28.08.2004 01:00:45) | |
Mentiin kaikki yleisön puolelle soittelemaan Teidän rumpali lienee melkoinen epeli. A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old. | |
![]() 29.08.2004 11:39:13 | |
Jälleen tämä harmillinen liian kovaa soittamisen ongelma. Minkähän takia useimmat ihmiset - jopa muusikot - osaavat puhua koohtuullosella voimakkuudella, eivätkä joka tilanteessa huuda kurkku suorana? Koska äänenvoimakkuuden hallinta onnistuu puhuessa, niin mikä siinä on ettei se onnistu soittaessa. http://www.occuphealth.fi/Internet/Suomi/Aihesivut/Tyohygienia/Melu/ "Uuden meludirektiivin (2003/10/EY) määräykset astuvat voimaan vuonna 2006. Direktiivin mukaan kuulovaurion vaara alkaa A-painotetun melutason ylittäessä 80 desibeliä (dB). Tämä raja on alempi toimenpideraja. Mikäli työpaikalla melualtistustaso ylittää ylemmän toimenpiderajan, 85 dB, työnantajan on huolehdittava siitä, että korvaan kohdistuva melualtistustustaso ei ylitä 85 dB. Vastaavat rajat huippuäänenpaineille ovat 135 Pa (137 dB) ja 200 Pa (140 dB). Korvaan kohdistuvaa altistusta voidaan vähentää suojaimilla ja työjärjestelyillä." Lailla pitäisi määrätä pakolliseksi tekninen rajoitin äänentoistolaitteisiin, joka rajoittaa mittamikkiä käyttäen rajoittaa voimakkuuden 80 desibeliin. Laitteistolle pakollinen vuosikatsastus ja laitteiston käyttäminen luvanvaraiseksi. Jos käyttäisi luvatta, seurauksena olisi sakot ja ehkä laitteiston takavarikointi. Lupa pois jos voimakkuusasia ja rajoitin ei kunnossa. Sellaiset soittimet käyttökieltoon, joiden voimakkuutta ei saada melunormien mukaiseksi. Onko muita vähemmän byrokraattisia ratkaisuja ongelmaan? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)