Aihe: Pipariksi menneet keikat
1 2 3
Feggy
16.08.2004 13:12:27

Heh, onneksi ei. Sen sijaan suosikkeihin kuuluu virvelin snare-koneisto, joka juuttuu, eikä mene enää kiinni, kun sen keikalla avaa yhteen biisiin. Putoilevat lehmänkellot ja yllättäen ylösalaisin kääntyvät symbaalit ovat myös mukavia. Ja kapulat jotka tippuvat ja jumittuvat bassarinpedaaliin niin että se ei enää toimi (hirveä potkiskelu saada pois kesken biisin).

Toisinaan sitä pohtii että pitäisiköhän raahata mukana varavirveliä ja bassarinpedaalia, kaikki muu setissä on jotenkin korvattavissa, mutta nämä hajotessaan halvauttavat soiton aika tehokkaasti...

Aika yleinen käytäntö rumpaleilla...
Less is more.
mr_b
17.08.2004 10:42:57

Aika yleinen käytäntö rumpaleilla...

Pitäisi vaan sitten hankkia se varavirveli ja pedaali... :-)

(Omituista, 20v "soittamista" takana ja silti kalustossa on vain yksi b-pedaali. Yhden virvelin vielä tajuan, mutta mihin helvettiin kaikki vanhat pedaalini ovat joutuneet. Hrmp!)
Before I talk I should read a book.
jukyl
17.08.2004 13:32:22
Oli hääkeikka, roudattiin rojut aamupäivällä ennen häärahvaan saapumista ja pistettiin soundit kohdilleen. Samalle päivälle sattui kaverin 30-v synttärit ja ajateltiin rumpalin kanssa käydä kattomassa tilanne - rumpali ajoi. Juhlat oli siellä kovimmillaan ja meikku ehti vetää känät - harrastelija kun oon. Iltaisesta hääkeikasta en muista yhtikkäs mittä, olin kuulemma käynyt häävalssin aikana tupakalla ja tullut takasin. Keikan jälkeen synttärijuhlille takaisin ja aamuherätys savulta haisten jostain kodasta.
Hannu H.
24.09.2004 10:53:39 (muokattu 25.09.2004 21:29:24)

No pistänpä minäkin sitten parit.

Ylä-asteen kevätjuhla (pois pääsemässä).
Akustisella kaverin kanssa säestimme kuoroa. Pikkutakki päällä. Oli vähän kankea olo normaaliin verrattuna soittaa istuviltaan akustista :)

Lukion puurojuhla vuonna joku.
Kaverin kanssa basso&kitara yhdistelmällä "zz-top" veto jossa meillä oli mopista tehdyt parrat (true rock). Noh... muuten ei mitään vikaa mutta se parta tunki kokoaika kielien päälle ku heilu ja sai vähän välii heittää sitä olan yli (yleisöllä tosin oli hauskaa juu.)
Kaiken lisäksi ei saatu äänentoistoa toimimaan joten laulut ei kuulunu eli soitimme perin hiljaa sähköskitalla ja bassolla :)

EDIT: niin ja samaisissa joulujuhlissa pääsin yllärinä säestämään joulupukkilaulua pianolla eikä ollu nuotteja mukana. No enhän minä ny oikee muistanu miten se menee joten pimputtelin mitä sattuu...

Yläasteella olin myös steelbandissä (semmosia tynnyrinpohjia mitä hakataan kapuloilla esim. steelband lovers tunnetumpi tämmönen bändi suomessa)
Niillä keikoilla sattu sitte vaikka mitä "perussettiä" nuottitelineitten kaatumisineen ja kapuloiden lentämisineen.

EDIT2: Ainiin... yksi keikka on tallennettu videolle ja musta näkyy siinä vaan jalat ku soitin flyygelillä ja oli nuottiteline pystyssä (ei mulla mitään nuotteja tosin ollu)
"May the tone be with you"
kivi
24.09.2004 11:15:32
Pitäisi vaan sitten hankkia se varavirveli ja pedaali... :-)

Suosittelen. Nykyisen rumpalin kanssa ekalla keikalla, tais olla Heinolassa, ensimmäisen biisin alussa bassarin nuija meni poikki. Onneksi varapedaali on aina mukana, samoin varavirveli ja pidemmillä rundeilla bassarin varakalvo myös.

Ei muuta kuin kertomaan alkuspiikkiä vähän pidempään, ja sitten läks'

Kieltenkatkomisista pahin tapahtui muinaisella Lepakolla, 80-luvun puolivälissä. Oli silloinen bändi todella huonossa jamassa, virtsa ja päihteet nousseet kilpaa päähän ja todellisuus todella hämärtynyt, ja eikös lavalle mennessä huomata, että komppiryhmä on takahuoneen viinitarjoilusta päissään kuin ankat.

Silloin hävetti ja v***tti niin, että ensimmäisen biisin aikana löin hermoissani kaikista kolmesta kitarastani poikki E, A ja D -kielet. Seuraavan bändin solisti tarjosi telecasteriaan lavalle, en kehdannut ottaa, etten rikkoisi sitäkin. Eiku vaihtamaan kieliä kiroillen, ja setti läpi miten kuten.

Nykyään en juuri katko kieliä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
bibly
11.02.2005 20:52:37
okei okei.. bändimme toinen keikka meni äärettömän hyvin muuten, mutta basso ei ollut päällä :) oli basistin hyvä rämpytellä siinä sitten.. eihän se sitä tietty tajunnu, mutta loppuvaiheessa huomattiin että jaahas jaahas.. eikait siin' sitten..

eräs pieni aloitusvirhe tuli uuden vuoden keikalla, kun oli minun tarkoitus aloittaa viimeinen kappale alkusoitolla yksin.. iik... :()!!! ja mitäs mitäs, minä ihan jumissa ja horroksessa, alotin, ja sain sormet ristiin, alotin uudestaan, ja sain soitettua siihen asti että muut tuli mukaan ja pelasti mut.. eihän se tietty paha ollu näihin muihin verrattuna, mutta musta se tuntu siltä, että ei tiedä pitäskö itkee vai nauraa!

ja sitten joillakin keikoilla rumpalilla on kapulat jääny kiinni tomeihin tai muuta yleistä.. kerran lensi jostakin ruuvi ja alko rummut vajota kasaan.. äkkiä kappale loppuun :)
Man1ac
12.02.2005 10:14:05 (muokattu 12.02.2005 10:16:46)
Oma tuiksi mennyt keikka oli veljeni hääkeikka eräänä syksynä. Tarkoituksenani oli soittaa Satrianin AWM, AWY ulkosalla katoksessa, mut kylmä syystuuli pääsi vielä yllättämään nuoren kitaristin. Olin harjoitellut teoksen sisällä toisen kitaristin kanssa, mutta mieleeni ei silloin juolahtanutkaan, että keli voisi kylmetä niinkin nopeasti.

No seurauksenahan oli tietysti sormien totaalinen kylmettyminen ja soiton (sekä kuulijoiden) kärsiminen. Ensi kerralla otan vähänkin viileämmällä keikalla kynsikkäät mukaan. Nyt tapaus lähinnä huvittaa, mutta silloin kieltämättä nolotti...
Jokohan se GAS jo vähän helpottaisi? Nääh, vielä tuo yksi vekotin pitäisi saada...
pampukarhu
12.02.2005 14:21:26 (muokattu 12.02.2005 14:23:28)
Maailman noloin keikkakokemus sattui tuossa viime kuussa. Oli tarkoitus soittaa eräällä erämajalla laulajan äidin 50-vuotis juhlilla, ja pakko myöntää, että kaikki meni niin päin pyllyä kun vaan voi ikuna mennä.
Edellisen päivän "kenraaliharjoituksissa" katkesi vihoviimeinen kielisetti kitaristilta, ja eikun soittelemaan ystäville, että josko saisi kitaraa lainaan, kun täällä päin ei niitä kieliä pahemmin myydä. Saatiin sitten lainaan pitkin hampain seiska kielinen ibanez, ja kitaristi totuttelemaan yhteen ylimääräiseen kieleen.
Seuraavana aamuna kamat erämajalle ja niin kiire tuli, ettei pahemmin keritty harjoittelemaan. Kylmiltään sitten soittelemaan. Taso laski koko ajan, viimeistä biisiä ei saatu edes menemään läpi, kun laulajan ääni meni lukkoon, kitarasta ei kuulunut mitään(mikä oli hyvä, koska kitara ei pysynyt kirveelläkään eikä moottorisahallakaan vireessä), ja me muut ny vaan soiteltiin päin vittua. Äänentoistokin oli erittäin álkukantaista.
sillä ei kyllä ollut edes väliä, koska koko sali oli niin kännissä, ettei kukaan tajunnut mistään mitään.
Mainittakoon vielä, että tätä keikkaa oli odotettu piiitkään. näin meillä.

Edit: Kitaran epävireys johtui siitä, että sen omistaja oli virittänyt sen aiemmin johonkin saatananpalvojavireeseen.
"Joskus on parempi pysyä kaukana ihmisistä" -Roope Latvala jurrissa
32788
13.02.2005 17:56:08
bändimme toinen keikka meni äärettömän hyvin muuten, mutta basso ei ollut päällä :)

Meillä vähän samantapainen, onneksi vain koulun kevätjuhlan kenraaliharkoissa...

No, biisi alko. Kiipparisti siinä soitteli... Ja me muut kanssa...
Ihmeteltiin vähäsen, että kuis tuo noin vaisulta kuulostaa... Siitä vähän aikaa mä tajusin laittaa kitarasta volat päälle :)
Ihmettelin ku bassoa ei kuulunu, ja siinä vähän viittoilin basistille nii jätkä tajus laittaa bassovahvarin päälle :)
Rumpalikin siinä piikusen sekoili, mut kiippari oli niin kovalla ja se soitti soinnut ja melodiaa niin ei siinä mitään.
Onneks oli vaan harjotukset.
Tohon mä kyllä sitä bensaa laitoin...
bibly
13.02.2005 19:35:42
No, biisi alko. Kiipparisti siinä soitteli... Ja me muut kanssa...
Ihmeteltiin vähäsen, että kuis tuo noin vaisulta kuulostaa... Siitä vähän aikaa mä tajusin laittaa kitarasta volat päälle :)
Ihmettelin ku bassoa ei kuulunu, ja siinä vähän viittoilin basistille nii jätkä tajus laittaa bassovahvarin päälle :)
Rumpalikin siinä piikusen sekoili, mut kiippari oli niin kovalla ja se soitti soinnut ja melodiaa niin ei siinä mitään.
Onneks oli vaan harjotukset.

niin.. voiku ois ollu meilläkin harkat.. mutta hyvä puoli oli siinä, että siellä ei ollu oikeen ketään yleisössä, joka ois tajunnu musiikin tai soittimien päälle yhtään mitään ;D
Jackson Dinky
14.02.2005 02:07:16
Edit: Kitaran epävireys johtui siitä, että sen omistaja oli virittänyt sen aiemmin johonkin saatananpalvojavireeseen.

Hoho!! Repesin :D
Jau jau!
kampela
14.02.2005 11:51:04

Kerran lenteli rumpukapulat niin hyvin, et kaikki meni ja jouduin sitten kesken biisin niitä käydä sitten noukkimassa. Pikkusen nolotti..
Joskus muinoin meitin punk-väännön laulaja riehu niin lahjakkaasti lavalla(lepakko) et se kompastu, löi päänsä ja pyörty. tosin vaan hetkeks. Sen jälkeen se vaan jatko sitä mesoomista ihan ku mitään ei ois tapahtunukkaan.
Samalla keikalla kaveri joka oli kattomassa meitä, daivas lavalta
huonolla menestyksellä. Kukaan ei ottanu sitä kiinni ja se tuli ikäänkuin pää edellä sinne lattiaan. Taju siltä ei lähteny, mut läheltä piti sen kuuleman mukaan..
Awesome lefthand break.
bibly
14.02.2005 18:48:08
Kerran lenteli rumpukapulat niin hyvin, et kaikki meni ja jouduin sitten kesken biisin niitä käydä sitten noukkimassa. Pikkusen nolotti..
Joskus muinoin meitin punk-väännön laulaja riehu niin lahjakkaasti lavalla(lepakko) et se kompastu, löi päänsä ja pyörty. tosin vaan hetkeks. Sen jälkeen se vaan jatko sitä mesoomista ihan ku mitään ei ois tapahtunukkaan.
Samalla keikalla kaveri joka oli kattomassa meitä, daivas lavalta
huonolla menestyksellä. Kukaan ei ottanu sitä kiinni ja se tuli ikäänkuin pää edellä sinne lattiaan. Taju siltä ei lähteny, mut läheltä piti sen kuuleman mukaan..

voi teitä ... :)
nikli
16.02.2005 21:44:31
alotin biisin väärällä kompilla ja siinähän kaikki meni pieleen ;)
vanhami
17.02.2005 16:07:16
Toisinaan sitä pohtii että pitäisiköhän raahata mukana varavirveliä ja bassarinpedaalia, kaikki muu setissä on jotenkin korvattavissa, mutta nämä hajotessaan halvauttavat soiton aika tehokkaasti...

Kerran yhdellä keikalla oli tuuraajarumpali puikoissa.

Ennen ensimmäistäkään nuottia rumpali kasailessaan kamojaan hajoitti basarin pedaalin, tai se niinku hajos. 60 kymppinen ammattijannu, ikänsä soittanut, eli pari keikkaa on tullut vedettyä. "olipa muuten eka kerta kun hajos, perskules mille nyt aletaan. "

No hätä, jostain kumman syystä meidän kamoihin oli sotkeutunut vakirumpalimme basarin pedaali, ei mitään muuta sen kamoista kuin vain se pedaali. Siellä se köllötti kamalaatikossa.

Ei kun kehiin vaan ja veivaamaan.

Mokia olis sitten niin paljon, että ei jaksa ees alkaa kertomaan.
möhköfanttimies
17.02.2005 17:16:47
http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=330

Noin meni meidän eka keikka. Onneks seuraava meni paremmin.
"If bullshit was music, that fellow would be a brass band." Paddy Crosbie.
A.D.
17.02.2005 22:03:20

olen sammunut keikalle. yleisö kuulemma hurrasi. hyvä minä?
bibly
21.02.2005 16:09:46
olen sammunut keikalle. yleisö kuulemma hurrasi. hyvä minä?

Tätä en osannut odottaa, mutta täydellistä! Plussaa!
JTS
22.02.2005 13:24:51

Kerran kitaristimme katkaisi E- ja A- kielet ottaessaan ensimmäisen biisin intron ensimmäistä sointua. No sitä varten on varakitarat..

Muutaman kerran on myös tuntunut siltä että nyt ollaan väärässä paikassa soittamassa, pojat. Kerran olimme jonkun Karjala-seuran merihenkisissä illanvietoissa räimimässä rokkenrollia. Ohjelmaan kuului meidän lisäksemme mm. kanteleensoittoa, runonlausuntaa ja yhteislaulua. Yleisön keski-ikä oli n. 65 vuotta, ja siellä me sitten yritimme viime hetkillä säätää settiämme tilaisuuteen sopivaksi. Taputtivat sentään kohteliaasti. Minulla ei muuten ole aavistustakaan, että miten me edes päädyimme sinne soittamaan. No, kunhan keikalle pääsee, se on pääasia.
Kyllä kitara kestää mutta kestääkö Juki? -kitarisoija.
Mikko/DE
22.02.2005 14:06:13

Kerran lenteli rumpukapulat niin hyvin, et kaikki meni ja jouduin sitten kesken biisin niitä käydä sitten noukkimassa. Pikkusen nolotti.

Noohh, sattuu sitä muillekin, alkuvuodesta Nosturin aasian tukikeikalla meidän setti vipattiin viimeiseksi, kun Kärtsy halus aikasemmin dokaamaan...
No itekin siinä ysin aikaan olin ottanut neljän pullon keikkapohjat ja kaikki oli hyvin. yhdeltä yöllä olin ilmeisesti ottanut lisää pohjia, koska unohdin laittaa varakapulat basarin päälle. Ekassa biisissä vikaan kertsiin mentäessä kapula lentoon, ja sit ihmettelin vähän aikaa, että missäs ne varakapulat on. Päädyin soittamaan haitsua oikeella kädellä, samalla kun vetelin kääpiökävelyä noukkimaan toista kapulaa.
Hävetti...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)