Aihe: Bändin visuaalinen puoli(keikalla)
1 2
Henko
11.08.2004 22:32:13

Iron Maidenin keikkavideo vaan pyörimään ja teette perässä.
Mun ilmakitarassa ei oo säröt päällä.
piude
12.08.2004 13:51:52 (muokattu 12.08.2004 13:55:48)

biisit kannattaa ainakin treenata niin hyvin, että soitto tulee 'selkärangasta' ja voi täysin keskittyä esiintymiseen. vaikka biisejä olisi kelailtu miten paljon bändin kanssa, niin keikkaa edeltävänä iltana ei tee pahaa soitella setti yksin läpi huolellisesti ajatuksen kanssa. ainakin pikkukeikoilla voi nimittäin käydä niin, ettei omaa soittoa kuule monitoreista juuri ollenkaan (pyynnöistä huolimatta), ja silti pitäisi pystyä vakuuttavaan lavaspedeilyyn.

pukeutumiseen kannattaa uhrata ainakin puoli ajatusta. itelläni 'ykkösbändin' kanssa perustetaan lavahomma siihen, että jokainen näyttää miltä näyttää ja liikkuu miten lystää (elävä kokonaisuus, 'vitut rokkikukkoilusta'). kakkosbändin kanssa puolestaan pukeudumme kaikki mustiin vaatteisiin, ja laulajia lukuunottamatta jokaisella on kommandopipo päässä (yritetään näyttää vakuuttavilta terroristeilta, heh..).

rokkibändeille sopis vaikka seuraavanlainen asetelma: laulaja on laittautunut söpöläinen, jonka tehtävä on keinuttaa lannetta ja lumota pikkutytöt. kitaristi heiluu apinan raivolla musiikin tahdissa vetäen yleisön mukaan. basisti on friikin näköinen ja seisoo paikoillaan sen näköisenä että on vetänyt hirveän määrän kaikkia mahdollisia mömmöjä. rumpalilta paita pois! no joo, levoton läppä mut siitä se lähtee..
Marzi
30.08.2004 14:27:12

Nää on nyt tälläisiä yleistäviäjuttuja niinqu.

KOTONA:
Mieti mitä panet päälle. Ja laita loppupeleissä se mikä tuntuu parhaalta. Jos tunnet olosi epävarmaksi jossain röyhelöpaidassa, niin älä sitten laita sitä. Jos sovitte bändinne kanssa pukukoodista, niin pitäkää siitä kiinni. Itse voit kelailla, että minkälaista tyyppiä itse haluaisit lavalla katsella. Tee päätöksiä vaikka sen mukaan.

ENNEN KEIKKAA:
Virittäydy tunnelmaan pukemalla haarniskasi päälle. Ota tälle aikaa. Älä mene esiintymisasussasi lavalle ennen keikkaa säätämään kamoja tms. mikäli mahdollista. Silloin se tuntuu siltä, että olet laittanut kuteet päälle nimenomaan keikkaa varten.

LAVALLA:
Pääasia on pitää hauskaa ja unohtaa kaikki turhuudet. Itsensa munaaminen on muutenkin parasta mitä voi tehdä kitara kädessä. Ja se kannattaakin tehdä huolella.(kunnon perseelleenliukastuminen lavalle tullessa auttaa. Suosittelen Converseja ja märkää vanerilavaa)

Eli estot pois ja meininki päälle. Hullun virne naamalle ja rokkänroul vaan. Ei sitä kannata sen kummemmin miettiä. Jos näyttää hölmöltä, niin sitten näyttää. Ei se satu.

Pääasia, että on NÄHTÄVÄÄ. Mieti jälleen, minkälaista esiintyjää itse haluaisit katsella lavalla. Jos se on sitä, että seistään paikallaan ja katsotaan varpaisiin(efekteihin) niin okei. Pääasia että se tuntuu itsestäsi oikealta.

Muista,että esiintyjiä tullaan katsomaan siksi, että ne ESIINTYY. Se vaatii vähän miettimistä.
Pidän ääntä, olen.
porcupine
01.09.2004 12:27:24
Sanoisin, että hyvä esiintyminen lähtee liikkeelle kahdesta pienestä eleestä:

- leuka ylös
- katse yleisöön

Välttämättä lavalla ei tarvitse vetää mitään maratonia, kunhan vain yleisölle tulee kuva siitä, heille soitetaan. Eli haetaan se piste sieltä salin perältä – ihan niinkuin satasen aidoissakin.
Ei kukaan, tai kun kerran kaikki muutkin. -Tommi Liimatta
kivi
01.09.2004 13:38:34 (muokattu 01.09.2004 13:39:37)
Safaweb:
Se on huono homma, jos muut vaan seisoo paikallaan ujoina ja sitten joutuu yksin vetämään muittenkin puolesta vähän extrashowta. Siinä tuntee itsensä vähän naurettavaksi kun menee kitarasoolonsa aikana yleisön joukkoon soittamaan ja pomppimaan ja muut bändiläiset pysyvät vaan paikallaan.

En suosittele. Mä olin nuorna miesnä juuri tuollainen muidenkin-edestä-pomppija, ja sain moneen kertaan kuulla, kuinka
a: lavan liikunnallisen painopisteen pitää olla balanssissa, eli kaikki liikunta pitää suhteuttaa muihin
b: lava-alueen ulkopuolelle meno rikkoo lavakokonaisuuden ja hajottaa illuusion, ellei sitä pedata lavalta käsin
ja c: monitorointi aina ja soiton tarkkuus joskus muodostuvat ongelmaksi, kun lähtee niin kauas kuin langaton kantaa
:-)

Sitten vain opeteltiin suhteuttamaan lavaliikunta samaan maailmaan. Toisille se tarkoitti pakkoliikkumista, mulle suunnilleen kenkien naulaamista maahan, kunnes oppii...

Se on ihan sama, vaikka lavalla olis Lootin vaimot, kunhan sitten on myös sovittu, että liikettä ei ole. Yhtä tehokasta kuin riehuminen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Agag
01.09.2004 14:04:37
Kaikki mikä tuntuu itsestä typerältä, näyttää hyvältä lavalla.

Enkä nyt tarkoita joka soolon vetämistä polvillaan yms.
Suck my dick! -John Holmes-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)