Aihe: Tulppien käyttö keikalla
1 2 3
Fortune
29.03.2004 15:34:19
Desibelimittari mikserin päälle?

Kyllä sen rokin saa tulemaan kohtuuvolallakin niin, että kuulostaa hyvältä. Eikä rumpalin tarvitse riisitikkuja käyttää, opettelee soittamaan vain. Ja olen ihan oikeasti tuota mieltä, koskapa olen sellaisiin rumpaleihin törmännyt, jotka rokkaavat ja groovaavat kohtuuvolalla. Ei se siis mahdotonta ole, vaikka jotkut tosi rokkijätkät niin väittävätkin.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
SamPpaa
29.03.2004 17:02:36 (muokattu 29.03.2004 17:07:45)

Tuota oon miettiny. Ois oikeasti hyvä keikalla. Yhen kerran on joku tullu näyttämään puhelimen desibelimittaria, että laita pienemmälle. En kyllä luottais aina kännykän mittariin, mutta suuntaa antavia ne on.

Kyllä sen rokin saa tulemaan kohtuuvolallakin niin, että kuulostaa hyvältä. Eikä rumpalin tarvitse riisitikkuja käyttää, opettelee soittamaan vain. Ja olen ihan oikeasti tuota mieltä, koskapa olen sellaisiin rumpaleihin törmännyt, jotka rokkaavat ja groovaavat kohtuuvolalla. Ei se siis mahdotonta ole, vaikka jotkut tosi rokkijätkät niin väittävätkin.

Jep. Hiljaisilla volilla mulla on aina soundannut paremmalle. Eli kun on riisikapulat. Eikä se rumpalin groove varmaan oo volasta kiinni, mutta useilla taimikin kärsii jos soittaa hiljaa. Hiljaa on vaikea soittaa. Eikä rumpali yleensä sillä muutu kun sille sanoo. Rumpuja on kiva soittaa lujaa, tiedän kokemuksesta! Jossain paikoissa on pakko soittaa lujaa, ympärillähän on yleensä muuta meteliä.

Edit: päivitä esikatselu eikä lähetä...
Rock'n roll will never die!!!
Torsti
29.03.2004 17:17:50
EARit rocks!Omalla keikalla saa omasta soitosta selvää tosi hyvin..Korvaamattomat esim. hallikeikoilla..ja toki säilyy se kuulokin
Only the good die young!
Torsti
29.03.2004 17:18:32
Siis niiku isojen bändien hallikeikoilla
Only the good die young!
eleeton
29.03.2004 19:25:22
Keikoilla tai ei, käytän aina tulppia/luureja. Haluan kuunnella musiikkia mahd. pitkään.
Vilhelmus
29.03.2004 20:00:31

Kyllä sen rokin saa tulemaan kohtuuvolallakin niin, että kuulostaa hyvältä. Eikä rumpalin tarvitse riisitikkuja käyttää, opettelee soittamaan vain.

Mutta piru kun harvat oppivat soittaan sillai ja vielä harvemmat diggaavat siitä.

Ja harvat osaa virittää niin että soundi on hyvä hiliaa soitettuna.
Life is ours, we live it our way
Burning Winter The Coveralls
Exhausted
29.03.2004 20:25:36

käytän treeneissä ja keikoilla sekä lavan että yleisön puolella.
Cornflake
29.03.2004 21:05:45 (muokattu 29.03.2004 21:06:44)
Käytän. Aina kun soitan tai kuuntelen bändiä. Kerran kymmenestä tulee sellainen keikka vastaan ettei tarvitse.

Minusta nillitys tulpattomalla volalla keikkailusta on kaunis ajatus muttei toimi käytännössä. Jos siis rajataan kaikki humppa- ja silsa-orkesterit pois ja puhutaan ihan rehellisestä rock-keikasta. Joskus toimii, yleensä ei.

IMO homma on myös niin että _kaikkein_ pienimmissä narikoissa ei VOI soittaa rankkaa rokkia tarpeeksi hiljaa. Ei se ole enää rankkaa silloin. Aikuisten oikeasti. Mieluummin otan yleisössä vähän painetta vastaan tulpat päässä kuin annan fiiliksen kärsiä.
Lick my lovepump!
KMT
29.03.2004 23:28:20

En käytä
Passosooloa ei voi pistää pizzan päälle.
musa
30.03.2004 09:40:26
IMO homma on myös niin että _kaikkein_ pienimmissä narikoissa ei VOI soittaa rankkaa rokkia tarpeeksi hiljaa. Ei se ole enää rankkaa silloin. Aikuisten oikeasti. Mieluummin otan yleisössä vähän painetta vastaan tulpat päässä kuin annan fiiliksen kärsiä.

Justiinsa näin. Ja onneksi useissa fiksuissa ravintoloissa, joissa elävää musiikkia esitetään useamminkin kuin kerran vuodessa, on tarjolla korvatulppia. Niitä pitäisi löytyä kaikista ravintoloista, joissa livemusiikkia esitetään.
Volle
30.03.2004 10:53:40
Reeneissä käytän, koska rumpalikin käyttää ja sen takia mättää hullun lailla. Vanhan pumpun rumpali muuten mätti surutta ilman tulppia kaikki reenit. Keikoilla en ole käyttänyt, koska ei ole mielestäni ollut tarvetta ja paskojen tulppien takia en kuule muita ja/tai omaa soittoani. Muiden keikoilla olisi joskus ehkä ollut syytä pitää tulppia, mutta eihän niitä ole ikinä ollut mukana.
Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu.
luu
30.03.2004 12:38:43

Jos tästä ajatuksesta lähdetään, niin miksaajankin pitäisi käyttää tulppia. Tulpat muuttavat kuultua taajuuskäyrää. Samoin kaikilla yleisästä pitäisi olla tulpat päässä. Tämä ei ole yksinkertainen asia, mutta ehkä kaikkiin narikoihin ei kannata buukata kovaäänisiä bändejä. Minusta pienessä paikassa kovaa soitettu musa kuulostaa huonolta oli päässä tulpat tai ei.
Cornflake
30.03.2004 22:06:25
luu:
Jos tästä ajatuksesta lähdetään, niin miksaajankin pitäisi käyttää tulppia.

No just... Hei vain. Tähän koukkuun kait haluaisitkin tartuttavan.

Tämä ei ole yksinkertainen asia, mutta ehkä kaikkiin narikoihin ei kannata buukata kovaäänisiä bändejä.

Ok, vedetään sitten alta lipan ja kärjistetään:

Jos narikka on täynnä illasta toiseen, koska siellä soi vaikkapa kunnon hevi tulpat vaativalla volalla, niin sinusta sinne ei pitäisi buukata keikkoja? / Omistaja haluaa että jotakin muutetaan?

Stadionkeikatkin ovat monesti niin äänekkäitä että kuulo menisi ilman tulppia.

Yritätkö onkia jotakin väätöä vai oletko nyt ajatellut ihan loppuun?

Minusta pienessä paikassa kovaa soitettu musa kuulostaa huonolta oli päässä tulpat tai ei.

Äänestä jaloillasi. Käy vain sellaisissa paikoissa joissa koko / vola -suhde on kohdallaan.

Minustakaan ei ole hyvä että luukutetaan liian kovaa. Mutta tuo pieni narikka ja tulppa -vola juttu tulikin mielestäni jo ylempänä.
Lick my lovepump!
luu
31.03.2004 09:50:28

Tuota, tuota. Ehkä hieman ylireagoin ylempänä. Minulla vain otti aika pahasti korvaan se, että otetaan keikalla lähtökohdaksi että kaikki joutuu käyttämään korvatulppia. Soitan itsekin äänekkäässä bändissä ja käytän korvatulppia treeneissä. Keikalla en ole käyttänyt tulppia, koska ilman on helpompi soittaa. Samoin ilman tulppia soittaa automaattisesti hieman hiljempaa.

Olen ollut muutamalla äänekkäällä keikalla, jonne en muistanut ottanut tulppia mutkaan. Kyllä minusta on hieman ärsyttävää jos bändi mättää hirveällä volalla tulpat päässä ja olettaa että kaikki yleisöstä käyttää tulppia.
Torniojaws
31.03.2004 14:31:21

Soittakaa sillä volumella, millä tuntuu ettei itse tarvi tulppia sen 2h aikana.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Cornflake
31.03.2004 15:44:32
luu:
Minulla vain otti aika pahasti korvaan se, että otetaan keikalla lähtökohdaksi että kaikki joutuu käyttämään korvatulppia.

Pointtini oli se että tulppien käyttö yleisössäkin on monesti on valitettava vaatimus kuulon säilyttämiseksi. -> Vaikkei tästä tykkää niin kuulolla ei kannata pelleillä. -> Tulpat messiin.

Samaa mieltä siitä että veivataan nupit kaakossa ihan huvikseen.

Kyllä minusta on hieman ärsyttävää jos bändi mättää hirveällä volalla tulpat päässä ja olettaa että kaikki yleisöstä käyttää tulppia.

Samaa mieltä. Liika on liikaa. Mutta silti tuo tulpaton hevikeikka 3m² narikassa on kaunis ajatus joka ei käytännössä tahdo toimia. Ja IMO otan tällöin mieluummin tulpat ja nautin mätöstä kuin annan fiiliksen mennä.

Taidan taas toistaa itseäni:-)
Lick my lovepump!
haist vittu sit
01.04.2004 22:42:21
joo kuusitulppia käytän aina reeneissä, mutta keikalla en ole vielä koskaan pitänyt. joskus yleisössä ollessa olisin kaivannut, mutta eivät ole olleet sellaisilla reissuilla mukana.
Pallisti
02.04.2004 08:33:25
Käyttääkö ihmiset useinki korvatulppia keikoilla?

ku kattelee noita isompien bändien keikkoja niin eipä näytä soittajilla olevan tulppia vaikka laitteista ääntä lähteekin aika runsaasti.

Ja esim klubikeikoilla ku kitaristi seisoo stäkkinsä edessä ilman tulppia niin eikö siinä kuulo mene ennen pitkää..

Mulla on lähes aina tulpat päässä. Joskus on pakko ottaa pois, jos ei kuule mitä siellä lavalla tapahtuu (gay miksaaja).
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.tk
Deathrace King
03.04.2004 14:49:06 (muokattu 03.04.2004 14:49:37)

Soittakaa sillä volumella, millä tuntuu ettei itse tarvi tulppia sen 2h aikana.

Itsellä ainakin rumpujen pellit vihlovat korvia sen verran, ettei onnistu. On ilmeisesti aika herkkä kuulo.

Edit: 2h (!) ???
Thrash and mosh 'til death!
barnabas
03.04.2004 20:55:26 (muokattu 03.04.2004 20:55:59)
Itselläni on tommoiset kuusitulpat, mutta taitaa olla tuo korva erikoisen mallinen kun eivät meinaa pysyä sitten millään.

Ja semmosista markan tableteista tulee vaan korvakäytävät kipeäksi, kun jotakin hiertävät niin.
Hyvin menee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)