Aihe: Taustanauhan käyttö omilla keikoilla? Kokemuksia haussa..
1 2 3
sormunen
09.01.2004 01:40:19
Klikki ajetaan yleensä myös etupään mikserille vaikkei sitä
pa:sta toistetakkaan.(pääosin valomies käyttää hyödyksi) Televisio taas splittaa itselleen kaikki etupäähän menevät kanavat.

Mihin ihmeeseen ne valohönöt klikkiä tarttee?
RE
09.01.2004 01:47:03
Mihin ihmeeseen ne valohönöt klikkiä tarttee?

Aloituksien taimiin.
Sonor Hi-lite
sormunen
09.01.2004 01:56:57
Aloituksien taimiin.

Jassoo, no sitten...eiks niillä ole nykyisin silmiä päässä tai korvia? Meinaan, jos klikin kanssa menee festivaalilla niin eipä ihme, ettei alotukset osu kohdalleen.
Paas
09.01.2004 16:51:34
Nightwish käyttää ainakin joskus tuota taustanauhakikkaa. Kuorot ja osa kitaroista tulee taustanauhalta.

No, nehän käyttää sitä vissiin aina.
Takatukat kunniaan!
Juntunen
09.01.2004 21:55:03

Klikki ajetaan yleensä myös etupään mikserille vaikkei sitä
pa:sta toistetakkaan.(pääosin valomies käyttää hyödyksi) Televisio taas splittaa itselleen kaikki etupäähän menevät kanavat.

Jeh, näin epäilinkin. Miten kukas sitä klikkiä ohjaa? Niinkun vaihtaa biisin loppuessa seuraavaan biisiin yms? Monitorimies vai rumpali vai kuka?
Rokkia kansalle! Keväällä uusi demo ulos!
RE
09.01.2004 22:30:58
Jeh, näin epäilinkin. Miten kukas sitä klikkiä ohjaa? Niinkun vaihtaa biisin loppuessa seuraavaan biisiin yms? Monitorimies vai rumpali vai kuka?

Yleisimmin rumpali, mutta joskus myös kitaristi (esim.69 eyes)
Sonor Hi-lite
Dumb
18.01.2004 22:32:01

Nostetaanpa aihe ylemmäs, jos joku osaisi vielä sanoa aiheeseen jotain.
PIM
19.01.2004 07:32:15
Yhden tutun biisintekijäkitaristilaulajan kanssa tästä asiasta puhuttiin juuri pari viikkoa sitten. Kaverilla on tietty muusikkopiiri josta hän kasaa aina tarpeen tullen bändin keikalle, mutta kun soittajat asuu kuka missäkin päin Etelä-Suomen alueella niin kavereita ei saa aina keikalle kun olisi tarvis ja toisaalta myös pieniin kuppiloihin ei välttämättä mahdu tai ole taloudellisesti kannattavaa ottaa mukaan kuuden miehen bändiä joten näistä epäkohdista lähdimme miettimään ratkaisua, millä keikat saataisiin himaan ja jäämään vielä vähän hommasta käteenkin.

Päädyimme seuraavanlaiseen ratkaisuun, joka ratkaisee aika monta ongelmaa yhdellä iskulla. Ratkaisun ytimenä on digitaalimoniraituri (tässä tapauksessa Fostex VF16 tai Vf160, muutkin varmaa käy), johon äänitetään biisit kokonaisina kaikkine soittimineen kukin omille raidoilleen, jolloin käyttämällä raiturin sceneautomaatiota rumpali tai kuka konetta keikalla hoitaakin voi lavalla olevasta kokoonpanosta riippuen esitystilanteessa biisinvaihdon yhteydessä valita mitkä soittimet tulee raiturilta ja mitkä livenä. Varman päälle pelatessa tämän voi hoitaa ennen keikkaakin kopioimalla sinä iltana tarvittavan scenen biisien oletussceneksi joten riittää kun operaattori muistaa vaihtaa biisiä. Mikä parasta, pienemmillä pizzeriakeikoilla raituria voi käyttää myös PA-mikserinä jolloin pärjätään pelkillä aktiivipöntöillä ja henk.koht. soittimilla.
If the tool we have is a hammer, make the problem look like a nail.
U.Honey
19.01.2004 07:58:01
Minneköhän nimim. Marzi on hävinnyt täältä? Hänen bändinsä muistaakseni käyttää keikoillaan MiniDisciä.

Toivottavasti ei ainankaan manalan maille sillä hänkin voi vielä pelastua. Pyhä Pietari nimittäin heittää palavaan pätsiin kaikki ne petolliset paholaisen kätyrit jotka käyttävät taustanauhoja keikalla!!
My name is Baron - U.Honey Baron
Marzi
19.01.2004 14:40:03

Toivottavasti ei ainankaan manalan maille sillä hänkin voi vielä pelastua. Pyhä Pietari nimittäin heittää palavaan pätsiin kaikki ne petolliset paholaisen kätyrit jotka käyttävät taustanauhoja keikalla!!

Juu käytetään kun ei ole varaa palkata kosketinsoittajaa. ja bändissä onmuutenkin tarpeeksi jengiä meidän kokoluokan lavoille.

Neliraita-md hoitaa hommansa. Taustat tulee stereona etupäähän, rumpali kuuntelee lisäksi klikkiä ja meikäläisen spiikkaamia iki-ihania alkutatseja. Monotonia rulaa. :) AKikki saa sitten omiin kontrolleihinsa tuota taustaa, rumpali on ainoa, joka kuuntelee sitä helvetillistä klikutusta ja mun spiikkejä.

Rumpali käyttää itse konetta ja saa siihen lisäksi monitoroinnin muusta bändistä. Värkissä kun on mikseri mukana. Lisäksi biiseissä, joissa ei ole taustanauhaa rumpali käyttää taman klikkiä, joka on myös kytketty md-raituriin. Sama md-raiturihässäkkä on tai ainakin oli joskus käytössä esim apulannalla, tiktakilla, kma:lla, kemopetrolilla jne. Moni osti tuon md4s:n tohon käyttöön.
Pidän ääntä, olen.
Janus
19.01.2004 16:12:17
Kiitos Marzi. kyselyikä Ilmeisesti biisit on diskeillä datamd-formaatissa kolmella raidalla? Montako biisiä tuolloin mahtuu yhdelle diskille, ja voiko biisistä toiseen vaihtaa missä järjestyksessä tahansa yhtä nopeasti? Entäpä rumpalin monitorointi, sujuuko sekin ihan MD4S:n omasta phones-liittimestä vai tarvitseeko väliin mitään erillistä luurivahvaria? Onko datamd herkempi tärinöille ja biisien "pomppimiselle" kuin esim. kovalevynauhuri ja pidättekö värkkiä keikoilla jossakin pehmustetussa/vuoratussa kotelossa, jos vaikka tulee jostain kumman syystä pompittua lavalla? ;) /kyselyikä
Marzi
19.01.2004 16:39:20

Ilmeisesti biisit on diskeillä datamd-formaatissa kolmella raidalla?

Neljällä, jos tarkkaan otetaan. Mun lasku on omalla raidallaan. ja dataMD juu.

Montako biisiä tuolloin mahtuu yhdelle diskille, ja voiko biisistä toiseen vaihtaa missä järjestyksessä tahansa yhtä nopeasti?

levy tais olla joku 36 minuuttinen keksintö. eli siitä laskemaan. Elikkä siinä on 4 raitaa 36 minuuttia. Ihan sama onko siellä yks vai 4 raitaa, minuuttimäärä on sama. Datadiskejähän voi toki äänittää vaikka monona jolloin pituus on enemmän, mut neljällä se on aina tuo minuuttimäärä. Vähän kun tavallisessa discissä se olikos se 74 minuuttia tai jotain.

Entäpä rumpalin monitorointi, sujuuko sekin ihan MD4S:n omasta phones-liittimestä vai tarvitseeko väliin mitään erillistä luurivahvaria?

Se on ihan siitä. Mekkalaa saa enemmän kuin tarttee. Siinähän on itsessään kuulokevahvistin sille ulostulolle.

Onko datamd herkempi tärinöille ja biisien "pomppimiselle" kuin esim. kovalevynauhuri ja pidättekö värkkiä keikoilla jossakin pehmustetussa/vuoratussa kotelossa, jos vaikka tulee jostain kumman syystä pompittua lavalla? ;)

Jos sitä oikein innostuis muka liikkumaan? Ei hemmetti, vanhanaikaista. :)

Tota, ei oo hypänny meillä koskaan missään. JA sillä on sellanen oma standi, jolla se kököttää. Näkyis ehkä jossain kuvassa kun jaksais tonkia.
Löysinpäs nopeasti!:

http://www.jaarlipadington.com/press/jaarli_kesa/vali11.jpg

Se on siinä vaan, kuskattu pahvilaatikossa koko ajan. Pikkusen lämpimämmässä ollan yritetty sitä muistaa kuljettaa kun backlineä, mutta muuten ei oo pahemmin säälitty. Eikä oo vielä muuta ongelmaa kuin muutaman potikan rahina. Pitäs laittaa joskus 10000km -huoltoon. :D

Bändi, mitä valottelen käyttää kovalevyä, eikä siinäkään mitään ongelmaa ole ollut. Joku Fostex siellä annattaa. Siinä on vähän enempi varaa laittaa raitaa ulos, joten siellä on vähän jaettu niitä taustoja toisella tavalla, esim synatausta ja lead-syna on erikseen.
Pidän ääntä, olen.
Diz
19.01.2004 21:39:32 (muokattu 19.01.2004 21:40:16)

luurien toiselta puolelta tulee koko ajan klikki ja toiselta puolelta taustanauha. Varmasti muitakin tapoja kuuntelun suhteen on.

Niin että yksi tapa hoitaa livenä taustanauhat klikin kanssa olisi että ajaa itse taustat tavallisen minidiskin vasempaan kanavaan ja klikin oikeaan?

Minidisk stereona kiinni pöytään josta taustat monona kuulumaan yleisöön ja monitoreihin ja sitten vain kalkatus rumpalille luureihin? Näinhän se köyhän miehen patentti tehdään, vai tehdäänkö?

Kiitos kiitos, tätähän voisi toteuttaa käytännössä.
http://www.cyanvelvetproject.tk
Marzi
20.01.2004 09:55:23 (muokattu 20.01.2004 09:57:00)

Minidisk stereona kiinni pöytään josta taustat monona kuulumaan yleisöön ja monitoreihin ja sitten vain kalkatus rumpalille luureihin? Näinhän se köyhän miehen patentti tehdään, vai tehdäänkö?

Noinhan sen voi myös tehdä ja paljon tehäänkin. Sit jos rumpalilla on pikkumikseri, vaikka nelikanavainen, johon se saa klikin, taustanauhan ja muun bändin niin avot. Klikkiäkään ei tarvi välttämättä kierrättää tiskien kautta. Eikä tarvi kulmamonitoriakaan sille rumpsuttajalle enää. Monitorointi hoituu sit siitä.
Pidän ääntä, olen.
Exhausted
20.01.2004 12:48:05 (muokattu 20.01.2004 12:48:15)

itse keksin tämän jo yläasteikäsenä kun soitin jossain sukujuhlassa humppaa tietokoneen midi-säestyksellä =)
Janus
17.02.2004 18:59:53
Nostetaan vähän ylemmäs tätäkin topiccia.

Aikani eri vaihtoehtoja punnittuani päätin sitten investoida räkkimalliseen Fostexin kovalevytallentimeen (malli D-108), joka tuntuisi olevan aika ahkerassa käytössä keikkailevilla bändeillä. Itsellä menee varmaan jonkun aikaa laitteen käytön opettelussa mutta otan sen keikoille mukaan heti kuin mahdollista ja sikäli kun ketään kiinnostaa, voin kertoilla täällä sitten kommentteja ja käyttökokemuksia.
Jabbe
22.02.2004 14:34:04 (muokattu 22.02.2004 14:34:32)
Onko kukaan moista kokeillut syna/sekvensseri/sampleri -systeemillä? Mulla kun ois tuo Motif ES kohta ja siinä on hyvä sequ ja isokapasiteettinen (512mb) sampleri, niin voisi jotain taustalooppeja kokeilla. Ja laitteen omaa synaa voi myös käyttää. Ja biisin rakenteet ois aika vapaita, sekvensseriin kun voi biisiä kohden ohjelmoida 16 eri "osaa", jota voi napin painalluksella vaihtaa. Eipähän olisi niin kiinni rakenteessa jos innostuu vaikka jamittelemaan tms.

Tavallaan monimutkaisempi viritys kuin MD-systeemi, mut toisaalta, olisko vaivan arvoinen?
My name is Baron, Jabbe Baron.
hikk1
24.02.2004 08:59:39
playback on huono idea, siin oo mitää järkee. Oon ollu tekemäs tekniikkaa nimeltä mainitsemattomalle esiintyjälle ja sil tuli kaikki cd:ltä, noh kaikkien iloksi se cd oli niin naarmuilla ja sormen jälkiä täynnä että se rupes pomppii kesken kappaleen. Joten taustanauhan käyttö on aika surkea idea ja se vie kaiken loiston live esiintymisestä
Dumb
24.02.2004 10:23:40

playback on huono idea, siin oo mitää järkee. Oon ollu tekemäs tekniikkaa nimeltä mainitsemattomalle esiintyjälle ja sil tuli kaikki cd:ltä, noh kaikkien iloksi se cd oli niin naarmuilla ja sormen jälkiä täynnä että se rupes pomppii kesken kappaleen. Joten taustanauhan käyttö on aika surkea idea ja se vie kaiken loiston live esiintymisestä

Tässä kun nyt ei ole kyse mistään playbackistä vaan pelkästään livesoiton "laajentamisesta" taustanauhan avulla.
isojussi
26.02.2004 02:35:42
Mä kehottaisin vielä miettiin tota pc/audiosekvensserisysteemiä.

Nykypc:t jaksaa kyllä vääntää ja on suht halpoja moneen muuhun vaihtoehtoon verrattuna. Oikeilla komponenteilla varustettunba vielä pahuksen vakaitakin.

Itse oon 1-3 miehen bändikuvioissa raahannu mikroo keikoilla vuosikaudet ja ei oo pahemmin ollu ongelmia.

Tekisin homman seuraavasti: Tarvittavat tavarat yhtenä strereoaudioraitana ja klikki midiraidalla, joka ohjaa jotain kukkarolle sopivaa modulia, josta sitten kukin halunsa mukaan voi klikkiä monitoroida.

Toinen vaihtoehto on käyttää vaikka pohjia, jossa klikin virkaa hoitaa biisiinsopiva percussiosaundi. Tällöin voi taustat pläjäyttää vaikka cd-soittimelta.

Apropå: Mun uusin "gadget" on halppis-dvd-soitin. Ei sillä voi tosin ilman tv:tä Mp3:sia käyttää, mutta kun käyn heittämässä OneMan-kuplettikeikan, on värkkiä kiva ohjata kaukosäätimellä, jlla voi myös pikkusen säätää tarvittaessa volumee. Hyvin on hän pelannut.
Osta mut - ma olen kaupan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)