Aihe: Millä tavalla sävellätte/sanoitatte biisinne?
1 2
FearMTC
26.11.2003 10:21:01
Minä teen yleensä kaikki biisit itse. Muuten siitä saattaa tulla sellainen, etten pidä siitä. Noh, eipä täällä kovin paljon innokkaita säveltelijöitä ole muutenkaan.

Ensin mietin mitä biisiltä haluan. Nykyään yritän jopa teeman ja nimen kehitellä heti alkuunsa. Siten on helpompi väsätä biisi loppuun. Siitä tulee siis myös nimensä kuuloinen. Sitten kappaleen runkoa teen vähän sen mukaan, mitä sanoitukset kestävät (sanat teen vasta jälkeenpäin). Laulumelodioille omat paikat ja hyvä suunnittelu. Komppi ja sen vaihtelu pitää tehdä tarkasti, että tulee hyvää variaatiota. Tylsää biisiä ei kukaan jaksa kuunnella tai soittaa.

Sanoitukset väsäilen sitten niin, että biisistä tulee oman kuuloinen. Suomenkielisiä sanoituksia en ole juurikaan värkännyt, vaikka kyllä nekin varmasti luonnistuvat. Runoja kirjoittelen kuitenkin suomeksi. Pidän jokatapauksessa sanoitusten tekemisestä. Se on hauskaa hommaa, ja kun lyriikat on valmiina, niitä saa ihastella ja itse laulella biisin mukana.

Biisistä on siis tärkeä tehdä itsensä kuuloinen. Säveltäminen tapahtuu ihan fiilispohjalta. Kuuntelen aika pirun paljon omia biisejäni. Ne ovat niin hyviä!
Onko kenelläkään mitään tietoa mitä efektejä Jimmy Page käytti? - Sieniä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)