Aihe: Biisien sävellys..
1 2
NORTON
22.07.2003 16:27:57

Sävellys eka. Sanat sitten. Sanoja joutuu miettimään enemmän.
jogo3000
23.07.2003 08:50:20 (muokattu 23.07.2003 08:51:07)

Riippuu musasta. Blackmeteliä olen tehnyt sillä tavalla, että nauhottelen juttuja, ja yritän etsiä sopivia melodioita. Koitan tutkailla kokonaisuutta jo valmiiksi midiksekvensserin avulla. Tästä ei tosin tule helevettiään, kun on liian vaikeaa mulle.

Bluussia ja muuta itselle "luonnollisemman tuntoista" musiikkia olen säveltänyt sillä tavalla, että ensin tulee päähän joku lyriikkaidea, sitten kirjotan ne sanat, tai ainakin yhden säkeistön ja kertsin, jos sellainen on. Sitten yleensä vaan soitan sen biisin. Siis ne tulee aivan luonnostaan. Toinen vaihtoehto on, että olen sitä ennen keksinyt jotain juttuja, joita sitten käytän biisissä.

EDIT: Vinkkinä voisin sanoa, että ota kaikki saamasi ideat talteen, tavalla tai toisella. Aivan kaikki. Lyriikat, riffit, tms. Jopa mahdollinen idea biisin tunnelmasta.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Johannes_t
23.07.2003 09:53:46

Usein lähden liikkeelle tunnelman ja rytmin hahmottamisesta, siis tuleeko biisistä nopea/hidas, mikä on tahtilaji, sävellaji, joskus myös nyanssit tulee mietittyä jo heti kärkeen. Kaikki tietenkin riippuu siitä mille bändille biisiä on tekemässä.

Sitten on näitä onnenkantamoisia; Riffi tahi melodia ilmestyy päänuppiin, saan sen ulos, loppu biisi syntyy itsestään ja taiteilijakriisi siirtyy ainakin muutamalla kuukaudella...
PJS
23.07.2003 11:05:34

MÄ sävellän tavallaan joka rintamalla yhtäaikaisesti, kun toisaalla mietin sanoja, niin toisaalla tapailen pianolla melodiaa/sointuja, ja toisalla kehitän kitarariffejä, lopputulos on usein jotain aivan kamalaa.
Elämme enigmaattisia aikoja...
Huevos
23.07.2003 13:05:06

Sanat eivät ole musiikkia, joten ensin musiikki ja sitten sanat.
KTR
23.07.2003 15:29:25
Räppii tehään silleen, että ensin pyydetään joku taitavampi tekemään biittejä ja sitten kehutaan itteään niitten päälle.
Vilhelmus
23.07.2003 16:03:48

Tätä kysellään aika ajoin. Ja aina vastaan, ettei itselläni ole tiettyä tapaa, vaan biisikohtaisesti vaihtelee. Tavallista on (ainakin hevihommissa) aloittaa tekstin aiheesta, luonnostella tekstiä ja tässä vaiheessa pyörii mielessä jo, millainen sävellyspuoli voisi olla. Tekstin ollessa suht't valmis lähden liikkeelle sanoittaessa mieleentulleista ideoista ja alan kehtitellä sävellystä. Yleensä melodiat eivät ole tarkkoja, vaan muotoutuvat lopulliseen asuunsa vasta sointujen tai riffien päälle.
Vichy maistuu tutulle.
Gangsteri
24.07.2003 14:33:26
Mä ainakin soittelen ekaks kitaraa, ja rämpyttelen jotain omaa. Jos se kuulostaa hyvältä, pistän tietokoneen päälle ja käynnistän Guitar Pro 4:n ja alan tehä jotain siitä mitä olin just keksiny. Kyllä niin biisit syntyy. Sanat teen vikana, mutta en aina, joskus sanat saattaa keksiä ensin, mutta mä harvoin keksin mitään.
Pöh! Allekirjoitus! Pah!
kingdom
25.07.2003 02:57:05
Pianon ääreen ja soittelua vaan. Pikkuhiljaa alkaa syntymään hyvän kuulosia riffejä ja niistä voi jatkaa eteenpäin. Joskus teen sanat ennen sävellystä mutta yleensä toisinpäin.

Onneksi mulla on jumalattoman hyvä kaveri joka ajattelee musikaalisesti melkein samalla tavalla kuin minä, sen kanssa on tosi helppo tehdä hyviäkin kappaleita.
See a gun is real easy, in this desperate part of town. Turns you from hunted into hunter, you go an' hunt somebody down. Wait a minute now! Somebody said "Fair Warning"?! Lord! Lord strike that poor boy DOWN!
Hate
25.07.2003 11:32:07

Miten te sävelle biisit? Ensin sävel vai sanat?
Ensin soinnut vai melodia? Olis mielenkiintoista
kuulla!

mulla ne vaan tulee jostain. soinnut on aikas lailla samoja aina. yleensä teen soinnutukset eka ja sitten melodian.
kyllä säveltäminen onnistuu jos on onnistuakseen!
JOHTAJA ON HUITSIN HYVÄ ! ! !
Huevos
25.07.2003 12:16:46

Ekaks mä otan saundin mun whammy digipedaalist. Sitten soittelen kahta säveltä mun 7-kielisestä Ibanezista. Du-dun-du-dii Dun-du-dudu-dii

Sit vaan scrätshei päälle.
Ta Wicked G
28.07.2003 14:42:45
Ei oo paljoo sävellyksiä vielä tullu, mutta sanoituksia on jo kokonaisen albumin verran. Jos nyt vaan keksii hyvän riffin niin sanat voi sovittaa siihen, onhan niitä kymmenkunta varalla...kuitenkii musa tulee ensin!
Fuck the reality! I'm going home!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)