Hanok 08.07.2003 09:57:43 | |
---|
5. Ajetaan koko kappale kompressorin läpi, (niinkuin muutkin soittimet aikaisemmin). 6. Lopullinen miksaus
Minä ainakin ymmärrän tuon niin että kohtien 5. ja 6. pitäisi vaihtaa paikkaa. Masterointivaiheessa kyllä varmasti ajetaan valmiiksi miksattu stereoraita kompressorin läpi. Miksauksessa taas kompressoidaan yksittäisiä raitoja.
OSTETAAN: SansAmp Classic, GT-2, Tri-A.C. tms. Tarjoa! |
kimurantti1 12.07.2003 18:36:35 | |
---|
Minä ainakin ymmärrän tuon niin että kohtien 5. ja 6. pitäisi vaihtaa paikkaa. Masterointivaiheessa kyllä varmasti ajetaan valmiiksi miksattu stereoraita kompressorin läpi. Miksauksessa taas kompressoidaan yksittäisiä raitoja. Ai juu, sori...heh...ajatuskatkos... |
Roberto 13.07.2003 23:48:04 | |
---|
Paras tapa välttää rec-paniikkia on äänittää kaikissa treeneissä koko ajan kaikki. Vaikka samalle c-kasetille uudestaan ja uudestaan yhdellä mikillä tai jotain. Ja tietty kuunnella lopputulosta... Kehittää erittäin paljon ja auttaa keskittymään musaan eikä soittamiseen. |
jogo3000 14.07.2003 10:44:40 | |
---|
Eikös se demon nauhoittaminen mennyt (ainakin Symphony X nauhoitti Odysseyn näin): 1. Soittavat metronomin tahdissa kitran, basson ja rummut (alkuraita). 2. Kun on tausta valmiina, jokainen soittaa oman soittimensa uusiksi. Tätä saatetaan jatkaa kunnes lopputulos on hyvä. Tarkoituksena se, että soittimen voi soittaa taustaan, jossa ovat muut soittimet (huomattavasti helpompaa kuin yksin tai metronomin kanssa soitto). Jonka jälkeen raitaa miksataan. 3. Overdubit. (4. Tietokoneistetut orkesteri osuudet.) 5. Ajetaan koko kappale kompressorin läpi, (niinkuin muutkin soittimet aikaisemmin). 6. Lopullinen miksaus En ole aivan varma noista yksityiskohdista, mutta näin es jotenkin meni. Tosin tuollainen vaatii sitten hieman enemmän aikaa kuin viikon tai pari....ja rahaa... Tälleen olis hyvä tehdä jos olis aikaa ja mahdollisuuksia. Hyvä tapa. I'm a whiskey rock'n'roller. |
Bonham 18.07.2003 01:30:52 | |
---|
Paras tapa välttää rec-paniikkia on äänittää kaikissa treeneissä koko ajan kaikki. Vaikka samalle c-kasetille uudestaan ja uudestaan yhdellä mikillä tai jotain. Ja tietty kuunnella lopputulosta... Kehittää erittäin paljon ja auttaa keskittymään musaan eikä soittamiseen. Tuo saattaa tosiaan auttaa kammoon, mutta kyllä itse studio on jo usein tilana niin "arvokas", että puntti vapisee. Lisäksi tulee äänittäjän olemus... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Roberto 18.07.2003 22:42:47 | |
---|
Tuo saattaa tosiaan auttaa kammoon, mutta kyllä itse studio on jo usein tilana niin "arvokas", että puntti vapisee. Lisäksi tulee äänittäjän olemus... Joo, toivottavasti osuu ekalla kerralla joku mukavampi konkari eikä semmonen peruskyyninen amatöörinkyykyttäjä :) Olen joskus päässyt livenä seuraamaan esim. muutamien maineikkaiden live-areenoiden henkilökunnan harrastamaa ensikertalaisten henkistä murskaustoimenpidettä. Vedä siinä sit hyvin... |
Bonham 21.07.2003 10:06:00 | |
---|
Joo, toivottavasti osuu ekalla kerralla joku mukavampi konkari eikä semmonen peruskyyninen amatöörinkyykyttäjä :) Olen joskus päässyt livenä seuraamaan esim. muutamien maineikkaiden live-areenoiden henkilökunnan harrastamaa ensikertalaisten henkistä murskaustoimenpidettä. Vedä siinä sit hyvin... Tuo on kyllä sellainen pointti, että kannattaa kysellä muilta hyviä äänittäjiä aloittelijoille. Saattaa mennä reissu hukkaan jos vastaan asettuu liian kova "ammattilainen", joka vääntää bändin musan mieleisekseen vaikka väkisin. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Roberto 21.07.2003 19:41:55 | |
---|
Tuo on kyllä sellainen pointti, että kannattaa kysellä muilta hyviä äänittäjiä aloittelijoille. Saattaa mennä reissu hukkaan jos vastaan asettuu liian kova "ammattilainen", joka vääntää bändin musan mieleisekseen vaikka väkisin. Saatika henkistä väkivaltaa harrastava 'vanhan liiton' äijä... |
akik 21.07.2003 23:49:55 (muokattu 21.07.2003 23:53:41) | |
---|
welhon teksti asiaa.. oma tarina ekasta nauhoituksesta klikin kanssa soittaminen olikin yllättävän vaikeaa ekoissa nauhoituksissa.päätettiin siirtää niitä nauhoituksia parilla viikolla että saan harjoitella.no, oli sitten revanssi vuorossa ja tällä kertaa pysyin näennäisesti timessa ja olin innoissani. mutta karvas pettymys tuli kun rumpuraitaa kuunneltaessa tajusinkin kiihdyttäväni ja hidastavani komppia erilailla että saan "piipin" aina kiinni,tulos oli masentava. nauhoitettiin se demo ilman klikkiä ja tulos oli parempi niin.. nyttemmin olen metronomin ottanut pakolliseksi työkaluksi ja voin sanoa että se todella työtä vaatii. parhaiten voi timen huonoutta päivitellä (ja parantaa) kun pistää klikin niin alas kun mahdollista ja soittaa aluksi erittäin simppeleitä 16-komppeja eri basarikuvioilla, välillä jättämällä joku raaja pois kokonaan.kannattaa kokeilla soittaa myös sitä peruskomppia tuplatempolla klikin olessa nyt vaikka siel neljässäkymmenessä. hevipääliköille todella hyödyllistä on aluksi soittaa siihen 40-tempoon 8-osia (todella vaikeaa),siirtyä kuudestoista osiin ja sitten 32 osiin. erittäin hyvää harjoitusta.. "ajantaju" kehittyy parhaiten näin eikä ole pakollista hinkata 2000 toistoa komppia kohden jokaisessa tempopykälässä. hinkkaamista se vaatii kuitenkin ja aikaa vie. että jos nauhoitukset on vaikka kuukauden päästäkin edessä niin kannattaa suosiolla jättää se klikki pois niistä äänityksistä ja harjoitella sitä kunnes oikeasti alkaa kulkemaan.. myös muun bändin pitää täysin osata soitaa metronomiiin tai tulos on karmea... oman soiton nauhoittaminen on myös hyödykästä palauttamaan maanpinnalle jossei ole klikkiä ennen nähnyt,.. |
Heart Of Steel 22.07.2003 11:58:45 | |
---|
Itse olen käynyt tasan kerran studiossa mutta lisäämpä silti että: Voisi olla hyvä valita ensimmäiseks äänitettäväks todella helppo biisi mitä on jankattu treenikämpällä ainaskin tuhat ziljoonaa kertaa, jotta se menis hyvin vaikka jännittäis kuinka prkeleesti. |
Bonham 24.07.2003 10:36:32 | |
---|
Itse olen käynyt tasan kerran studiossa mutta lisäämpä silti että: Voisi olla hyvä valita ensimmäiseks äänitettäväks todella helppo biisi mitä on jankattu treenikämpällä ainaskin tuhat ziljoonaa kertaa, jotta se menis hyvin vaikka jännittäis kuinka prkeleesti. Näinhän se on. Ei kannata mennä studioon harjoittelemaan... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Mikael 24.07.2003 11:14:05 (muokattu 25.07.2003 10:15:18) | |
---|
Olen joskus päässyt livenä seuraamaan esim. muutamien maineikkaiden live-areenoiden henkilökunnan harrastamaa ensikertalaisten henkistä murskaustoimenpidettä. Vedä siinä sit hyvin... tavankiallaki kerranko..? miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Roberto 28.07.2003 18:56:54 | |
---|
tavankiallaki kerranko..? mitämitä.... eihänysiälainanga.... |
Bonham 28.07.2003 19:02:09 | |
---|
mitämitä.... eihänysiälainanga.... Nyt kyllä putosin kärryiltä... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Cornflake 28.07.2003 22:15:56 | |
---|
Huomenna *toista* kertaa nauhoittamaan. Ei jännitä niin paljoa, mutta jännittää kumminkin. Niinhän se pitääkin. Tuo treenien nauhoitus on kyllä hyvä systeemi. Meilläkin MD + yksi stereomikki tallentaa käytännössä kaiken. Puretaan sitten mitä halutaan. Onneksi nauhoittaja/miksaaja on tuttu ja hommansa osaava sälli. Homma luistaa varmaan edelliskertaakin jouhevammin. Ainoa huonopuoli on tämä hiostava sää joka on pikkujuttu, mutta imee mehut kuitenkin. Aikaa olisi 2 iltaa + miksaukset. 3 biisiä treenattu, joista yksi optiona jos aikaa jää. Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa! |
Roberto 28.07.2003 22:55:40 | |
---|
Nyt kyllä putosin kärryiltä... Niin sitä tässä vaan että TA*****LLA ei ainakaan tekninen henkilökunta ole ikinä vittuillut kellekkään. Tai sit juu. |
Bonham 28.07.2003 22:57:22 | |
---|
Niin sitä tässä vaan että TA*****LLA ei ainakaan tekninen henkilökunta ole ikinä vittuillut kellekkään. Tai sit juu. Just joo, kiitoksia selvennyksestä. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
silver 08.08.2003 15:41:04 | |
---|
Klikki helpottaa studiossa myös jos tarvii jälkikäteen editoida tai korjailla jotain. Silloin tietää tarkalleen joka kohdassa missä mennään. Hankalaa on sitten jos tempo tai tahtilaji vaihtuu kesken biisin. Sit pitää alkaa ohjelmoimaan klikkiraitaa ja sekös vasta lystiä mahtaa olla. Ja eikö klikki vaikuta myös yleiseen "temponhallintaan", eli kun tottuu soittamaan klikin kanssa niin myöhemmin (esim. livenä) ilman sitäkin soitto kulkee kellontarkasti. JESUS SHAVES! |
Heart Of Steel 09.08.2003 10:10:08 | |
---|
Jos nyt puhutaan tavallisesta demosta, niin ei siihen mitään klikkejä kannata sotkea. Livenä vaan niin paljon kuin mahdollista. Tulee halvemmaksi, koska ne biisit on _tietenkin_ harjoiteltu etukäteen sillein, että ne menee kerrasta tai viimeistään tokasta. Klikin kanssa (yksin) harjoittelu, on asia erikseen. "Nobody tells a Man how to play." |
Bonham 09.08.2003 10:14:38 | |
---|
Jos nyt puhutaan tavallisesta demosta, niin ei siihen mitään klikkejä kannata sotkea. Livenä vaan niin paljon kuin mahdollista. Tulee halvemmaksi, koska ne biisit on _tietenkin_ harjoiteltu etukäteen sillein, että ne menee kerrasta tai viimeistään tokasta. Klikin kanssa (yksin) harjoittelu, on asia erikseen. Siitä klikin käytöstä heti alusta lähtien on vain se hyöty, että jos ja kun sitä joskus tekee tosissaan levyä, homma on jo tuttua... Mutta tietysti jos treenaa klikillä yleensäkin, se on eri juttu. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |