Aihe: kitaristien kuulemisongelma
1 2
metlica
20.01.2017 16:32:10

LaMotta: Kitaravahvistin pitää kallistaa ja suunnata niin, että kitaranrämpyttäjä kuulee itsensä.

Onko käytössä 4x12" kabinetti jota ei oikein viitsi kallistella? Aijaa, no mitähän asialle pitäisi tehdä?

Onko treenikämppä niin pieni, ettei laitteiden asettelulle ole tilaa? No sitten pitää varmaa vain elää kurjuuden kanssa tai hankkia isompi treenis.

Voi kun se oliskin noin yksinkertaista.. Ainiin, ohan se.

Ps. Musta tuntuu että kitaristeilla on aina kuulemisongelmia
What's yours?!
LaMotta
20.01.2017 16:44:06 (muokattu 20.01.2017 17:10:31)

metlica: Voi kun se oliskin noin yksinkertaista.. Ainiin, ohan se.

Se on. Treenasin bändien kanssa noin 10 eri paikassa. Aina kun tilaa oli riittävästi niin mitään erityisen suuria kuulemisongelmia ei ollut. Yksi treenis oli niin pieni, että piti vain elää tilanteen kanssa. Ei siellä voinut tehdä ongelmalle mitään. Eikä siellä kuullut molemmista kitaroista mitään. Kaikkein paras tilanne oli se kun combon sai kallistettua telineessä lattialla ja vahvistinta pystyi pitämään vähintään 2 metrin päässä. Tämä tosin vaatii 5 henkisen bändin kanssa melko tilavan paikan. Se että vahvistin nostetaan korvan viereen tasolle kyllä kuuluu, mutta siinä on sitten kuulovaurion riski aika iso. Yleisesti metelin vähentäminen on aina hyvästä. Jos treeneissä joutuu pitämään korvatulppia, jotain on pielessä.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
sepisti
23.01.2017 19:38:21
LaMotta: Jos treeneissä joutuu pitämään korvatulppia, jotain on pielessä.

Miksi näin? 80 dB rikkouttuu melko helposti.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
LaMotta
23.01.2017 20:06:07 (muokattu 23.01.2017 20:09:51)

sepisti: Miksi näin? 80 dB rikkouttuu melko helposti.

Ei se sitä tarkoita, että silti joutuu pitämään kuulosuojia. Eihän siellä töissä olla. Kuuntelen stereoitakin kotona monesti 90 db paineella enkä silti käytä kuulosuojia. Kovin meteli mitä itse olen mitannut bänditreeneissä, oli 118 db ja se on helvetin paljon liikaa. Siinä ei ole mitään järkeä. Käytettiin kuulosuojia.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
sepisti
23.01.2017 23:15:35
LaMotta: Ei se sitä tarkoita, että silti joutuu pitämään kuulosuojia. Eihän siellä töissä olla. Kuuntelen stereoitakin kotona monesti 90 db paineella enkä silti käytä kuulosuojia. Kovin meteli mitä itse olen mitannut bänditreeneissä, oli 118 db ja se on helvetin paljon liikaa. Siinä ei ole mitään järkeä. Käytettiin kuulosuojia.

Toki näinkin, mutta minusta ihan nätisti soitetuista rummuista lähtee melko kova meteli, joten ei ole mitään tarvetta sanoa ettei treeneissä pitäisi joutua käyttämään kuulosuojaimia. Etenkin kun basistina soitan yleensä rumpalin ykkös-crashin vieressä. Sun kommentista sain sen kuvan, että keikalla on sitten ihan ookoo suojata kuulonsa.

Mun bändien soiton volume ja tatsi pyritään pitämään samana niin keikalla kuin treeneissäkin. Olennaista on tasalaatuisuus ja jos sitä ei harjoitella treeneissä, vaan soitetaan hiljempaa ettei suojausta tarvita, se ei voi johtaa mihinkään hyvään.
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
LaMotta
24.01.2017 16:32:45 (muokattu 24.01.2017 16:33:14)

Niin kuin olen monta kertaa sanonut, treenitilan koko on se avainsana. Jos sullotaan 5 ukkoa soittamaan 10 neliön huoneeseen niin ei siellä ole mitään mahdollisuutta kuulla kunnolla mitään eikä selvitä ilman kuulosuojia. Jos samat äijät soittaa 50 neliön treeniksessä niin siellä on mahdollisuus saada jostain jopa jotain selvääkin.

Mitä taas tulee keikkaan ja soittotatsiin niin omat keikat tehtiin korvamonitoroinnin kautta ja siinä mielessä oli täysin eri asia kuin treenisoitto. Jollakin toisella on hommat muulla tapaa.
musamies
24.01.2017 17:04:04
https://youtu.be/3gjQTZ_1z8c

Videossa on kitara ja kaksi laulajaa. Toinen laulajista on vieläpä aika nuori - ei ole kuulemisongelmaa kitarassa eikä laulussa...
Riku Rotten
17.03.2017 11:34:56
Tuota särön määrää kanssa epäilen, että yksi perussyy puuroon.
voihanlol
29.03.2017 13:40:45
1. Opetelkaa soittamaan
2. Hankkikaa kuulolaite
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)