Aihe: Toiminimen perustaminen . viisaammat auttakaa
1 2
baron
13.12.2012 18:18:38 (muokattu 13.12.2012 18:19:10)

Mä oon tehnyt pienimuotoista lisäduunia (muulla alalla kuin soittajana) sekä yrittäjänä/Y-tunnuksella että palkansaajana.
Yrittäjänä kirjanpito, veroilmoitus, YEL:istä vapautuksen hakemiset ym paperisodat vitutti mua niin paljon että kun tuli mahdollisuus tehdä sama duuni palkkatyöläisenä niin heti vaihdoin.
Jos olisi suurimuotoista/pääduuni niin ajattelisin eri tavalla.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Triskal
16.12.2012 14:43:52 (muokattu 16.12.2012 14:45:16)

Jarzki: Pitäisi siis saada palkkiot laskutukseen. Ajatus kytenyt jo hetken aikaa jos perustaisi toiminimen mutta kun en ole ihan kaikista koukeroista varma. Olenko nyt ajatellut oikein jos teen näin,

Laskutan keikan 1000 €, bändissämme on 4 jäsentä jolloin tiliöin jokaisen tilille 250 € - sivutuloverokortin % eli varmaankin jotain 125-150 € / nuppi. Pitääkö mun noista vähentää vielä jotain sotu-maksujakin muka vaikka kaikki ovat normaaleissa päivätöissä ja maksavat niistä jo työeläkemaksut yms. pakolliset.

Onko jotain muuta mitä pitää ajatella ? Pitääkö vielä maksaa jotain ennakkoveroja jne ? Olin ajatellut että jos tota toiminimeä käyttää pelkästään keikkojen laskutukseen niin riittääkö vuoden lopussa kun veroilmoitukseen merkkaa ettää tienattu esim. 4000 € ja maksettu palkkoina 4000 € ? Vai tuleeko mätkyjä ?

Noihan oli alv-vapaata tuloa eli alv-rekisteriin ei kai tartte silloin liittyä, mutta jos liittyy niin voinko silloin vähennellä alv-osuuksia vaikka myynti onkin alv-vapaata ?

Verosivuja koitin vilkuilla mutta jos sais selvemmän selityksen täältä.

Ei ole järkeä perustaa bändille toiminimeä, koska silloin bändin pitäisi toimia teille työnantajana, jos meinaatte omaan taskuun ne rahat laittaa, ettekä ajattele esim. siten, että sisään tuleva raha käytetään suoraan bänditoimintaan vaikkapa soitin- ja tarvikehankintoina. Silloin on tosi helppoa vetää T-kaupan kautta vuoden lopussa bändin tili sileäksi ja todeta, että ei tarvi maksaa veroa, eikä tavinnut omasta pussista ostaa mitään. Varaton bändi & varakkaat muusikot vs. varakas bändi & varattomat muusikot = sama asia. ;)

Niin kuin esille jo on tullutkin, järjevää voisi olla esim. oma toiminimi joka ukolle. Jos olette kaikki oikeissa töissä ja teistä kaikista maksetaan jo niin ollen eläkevakuutusta, ei sitä tarvitse kahteen kertaan maksaa. Sanotte vaan, ettei mun tarvi, jos joku alkaa inttää.

ALV-velvollinen ei tarvitse olla (eikä kannata), koska kaikki keikkapalkkiot on aina ALV 0%. ALV-vähennysoikeudellakaan ette tee mitään, koska kun tilaatte T-kaupasta ALV-velvollisena, vähennätte ensin ALV-ilmoituksessa ALV:n ja sitten veroilmoituksessa ALVittoman osuuden. Ei-ALV-velvollinen vähentää kerralla veroilmoituksessa kaiken. Sama lopputulos. Lisäksi jos ei ole ALV-velvollinen, yhdenkertainen kirjanpito riittää, niin kuin täällä jo todettiinkin. Eli siis ainut mitä tarvii kirjanpitoon on ekan luokan matematiikka, kynä ja paperia.
http://simonj.fi | http://etappi.org | kalamies#33 >-)))>
rauski3
09.01.2013 02:39:21
LaMotta: Se on henkilön oman ilmoituksen varassa. Eli näin ollen päättää tavallaan itse. Puhun nyt siis sivutoimisesta ammatinharjoittamisesta. Työvoimaviranomaiset sen kai teknisesti 'päättää', mutta henkilö itse ilmoittaa kuinka asia on. Työvoimaviranomaisia kiinnostaa vain se, että onko oma yritystoiminta este työn hakemiselle / sen vastaanottamiselle, ja tämä nimenomaan on henkilön oman ilmoituksen varassa.

Jos henkilö on ammatin- tai liikkeenharjoittaja tai muutoin yrittäjä, se ei vaikuta työnhakuun mitenkään. Töitä saa hakea kuka tahansa, jopa työnvälitystoimistosta.

Vaikeudet alkavat, jos hakee työttömyyskorvausta. Kysykää nyt ihmeessä näistä asioista niistä paikoista, missä kutakin asiaa hoidetaan; PRH:sta toiminimestä ja muista yritysmuodoista, työvoimatoimistosta yrittäjän asemasta heidän näkökulmastaan, verotoimistosta veroasioista, samoin kelasta jne.

Turha mutustella mutua...
Hannu H.
09.01.2013 10:39:14

Tuohon työttömän yrittäjyyteen sen verran, että kun olin työttömänä vuoden verran ja olisi tullut tilaisuus tehdä keikkahommia silloin tällöin jos toiminimen perustaa niin työkkäri oli sitä mieltä että jos yrittäjäksi rupean niin pennin jeniä ei tule kelalta rahaa.

Finlexistä seuraava raapustus:
"Yritystoiminta katsotaan sivutoimiseksi, jos henkilö on ollut vähintään kymmenen kuukautta kyseiseen yritystoimintaan tai omaan työhön liittymättömässä kokoaikatyössä tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan tai työn vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikatyön vastaanottamiselle."

Eli työttömästä ei voinut ryhtyä sivutoimiseksi yrittäjäksi vaan yrittäjänä tulisi toimia päätoimisen työn ohessa tuo 10kk..

http://www.finlex.fi/data/normit/35835-4032.pdf
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. Theres also a negative side." - Hunter S. Thompson
QxX
09.01.2013 13:11:34
Oletko päässyt asiassa jo eteenpäin? Mikäli tarvitset toiminimen perustamisessa apua, tai halat kysyä käytännön toimista, voin todennäköisesti auttaa! Olen "siviiliammatiltani" kirjanpitäjä ja "sivuduunini" liittyy Saint of Disgrace -bändiin, eli aihealueet ovat kyllä tuttuja :) Meiliä voi heittää fivestarstandard@gmail.com, pikaviestejä luen harvemmin.
Jarzki
10.01.2013 15:09:43

Kiitoksia kaikille neuvoista. Tää ratkesi kun saatiin välikäsien kautta yhteys hemmoon joka hoitaa muutaman muunkin bändin laskutusta alueella. Nyt on verokortit sisällä ja odotellaan palkkapäivää. Tullaan tän kautta laskuttamaan tulevaisuudessakin, palkkio mitä ottaa "välistä" on ihan suhteessa näihin mitä netissä on mainostettu. Eipä tartte liikaa miettiä ja helppo peilailla paljonko pyytää keikasta liksaa niin että käteenkin jotain jää.

Sen verran muutin omia kuvioita että tilasin nyt myös sivutuloja varten verokortin jossa on sama pidätys % kun päätoimen palkasta, eli ei tartte sitä +40% pidättää noista soittotuloista.
-Seksi on kuin bridgeä. Jos ei ole hyvää partneria on parasta olla hyvä käsi-
mikkojen
16.01.2013 16:05:15
Jarzki: ...Sen verran muutin omia kuvioita että tilasin nyt myös sivutuloja varten verokortin jossa on sama pidätys % kun päätoimen palkasta, eli ei tartte sitä +40% pidättää noista soittotuloista.

Oho! Onko tommonen mahdollista?? En pikasella vilkasulla verokorttilaskurista / vero.fi sivuilta tuommoisesta mitään mainintaa löytänyt. Höh.
carpe diem - memento mori
Lennu
16.01.2013 16:20:27

mikkojen: Oho! Onko tommonen mahdollista?? En pikasella vilkasulla verokorttilaskurista / vero.fi sivuilta tuommoisesta mitään mainintaa löytänyt. Höh.

Joo, kyllä se on, mulla on kans samanmoinen.
no is any good musics maked anymore...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)