LaMotta: Omalla y-tunnuksella operointi. Tulisi pitää ns. yksinkertaista kirjanpitoa. Joutuu toimittamaan y-tunnuksen veroilmoituksen kerran vuodessa. Siinäpä se. Melko yksinkertaista. Kuulostaa yksinkertaiselta. Tää ei oo kuitenkaan kirjanpitäjien.net. Mä olisin helisemässä jo siitä että pitäs ite täyttää se oma veroilmoitus. Onneks tulee ehdotus ja sit voi vaan hyväksyä sen, kun ei noista ymmärrä mitään, enkä edes halua ymmärtää. Laittaisko sitten bändin jokainen jäsen oman firman pystyyn ja sit laskuttais oman osuutensa siltä ravintelilta? Meinaan jos siitä liksasta lähden maksamaan muille, niin sitten taas leikitään verokorteilla sun muilla. Mä olen kuullut ja nähnyt ihan tarpeeks kauhutarinoita kuinka ihminen voi pilata koko elämänsä hommaamalla sen Y-tunnuksen, valtio kun osaa yllättää jollain ekstrabyrokratialla ja lisäveroilla, varsinkin siinä vaiheessa kun ne keikkaliksat on jo juotu. Sitä on vähän vaikee lapsille sanoa että isi nyt maksaa pari tonnia veroja siitä ilosta kun pääsi keikalle ja ei oo kuin kaurapuuroa koko loppukuuksi.. |
Niq: Laittaisko sitten bändin jokainen jäsen oman firman pystyyn ja sit laskuttais oman osuutensa siltä ravintelilta? Juuri näin. Ei ole vielä tähän asiaan keikkaliksan saanti kaatunut. Tää ei oo kuitenkaan kirjanpitäjien.net. Jos osaat laskea yhteen, vähentää, kertoa ja jakaa, osaat myös pitää yksinkertaista kirjanpitoa. Se on nimittäin ns vapaamuotoinen. Mä olisin helisemässä jo siitä että pitäs ite täyttää se oma veroilmoitus Siihen täytetään tulot, menot, ja sitten eritellään kahteen kohtaan vähennykset, jotka liittyy 1) matkapäiviin ja matkakustannuksiin (auton käyttö), sekä 2) työhuonevähennyksiin. Ja lopuksi yhteen kohtaan laitetaan joko tilikauden tappio tai voitto. En minä itsekään tiedä mitään oikeasta kaksinkertaisesta kirjanpidosta tai alaan liittyvästä terminologiasta. Mutta ei yksinkertainen kirjanpito oikeasti kovin vaikeaa ole. Koska keikkailu on aivan hanurista muutenkin niin yritän lähinnä jokaista rohkaista maksimoimaan edes sen taloudellisen hyödyn. Amen. |