käsi 10.10.2012 11:32:43 | |
---|
Meillä homma toimii monesti näin että minä tuon treenikselle läjän riffejä, melodian pätkän tai ihan vaan mielenkiintoisen sointukuvion. Siihen päälle aletaan jammailemaan. Siitä sitten alkaa muotoutumaan biisi. Joskus laulajalle on sanat ja jokin melodian pätkä. Tai jokin muu idean josta saadaan rakennus ideaa. Joskus on vaan idea millainen pitäisi biisin olla esimerkiksi vaikka vaan rakenteeltaan. Ja tunnelmaltaan. Sitten aletaan etsiä mikä on sitä tunnelmaa ja miten päästään haluttuun kokonaisuuteen. On joku tuonu joskus lähes valmiin biisinkin treenikselle. |
Jallumiäs 17.12.2012 23:06:15 | |
---|
Tähän mennessä biisien sävellysvastuu on meidän bandissä ollut mulla (komppikitaristi), rakenne tehdään joko treeneissä niin että kaikki osallistuu siihen tai sitten niin että mä teen senkin himassa. Soolokitaristi ja basisti kyllä osallistuu sävellyksen osalta joihinkin pikkujuttuihin, mutta melkeen kaikki riffit on mun käsialaa. |
tere1234 19.12.2012 16:22:49 | |
---|
warlock: Nii minkäslaisia tapoja eri bändeillä on uusien biisien kanssa? Teettekö ensin kotona jonkun demon vai käytättekö guitarpro:ta vai esittelettekö ihan vaan soittamalla treeneissä? Vai onko kenties tapana tehdä biisit treeneissä? Ite pidän eniten jos biisi tehdään yhdessä bändin kanssa. Esim riittää jos on joku peruspohja/riffi biisille ja siitä aletaan rakentaan. Eli mieluiten esittelen biisin soittamalla sitä treeneissä. Yleensä niin on syntyny parhaat biisit ku kaikki on mukana. Mutta kertokaahan omia tarinoita Mulla on tapana soittaa skittaaa ja saaha vaan päähän joku biisi... Siis kannattaa soittaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 |
Miikss 19.12.2012 18:04:16 | |
---|
Kiipparisti säveltää biisit ja tekee jonkunlaisen demon. Sitten yleensä kitaristi käy sen luona vääntämässä sooloja ja kitaraosuuksia ja kirjottelee samalla biisin sävelkulun paperille, josta minä ne sitten opettelen demon mukana. Laulaja koulitaan yleensä treeneissä ja kitaristi kirjottaa sille sanotukset kun kerkee ja sanotuksia irtoo. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" |
palikka 31.12.2012 11:52:15 | |
---|
Me tehdään biisit joko äänittäessä tai sitten mennään vain treenikämpälle sanotusten/jonkun riffinpätkän kanssa. Love will tear us apart. http://www.soundcloud.com/loistava-polku |
JudeJude 01.01.2013 23:13:39 | |
---|
palikka: Me tehdään biisit joko äänittäessä tai sitten mennään vain treenikämpälle sanotusten/jonkun riffinpätkän kanssa. Mä en ole koskaan ollut mukana sellaisessa bändissä joka tekisi biisit "kokonaan yhdessä", ja tajusin etten varmaan edes osaisi olla. Miten se käytännössä tapahtuu? "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
palikka 03.01.2013 10:05:48 | |
---|
JudeJude: Mä en ole koskaan ollut mukana sellaisessa bändissä joka tekisi biisit "kokonaan yhdessä", ja tajusin etten varmaan edes osaisi olla. Miten se käytännössä tapahtuu? Meillä on rumpukone, ei oikeata rumpalia. Nakutellaan sinne jotain pauketta tai otetaan valmis sample ja aletaan soittaa JOTAIN. Siitä se sitten lähtee ja laulaja sanoittaa siinä samalla jotain ja synisti lähinnä tekee sitten jälkikäteen synat, kun treeniksen tila ei ihan riitä kaikelle arsenaalille. Yllättävän hyvin toi toimii meillä, mut ollaan aika onnekkaita ku kaikilla klikkaa tyylitaju musiikin suhteen. Mä puolestaan en ees osais olla bändissä jossa ei tehdä biisejä yhdessä.. Love will tear us apart. http://www.soundcloud.com/loistava-polku |
JudeJude 03.01.2013 11:26:41 | |
---|
palikka: Meillä on rumpukone, ei oikeata rumpalia. Nakutellaan sinne jotain pauketta tai otetaan valmis sample ja aletaan soittaa JOTAIN. Siitä se sitten lähtee ja laulaja sanoittaa siinä samalla jotain ja synisti lähinnä tekee sitten jälkikäteen synat, kun treeniksen tila ei ihan riitä kaikelle arsenaalille. Yllättävän hyvin toi toimii meillä, mut ollaan aika onnekkaita ku kaikilla klikkaa tyylitaju musiikin suhteen. Mä puolestaan en ees osais olla bändissä jossa ei tehdä biisejä yhdessä.. Okei. Ei se ollutkaan niin erilaista kuin meillä, meillä vaan on aina joku melodia/soinnut -aihio jonkun etukäteen tekemänä. Sitä sit ruvetaan rämpimään jollain tavalla ja päädytään yleensä johonkin lopputulokseen! Kiitos että avasit! "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
palikka 03.01.2013 11:36:32 | |
---|
JudeJude: Okei. Ei se ollutkaan niin erilaista kuin meillä, meillä vaan on aina joku melodia/soinnut -aihio jonkun etukäteen tekemänä. Sitä sit ruvetaan rämpimään jollain tavalla ja päädytään yleensä johonkin lopputulokseen! Kiitos että avasit! Joo eiköhän se oo aika perus että on jotain pikkupätkää valmiina, muttei siis sellaista että "soita näin" vaan omalla soittimella jotain räpellystä. Noinhan ne "tyydyttävimmät" biisit syntyy! Love will tear us apart. http://www.soundcloud.com/loistava-polku |
Synastikki 13.02.2013 11:15:34 | |
---|
Hyvin pitkälle leadikitaristi rakentaa biisin kasaan, jostain yhteisestä ideasta tai sitten kokonaan kotona vääntäen. Formaattina pääasiassa GP. Ite sovittelen sinne sinne kiipparikuvioita joita yleensä ideoidaan porukalla ja laulaja kehittelee tekstit ja vocsit siinä sivussa. Demotellaa rumpusoftalla(suoraan midistä) ja kitarasoftalla(äänitellää) ja kiipparit & taustapörinät teen kotona(midistä, soittamalla) ja sitten vocsit reeniksell... Sitten vähän mietiskellään mitä tarttee vielä lisäillä jne tuottamissoppaa ja sitten jossai vaiheessa päädytään studioon ja narutetaa oikeesti. Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. |