Antti1 21.02.2010 10:49:57 | |
---|
kattila: Jos nyt keskityttäisiin olennaiseen, eikä siihen miksi kaikki haluavat klikin korviin. Se ei mielestäsi ole olennainen asia? Jep jep. I like big butts and I can not lie |
kattila 21.02.2010 11:22:05 | |
---|
Se ei mielestäsi ole olennainen asia? Jep jep. Tarkoittaen, että keskitytään asian ratkaisemiseen eikä spekulointiin miksi näin halutaan tehdä. Comprende? http://www.myspace.com/malummeh
Standardimetodissa pyritään paikantamaan sutura coronarian alaosa käyttämällä standardietäisyyttä kiintopisteinä toimivista zygomaluun yläreunasta ja orbitan lateraalireunasta. |
teline 21.02.2010 11:47:31 | |
---|
Antti1: Se ei mielestäsi ole olennainen asia? Jep jep. Eihän se ole kun sitä ei ole kysytty. Mut joo, sain jo toiselta foorumilta pari hyvää vinkkiä eli rölöttäkää pois. Timo T.A. Mikkonen on vitun pelle jätkä |
Tommittaja 21.02.2010 17:41:23 | |
---|
mikä hemmetti on click????? ja suljettu monitori??? http://muusikoiden.net/jasenet/plussat.php |
Niq 21.02.2010 20:32:01 (muokattu 21.02.2010 20:34:01) | |
---|
teline: Eihän se ole kun sitä ei ole kysytty. Mut joo, sain jo toiselta foorumilta pari hyvää vinkkiä eli rölöttäkää pois. Ja tää ei oo kysy-vastaa -palsta. Vaan keskustelupalsta. Jos joku kysyy multa että miten kannattaa astua koirankakkaan, niin kyl mä siinä saatan ensin kyseenalaistaa homman järkevyyden. Ja kysyä että miksi, kun ohikin voi astua. Sit tietty jos on päättänyt siihen läjään astua niin siittä vaan. EDIT: Etenkin anonyymissa keskustelussa, kun ei tiedetä yhtään kysyjän tietotaitotasoa, on todella hyvä joskus ihmetellä ääneen miksi tehdä tällainen vähän oudompi ratkaisu. Että jos ois helpompikin tie siihen onnistumiseen mut kysyjä ei sitä tiedäkään. "...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko |
kivi 22.02.2010 14:19:48 | |
---|
kattila: Jos nyt keskityttäisiin olennaiseen, eikä siihen miksi kaikki haluavat klikin korviin.
Tarpeen näyttäis olevan pieni infopaketti siitä, mitä klikkiin soittaminen on... Olennaista on se, että klikkiin soittaminen ei suinkaan merkitse tasatahtiin klikin kanssa soittamista, ellei hakusessa nimenomaan ole saksalainen marssipoljento efektinä. Kun hyvä rumpali soittaa klikkiin, hän soittaa oikeissa kohdissa klikin edellä, oikeissa kohdissa klikin jäljessä, ja keskiarvona tempo pitää kutinsa mutta silti pääsee syntymään hyvä groove. Luonnollisen vaikutelman saamiseksi klikkiä on myös hyvä kiihdyttää hiukan kertosäkeissä, ja pudottaa takaisin säkestöihin palatessa. Oletteko te varmoja että kaikki soittajat osaa elää klikin kanssa just oikein? Mitä luurivuotoon tulee, kannattaa kokeilla kääntää toinen kuppi kokonaan pois korvalta. Silloin umpiluurit toimii just hyvin. Korvatulpista en osaa sanoa mitään, eiks ne oo rumpalien juttu? |
kivi 25.02.2010 22:38:41 | |
---|
Muuten, yks asia vielä klikistä, opin tän kerran kauan kauan sitten yhdeltä hyvältä rumpalilta, ja jostain syystä se ei olekaan kaikille selvää: vaikka muiden soittajien klikki on yleensä tavallista TIK-tik-tik-tik-TIK-tik-tik-tik -nakutusta, rumpalin klikki kannattaa 'säveltää' erikseen sillä tavalla että avainkohdat ei oo sillä kohdalla missä rumpali lyö, vaan jos esimerkiksi biisi rakentuu kahdeksasosille, klikki on kuudestoistaosilla (ja saattelut ennakkoina, jos pitää laittaa jotain erityisiä merkkejä koska osa vaihtuu tms) niin että rumpali kuulee omien lyöntiensä välillä missä mennään. Tässä on sekin hyvä puoli, ettei klikkiä tarvitse pitää niin isolla että kuulo kärsii. Millainen sitten on hyvä klikki? Tää mainittu rumpali rakenteli simppeleihinkin biiseihin sellaisia bossanova-henkisiä kuvioita vakuuttuneena siitä että tylsintä kasi- tai neloskomppiakin on nasta soittaa jos se muuttuu korvissa synkoopiksi (niin se sanoi) mutta luultavasti vähemmälläkin pääsee. Mutta avainjuttu siis on se, että klikin ei tarvitse kilpailla kuuntelussa niiden iskujen kanssa jotka rumpali lyö, vaan klikki voi kuulua myös silloin kun rumpali on hiljaa. Kokeilemisen arvoinen asia? |
Niq 26.02.2010 16:06:19 (muokattu 26.02.2010 16:06:25) | |
---|
kivi: Kokeilemisen arvoinen asia? Riippuu tuokin tottumuksista, fiiliksestä ja kompista. Kakkosnelosta soitettaessa se normaali neljäsosatikutus on ihan hyvä, koska tietää soittavansa kompin nappiin kun klikki hukkuu korvista kokonaan soiton aikana. Eli jos kuulet klikin niin olet joko takana tai edessä. On myöskin hauska huomata miten saa eri fiilistä lopputulokseen ihan muuttamalla klikin nelosista kahdeksasosiksi, puhumattakaan sitten rytmikkäämmistä klikki- tai perkussioraidoista. "...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko |
kivi 26.02.2010 16:32:54 (muokattu 26.02.2010 16:36:36) | |
---|
Niq: Kakkosnelosta soitettaessa se normaali neljäsosatikutus on ihan hyvä, koska tietää soittavansa kompin nappiin kun klikki hukkuu korvista kokonaan soiton aikana. Taidat soittaa jotain nykymetallia? ;-) Edit: Koetas laittaa vaikka pätkä jonkun Bonhamin tai kenen vaan vanheman polven "kovan" rumpalin soittoa ohjelmaan ja laita siihen päälle tarkkaan samassa tahdissa vaikka haitsun kanssa menevä klikki. Kuulostaa varmasti ainakin ykköset ja kolmoset hieman siltä kuin delay olisi päällä - se on sitä groovea. |
Super-Jari 27.02.2010 18:26:56 | |
---|
Me ollaan soitettu joskus niin että ollaan laitettu klikki kuulumaan PAsta. |
Niq 28.02.2010 05:51:35 | |
---|
Vasara: Me ollaan soitettu joskus niin että ollaan laitettu klikki kuulumaan PAsta. Onhan se tietty kätevä että rokkipoliisit voi näin helposti seurata pysyykö bändi taimissa keikalla. "...svengaa liikaa ollakseen matemaattisesti oikein" -Epämuusikko |
maokkone 29.03.2010 09:10:50 | |
---|
kivi: Taidat soittaa jotain nykymetallia? ;-) Edit: Koetas laittaa vaikka pätkä jonkun Bonhamin tai kenen vaan vanheman polven "kovan" rumpalin soittoa ohjelmaan ja laita siihen päälle tarkkaan samassa tahdissa vaikka haitsun kanssa menevä klikki. Kuulostaa varmasti ainakin ykköset ja kolmoset hieman siltä kuin delay olisi päällä - se on sitä groovea. Tulipas tuosta mieleen, että miksi vaivautua edes soittamaan, jos soittaa nanosekunnilleen klikkiin. Korvaa klikin rumpusampleilla, niin pääsee helpommalla ;-) |
puusormi 31.03.2010 10:20:50 | |
---|
kivi: Koetas laittaa vaikka pätkä jonkun Bonhamin tai kenen vaan vanheman polven "kovan" rumpalin soittoa ohjelmaan ja laita siihen päälle tarkkaan samassa tahdissa vaikka haitsun kanssa menevä klikki. Kuulostaa varmasti ainakin ykköset ja kolmoset hieman siltä kuin delay olisi päällä - se on sitä groovea. Kivi kyllä varmasti tietää tämän minua paljon paremmin, mutta yleensä ne jannut jotka hallistusti soittavat eteen tai taakse tai muuanne pois klikista osaavat kyllä vetää tarvittaessa aika lailla justiinsa. Sääntöjä rikkottaessa on aina eduksi jos tuntee ne säännöt. Saapiko lähettää terveisiä? |
kivi 31.03.2010 15:38:11 | |
---|
puusormi: Kivi kyllä varmasti tietää tämän minua paljon paremmin, mutta yleensä ne jannut jotka hallistusti soittavat eteen tai taakse tai muuanne pois klikista osaavat kyllä vetää tarvittaessa aika lailla justiinsa. Sääntöjä rikkottaessa on aina eduksi jos tuntee ne säännöt. Joo, ei se sattumankaupalla vedettynä enää niin hyvältä kuulosta ;-) Halusin vain sanoa, että musiikillinen ihanne ei juuri koskaan oo se että vedetään "tarkasti gridiin" vaikka moni niin kuuluu luulevan. Kyllä soiton kuuluu elää, ja kertsien kiilata :-D |
Pieni rumpalipoika 31.03.2010 21:17:48 | |
---|
kivi: Joo, ei se sattumankaupalla vedettynä enää niin hyvältä kuulosta ;-) Halusin vain sanoa, että musiikillinen ihanne ei juuri koskaan oo se että vedetään "tarkasti gridiin" vaikka moni niin kuuluu luulevan. Kyllä soiton kuuluu elää, ja kertsien kiilata :-D Tähän voisin kommentoida, ettei klikin kanssa koko orkan voimin koskaan tee pahaa ja siitä voi olla huomattavaa etua. Aika yleistä on kouluja käymättömien rokujen seassa, ettei osata kunnolla kuunnella oikeita asioita. Kitaristit ja basistit elävät jonkin oman sisäisen taiminsa mukaan ja saattavat tiedostetusti tai tiedostamattaan kuvitella, että näin tää vedetään vaikka ainoa tie on soittaa sen rumpalin mukaan. Kun klikki otetaan mukaan, jengi herää kuuntelemaan enemmän ja ehkä ne kuvitelmat siitä, missä oikeasti mennään taimin ja grooven suhteen, tulevat paremmin selville. Yleistä on sekin kielisoittajien parissa, että ei ihan oikeasti ole mitään objektiivisuutta siihen taimiin. Eletään joko niin paljon sitä musaa tai muuten vaan vedetään tunteella fraasien johdattamana, että lopputulos voi olla ihan mitä tahansa. Se, että treenaa klikin kanssa yhdessä, erikseen ja unissaan, ei tarkoita sitä että sitten niitä soitetaan konemaisen tarkasti ja tunteetta (jos siis satuttaisiin osaamaan), vaan sitä ettei homma lähde lapasesta väärällä tavalla. Vaikkei olisi aikomustakaan vetää klikin kanssa keikoilla ja studiossa, klikin kanssa treenaaminen on poikkeuksetta äärimmäisen tarpeellista. Terveisiä vaan nykyisille ja entisille bändikavereille (paitsi Jaanille, koska sehän onkin vanha rumpali ;D) Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w |
Simo78 31.03.2010 23:31:23 | |
---|
onpa niitä olemassa klikin vastaisia rumpalistejakin, ja tiedän heti enemmän kuin yhden jottei ihan kyseistä ryhmää päästetä kuin koira veräjästä;-) Ite tulee soiteltua kitaraa klikin kanssa, kun nauhoitan uusi biisin aihioita koneelle--> helpompi bändikavereiden treenata, kun ei taimi hypi ihan miten sattuu. Kivempi mun mielestä soitella kompin päälle(ilman klikkiä sotkemassa), oli sitten midirumpali tai oikea kyseessä. |
Pieni rumpalipoika 31.03.2010 23:45:08 (muokattu 31.03.2010 23:46:39) | |
---|
Simo78: onpa niitä olemassa klikin vastaisia rumpalistejakin, ja tiedän heti enemmän kuin yhden jottei ihan kyseistä ryhmää päästetä kuin koira veräjästä;-) Hehe. Tottakai on. Mutta silloin orkalla on aika vähän mahdollisuuksia päästä maaliin. Onhan hyvää matskua tehty paljon ennen kuin kukaan keksi mitään metronomeja käyttääkään. Metronomin etu on kuitenkin se, että sen yhteisen sävelen löytäminen on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Ite tulee soiteltua kitaraa klikin kanssa, kun nauhoitan uusi biisin aihioita koneelle--> helpompi bändikavereiden treenata, kun ei taimi hypi ihan miten sattuu. Kivempi mun mielestä soitella kompin päälle(ilman klikkiä sotkemassa), oli sitten midirumpali tai oikea kyseessä. Osa vaan on niin jumissa niitten juttujensa kanssa, ettei edes klikin kanssa yksin soitto avaa silmiä. Edit. Olen tietysti minä itsekin välillä. Olennaista vain on, että mä kyllä tunnistan ne vaaran paikat ja tsekkaan ne klikin kanssa. Lähes poikkeuksetta huomaan totuuden olevan tarua hohdokkaampaa, höhö. Onhan näitä kuultu kaikenlaisia. Vaikken nyt pidä itseäni kovin kummoisena rumpalina, niin kyllä tällä kokemuksella sentään jotain jo osaa ja varsinkin tajuaa. Meinasin tippua jakkaralta kun treenatessamme klikin kanssa matskua (siis klikki vain mulle) basistin retku kiven kovaa biisin loputtua selittää mulle, että "taisit hypätä pari iskua väliin kun vaihdettiin kertsistä säkkäriin". Siinä oli sellainen sekstoli-kasi-16-osa-unis ja kaverilla meni kajuutta ihan sekaisin. Ja väitti se kyllä itsekin klikin kanssa sitä vedelleensä ;D Ja siis kyseessä ei ollut kuitenkaan mikään tajuttoman vaikea kuvio soittotaitoihimme nähden. Eli se ei varmasti ollut ongelma, että olis basisti ollut niin pihalla niiden nopsaan liikkuvien nakkiensa vuoksi... Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w |
Simo78 01.04.2010 00:07:42 (muokattu 01.04.2010 00:09:57) | |
---|
Pieni rumpalipoika: Osa vaan on niin jumissa niitten juttujensa kanssa, ettei edes klikin kanssa yksin soitto avaa silmiä No joo onhan näitäkin nähty:-D. Mä nyt oon sentään sen verran yksinkertainen soittaja, etten edes viitsi yrittää mitään liian monimutkaista, joskus 6 jakosta:-) --> midirumpalin kanssa noi riffit on vaan vittumaisia... Siinä oli sellainen sekstoli-kasi-16-osa-unis ja kaverilla meni kajuutta ihan sekaisin Mä voin vaan arvella kuinka merkityksellinen juttu tässäkin on kyseessä, jonkun kerran on näistä ollut tappelua kun jengin pakko tunkea näitä uniksiaan vaikka kuinka menevät niiden kanssa solmuun:-) |
Pieni rumpalipoika 01.04.2010 00:26:26 | |
---|
Simo78: No joo onhan näitäkin nähty:-D. Mä nyt oon sentään sen verran yksinkertainen soittaja, etten edes viitsi yrittää mitään liian monimutkaista, joskus 6 jakosta:-) --> midirumpalin kanssa noi riffit on vaan vittumaisia... Monesti todella yksinkertaiset asiat ovat jostain syystä monimutkaisia. Vaikkei kenellekään koskaan olekaan näin käynyt, niin joillain tempo nousee tahattomasti jo haitsua avatessa tai suljetusta haitsusta raidiin vaihtaessa ;D Kiveä lainatakseni: "Been there, done that". Hoho. Mä voin vaan arvella kuinka merkityksellinen juttu tässäkin on kyseessä, jonkun kerran on näistä ollut tappelua kun jengin pakko tunkea näitä uniksiaan vaikka kuinka menevät niiden kanssa solmuun:-) Ei tuollaisten juttujen tarvii olla vaikeita teknisesti eikä ne yleensä varmaan sitä olekaan. Kyse yksinkertaisesti on vain siitä, että jokainen nuotti saa ansaitsemansa huomion. Tyypillisesti tauoista tingitään (vaikka tauko on hienoin ääni) ja 16-osista sekstoliin kiilaillaan, kaseista trioleihin sleepataan. Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w |
Simo78 01.04.2010 11:47:21 | |
---|
Pieni rumpalipoika: Monesti todella yksinkertaiset asiat ovat jostain syystä monimutkaisia. Vaikkei kenellekään koskaan olekaan näin käynyt, niin joillain tempo nousee tahattomasti jo haitsua avatessa tai suljetusta haitsusta raidiin vaihtaessa ;D Kiveä lainatakseni: "Been there, done that". Hoho. Ei ainakaan täällä m.netissä ole kelläkään noi käynyt, kun kaikki on niin perkeleen hyviä ja ne muut mokailee:-D. Tauoista tinkitään, kun ne on vaikeita. Ainakin mun on helpompi rämpyttää koko ajan, kuin että alkaisi laskemaan ja soittelisi sinne tänne, vaikka kuullostaisi tuolla tapaa paremmalta. No mutta mä oonkin puhdas sunnuntaisoittaja:-) |