Aihe: korvesuojaimet
1 2
jvhaus
13.07.2008 23:40:18
Kyllä tulee käytettyä tulppia kun sen verran korkealla on kaikki kamat. Rumpali käyttää korvasuojaimia kun kuulemma niillä kuulee paremmin muut soittimet.
Kailis
15.07.2008 15:43:26

Jos rummut eivät kuulu NORMAALILLA soittotatsilla, kitarakamat ovat liian kovalla. Yleensäkin sopivan balanssin hakeminen vähentää väsymistä ja helpottaa sovitusten tekemistä. Kaikilla hyvät tulpat, niiden vaimennuksen täytyy riittää.
Krister
21.07.2008 21:52:15 (muokattu 21.07.2008 21:53:29)

Plussa napsahti tuosta, erittäin hyvästä toimintatavasta jolla turvaatte kuulonsuojaamisen sekä siitä, että teillä on jokainen jäsen tietoinen tästä asiasta.

Eipä tuota ole muistaakseni mitenkään erikseen sovittu. Kukaan meistä ei vaan tykkää ylisuurista desibelimääristä paljaiden korviensa lähellä. Oikea korva vinkuu joskus, osittain kiitos sen erään herrasmiehen jonka mielestä oli kiva pila hypätä bassaripedaalin päälle just kun olin kyyristynyt laittamaan mikkiä rummun sisään.........
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Kailis
26.07.2008 17:10:45

Oikea korva vinkuu joskus, osittain kiitos sen erään herrasmiehen jonka mielestä oli kiva pila hypätä bassaripedaalin päälle just kun olin kyyristynyt laittamaan mikkiä rummun sisään.........

Tuo olisi syy vetää turpaan.
Lenoldinho
28.07.2008 18:25:55

Meillä on kämpällä kaikille omat kuulosuojaimet, joita kaikki tulppia käyttävää laulajaa lukuunottamatta käyttävät.

Ja keikoilla tulpat.
kivi
29.07.2008 15:30:50
Pieni pyyntö rumpaleille: Jos soitatte tulppien kanssa, hankkikaa niin laadukkaat kuin vain pystytte. Muuten soittobalanssi menee herkästi perseelleen, ja sitä on keikoilla ikävä kuunnella, kun pellit tulevat kaiken muun mahdollisen yli.

Ongelma siis johtuu siitä, että halpistulpat hiljentävät suhteettoman paljon noita korkeampia taajuuksia, jolloin peltejä hakkaa automaattisesti kovempaa, koska "ei kuule" niitä niin hyvin.

Juurikin niin.

Mä käytän hyvin harvoin tulppia omissa treeneissä, en koskaan keikalla soittaessani (mutta kyllä aina muiden sisäkeikoilla). Kyllä se balanssi pitää osata säätää niin, että musa vain "kuulostaa" kovalta, mutta äänenpaine on maltillinen treeneissäkin. Keikkavolahan on sitten, nyrkkisääntönä, puolet hiljaisempi kuin treeneissä, vaikka Jäähallissa soittaisi. Tulpat on -6dB Elacinit, eikä sen kovempaa vaimennusta tarvitse edes Motörheadin etulinjassa.

Nykyään on todella iso ongelma, että porukat soittaa ja jopa opettelee soittamaan ylitehoiset tulpat päässä. Sen seurauksena ei koskaan opita miltä se ääni todellisuudessa kuulostaa, ja lähtösoundi onkin sitten automaattisesti huono ja dynamiikan hallinta olematon.

Kun kuuloa suojataan yli (niin tulpilla kuin dB-rajoituksilla), tulee lisäksi sellaista ongelmaa kuin vaikkapa Ruisrockissa tänä vuonna: Niittylavan äänenpaine oli niin maltillinen, että kaksi tulpat päässä keskustelevaa teinityttöä peitti miksauskopin luona koko Flogging Mollyn kuulumattomiin lähimmiltä kymmeneltä katsojalta. Eikä Ruisrock edes ole vuoden hiljaisin festari, mm Tuska ja Vauhtiajot on vielä vaimeampia. Jos ette usko, kokeilkaapa keskustella kaverin kanssa ääntä korottamatta, huomaatte että se onnistuu ihan hyvin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
baron
30.07.2008 09:09:08

Eikä Ruisrock edes ole vuoden hiljaisin festari, mm Tuska ja Vauhtiajot

Mä olin ens kertaa elämässäni Tuskassa ja tietenkin ennakkoluuloisena tulpat mukana, mutta kun en ihan eturiviin ängennyt, en tarvinnut niitä.
kivi
30.07.2008 11:14:38
Mä olin ens kertaa elämässäni Tuskassa ja tietenkin ennakkoluuloisena tulpat mukana, mutta kun en ihan eturiviin ängennyt, en tarvinnut niitä.

Lavalla volyymi voi olla hyvinkin hiljainen. Nykyään kun korvamonitorit on standardikamaa, saattaa olla ettei lavalla kuulu kuin vähän rumpujen kopinaa, vaikka olis millaiset vahvistinpinot.

Lavavolyymin tasoa kuvaa hyvin se, että kun esim. kävin fotopitissä katsomassa HIMiä, tulpat oli pakko olla eturivin kiljuvien tyttöjen takia, lavalta ei kuulunut kuin hiljaista muminaa kun Kaasullakin on pleksit rumpujen edessä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)