Aihe: @ Rumpali lentää kohta----> Ja pitkälle.." Finland 250 meters"
1 2 3 4 5
möyssy
27.03.2008 03:10:26 (muokattu 27.03.2008 03:12:00)
Ratkaisu tähän on, että ostan ja kasaan musiikkityyliin toimivat rummut, ja saa rumpali tulla rummuttelemaan niillä, mutta saa viedä tämän "Tyttöystävänsä" pois ja siis niinku nopeasti jos vain käy.. Tehköön sitten sille kotonaan mitä haluaa?

Mikset sä kannuttele ja nauhottele näillä omilla rummuilla kotonas? Ja soittelette sitten rumpalin kanssa treeniksellä sillä rumpalin omalla setillä. Tai sitten hommaat tietokoneella jonkun ohjelman, jolla voi tehdä ja kokeilla erilaisia rumpuraitoja.

Ymmärrän kyllä rumpalia. En itsekkään tykkäis, jos joku menee säätämään mun kamoilla kysymättä multa ensin lupaa.

Vähän nyt järkeä ja ymmärrystä mukaan.
Christ is coming, and so am I.
Murgo
27.03.2008 06:40:37 (muokattu 27.03.2008 06:42:58)

Eikös kuitenkin fiksuinta olisi ensin puhua asiasta rumpalin itsensä kanssa ihan naamakkain? Aika turha täällä puida kavereiden keskinäistä luottamusta ,joka ei kyllä kaksinen voi olla mikäli rumpali on katsonut että ainoa keino estää sinua tuhoamasta kamojaan on laittaa ne lukon taakse, kyllä siinäkin tapauksessa ettei hän halua sinun rumpuihinsa koskevan, pitäisi riittää että hän sanoo sen sinulle. Jos kämpällä on muitakin käyttäjiä, niin silloin kamojen lukitseminen on täysin ymmärrettävä varotoimi, mikään ei vituta niin kuin se että jotain on rikottu eikä kukaan tunnusta.

Eli keskustelkaa keskenänne asiasta, kysy kaverilta olisiko mahdollista että saisit käyttää hänen kannujaan, pyydä häntä vaikka neuvomaan/näyttämään miten niitä pitää käsitellä etteivät kärsi. Tietysti jos kaveri joko on sairaalloisen mustasukkainen rummuistaan tai ei pysty (joko omaa epäluuloisuuttaan tai siksi että itse olet holtiton koheltaja) luottamaan että käsittelet niitä asiallisesti, niin silloin teillä on paha ongelma joka ehkä estää toimintanne samassa bändissä.

Ainakin omia kamojani saavat bändikaverit soittaa niin paljon kuin haluavat kunhan eivät mene soundiasetuksia sotkemaan eivätkä kaada kaljaa koskettimiin yms. Tavaroitahan ne soittimet vain ovat, vaikka varmaan tietysti monelle jotenkin henkilökohtainen juttu. Tunsin aikoinaan kaverin jolla oli autoonsa ja myöhemmin moottoripyöräänsä sellaine asenne että sillä ei aja kukaan muu kuin hän. Kyseinen kaveri ei myöskään koskaan kokeillut muiden autoja koska silloin olisi vastavuoroisesti joutunut antamaan toisten ajaa omaansa.

Tätä oli aika vaikea ymmärtää, itse kyllä tarjoan prätkäänikin mielelläni sellaisten kavereideni kokeiltavaksi joihin luotan ja joiden tiedän osaavan ajaa, toki varoitettuani liian äkkinäisen kaasunavaamisen seurauksista sekä muistutettuani että jos kaadat niin maksat omavastuun. Kyseessä kuitenkin tavara joita saa kaupasta rahalla uusia eikä esim mikään ainutlaatuinen keräilyharvinaisuus.

Tarkoitan siis ettei kaverillakaan kaiken järjen mukaan pitäisi olla mitään rumpujensa satunnaista soittelua vastaan mikäli hän on vakuuttunut että a) osaat käsitellä niitä asiallisesti, b) et mene lupaa kysymättä virittelemään niitä tai muuttelemaan niiden asentoja ja c) jos rikot jotain niin maksat.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Niq
27.03.2008 08:53:53

Kiitos hyvistä mielipiteistä, juuri tota asiallista juttua on hyvä lukea, ymmärrän kyllä hyvin. Toi tyttökaveri vertaus oli huono, muistetaan että rumpu on esine eikä saa antaa niiden muuttua tyttöystäväksi.

Sä et nyt katso tätä kuin omasta näkökulmastasi. Jollekin soitin voi olla rakas kuin tyttöystävä - kun taas toiselle se on vain työkalu millä ei ole mitään väliä.

Esimerkiksi (hieman kärkeväksi sellaiseksi): jospa vaikka rumpali soittaa 60-luvun Ludwigeilla ja pelteinä on vanhaa turkkilaista Zildjiania. Niitä ei kaupasta enää saa, käytettynä maksavat maltaita, mikäli jostain edes löytää eikä taas uusista kamoista saa välttämättä samaa fiilistä.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Kailis
27.03.2008 09:19:12

Pelkästään kalvosetti maksaa aika paljon, ja ahkeralla kulutuksella menee yllättävän nopeasti vaihtoon. Olisitko valmis osallistumaan kalvo/kapulakustannuksiin?
Symbaalin rikkoutuessa aika vaikea määritellä kuka sen rikkoi, Kustannus yhden symbaalin osalta voi olla satojakin euroja.
Kaikkihan niitä rumpuja on aina ilomielin hakkaamassa, mutta kun jotakin menee rikki niin kumman köyhää porukkaa pyörii ympärillä.
Keskustele ja ilmoita olevasi valmis jakamaan kulut. Rumpali voi tsekata pellit jokaisen lainauskerran jälkeen. Jos ei silti suostu lainaamaan, turha vetää hernettä nenään, ei se ole sen velvollisuus.
Baptist
27.03.2008 09:57:28
Eiköhän tuosta ongelmasta selviä puhumalla niinkuin täällä monet on jo ehdottaneet. Ei muuta kuin naamat vastakkain ja yhteisiä pelisääntöjä sopimaan. Mielestäni ainakin omien kapuloiden hommaaminen on kohtuullisen hyvä aloitus, koska ne hajoavat käytössä varmasti jossain vaiheessa, pahimmassa tapauksessa ekalla lyönnillä. Siinä sitten mietitään kuka maksaa tikut kun ne hajoavat. Ei ole myöskään kovin mieltäylentävää huomata treenikämpälle tullessaan, että kapuloita on jäljellä yksi ja puoli.

Ymmärrän myös hyvin, miksi kaikki eivät halua, että heidän kamoillaan soitetaan, vaikka ne eivät rikki menisikään. Muutaman otteeseen olen ottanut basson käteen ja alkanut soittamaan ensimmmäistä biisiä muun bändin kanssa. Jostain syystä bassosoundi oli aivan surkea ja asiaa tutkiessa huomasin että säädöt on jotain ihan muuta kuin edellisenä päivänä. "Öh me soitettiin vähän funkkia eilen illalla ja säädin sinun kamoista tiukan släppisaundin". Basso kuulosti aika erikoiselta kun meidän musiikki oli metallia. Ei tuo nyt maailmaa kaada, mutta jos lainaa kamoja niin voisi palauttaa säädöt soiton jälkeen, tai ainakin kertoa asiasta niin tietäisi säätää ne takaisin. Minusta se on itsestään selvyys, mutta ei kaikille.
anthi
27.03.2008 11:31:44
Aikoinaan oli kaveripiirissä yhdellä rummut. Rummut oli kaverin isän vanhat ja arvokkaat kuin mitkä. Tätä eivät kaikki tajunneet kun paisteen signature sarjaa pitää komppailla ruuvimeisseleillä. Tais mennä vähän väliä kalvotkin "jostain" kumman syystä rikki. Rumpali vei itse aina kapulat mukanaan protestiksi että ei rummuilla soitettaisi. Nykyään omat rummut ja rahaa mennyt tuhottomasti kalvoihin ja pelteihin. Ymmärryskin on kasvanut.
Diablero
27.03.2008 17:20:07
Mua on melkein joka treeniksellä v*tuttanut se, että aina siellä on joku urvelo, jonka mielestä mun bassokamoja voi lainata ilman lupaa, vaikka puhelinnumerotkin olis seinällä ihan sitä varten että vois kysyä lupaa siihen lainaamiseen. Yrittäisivät edes peitellä jälkensä kunnolla...

Kaikista huvittavin tilanne: Roudataan kamoja keikalle, ja keskenkaiken toinen bändi tulee aloittelemaan treenejä. Jossain vaiheessa kun menen kämpästä hakemaan viimeisiä kamoja, niin huomaan että kitarasankari virittelee meikäläisen yhtä treenivaffaria ihan pokkana siinä. Ajattelin, että tietysti muut bändin jätkät on sanoneet, että saa tuota lainata, koska eihän nyt kukaan järjellä varustettu ihminen ilman lupaa lainaile varsinkaan kun laitteen omistaja on läsnä.
Sitten myöhemmin kun tuli jotenkin puheeksi orkesterimme kesken tuo tapahtuma, niin eivät olleet mitään luvanneet kellekään.
Täysin käsittämätöntä toimintaa, ja vielä aikuiset, varmasti rapiat komikymppiset miehet tekee tuollaista. Oikeesti joskus tekis mieli tehdä joku mojova sähköiskuansa kamoihin.
sahkuifk
27.03.2008 18:07:15
On hyvä kun tutustuu muihinkin soittimiin kuin omaansa, on helpompaa selittää toiselle mitä haluaa. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että vasta kun tuntee olevansa valmis ja täysoppinut instrumenttinsa kanssa voi siirtyä seuraavaan. Näin ei vaan koskaan ole tapahtunut eikä tule tapahtumaan.
Suutari pysyköön lestissään.
Rumpukapulat
27.03.2008 21:15:50

Mie muistan ko joskus muinoin menin reenikselle ja joku oli tuikannut katkinaisen kapulan rumpukalvosta läpi. Se oli kivaa.

Nykyisellä reeniksellä on onneksi sen verran vanhempaa ja tietävää porukkaa, jokasella on omiin instrumentteihin aikaa ja rahaa palanut sen verran et tietää myös jättää toisten soittimet rauhaan. Isoveikka nyt soittelee meikän pannuilla sillon tällön, mut onpa sillä tekniikka hallussa ettei tarvi särkymisiä pelätä. Ja jos särkyy, ni kyllä ne maksumiehet löytyy. ;)

Kerran tosin reeniksellä oli jonkinnäköset jamisessiot, toisen bändin kavereita tullut käymään ja kuulin et siellä oli kännipäissään kaatuiltu meikän rumpujen päälle. Siitä tuli pikkasen sanomista, mut eipä ole sen jälkeen moista sattunut ja sainpa siitä vähän hyvitystäkin. Rikki ei mennyt onneksi mitään, mutta olisi voinut mennä.

Kyllähän sitä ittekin nuorempana ja tietämättömänä halusi näpelöidä muiden vehkeitä, mut onneksi sitä on viisastunut ja pitää huolta vaan omistaan. Nykyään ottaa hermoon, jos omasta setistä on joku teline siirtänyt sentinkin paikkaansa.
jussiohman
27.03.2008 22:24:13
Että mua inhottaa kattoa sivusta kun joku hakkaa mun peltejä halko-otteella niin että pelti vääntyy surulliseen hymiöön joka iskun voimasta. Ei tiijä pitäiskö pyytää lopettamaan vaiko suorilta taklata kaveri pois pallilta.
rapukävelyä makeen
Landstr
27.03.2008 22:43:54
Entä jos kuvitellaan tällainen tilanne:

Henkilö X on vuokrannut treenikämpän ja maksaa vuokrat yksin. Henkilö X on myös ostanut kaiken muun kitaroista mikseriin ja cd-soittimeen, jota rumpali ahkerasti käyttääkin soittaessaan biisien perässä. Itseasiassa kaikki muu treenikämpällä onkin henkilö X:n omistamaa, paitsi rumputavarat ja rummut itse.

Onko henkilö X:n tällöin reilua joskus soittaa muutama tahti rumpuja, jotka ovat hänen vuokraamassaan treenitilassa, vai mennäänkö yli rajojen?

Rupesin vaan miettimään tämmöistä suihkussa.
Miesie.
rintapek
27.03.2008 23:00:02

Mie muistan ko joskus muinoin menin reenikselle ja joku oli tuikannut katkinaisen kapulan rumpukalvosta läpi. Se oli kivaa..

Tuo ny ei ole edes kamojen luvatonta räpläämistä, vaan ilkivaltaa.

Mulla on bändissä erittäinkin paljon "sosiaalikamaa". Yhdessä yhteiseen käyttöön hankittua. Jos kiinnostaa, niin saapi räpläillä. En ole mustasukkainen edes haitaristani, vaikka se lieneekin yksittäisistä vimpaimista kallein. Ja ihan meikän oma. Jos ketä kiinnostaa kokeilla miltä sen paino sylissä tuntuu ja mitä on laulaa liidiä ja stemmaa sen takaa, niin saapi kokeilla.

Unissanikaan en silti ilman erillistä lupaa koskisi vaikkapa basistimme kamoihin. En presariin, enkä styrkkaan. Eivät kuulu minulle, eikä minulla tai muilla ole niihin mitään asiaa, vaikka eivät lukkojen takana olekaan. Juuri siksi, kun olemme bändi ja kavereita. Luottamus ja kaverisuhteet pitävät mielestäni automaattisesti huolen siitä, että toisen omaan ei luvatta kosketa.
One kind of music only - the good kind
oiva tumpeloinen
27.03.2008 23:46:35
Aika yllättävää tekstiä monelta.

Ymmärrän toki, että jokaisen soitin on jokaisen oma, ja niiden lainaamisesta pitää sopia. Mut hei c'moon. Jos on treenikämppä, missä on kaksi samassa bändissä soittavaa jätkää, eikä muita, niin puheet korvaajan löytäjämisestä ja muusta vastaavasta on aika pitkältä haettua mun mielestä. Luulisi, että jonkinmoinen yhteisymmärrys aiheesta löytyy kuitenkin. Toki aiheesta pitää puhua.

Meillä on tällä hetkellä kämpällä 4 bändiä jakamassa paikan ja joitain lisäproggiksia näiden ristisiitoksista + muutamasta ulkopuolisesta. Ja mä kyllä käytän kämpiltä löytyviä kamoja, vaikka ne ei olisi mun. Olen toki sanonut, että saatan joskus käyttää kamoja ja tottakai ne rikottaessa korvataan. Jos joku on sen jälkeen kieltänyt jonkin käyttämisen, niin eihän sitä sitten käytetä, ei siinä mitään. Sen lisäksi me kerätään vuokrista pieni lisäpotti, millä korvataan yhteiskäytössä olevien tavaroiden hajoamista.

Summa summarum: kun kahden kesken laitetaan yht'äkkiä kamat lukkoon sanomatta mitään, on mun mielestä vähän kuin vankilan suihkussa saippuan tippuessa. Olkoonkin kuinka jokaisen omaa. Mä ainakin antaisin palautteen suoraan seuraavalla näkemisellä. Tuossahan ei ole enää kyse kamojen lainaamisesta vaan toiseen luottamisesta.

....+ lisää ajatuksia seuraaviin kirjoituksiin tai mieleen juolahtaessa.....
rintapek
28.03.2008 01:08:43

Aika yllättävää tekstiä monelta...

Ei tosa nyt minusta ole mitään ihmeellisen yllättävää.
Omin luvin toisen omaan ei kosketa.
Ei, vaikka sitä ei olisikaan suljettu kassakaappiin.

Pitäisi olla itsestäänselvää.
One kind of music only - the good kind
Juntunen
28.03.2008 01:15:44 (muokattu 28.03.2008 01:17:04)

Ite oon lainannut mukisematta kitarakaappia toiselle bändille ja toisen bändin basisti lainasi meille aikanaan bassonuppia ja kaappia säännöllisesti, eikä siinä ollut mitään ongelmaa, kun tunnetaan vähintään 10 vuoden ajalta kaikki toisemme. Tälläkin hetkellä me vedetään toisen bändin laulukamoilla treeneissä. Tiedetään ja nimenomaan luotetaan toisiimme, että jos kamaa hajoaa, niin korvataan ja osallistutaan remppaan jne.

Meidän treeniksellä soittaa tällä hetkellä kaksi bändiä, josta kaikki soittajat tunnemme toisemme pitkältä ajalta, mutta myös ns. projektibändejä, joissa ei henkilökohtaisesti välttämättä jokaista soittajaa tunneta. Eräänlaisia ristisiitoksia siis. Luottamuksella se silti pelaa. Jos jomman kumman bändin heput tuo treenikselle projektibändinsä väliaikaisesti treenaamaan, niin ns. "vastuuhenkilö" tietää, ettei toisten kamoihin luvatta kosketa, jolloin siihen voidaan luottaa.

Itse henkilökohtaisesti en tykkää, että nuppiani tai vaivalla rakentamaani pedaalilautaa ronkittaisiin kysymättä. En lainaa niitä edes kysyttäessä muille, kun tyypeille joihin voin 100% luottaa. Jotenkin sen verran herkkien asioiden äärellä ollaan. =)

Luottamukseen tää homma perustuu ja nää asiat lutviintuu keskustelemalla.

EDIT: Omin luvin toisen omaan ei kosketa.

Nimenomaan näin. Painotan sanoja 'omin luvin'.
Dianin uusi promosinkku kuultavissa! Tsekkaa www.dianband.net Nyt myös Demostudiossa.
oiva tumpeloinen
28.03.2008 01:17:11 (muokattu 28.03.2008 01:19:04)
Ei tosa nyt minusta ole mitään ihmeellisen yllättävää.
Omin luvin toisen omaan ei kosketa.

Sinänsä joo. Lovin usein vain tuommoisessa parin sällin kimpassa tulee joskus kesken treenienkin paukutettua toisen kamoja ja siinä samassa vaihdettua muutama ohimenevä sana aiheesta. Mulla ei siis ole mitään kieltoa vastaan kamojen käytön suhteen, mutta aloitustekstin tapaisessa kuvauksessa mä kyllä näkisin, että se pisipää olisi joku muu kuin kertomuksen aloittaja.

E: Juntusenkin pointin ymmärrän hyvin, mutta jos vielä palataan siihen, että kämpillä on kaksi sälliä samasta bändistä ja toinen panee kamat pois ilman mitään mainintaa asiasta. Mä vieläkin näkisin ongelman jossain ihan muualla kuin hetken paukutuksessa.
Kailis
28.03.2008 01:31:12

Ehkä se laittoi pillit pussiin koska TIESI että kaveri aikoo lainata niitä. Silloinhan tuo on selkeä nootti; en luota siihen ettet lainaisi rumpujani kysymättä, joten hoidan niin ettet voi hakata niitä.
kivi
28.03.2008 09:54:09
Oiva Tumpeloinen:

Aika yllättävää tekstiä monelta.

---
Ja mä kyllä käytän kämpiltä löytyviä kamoja, vaikka ne ei olisi mun. Olen toki sanonut, että saatan joskus käyttää kamoja ja tottakai ne rikottaessa korvataan. Jos joku on sen jälkeen kieltänyt jonkin käyttämisen, niin eihän sitä sitten käytetä, ei siinä mitään.

No tässähän on kyse juuri siitä, että "joku on kieltänyt jonkin käyttämisen", joten mikä siinä menee niin vaikeasti jakoon?

Mikä on yllättävää?

Se, että satunnaisesti esimerkiksi oman vahvistimen rikkoutuessa soittaa puhelimella ja kysyy luvan kaverin vahvistimen käyttöön on ihan normaalia käytöstä. Silloin on kyse yksittäistapauksesta, ja menköön.

Mutta sellainen asenne, että "kaikki mikä on sun, on myös mun" on lähtökohtaisesti väärä. Olipa sitten kyse vaikka piuhan lainaamisesta.

Ja piuhan lainaamisesta muuten, muistuupa mieleen kuinka eräälläkin entisellä treenikämpällä mä olin juuri pitänyt kovan juottelurupeaman ja duunannut uudet instrumenttipiuhat koko bändille seuraavana päivänä alkavaa rundia silmälläpitäen, vanhat kun alkoivat olla finaalissa. No, mä tulen kämpille, ja mitä mä näen? Toisen, ihan aikuisista ja periaatteessa järkevistä jätkistä koostuvan bändin soittajat ovat halunneet lainata "ihan vain treeneihin" meidän backlinea, joka siis oli valmiiksi pinottu pakkauskuntoon rundia varten, ja laittaneet ne uudet instrumenttipuhat kaappipiuhoiksi. Ja kaikki piuhat rutisee ja on siis paskana, kuten käy kun laadukasta Cordial+Neutrikia kaappipiuhaksi laittaa. 8 piuhaa, 130 markkaa per piuha jo omakustannushintanakin, eli 1040 markan ylimääräinen yllärikulu kaverien pikku treenauksesta, ja samana päivänä pitäis olla 600 kilometrin päässä toimivilla piuhoilla. Ei naurattanut.
:-(
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
oiva tumpeloinen
28.03.2008 09:59:01
No tässähän on kyse juuri siitä, että "joku on kieltänyt jonkin käyttämisen", joten mikä siinä menee niin vaikeasti jakoon?

Mikä on yllättävää?

Yllättävää on tapa, millä se tehdään ja kaikki tuntuu ihan hyvin hyväksyvän sen. Jokaisen oma asiahan se tietenkin on, miten hommat hoitaa, mut toi tapa ei ehkä ole kaikista paras. Ei tän koko topicin pointti mun mielestä ole niinkään siinä, että niitä rumpuja ei voi käyttää. Vaan ongelmana on ehkä enemmänkin se, miten niiden käyttö kiellettiin. Totta kai mä ymmärrän, jos joku nimenomaan kieltää omien kamojensa lainaamisen. Ja jokaisen järki pitäisi varmaan olla sen verran terässä, että jos lainaa toisten tavaroita, niitä osaa käyttää ja rikkoessa ne korvataan. Ihan normaaliahan se on jokaisessa asiassa.
Kailis
28.03.2008 11:24:49

Yllättävää on tapa, millä se tehdään ja kaikki tuntuu ihan hyvin hyväksyvän sen. Jokaisen oma asiahan se tietenkin on, miten hommat hoitaa, mut toi tapa ei ehkä ole kaikista paras. Ei tän koko topicin pointti mun mielestä ole niinkään siinä, että niitä rumpuja ei voi käyttää. Vaan ongelmana on ehkä enemmänkin se, miten niiden käyttö kiellettiin. Totta kai mä ymmärrän, jos joku nimenomaan kieltää omien kamojensa lainaamisen. Ja jokaisen järki pitäisi varmaan olla sen verran terässä, että jos lainaa toisten tavaroita, niitä osaa käyttää ja rikkoessa ne korvataan. Ihan normaaliahan se on jokaisessa asiassa.

Normaalia mielestäni on kysyä lainaksi eikä nillittää keskustelupalstalla ja kerätä sympatiaa omalle "minä omistan kaiken koska olen taiteilija" asenteelleen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)