![]() 25.03.2008 23:33:17 (muokattu 25.03.2008 23:36:10) | |
---|---|
Tuo on erittäinkin totta. Eri asiat. Ei mun bändi mikään ihmeellinen ole, mutta jos tuohon vaikkapa sanottuun kolmeensataan joka keikalle riemurinnoin lähtisimme, niin saisimme vetää jokseenkin jokaiset kissanristiäiset Oulun eteläpuolella. Siis kärjistäen. Ja hymiö perään varmuuden vuoksi. ;-) Kyllähän soittaminen on pelkkää juhlaa, liksa tulee roudaamisesta, autolla ajosta, odottamisesta, korvaukseksi siitä kamasta, jonka on ostanut pelkästään keikkailua varten. Jos paikalla on talon puolesta flyygeli eikä mitään roudausongelmia ja paikan päälle pääsee metrolla, ei matkakuluja, voin ihan hyvin lähteä jollain muodollisella, esim parilla sadalla. Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 25.03.2008 23:47:06 | |
Kyllähän soittaminen on pelkkää juhlaa... Ei se kyllä aina ole, riippuu tilanteesta. | |
![]() 26.03.2008 14:21:43 | |
Meijän bändi taisi joskus saada peräti 200€ jostain keikasta ja sehän oli ihan mieletön jymypaukku. Aktiivisesti siis keikkailimme sen bändin kanssa ~1,5vuotta ja keskimäärin saatiin matkarahat seuraavaan paikkaan/kotia+majoitus+ruoka(+ehkä juoma). Ja ihan tyytyväisiä kai me siihen hommaan oltiin, harrastepohjalta kun tekee tätä hommaa niin meikästä joku 300-400€ riittää suurinpiirtein mihin tahansa. Ammattimuusikkona homma on sitten tietenkin erilaista ja hintaista. Well, I woke up Sunday morning
With no way to hold my head that didn't hurt.
And the beer I had for breakfast wasn't bad,
So I had one more for dessert. | |
![]() 26.03.2008 15:33:23 (muokattu 26.03.2008 15:33:35) | |
Mun bändin normikeikka on, no sanotaan vaikka häät. Tarkoittaa, että siinä neljä miestä tekee vähintään 16h työpäivän ja monesti enemmänkin. 16 tuntia soittamista ja roudaamista? vai lasketko matkat, tauot ja soiton odottamiset työksi? treenaamisen? | |
![]() 26.03.2008 15:52:16 (muokattu 26.03.2008 15:52:50) | |
16 tuntia soittamista ja roudaamista? vai lasketko matkat, tauot ja soiton odottamiset työksi? treenaamisen? Kyllähän siinäkin pääsee jo tuntiliksoille jos laskuttaa vain soitosta esimerkiksi kympin tunti pimeänä käteen. 3 x kolmen vartin setti olis pauttiarallaa 22 ja puoli euroa per lärvä. Ja tottakai voidaan katsoa nuoteista taukojen kestot, jolloin liksasta vähennetään tarpeellinen rahamäärä. Ei soittoa, ei rahaa. Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn. | |
![]() 26.03.2008 16:42:49 (muokattu 26.03.2008 16:45:36) | |
16 tuntia soittamista ja roudaamista? vai lasketko matkat(..) työksi? Kyllä itse matka käy hyvin pitkälle työstä. Ei se ole koskaan kivaa. Itse esiintyminen on sitten se tauko/rentoutumishetki ahertamisesta, varsinkin jos yöpaikka on samassa rakennuksessa kuin keikkakin ettei tarvitse edes roudata heti keikan jälkeen. Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal] | |
![]() 26.03.2008 23:51:02 | |
16 tuntia soittamista ja roudaamista? vai lasketko matkat, tauot ja soiton odottamiset työksi? treenaamisen? Mulle duuni alkaa kun himasta lähden ja loppuu kun palaan. Jos se jollekin on huvia niin huvitelkaa mun puolesta. Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 27.03.2008 12:34:18 | |
Kyllä itsekin kiertävänä muusikkona tiedän, että reissaaminen vie aikaa, jota ei voi sitten käyttää mihinkään muuhun, mutta en kyllä sitä työntekona pidä, paitsi korkeintaan jos joudun ajamaan autoa. Onhan sitä muitakin ammatteja, jotka vaativat matkustamista, mutta tuskin laskevat sitä matkustamista työnteoksi. Jos itsellä vaikka keikkareissu on 200 km matkan päässä, niin matkoihin menee sellainen 6 tuntia, roudaamiseen ehkä yhteensä 30-60 min, soundcheckiin 30 min ja keikkaan sellainen 45 min. Varsinaista hommaa siis about 2 tuntia. Yleensä koko reissu kestää sellaisen reilut 12 tuntia, joten odotteluahan siinä on aika paljon - riippuen siitä, miten aikaisin check on ja miten myöhään keikka. Odotteluaikana käydään syömässä, kierrellään kaupungilla, rämpytetään takahuoneessa kitaraa jne. Jos keikan jälkeen täytyy odotella, saatetaan juoda oluttakin. Ei kuulosta mielestäni kovasti työnteolta kuitenkaan. En tiedä mitä kunkin keikkarutiiniin sitten kuuluu... | |
![]() 27.03.2008 12:39:41 | |
Onhan sitä muitakin ammatteja, jotka vaativat matkustamista, mutta tuskin laskevat sitä matkustamista työnteoksi. Mun siiviliduunissa lasketaan palkalliseksi työnteoksi. Tosin tuntipalkka vain puolet oikean duunin liksasta. Jos joku tykkää että se on vapaa-aikaa kun istuu autossa matkalla johonkin hevon kuusessa olevaan tilapäiseen duunipaikaan, tykätköön vaan, mun vapaa-ajan harrastukset ovat erilaisia. Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 27.03.2008 12:48:51 | |
Mun siiviliduunissa lasketaan palkalliseksi työnteoksi. Tosin tuntipalkka vain puolet oikean duunin liksasta. Näin siis jos matkustaminen tapahtuu työajan ulkopuolella. Normaalina työaikana matkustamisesta maksetaan kyllä aivan täysi palkka. Onko kukaan muuten tullut ajatelleeksi sitä, että saattaisi jopa olla enemmän keikkaa jos ottaisi oikean palkan siitä hommasta? Ainakin itse ajattelisin jotain työsuoritetta ostaessani, että eurolla saa euron sepän ja tonnilla kunnollista työn jälkeä. Humppaa tai soita humppaa | |
![]() 27.03.2008 14:13:46 | |
Kyllä itsekin kiertävänä muusikkona tiedän, että reissaaminen vie aikaa, jota ei voi sitten käyttää mihinkään muuhun, mutta en kyllä sitä työntekona pidä, paitsi korkeintaan jos joudun ajamaan autoa. Onhan sitä muitakin ammatteja, jotka vaativat matkustamista, mutta tuskin laskevat sitä matkustamista työnteoksi. Jos itsellä vaikka keikkareissu on 200 km matkan päässä, niin matkoihin menee sellainen 6 tuntia, roudaamiseen ehkä yhteensä 30-60 min, soundcheckiin 30 min ja keikkaan sellainen 45 min. Varsinaista hommaa siis about 2 tuntia. Yleensä koko reissu kestää sellaisen reilut 12 tuntia, joten odotteluahan siinä on aika paljon - riippuen siitä, miten aikaisin check on ja miten myöhään keikka. Odotteluaikana käydään syömässä, kierrellään kaupungilla, rämpytetään takahuoneessa kitaraa jne. Jos keikan jälkeen täytyy odotella, saatetaan juoda oluttakin. Ei kuulosta mielestäni kovasti työnteolta kuitenkaan. En tiedä mitä kunkin keikkarutiiniin sitten kuuluu... Noh, jos jotain esim. häähuttua käy veivaamassa viikonloppuisin, niin kyllä se kaikki matkustaminen ja ventta on ihan just duuniaikaa. Sä voit ajatella, että ajon treenikämpälle/mistä kamat otetaan kyytiin, on sitä sun palkatonta työmatkaa ja duuni alkaa siitä pakkaamisesta. Sen jälkeen kaikki loput on duunia siihen asti, että kamat on purettu autosta takaisin kämpille. On eri asia miettiä laskuttamista tilatusta keikasta ja omien biisien veivaamista hupimielessä itse haetuilla keikoilla. Jälkimmäinen on harrastus, ensimmäinen ei välttämättä. | |
![]() 27.03.2008 14:24:51 (muokattu 27.03.2008 14:25:25) | |
Onhan se noinkin, bändi tilataan soittamaan tietyn verran tiettyyn aikaan ja pitää saapuakin varmaan tiettyyn aikaan paikalle. Toisaalta taas kun tuntipalkasta ei ole kyse, niin jokainen voi varmaan määrittää työtuntinsa oman makunsa mukaan. Ja kyllä väittäisin että jossain vaiheessa se omien biisien soittaminenkin alkaa muuttumaan "huvista" "työksi", jos yhtään alkaa suksee luistamaan ja hommat virallistumaan. :) | |
![]() 27.03.2008 14:32:48 | |
Ja kyllä väittäisin että jossain vaiheessa se omien biisien soittaminenkin alkaa muuttumaan "huvista" "työksi", jos yhtään alkaa suksee luistamaan ja hommat virallistumaan. :) Joillakin alkaa, toisilla ei. Mutta jos alkaa, niin siinä vaiheessa yleensä ruvetaan ajattelemaan enemmän sitä liksaa, eikä pelkkää kulukorvausta, matkastakin. | |
![]() 27.03.2008 14:33:33 | |
Jos joku tahtoo juhliinsa äänentoiston ja pari mikkiä, niin tuskin satasella selviää. + kamat saa noutaa, kasata, käyttää, purkaa ja palauttaa itse. Pakettiautollinen tavaraa, kolme miestä ja sata kilsaa ajoa. Voipi googlettaa hakusanalla "pieni muutto" ja katsoa saako alle viidensadan, tai edes alle tonnin. Levyjä pyörittävä dj, joka tuo omat kamansa, levynsä ja valonsa kustantaa useampia satkuja sekin. Nelimiehinen bändi, joka tekee kaikkea tuota ja muutakin kumminkaan ei saisi veloittaa mitään, ko ei ne tee muuta, kuin soittaa kolme settiä. One kind of music only - the good kind | |
![]() 27.03.2008 15:00:22 | |
Nelimiehinen bändi, joka tekee kaikkea tuota ja muutakin kumminkaan ei saisi veloittaa mitään, ko ei ne tee muuta, kuin soittaa kolme settiä. Joo, ne huvittelee stagella ja on koko ajan tauolla, ainakin just kun mun piti tanssia. Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 27.03.2008 15:28:08 (muokattu 27.03.2008 15:31:09) | |
En mä sitä sanonutkaan, etteikö bändi saisi liksaa ottaa, mutta mielenkiintoista, mitä jotkut laskee muusikon työnkuvaan. Sen sijaan on surullista, että joillain soittaminen on puhdasta työtä, eikä missään mielessä mukavaa. Toivottavasti en joudu ikinä vastaavaan tilanteeseen. Joillakin alkaa, toisilla ei. Mutta jos alkaa, niin siinä vaiheessa yleensä ruvetaan ajattelemaan enemmän sitä liksaa, eikä pelkkää kulukorvausta, matkastakin. Aivan, ainakin siinä mielessä, että jos keikka vie koko päivän niin sinä päivänä ei ole mahdollista tehdä muuta työtä, jolla sen leivän suuhun saa. Mutta ei se silti voi olla kokoaikaista työtä. Vai onko pitkillä kiertueilla olevat muusikot 24/7 töissä vaikkeivat joudu osallistumaan kuin soittamiseen? | |
![]() 27.03.2008 15:56:48 | |
En mä sitä sanonutkaan, etteikö bändi saisi liksaa ottaa, mutta mielenkiintoista, mitä jotkut laskee muusikon työnkuvaan. Sen sijaan on surullista, että joillain soittaminen on puhdasta työtä, eikä missään mielessä mukavaa. Toivottavasti en joudu ikinä vastaavaan tilanteeseen. Aivan, ainakin siinä mielessä, että jos keikka vie koko päivän niin sinä päivänä ei ole mahdollista tehdä muuta työtä, jolla sen leivän suuhun saa. Mutta ei se silti voi olla kokoaikaista työtä. Vai onko pitkillä kiertueilla olevat muusikot 24/7 töissä vaikkeivat joudu osallistumaan kuin soittamiseen? Vai onko pitkillä kiertueilla olevat muusikot 24/7 töissä vaikkeivat joudu osallistumaan kuin soittamiseen? Kuinka monta tällaista bändiä on Suomessa? Itse ainakin kokemukset ovat sellaisia, että keikkamatkat tämänkin kokoisessa maassa saatanan pitkiä, liksat huonoja ja muusikot roudaavat itse. Näin oli mm. Röyhkän pitkällä rundilla -91. Ihmisillä on omituinen käsitys siitä, että muusikot vain ilmestyvät jostain paikalle, ovat saaneet soittotaidon taivaanlahjana ja ovat aivan ekstaasissa kun pääsevät soittamaan juuri tässä meidän räkälässä. Sitten kun liksasta tulee puhe, niin alkaa uskomaton naamanvääntely. Eikö ne teekkään tätä kutsumuksesta? Rundaaminen on saatanallisen kuluttavaa touhua, varsinkin jos se on huonosti organisoitua. Yöpymispaikat mitä sattuu, ruokaa ei välttämättä ole, unet jäävät vähiin ja jos on viinaan päin kallellaan niin kuin 90 % soittajista, lisää se oman pikantin psyykemausteen soppaan. Kyllähän soittaminen kivaa on, mutta pitää siitä maksaa. Eri asia kavereiden pippaloissa vetää. | |
![]() 27.03.2008 16:34:21 | |
Pitää maksaa kyllä, mutta pointtini on se, että se, mistä muusikolle maksetaan, on esiintyminen, ei bussissa istuminen. Roudaamisen voi ajatella työnä, mutta koska jonkun on se pakko tehdä, eikä ole varaa maksaa ulkopuolisille, on se tehtävä itse ilmaiseksi. Vai onko jollain keikkasopimuksessa pykälä siitä, että pitää istua päivä bussissa ja roudata kamat että saa palkan? Tää on muuten mennyt aika kauaksi siitä, mitä alussa kysyttiin. | |
![]() 27.03.2008 17:01:16 (muokattu 27.03.2008 17:01:54) | |
Pitää maksaa kyllä, mutta pointtini on se, että se, mistä muusikolle maksetaan, on esiintyminen, ei bussissa istuminen. Roudaamisen voi ajatella työnä, mutta koska jonkun on se pakko tehdä, eikä ole varaa maksaa ulkopuolisille, on se tehtävä itse ilmaiseksi. Vai onko jollain keikkasopimuksessa pykälä siitä, että pitää istua päivä bussissa ja roudata kamat että saa palkan? Tietenkin maksuperuste on esiintyminen, mutta mä hinnoittelen sen esiintymisen niin että se sisältää kaiken sen "paskaduunin". (En tee erittelyä että - soittaminen 0 € - roudaaminen 300 € - Suomi-sightseeing 500 € vaan lasken itse kaiken yhteen ja esitän vain kokonaissumman maksajalle.) Ei, en ole tanssimuusikko! | |
![]() 27.03.2008 17:07:46 | |
Aivan, ainakin siinä mielessä, että jos keikka vie koko päivän niin sinä päivänä ei ole mahdollista tehdä muuta työtä, jolla sen leivän suuhun saa. Mutta ei se silti voi olla kokoaikaista työtä. Vai onko pitkillä kiertueilla olevat muusikot 24/7 töissä vaikkeivat joudu osallistumaan kuin soittamiseen? Kiertueella olevat laittavat palkkahanat kiinni tietenkin siihen koloon, kun hotellissa (tai missä tahansa majoituspaikassa) ovi napsahtaa kiinni. Siitä alkaa sun oma vapaa-aika, eikä siitä laskuteta mitään. Bussisssa istuminen ei ole vapaa-aikaa, eikä ventasta johtuva seisominenkaan, tai "vapaa-aika" jos sitä siksi haluaa kutsua. Ei kirvesmieskään ilmaiseksi istu meidän rappusilla, jos tavarat ovat myöhässä. Se polttaa tupakkia kuistilla, odottelee tavaroiden tuloa, ja täyttää tuntilappuja kaiken aikaa. Hauskuudella koko homman kanssa ei ole mitään tekemistä. Olkoonkin työ kuinka hauskaa tahansa, jos siiitä ei tarpeeksi liksaa saa, sillä ei elä. Toi pätee ihan mihin työhön tahansa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)