Aihe: Ammattistudio vs. aloitteleva bändi?!
1 2
Antti1
22.05.2007 22:38:39
Ottakaa ihan tosissaan se DI:n kautta napattu PUHDAS linjasignaali talteen, sillä saa pelastettua pieleen menneet soundit, eikä tarvitse soittaa uusiksi.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
leksi-B
23.05.2007 14:37:59
No ei oo menny äänitys miksaus ihan kohdilleen.. Musiikkia muuten kyllä kuutnelee :)
Basso se mukava soitin!
leksi-B
23.05.2007 14:49:08
Joo, rumpusaundit on kyllä ihan kelvot, kitararaidat olis varmaan jo äänitysvaiheessa kaivannu hieman vähemmän yläpäätä ja enemmän middleä.

Aika jännää kamaa, tuli ensimmäisenä mieleen joku yksinkertaistettu versio Faith no moresta :)

Mutta joo, me saatiin treenikämpällä tällasta jälkeä kahessa päivässä. Pahiten kusee rumpusaundit, äänitetty yhellä konkalla... Olosuhteisiin nähden saatiin kuitenkin ihan ok-matskua.

http://www.myspace.com/fadingrespect

Joka biisis melekee sama rumpukomppi? :D
Basso se mukava soitin!
adretlan
14.06.2007 21:40:59
Kun tässä nyt on muutkin laitellut omiaan, niin pistetään perään.

Oikeasti haluaisin rakentavaa palautetta noista äänityksistä. Tehty musiikkilukion "einiinmaailmanparhaassaoikeastaanihanpaskassa" studiossa, ilman ammattitaitoa.

http://www.mikseri.net/propaganda
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
Antti1
16.06.2007 16:19:37
Tehty musiikkilukion "einiinmaailmanparhaassaoikeastaanihanpaskassa" studiossa, ilman ammattitaitoa.

Kyllä tässä kuitenkin on selvästi ollut tietämystä siitä miten homma pelittää, on ihan hyvä paketti. Hyväksi puoleksi täytyy laskea se, ettei puutteita ole pyritty ihan hirveästi peittämään isoilla kaiuilla tai muilla efekteillä.

Miksauksesta sen verran, että basso ei istu pakettiin mukaan vaan tuntuu irralliselta ja on liian pinnassa. Kompressointi ryhmissä ja pieni tasonsäätö hiljemmalle auttanee samaan sen sulautumaan kitaroihin paremmin. Kitaroita mä nostaisin vähän isommalle ja olisin äänittänyt ne vähän kesymmällä lähtösoundilla ehkäpä. Tää eka biisi suorastaan huutaa teräskielisen helinää tuonne pariin kohtaan, mun mielestä.

Virvelistä mä kaivaisin lähimikillä yläkalvolta sellasta puisevaa kopsahdusta reilusti lisää, nyt se on vähän etäisen kuuloinen Muutoin rummut on ihan ok, mitä nyt tomit ei kauheasti erotu ja ovat vähän hiljaisella mun makuuni. Slovarissa rummut saisivat jyrähdellä ja tussahdella aika reilusti. Geitattua kaikua kasarityyliin hiukan mukaan.

Laulu myös tuntuu vähän irralliselta, siihen mä hakisin helpotusta kompressoinnilla ja pienellä tilalla. Delayta, reverbiä, platea, tai jotain vähän mausteeksi. Plussaa siitä kuitenkin, että laulu pääosin kuuluu selkeästi.
adretlan
16.06.2007 17:35:08 (muokattu 16.06.2007 17:38:28)
Noissa kahdessa uusimmassa piisissa on laulua yritetty saada esille (ja ehkä jopa onnistuttukin) lauluraidan duplicaatilla, jossa on _paljon_ kompuraa. Vinkin poimin jostakin täältä muusikoiden.netistä joskus. Tuntuu toimivan hyvin

Miksauksesta sen verran, että basso ei istu pakettiin mukaan vaan tuntuu irralliselta ja on liian pinnassa. Kompressointi ryhmissä ja pieni tasonsäätö hiljemmalle auttanee samaan sen sulautumaan kitaroihin paremmin.

Tarkoitatko että basso ja kitara laitetaan samaan ryhmään, ja siihen kompuraa? Rautalankamalleja kiitos. :)

Rumpuja on koitettu saada "rokimmaksi" niin että snarea ja basaria ajettiin reilusti kompuroituun ryhmään, ja sitä sekaan. Aika paljonkin sekaan. Ensi kerralla koitan ottaa yhden ambienssiraidan rumpujen edestä shuren sm-58, jota koitan käyttää sitten "rokkisoundin" luomiseen.

Muutenkin nauhoittaminen varsinkin näin alkuvaiheessa on reilusti kokeilemista.
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
Antti1
16.06.2007 19:32:33
Tarkoitatko että basso ja kitara laitetaan samaan ryhmään, ja siihen kompuraa?

Joo, tätä mä kokeilisin. Sen lisäksi kannattaa koittaa ajaa bassoa ja basaria samaan ryhmään. Sillai, että basarin isku aina ikäänkuin lähettää sen basson äänen jysähtäen.

Muutenkin nauhoittaminen varsinkin näin alkuvaiheessa on reilusti kokeilemista.

Joo, eikä siinä oo mitään väärää. Eihän kokeilemista kannata missään vaiheessa lopettaa. Aina voi saada uusia soundeja aikaan, vaikka olisi kuinka guru jo omalla alallaan.

Mun pitäisi itsekin kokeilla enemmän, aloitteleva äänittäjä kun kuitenkin vasta olen. Lähtösoundi on se, johon tulis panostaa mahdollisimman paljon. Jotenkin aina vaan hermot ja taidot loppuu jossain vaiheessa kesken, kun aikaa kuluu tuhottamasti säätämiseen. Sitä aina virheellisesti luulee, että joka jutusta voi pari pikkuseikkaa korjata eq:lla, mutta ei ole tähän mennessä ikinä vielä toiminut, ikävä kyllä. Kaikki tuppaa muuttumaan ponnettomaksi ja kliiniseksi, kun liikaa säätää jälkeenpäin. Tuli huomattua taas, kun ääniteltiin vartin säädöllä bänditreenit muutamalla paskamikillä, minidiscillä sekä pikkumikserillä ja jälki oli paljon rankempaa (jytinämetallia kun soitellaan, niin positiivinen juttu), kuin pitkään ja hartaasti hierotulla demolla... :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)