Booligan 09.09.2006 16:20:14 | |
---|
Ite oon huomannu melodioiden sun muun etsimisen keyboardilla paljon helpommaksi kuin kitaralla (hallitsen juuri ja juuri oikean käden tekniikan koskettimilla ) vaikka kitara onkin selkeä ykkössoittimeni. Lähen hakemaan mustien ja valkoisten näppäimien kautta ideoita ja sitten mietin kuinka saan ympättyä kitaran ja muut soittimet siihen ympärille. nuotteja säästämättä |
Artist 09.09.2006 16:23:11 | |
---|
Yleensä tärkein elementti on todella iskevä laulumelodia, jos nyt ei instrumentaalibiisistä puhuta. "Cos I'm the king of bongo, baby, I'm the king of bongo bong" |
goddess 10.09.2006 01:43:52 | |
---|
Tapoja on monia, mutta laulaja-lyyrikko-säveltäjänä yksin biisiä vääntäessä homma menee suurin piirtein näin: 1. Lyriikat + rytmi. Biisissä ei ole melodiaa, mutta selkeä rytmitys johonkin sopivaan rytmiin. 2. Melodia + soinnut Notaatio ja soinnut kohdilleen. Jos taas tehdään musaa konsortiossa (1-2 kitaristia ja minä), edetään näin: 1. Kitaristit soittelevat, mitä mieleen sattuu 2. Etsin sopivat lyriikat riffeihin ja komppiin sopivaksi ja kehittelen samalla melodian. Muita vaihtoehtoja en vielä ole kokeillut, mutta odotan mielenkiinnolla uusia kokemuksia. |
SuomiPeikko 10.11.2006 03:04:58 | |
---|
Niin ja itse biisit yleensä syntyvät sillain että joku kaiffareista kehittää sen hetken kovimman riffin ja siit sit lähetään kehitteleen chipaletta. Joo, meiiläkin menee vähän samalla tavalla.. Ite vuen ideoita kämpille ja ruvetaan siitä sitte kehittelemään. Yleensä muiden ideat toimii, ja saa samalla uutta verta biisiin. Laulajan kanssa sitte värkätään lyriikat. |
gorgonoidi 10.11.2006 13:21:29 | |
---|
Se lähtee siitä että alkaa vaa jammaileen/vammaileen kitaran kanssa ja sit jos keksii jotain niin siitä voi hyvässä tapauksessa laajentua kokonainen biisi jolle voi helposti tulla mittaa noin 10min. Tälläisia biisejä löytyykin jo varastosta aika paljon. Lyyrikat sitten tulevat siitä että mitä itse biisi tuo mieleen. Kun kappale on sävelletty valmiiksi niin soittelen ja kuuntelen sitä ja näin syntyy idea sille sopiville sanotuksille. |
KMT 10.11.2006 16:14:56 | |
---|
Rumpalisti heittää mulle lyriikat, johon teen ensin soinnut. Se nyt vaihtelee millä teen onko se kitara, koskettimet tai vaikka haitari Kun on sointuhahmotelma tehty, menen soinnut tarkasti läpi. Lähinnä piano on hyvä työkalu, kun saa bassoäänet samalla soitettua. Sitten nuotinnan joskus piisin koneelle, etenkin jos sovitus on vähän hankalempi. Tuo jännityksen tuntua ja eloa biiseihin, kun ei aina oikeen tiedä, missä kohtaa se ykkönen on menossa. -Baarimikko- |
south_of_heaven 11.11.2006 02:38:46 | |
---|
Oon rumpali, mun on laitonta väsää biisejä. itki south_of_heaven |
gorgonoidi 11.11.2006 09:37:39 | |
---|
Oon rumpali, mun on laitonta väsää biisejä. Kjeh kjheh!! No, ei.. :) Kyllä minä ainakin rumpaleita eniten arvostan, tai sitten basisteja. Kitaristithan yleensä ne biisit tekeekin :/ |
WiQu 04.12.2006 11:38:12 | |
---|
Ei se nyt niin laitonta ole rumpalin tehdä biisejä. Mutta yleensä biisistä huomaa milloin se on rumpalin tekemä. Etenkin rummut on hyvin paljon esillä näissä biiseissä |
PJS 04.12.2006 14:04:22 | |
---|
Yleensä teen ensin jonkun näköisen karkean sointupohjan, sitten hahmottelen siihen rumpukompin ja basson päälle, niistä yritän tehdä sellaiset, että ne toimivat hyvin yhteen ja molemmissa on jotain ideaa sen suoran kompin sijaan. Sitten mietin sointuja tarkemmin ja alan lisäillä riffejä ja lickejä sinne tänne että tulee vähän jotain koukkuja ja tarttumapintaa biisiin. Samalla kun työ etenee niin "päivitän" muita soittimia siten että homma kuulostaa luonnolliselta ja sulavalta. varsinkin rumpuihin ja bassoihin kiinnitän aika paljon huomiota. Lopuksi hahmottelen valmiiden pohjien päälle melodian johon teen sanat. www.mikseri.net/funkbone Funk-rockia suoraan ytimestä. |
gorgonoidi 04.12.2006 14:26:16 | |
---|
Ei se nyt niin laitonta ole rumpalin tehdä biisejä. Mutta yleensä biisistä huomaa milloin se on rumpalin tekemä. Etenkin rummut on hyvin paljon esillä näissä biiseissä Onkohan se nyt aina ihan näinkään? Tottakai rumpalit biisejä saa tehdä, siitähä ei edes tarvitse puhua. |
quitaristi 04.12.2006 17:23:17 | |
---|
jaa... ite teen melodiat koska mun laulu kuulostaa pahemmalta kun ruostunu pora joten sen takia. |
Exhausted 04.12.2006 19:13:52 (muokattu 04.12.2006 19:15:08) | |
---|
Parasta on se, kun biisin soittamisesta tulee ihan uskomaton fiilis ja yleensä kaikille. Me tehdään aika lailla porukalla biisejä. Jollain on riffi, pari tai kolme, jotka se esittää muille ja niistä rakennetaan. Harvemmin kenenkänä biisit menee läpi sellaisenaan - niihin tehdään aina muutoksia porukalla. Laulaja on aika lailla yksinoikeudella vastannut omista osuuksistaan, mitä nyt joskus on ehdoteltu melodioihin jotain juttuja. |
Stoghra 05.12.2006 08:20:06 | |
---|
Biisi kokonaisuutena. Miten lyriikat istuu biisin rakenteeseen. Ihan sama onko melodioita vai suoraviivaisempaa, kuhan biisi toimii kokonaisuutena. Jos Puolasta jotain hyvää tulee, niin kyllä ne ovat Vader ja Soldat. |
Blasphemer 05.12.2006 08:39:47 (muokattu 05.12.2006 08:40:01) | |
---|
Ei se nyt niin laitonta ole rumpalin tehdä biisejä. Mutta yleensä biisistä huomaa milloin se on rumpalin tekemä. Etenkin rummut on hyvin paljon esillä näissä biiseissä Rumpaleista on ollut henkilökohtaisesti eniten hyötyä sovittamisessa. Esimerkiksi kaikki ne parhaat koukut tulee yleensä lähes poikkeuksetta rumpaleilta. |
Lennu 05.12.2006 08:43:42 | |
---|
"Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia." |
Spike 07.12.2006 17:05:47 | |
---|
Rumpaleista on ollut henkilökohtaisesti eniten hyötyä sovittamisessa. Esimerkiksi kaikki ne parhaat koukut tulee yleensä lähes poikkeuksetta rumpaleilta. Hyvät rumpalit on kans aika inspiroivia. Aika moni biisi-idea lähteny jostain groovaavasta kompista. Clearly motivated by an unholy alliance.
Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box |
PJS 07.12.2006 17:09:41 | |
---|
Hyvät rumpalit on kans aika inspiroivia. Aika moni biisi-idea lähteny jostain groovaavasta kompista. itse kitaristina aloitan yleensä biisin teon hahmottelemalla rumpukompit ja bassolinjat. jotenkin on vaan niin paljon mukavamapaa lähteä kunnon groovaavien "drum´n´bass" pohjien päälle rakentelemaan muuta biisiä. Itsellä syntyy kaikkein sulavimmat ja luontevimmat biisit juuri noin. www.mikseri.net/funkbone Funk-rockia suoraan ytimestä. |
Spike 07.12.2006 17:17:22 | |
---|
itse kitaristina aloitan yleensä biisin teon hahmottelemalla rumpukompit ja bassolinjat. jotenkin on vaan niin paljon mukavamapaa lähteä kunnon groovaavien "drum´n´bass" pohjien päälle rakentelemaan muuta biisiä. Itsellä syntyy kaikkein sulavimmat ja luontevimmat biisit juuri noin. Aika hyvä. Täytyykin varmaan kokeilla tuollaista lähestymistapaa kanssa. Viime aikoina oon huomannut, että valmiiden lyriikkojen päälle on yllättävän helppoa säveltää. Vähän jonkinlaista ideaa vaan, että millaista fiilistä biisissä on, niin laulumelodiat alkavat muodostumaan kuin itsekseen. Biisistä tulee helpommin parempi kokonaisuus. Ennen olen tehnyt enemmän kitarapohjalta, niistä tuppaa tulemaan vähän sellaisia hajanaisia kokonaisuuksia. Tykkään kyllä tehdä silläkin tavalla. Clearly motivated by an unholy alliance.
Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box |
P3tteri 12.03.2007 14:37:53 | |
---|
Mihin te kokoatte ne ideat mitkä teilla on? laitatteko te ne paperille vai tietokoneelle johonkin ohjelmaan niinku guitar pro:hon?? |