Heikki 10.08.2006 13:26:06 | |
---|
Ensimmäinen vika, mihin minä näissä rumpalien voluumeissa tormään, on peltien yletön hakkaaminen. Pönttöjähän saa yleensä rankaista, ei se niinkään haittaa, mutta ne pellit... Ensinnäkin on hommattu isoja ja paksuja peltejä ja sitten niille annetaan halolla kyytiä. Rumpalin mielestä homma on balanssissa, mutta siihen voi vaikuttaa korvaan tungetut keltaiset earit, jotka on vielä varalta naulattu sinne syvälle.
Tommonen on kyllllä helvetin tyhmää, itse en heviä soita, mutta rumpuja ja peltejä hakkaan täysillä. Koskaan en kylläkään keikoilla korvatulppia pidä päässä. Itse olen myös heti menossa kitaristin soundeja säätämään jos ne ovat paskat, koska se bassmanni huutaa kumminkin siinä mun takavasemmalla, mun pään korkeudella.
|
Nelikielipiru 10.08.2006 14:19:16 | |
---|
Tommonen on kyllllä helvetin tyhmää, itse en heviä soita, mutta rumpuja ja peltejä hakkaan täysillä. Koskaan en kylläkään keikoilla korvatulppia pidä päässä. Itse olen myös heti menossa kitaristin soundeja säätämään jos ne ovat paskat, koska se bassmanni huutaa kumminkin siinä mun takavasemmalla, mun pään korkeudella. Ja sulla oli asiaakin.. Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara. |
Heikki 10.08.2006 21:26:58 (muokattu 11.08.2006 03:11:47) | |
---|
Ja sulla oli asiaakin.. Näköjään yhtä paljon kun sulla |
saastara 11.08.2006 02:02:22 (muokattu 11.08.2006 02:03:48) | |
---|
Tämä nyt ei ole ehkä ihan hevibändien juttuja mutta laitetaan tänne kuitenkin. Tulin tuosta juuri kotiin keikalta jota olin miksaamassa.. jälleen kerran se piti suruksi todeta: Liikaa volaa.. Rumpali mättää kuin viimeistä päivää ja valittaa, että eipä kuulu mitään monitoreista.. Tilana suht intiimi ja matalakattoinen baari. Ei kivaa.. Tuulipuku-EAReilla turvauduin sitten miksaamaan ja silti helisee korvissa. PA:sta olisi riittänyt toki hönkää vielä reilusti enempään jolloinka heijastemyrskynkin uhalla olisi soundeista voinut saada hivenen selkeämmät.. mutta kun jo nyt kuumotti paikan omistaja korvan juuressa, että 'laitapa hiljemmalle' niin ei voi tyytyä kyllä muuhun kuin vahinkojen minimointiin.. :( Muu onneksi toimikin sitten hyvin. Kitaristeilla oli sangen oiva sounditaju ja osattiin sitä rapsakkaa middleä kaivaa ilman neuvoja esiin. Basisti hoiti tonttinsa asiallisesti ja laulaja oli kerrassaan loistava (taisin rakastua siihen tyttöön).. :) Tarkoitukseni ei ole nyt mitenkään siis tuota rumpalia dissata mutta.. minua harmittaa oikeasti se, että loistavan ja hyvässä hengessä vedetyn keikan vesittää osittain se, että menetetään suhteellisuudentaju juuri siellä missä sitä tarvitaan, eli lavalla. Palatakseni tähän hevipuolen keskusteluun, täytyy kyllä sanoa, että bändien ongelmien juuri livenä löytyy juuri ennen kaikkea rumpaleista. Kyllä sen scoopatuimman ja muhjuimmankin särön ymv roinan saa esille kaivettua jos vain rumpalin tatsi on hillitty.. Helpompaahan se toki on, jos kitaristilla on jotakin korvaa kokonaisuudelle. Hyvänä vertailukohtana vaikkapa jazz-keikat: Vaikka kaikki soittajat vetäisivät kuinka bassovoittoista sylttyä, kyllä sen helposti tasapainooon saa koska rumpalin soitossa on aivot mukana.. Toki ideaalitilanne on se, että kaikilal on järki matkassa keikalla.. :) Täytyypä mennä nyt nukkumaan.. alan avautumaan taas liiaksi. E: Ohimennen vielä, että minulla ei tosiaankaan ole mitään rumpaleita vastaan.. Pidän heistä kovin. Saisivat vain opetella soittamaan hiljempaa. Ps. Tätä lukeville rumpaleille: Kotona treenatessanne soittakaa ilman tulppia (reenkikämpällä toki sitten eri juttu), johan alkaa tatsi pehmenemään ja hallinta tiukentumaan.. ellei sitten soittaja ole ihan itsesuojeluvaistoton apina. Dynaaminen soitto on rumpalille hitonmoinen rikkaus.. en tajua miksi niin monet aina sylkevät sen päälle. :( Lisää middleä. |
Werihukka 11.08.2006 02:19:20 | |
---|
Mitäs jos kenelläkään bändissä ei ole aivoja käytännössä? :D Loppujen lopuksi tuo ei ole edes vitsi... Meikäläinenkin on oikein viimeisen päälle sekopää, mutta eikai se väärin ole? :) On se tullut monesti huomattua, että pienillä volumeilla ne soundit kuulostaa todella paljon paremmalta kaikilla soittimilla PAITSI rummuilla. Elikkäs itsekin rumpuja joskus soitellut ja minusta edelleenkin paras soundi lähtee löysistä kalvoista ja kovasta mätöstä, mutta eipä ne pellit kyllä kolmessa osassa enää kuulosta kovinkaan hyviltä :D (oikeasti vedetty yks haikka noin tuhanteen gramman palaseen) Kohtuus kaikessa. Pitää löytää juuri oikea volume rummuille ja muut tulee mukana. Puhun nyt fiilispohjalta, en ole mikään miksaaja enkä muukaan ammattimies. :D Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä! |
Cornflake 11.08.2006 08:03:34 | |
---|
PL: Tuota olen kysynyt kiraransoittajaherroilta useinkin ja vastaus on ollut miltei aina seuraava: "no kun sen nostaa ylös niin tulee sellanen v.ttmainen soundi" Hah! Eilen lavaa kasatessa tuli aika tarkkaan tuo vastaus kun kehtasin kombon nostoa sieltä nurkasta ehdottaa. Melkein hymyilytti kun juuri eilen tätä ketjua lueskelin. Seuraavaksi olikin sitten PA:sta tuleva kitarasoundi perseestä, kun sitä lavan edessä porukalla kuunneltiin. Kaveri huikkasi mikserin takaa että nyt taitaa jossain muualla mättää, kitaraa kun ei ollut siihen järjestelmään vielä avattu milliäkään. Tiedä sitten missä oli vika... Muuten menikin sitten kaikki ihan kohtuu hyvin, ei sen puoleen. I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
kimurantti1 11.08.2006 12:01:40 | |
---|
On se tullut monesti huomattua, että pienillä volumeilla ne soundit kuulostaa todella paljon paremmalta kaikilla soittimilla PAITSI rummuilla. Elikkäs itsekin rumpuja joskus soitellut ja minusta edelleenkin paras soundi lähtee löysistä kalvoista ja kovasta mätöstä... No tässä ne rumpalien taidot punnitaan. Anteeksi mahdollinen typerä kysymys, mutta oletko ikinä soittanut ihan oikeasti hyvän rumpalin kanssa? Hyvä rumpali nimittäin saa soiton kuulostamaan tiukalta ja "rajulta" pienemmälläkin hakkaamisella. Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
Conrad Lant 11.08.2006 12:35:32 | |
---|
Jos metalliin erikoistuneissa studioissa (esim suomessa Tico-Tico tai Astia) tunnustetaan rehellisesti, että joka ikisen bändin kohdalla tarvitaan runsaasti editointiaikaa bassorumpu-bassotyöskentelyn rakentamiseen isku iskulta, kuinka nämä tuplapedaalin kuninkaat yhtäkkiä polkisivat paremmin keikalla? Aikamoinen kärjistys. Pätee 100% allekirjoittaneeseen, mutta ei edes kaikkiin lähipiirini tuplakuninkaisiin. Sitäpaitsi, mitenkään Kippoa tai ammattitaitoaan väheksymättä, Astialla on musiikin tekemiseen vähän kummallinen asenne noin lähtökohtaisestikin. Jos metalli-levyä tehtäessä joudutaan tylysti leikkaamaan kitaroista ne rakkaudella vaalitut alapäät pois ja korvaamaan ne bassolla, että hommassa olisi edes jotain rotia, kuinka se lavalta vuotava leikkaamaton soundi yhtäkkiä kuulostaisi muulta kuin porealtaassa piereviltä mursuilta sirkkelit kädessä? Kokemuksen vienolla rintaäänellä tiskin molemmilta puolilta: sillä että miksaaja osaa asiansa ja tuntee genren lainalaisuudet. Niitä kitarasoundeja kun voi käydä säätämässä yhdessä sen lavalla koikkelehtivan kitaristin kanssa ja käyttää lisäksi vielä pöydän eq:ta. No one prayed for Sodom |
arppah8 11.08.2006 12:48:39 | |
---|
Astialla on musiikin tekemiseen vähän kummallinen asenne noin lähtökohtaisestikin. Eikös Kippo jossain haastattelussa kertonut soittaneensa salaa kitaraosuuksia narulle, kun studiossa vierailleen bändin kitaristilta ei tahtonut taittua? Kyllähän tuo hieman oudolta kuulostaa. ...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
Epämuusikko 11.08.2006 12:52:49 | |
---|
Eikös Kippo jossain haastattelussa kertonut soittaneensa salaa kitaraosuuksia narulle, kun studiossa vierailleen bändin kitaristilta ei tahtonut taittua? Kyllähän tuo hieman oudolta kuulostaa. Ei välttämättä. Kun ei taitu, niin ei taitu. Turhaan sitä paskaa julkaisemaan, ainakaan omalla nimellä. I absolutely Weckl. Bustard #1 |
saastara 11.08.2006 13:30:23 | |
---|
No tässä ne rumpalien taidot punnitaan. Anteeksi mahdollinen typerä kysymys, mutta oletko ikinä soittanut ihan oikeasti hyvän rumpalin kanssa? Hyvä rumpali nimittäin saa soiton kuulostamaan tiukalta ja "rajulta" pienemmälläkin hakkaamisella. Minulla on ollut suuri ilo saada ystäväpiiriini moinen kaveri.. Soittaa tarkemmin kuin metronomi ja hemmetin timmisti. Ja mikä täkeintä: todella hiljaa Vedettiin sitten progea, free jazzia, rockia tai death metallia, aina pystyy ilman tulppia soittamaan. Ikävää siinä on toki vain se, että kaikkien muiden rumpaleiden kanssa treenaaminen onkin sitten jo hirmuista tuskaa kun on tottunut moiseen luksukseen.. Lisää middleä. |
kivi 11.08.2006 13:37:08 | |
---|
Aikamoinen kärjistys. Pätee 100% allekirjoittaneeseen, mutta ei edes kaikkiin lähipiirini tuplakuninkaisiin. Sitäpaitsi, mitenkään Kippoa tai ammattitaitoaan väheksymättä, Astialla on musiikin tekemiseen vähän kummallinen asenne noin lähtökohtaisestikin. Kyllä, kärjistyksestä juuri olikin kyse. Mutta kyllä toi basarinkorjailu pakollisena ohjelmanumerona on käynyt muidenkin kuin herra Kipon jutuissa esille. Miten paljon totta kärjistyksessä on, sitä voi arvailla esimerkiksi lukemalla tämän Muusikoiden.netin aloittelija- ja kitarakamapalstalta noita alavirejuttuja. Jos dropped-A kuuluu nykyään lähtökohtaisesti soittoon muutenkin kuin osaavan soittajan paletinlaajennuksena, tulee sounditeknisiä ongelmia olemaan jatkossa aina vain enemmän. |
saastara 11.08.2006 13:50:09 | |
---|
Miten paljon totta kärjistyksessä on, sitä voi arvailla esimerkiksi lukemalla tämän Muusikoiden.netin aloittelija- ja kitarakamapalstalta noita alavirejuttuja. Jos dropped-A kuuluu nykyään lähtökohtaisesti soittoon muutenkin kuin osaavan soittajan paletinlaajennuksena, tulee sounditeknisiä ongelmia olemaan jatkossa aina vain enemmän. Tähän on pakko sanoa ohimenne offtopicina, että minä olen saanut tuosta omasta setistäni (rg 7321, pod xt live, B-2 Bomber) helevatan timmin soundin A-vireeseen. Kirkas kuin mikä.. Säröäkin on vähemmän kuin Eric Claptonilla! :D Kyllä nyt kelpaa.. En ehkä soittaa osaa mutta ainakin minulla on miehekkäin soundi.. :) Lisää middleä. |
kimurantti1 11.08.2006 16:55:26 | |
---|
Minulla on ollut suuri ilo saada ystäväpiiriini moinen kaveri.. Niin minullakin, ja oikein kolme moista tyyppiä joita voi kysyä projekteihin mukaan jos tarvis on... Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin... |
trih 11.08.2006 17:40:01 | |
---|
Miten paljon totta kärjistyksessä on, sitä voi arvailla esimerkiksi lukemalla tämän Muusikoiden.netin aloittelija- ja kitarakamapalstalta noita alavirejuttuja. Jos dropped-A kuuluu nykyään lähtökohtaisesti soittoon muutenkin kuin osaavan soittajan paletinlaajennuksena, tulee sounditeknisiä ongelmia olemaan jatkossa aina vain enemmän. Meinaat että kitaraskobe(t) puskee liikaa matalia taajuuksia A-vireessä? Itse himottaisi kokeilla parametrista equa kitaravahvarin kanssa ja leikkaisin hipassilla kaikki alle 100Hz pois. Parametrisiin equihin ei tietenkään sellaisilla kitaristeilla ole tarvetta jotka ovat ihastuneet siihen valtaisaan alapäähänsä :) millä ei tietenkään kokonaisuudessa tee mitään. Mutta eivätpä ne keppikamojen valmistajatkaan mainosta: "Nyt vähemmän alapäätä, anna basistillekin tilaa" ;). She is benediction. |
kivi 11.08.2006 18:23:38 | |
---|
Meinaat että kitaraskobe(t) puskee liikaa matalia taajuuksia A-vireessä? En meinaa, vaan meinaan että bändit ei osaa sovittaa kitaraa ja bassoa alakielillä, ja homma vaan vaikeutuu kun alempia ääniä tulee lisää. Alemmat oktaavit eroaa ylemmistä muutenkin kuin taajuuden puolesta. Ne tarvii myös enemmän tilaa ympärilleen. |
pitk 12.08.2006 12:42:21 | |
---|
Kitaristit voisivat myös opetella soittamaan vähemmällä säröllä- Kuullostaa oikeasti paljon stydimmältä ja saa hyvin selvää. Sellainen hi-gain vivut maksimiin tyypinen sirinä kuullostaa lähinnä spiidiä vetäneeltä ampiaiselta. Revi siitä sitten soundia. |
Keppis 12.08.2006 13:37:03 | |
---|
Onneksi luen ämnettiä niin paljon, etä tiedän, että myös hevikitarassa on oltava midlleä ja säröä ei pistetä tappiin. Tosin oon monta keikkaa soittanu, jonkun muun vahvarilla, enkä oo viittiny rueta niin hirveesti säätään toisen sirinäsäröjä. Luppoaika pidentää elämää.
http://www.mikseri.net/fobia |
Roberto 12.08.2006 16:06:48 | |
---|
Kitaristit voisivat myös opetella soittamaan vähemmällä säröllä- Kuullostaa oikeasti paljon stydimmältä ja saa hyvin selvää. Niinpä, mutku se on sit niin vaikeeta... |
timus 13.08.2006 17:07:00 | |
---|
Kitaristit voisivat myös opetella soittamaan vähemmällä säröllä- Kuullostaa oikeasti paljon stydimmältä ja saa hyvin selvää. Sellainen hi-gain vivut maksimiin tyypinen sirinä kuullostaa lähinnä spiidiä vetäneeltä ampiaiselta. Revi siitä sitten soundia. Kun jälleen vuoden aikana uransa alkuvaiheessa olevia hiiviryhmiä on päässyt ihan useita kuulemaan, niin tuohon pitkän mielipiteeseen on niin kovin helppo sataprosenttisesti yhtyä. se särösirinä saa vaan niin helposti kokonaissoundin tukkoon. toki omilta bändiajoilta muistan, että säröllä paahtaminen soittajan näkökulmasta on hieman helpompaa... hieman referenssiä (vai mikä se hieno sana on) voi hakea vaikka AC/DC:n soundimailmasta. Morning people don't exist. Coffee does! |