musamies 22.02.2006 00:19:56 | |
---|
Tuli oltua äänimiehenä kaikuisassa hallissa ja siellä oli bändi, jossa lauluja lukuunottamatta käytännössä lähes kaikki muu ääni tuli digitaalisista soittimista ja niistä meni piuhat mikseriin. Oli hemmetin helppo miksata verrattuna tavalliseen bändiin akustisine rumpuine ja instrumenttivahvistimineen. Myös esiintyjät kiittelivät, että oli kuulemma hyvin toteutettu. Itsellekin jäi hyvä mieli kun kiertelin kuuntelemassa ympäri hallia ja mielestäni homma onnistui tarkoitetulla tavalla. |
Reddie 23.02.2006 00:38:22 (muokattu 23.02.2006 00:38:46) | |
---|
|
w the greatest 24.02.2006 16:18:12 (muokattu 24.02.2006 16:18:23) | |
---|
10000-1000000W Stop that building, rock`n roll! |
pardy 24.02.2006 18:19:54 | |
---|
10000-1000000W Treenikämpälle? 100w riittää kyllä jo melko pitkälle, toisaalta parempi olla tehoa reservissä ettei tarvitse huutaa tai pistää kamoja ruvelle. Vahingossakaan. |
gösplstorm 25.02.2006 09:33:05 | |
---|
meil on 120W ja riittää jos rumpali ei hakkaa ihan täysiä. "olen pahoillani en voi siirtyä enää taaemmaksi kohden bussin takaosaa koska reseptiiviset elimeni observoivat käytävällä Blookkuksen!!" www.TheZippyWackos.com |
saastara 27.02.2006 09:50:48 (muokattu 27.02.2006 09:50:59) | |
---|
meil on 120W ja riittää jos rumpali ei hakkaa ihan täysiä. Saa aika hitonmoinen rokkitatsi rumpalilla olla jos 120w hukuttaa.. Alkaa mennä jo naurettavaksi. Sinun postimerkkisi palavat. |
Jumina5/6 27.02.2006 11:16:41 (muokattu 27.02.2006 11:21:26) | |
---|
Saa aika hitonmoinen rokkitatsi rumpalilla olla jos 120w hukuttaa.. Alkaa mennä jo naurettavaksi. Riippuu soittaako 1x12" vai 4x12" tai milläkin soundilla? Ei watit ole mitään äänenpaineen yksiköitä, saati soundipresettejä. EDIT: (jos PA:sta kysyttiin, ni silti kaappeja on enempi tai vähempi) Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska? |
Captain Farrell 27.02.2006 12:41:42 | |
---|
Meinaakko sellasta pleksiä ku laitetaan rumpujen eteen? Joo, rumpuja saa vaimennettua laittamalla ne akvaarioon, mutta mun mielestä se ei ole kuitenkaan kovin viisasta. Jos treenikämpällä soittaa aina akvaariossa, niin mitä sitten kun ollaan keikalla pienen baarin pienessä nurkassa. Toki kuppilaankin voi pleksit pystyttää, mutta tilaa on yleensä niin vähän, että se on vaikeeta. Ja eihän ne pleksit mitenkään coolin näköisiä ole. Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi treenikämpällä luukutetaan peltorit päässä täysillä. Ja sitten keikalla ollaan vaikeuksissa kun yhtäkkiä täytyykin soittaa paljon hiljempaa. Ymmärtääkö joku? The Badger and The Bunny have got a secret hiding place in the forest. |
Da Make 27.02.2006 17:53:10 | |
---|
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi treenikämpällä luukutetaan peltorit päässä täysillä. Ja sitten keikalla ollaan vaikeuksissa kun yhtäkkiä täytyykin soittaa paljon hiljempaa. Ymmärtääkö joku? 100w Marsu kuulostaa huonolta jos volaa on alle "4". Ärsyttää toi meteli, pitää mennä salaa treenikselle poistamaan toisen kitaristin nupista laitimmaiset päättäriputket. Itse en kuullut viimeksi basistia treeneissä juuri ollenkaan.. pitääkin paneutua tähän mökä ongelmaan heti seuraavalla kerralla treeniksellä. |
Teemu Tee 28.02.2006 15:51:20 | |
---|
Tyhjän saa pyytämättäkin |
Kitarisoija. 28.02.2006 19:33:23 | |
---|
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi treenikämpällä luukutetaan peltorit päässä täysillä. Ja sitten keikalla ollaan vaikeuksissa kun yhtäkkiä täytyykin soittaa paljon hiljempaa. Ymmärtääkö joku? Me tehään justiinsa noin, eli treeniksellä kaikki nupit kaakossa jotta jotain kuuluis ja sitten keikalla ollaan kusessa! :P mutta minkäs teet, kun rumpali tosiaan on raskaskätinen.. nim. 100w putkimarsu tulossa (toiv.lähiaikoina) :D
|
Groovelover 01.03.2006 14:26:06 | |
---|
Me tehään justiinsa noin, eli treeniksellä kaikki nupit kaakossa jotta jotain kuuluis ja sitten keikalla ollaan kusessa! :P mutta minkäs teet, kun rumpali tosiaan on raskaskätinen.. nim. 100w putkimarsu tulossa (toiv.lähiaikoina) :D 100w putkimarsu se tuohon varmaan auttaakin, joo. Voipi käydä niin että siinä mekkalassa rumpali lyö vieläkin raskaammalla kädellä. Kaikki tän jo tietää, mutta tinnitus on aika vittumainen juttu ja pitkäaikaisesta melualtistuksesta saatuna useimmiten pysyvä sellainen. Nimim. "kokemusta on". Itsellä on vasen korva soinut noin 5 vuotta, tinnitus tuli kun olin yhtä bändiä kuuntelemassa ja korvatulpat oli jäänyt himaan toisen rotsin taskuun. Se varmaan umpikuuro kitaristi luukutti Stratolla ja Fenderin Twinillä potikat kaakossa ja sen jälkeen korva on soinut. Järjetön volyymi on yksinomaan järjetöntä, vaikka se jonkun (useimmiten kitaristin) mielestä se olisi kuinka rock, cool tai muuten vaan siistiä. |
PL 01.03.2006 15:59:05 | |
---|
Se varmaan umpikuuro kitaristi luukutti Stratolla ja Fenderin Twinillä potikat kaakossa ja sen jälkeen korva on soinut. Järjetön volyymi on yksinomaan järjetöntä, vaikka se jonkun (useimmiten kitaristin) mielestä se olisi kuinka rock, cool tai muuten vaan siistiä. Ei se Twini varmaankaan suoraan soittajan korvaan huutanut, vaan nökötti niin kuin tavallisesti jossakin nilkkojen korkeudella kintuissa kiinni. Joskus olen ehdottanut vastaavassa tilanteessa soittajalle vahvistimen kallistamista tai nostamista korkeammalle, mutta vastauksena oli, että ei sitä voi tehdä kun soundi on sitten niin v...mainen. Vehkeiden oikea asettelu treenikämpällä helpottaa myös oikeille lauteille siirtymistä. |
Groovelover 01.03.2006 16:52:36 | |
---|
Ei se Twini varmaankaan suoraan soittajan korvaan huutanut, vaan nökötti niin kuin tavallisesti jossakin nilkkojen korkeudella kintuissa kiinni. Niinhän se oli, nojas johonkin bissekoriin tms. snadisti kallistettuna taaksepäin just niin että kitaristin puntit snadisti lepattaa, mutta yleisö saa sen koko räimeen suoraan päin naamaa. |
saastara 02.03.2006 10:36:51 (muokattu 02.03.2006 10:38:32) | |
---|
Riippuu soittaako 1x12" vai 4x12" tai milläkin soundilla? Kyllä se alkaa olla jo minusta sen naurettavauuden tuolla puolen jos rumpali mättää yli 120w vahvistimen. Oli siinä sitten 4x12-, tahi 1x12-kaappi alla. Toki on näitä midscoop-miehiä ynnä muita rynkyttäjiä mutta aika paska soundikorva minusta saa olla jos onnistuu noilla tehoilla jonkin soundin kadoksiin equttamaan tai muuten säätämään. Sinun postimerkkisi palavat. |
Jumina5/6 02.03.2006 15:41:17 | |
---|
Toki on näitä midscoop-miehiä ynnä muita rynkyttäjiä mutta aika paska soundikorva minusta saa olla jos onnistuu noilla tehoilla jonkin soundin kadoksiin equttamaan tai muuten säätämään. No tästähän se yleensä onkin kiinni. Kyllä paskoilla soundeilla saa kadotettua vaikka 200w niin ettei saa mitään selvää. Sitte vaan lujempaa. Mutta toisaalta vaikka sellainen middle-särö kuuluis paremmin treeniksellä, se ainakin mun mielestä joskus kuulostaa niin paskalta ja ohuelta, ettei sillä kiinnosta soittaa. Mieluummiin vähän säätää ja laittaa volumea lisää. Ne jotka ei kestä sitä, laittakoon korvatulpat. Mutta en kyllä tosiaankaan tuohon mid-scooppiin mene, hyi. Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska? |
Leikari 03.03.2006 14:43:02 (muokattu 03.03.2006 14:53:50) | |
---|
harjoituskämpällä pitää olla semmoiset kamat, että rumpali ei kuulu vaikka miten mättäisi - silloin riittää! tuon jälkeen aloitetaan neuvottelut sopivasta soittovolumista. Mikäli rumpalin meno tuntuu karkaavan käsistä niin instrumenttivahvistinten/PA:n mastervolumella voi rumpalia kouluttaa kuin koiraa sähköpannalla - - siinä sitten voi seurata, että loppuuko puhti ensin rumpalilta vai Olkiluodosta ;-) Soitetaan jamia! |
Jumina5/6 03.03.2006 22:17:10 | |
---|
harjoituskämpällä pitää olla semmoiset kamat, että rumpali ei kuulu vaikka miten mättäisi - silloin riittää! tuon jälkeen aloitetaan neuvottelut sopivasta soittovolumista. Mikäli rumpalin meno tuntuu karkaavan käsistä niin instrumenttivahvistinten/PA:n mastervolumella voi rumpalia kouluttaa kuin koiraa sähköpannalla - - siinä sitten voi seurata, että loppuuko puhti ensin rumpalilta vai Olkiluodosta ;-) Antaisin plussan, mutta hiirisormi on kipeänä... Rumpaleiden mukaan sitä pitää yleensä mennä, mutta ei niille nyt mitään diktatuuria saa tuossa asiassa antaa. Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska? |
IRVIAIVO 04.03.2006 23:16:33 | |
---|
Mulla 2x60w & 4x12" ja jonkin verran yli puolen välin masteria riittää pienessä treeni kämpässä rumpalin kanssa. |
musamies 05.03.2006 12:10:16 (muokattu 05.03.2006 12:21:12) | |
---|
Järjetön volyymi on yksinomaan järjetöntä, vaikka se jonkun (useimmiten kitaristin) mielestä se olisi kuinka rock, cool tai muuten vaan siistiä. Se pitäisi oppia ymmärtämään, ettei se kokonaisuuden kannalta ole todellakaan cool. Että miksikö ei - no tuossahan on ainakin yksi tärkeä syy: Itsellä on vasen korva soinut noin 5 vuotta, tinnitus tuli kun olin yhtä bändiä kuuntelemassa Olin miksaamassa, rakentamassa ja suunnittelemassa äänitekniikkaa akustiikkansa puolesta huonomaineisessa hallissa. Sattui olemaan siinä mielessä herkullinen tilanne kun lavalla ei ollut intrumenttivahvistimia, vaan enimmäkseen digitaalisoittimia. Oli saamarin paljon helpompi miksata omasta mielestäni kohtuullisen hyvä lopputulos kuin jos lavalla olisi ollut lujaa huutavia instrumenttivahvistimia. Esiintyjät kehuivat äänentoistoa. En usko, että olisivat kehuneet jos heillä olisi lavalla ollut yksikään täysillä huutava Marsu tai vaikka leslie. ------------- Itse olen opetellut soittamaan niin, etten hukuta muita soittajia tai laulua alleni, vaikka oman instrumenttini piuhan takana voi olla joitain kilowatteja päätetehoa. Siinä ei ole kauheasti kyse siitä, että onko kitaristilla vaikka 20 wattinen vahvistin, vai joku muu. Vähän sama juttu jos on tehokas auto ja fiksu kuski, ei se tarkoita järjetöntä kaahaamista, vaan tehoa voi käyttää hyväksi, vaikka ohituksissa tai perävaunun vedossa ja seurailee samaan aikaan tarkasti mitä muussa liikenteessä tapahtuu. |