![]() 26.09.2004 19:06:43 | |
---|---|
Mikäpä olisi mukavampi elämys kuin ajella syysyössä autolla ja kuunnella leppoisaa pehmeää jazzia radiosta! Ajella syysyössä autolla ja kuunnella Slayeriä niin lujalla kun vaan kaiuttimista lähtee. | |
![]() 26.09.2004 19:07:45 | |
Minä olen vielä nuorehko mies ja haluan olla tekemisissä musiikin kanssa vanhemmallakin iällä. Oletteko hyvät keskustelijat tsekanneet tuon keskustelupuun: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … id=fe6240b90295ef47376a5d2c53f7b6a5 Tässä tulikin tavallaan sama pointti esille, joka oli jo tuossa edellisessä kirjoituksessani; olemme aika totaalisen eri lähtökohdista liikkeellä, Lähinnä halusin tuoda vain oman (ja ehkä joidenkin muiden ikäisteni) näkemyksen esille, tämän väittelyn keskellä. Ymmärrän asian ja kovan meiningin tavoittelun. Meitä bänditoiminnan kanssa tekemisissä olevia on moneksi. | |
![]() 26.09.2004 20:05:17 | |
Dumb: Lähinnä halusin tuoda vain oman (ja ehkä joidenkin muiden ikäisteni) näkemyksen esille, tämän väittelyn keskellä. Sen kummemin en jaksa osaa tähän väittelyyn ottaa, eiköhän minun pointtini tullut nytkin jo selväksi, Ikäistesi? Kuten Ossin tai minun? :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 27.09.2004 02:33:45 (muokattu 27.09.2004 02:37:13) | |
Ettet vain itse puhu mitä sylki suuhun tuo? Lähetin jo parille keskustelukaverille biisin Autumn leaves bänditreeneistä. Niin lähetit. Kiitos kauniista ajatuksesta, mutta: 1. GPRS yhteys ei oikeen tykännyt balttiaralla neljä megasesta tiedostosta (olisi imuroinut sitä varmaan pari tuntia ja oli ihan oikeitakin sähköposteja tsekattavana). Eli: jos haluat lähetellä moisen kokoisia tiedostoja, niin paappas ensin kysyen vastaanottajalta, että onkohan se ok. On mulla studiolla nopea yhteys, jolloin tuon kokoinen file on samantekevää, mutta tien päällä olen hitaiden mobiiliyhteyksien varassa, joten en toudellakaan halua (etenkään tarpeetonta) isoa failia. 2. Muutenkaan mua ei kauhean paljoa kiinnosta sun demoilut. Jos haluat, että niitä kuuntelen, lataa ne johonkin ilmaismusiikkia jakelevaan palvelimeen tai omalle sivullesi, kun eihän covereita voi varsinaisesti julkaista; laita linkki sinne ja toivo, että joku kiinnostuu. Ja tää oli ihan hyvällä. En mäkään lähettele sulle mun tekeleitä. Tai mun bändin. Jos aihe kiinnostaa, voit mun profiilin kautta hakea, mitä mä soitan ja kuunnella jos lystäät. 3. Mitähän mieltä Teosto on cover-biisien jakelusta massapostituksena? En tiedä, mutta sun kannattais varmaan selvittää. Kavereille voi käsittääkseni postitella periaattessa free-pohjalta ja se on ok, mutta tuntemattomille tahoille (kuten mä) en menis ihan takuuseen. Paree tarkistaa. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! | |
![]() 27.09.2004 09:18:43 (muokattu 27.09.2004 09:23:14) | |
Ikäistesi? Kuten Ossin tai minun? :-) Hehe! No, puhutaan sitten vaikka henkisesti saman ikäisistä, eiköhän sitten osuta samaan ikäluokkaan. 8-) Tuli tässä jostain mieleeni äsken, että tuossa taannoin kun oltiin bändini kanssa Gloriassa keikalla, niin paikan vakiomiksaaja kertoi, että Kotiteollisuus oli joskus täräyttänyt 117dB heti soundcheckin ekassa biisissä! En ollut kylläkään yllättynyt yhtään. Tuo alkaa olemaan jo minunkin mittapuullani aika hiton kovaa, varsinkin niin pieneen paikkaan kuin Gloria. Ja, Gloriassahan on siis dB-mittari siinä miksaustiskillä. Meidän miksaaja sanoi, että oli ajanut meitä suunnilleen 100dB:n teholla ja lopussa nostanut vielä aavistuksen. Kukaan ei valittanut jälkeenpäin (kyselin ihan tarkoituksella, kun tiesin tuon lukeman). | |
![]() 27.09.2004 09:59:32 (muokattu 27.09.2004 10:34:15) | |
Ei pitäisi kenenkään lähteä puolin ja toisin väittämään, että kukaan keskustelija on paheksuttava trollaaja tai vedättäjä jos ei tiedä mistä lähtökohdista käsin uusi kirjoittaja katsoo puheena olevaa asiaa. Minun lähtokohdista käsin nämä melukysymykset on niinkuin olen kertonut. Eli: jos haluat lähetellä moisen kokoisia tiedostoja, niin paappas ensin kysyen vastaanottajalta, että onkohan se ok. On mulla studiolla nopea yhteys, jolloin tuon kokoinen file on samantekevää, mutta tien päällä olen hitaiden mobiiliyhteyksien varassa, joten en toudellakaan halua (etenkään tarpeetonta) isoa failia. Kannattaa poistaa sähköpostista kiusallinen faili. Tarkoitus oli, ettei jää vaikutelmaa, että valehtelisin siitä softimmasta tavasta ja vaihtoehdosta esittää musiikkia. Joistain tämän ketjun kirjoituksista tuli sellaista kuvaa, ettei kompetenssini ehkä riittäisi puhumaan äänenvoimakkuuden hiljentämisestä. Omasta mielestäni se riittää siihen aika hyvin koska pystyn sitä itse kerran hiljentämään. Haastoit Pitk mielestäni minut väittelyyn jo tämän keskustelupuun alkumetreillä (mikä on ok) ja minulla mielestäni velvollisuus todistaa, että pystyn tekemään niille desibeleille muutakin kuin jäädä kotiin katsomaan Dallasia. "Hyvä. Kanattaakin pysyä himassa ja katsoa Dallasia TV:stä, kunhan muistaa pitää sen Nokia-kännykän luotettavan dB-mittarin kokoajan päällä, ettei tunnari tule liian lujaa." Minkä takia sitten Pitk heittelet tänne tämänlaisia: Minkä tähden sitten puutut asiaan, josta et mitään ymmärrä? jos et kerran viitsi/halua paneutua niihin lähtökohtiin mihin ymmärtämykseni musiikin hiljentämisen osalta perustuu? ---------- Lyhyt analyysi paheksuttavasta "demostani", joka oli ekoista bänditreeneistä viimevuotisen bändikokeilun tiimoilta: Voimakkuus saatiin hyvinkin miellyttäviin lukemiin kun laulajan annettiin olla pääosassa. Laulusta sai hyvin selvää. Muilta osin soittaminen oli helppoa, mutta rumpalille olisi ollut luontevampaa päästä lyömään hieman lujempaa. Kaikille soittimille jäi tilaa tarpeeksi. Kahdet kotistereot riitti "PA:na", joista otettiin ulos sekä laulu, että Hammond jäljitelmä. | |
![]() 27.09.2004 15:58:20 | |
Kannattaa poistaa sähköpostista kiusallinen faili. Joo, poistinkin. Hetken vaan kesti, ennenkuin huomasin selaimen takkuavan ja sähköpostiohjelman imuroivan elämän kokoista tiedostoa ;-) Tarkoitus oli, ettei jää vaikutelmaa, että valehtelisin siitä softimmasta tavasta ja vaihtoehdosta esittää musiikkia. Eihän kukaan ole epäillyt, ettetkö pidä / soita softia ja hiljaista musiikkia. Sitäpaitsi voihan tuollaistalkin soittaa lujaa. Vastaavasti voin soitella CD:ltä himassa vaikka Motörheadia hiljaa, jos huvittaa. Stereoissa on tuo iloinen volume-nappula, jota voi ilkeistä lavalla liian lujaa soittavista muusikoista välittämättä kääntää pienemmälle... Joistain tämän ketjun kirjoituksista tuli sellaista kuvaa, ettei kompetenssini ehkä riittäisi puhumaan äänenvoimakkuuden hiljentämisestä. Mitä takoittaa kompetenssi? Haastoit Pitk mielestäni minut väittelyyn jo tämän keskustelupuun alkumetreillä (mikä on ok) ja minulla mielestäni velvollisuus todistaa, että pystyn tekemään niille desibeleille muutakin kuin jäädä kotiin katsomaan Dallasia. No tämä keskustelu tavallaan alkoi jo aiemmasta viestiketjusta, jossa vaadit 80dB:n limitteriä äänentoistolaitteistoon. Tuo Dallas-heitto oli kärjistys, kuten siihen liittynyt Nokia dB-mittarikin. Vielä ei ole ihme kyllä kukaan keikoilla ainakaan allekirjoittaneelle tullut moista esittelemään, mutta eiköhän sekin päivä koita. Vastaavasti on kyllä tultu asiantuntevasti kertomaan tuosta maagisesta 80dB rajasta. Ja että keulassa pitää olla dB mittari. Tietääkseni toistaiseksi ei pidä. Asia saattaa muuttua uusien säännösten tullessa voimaan. Ajankohtaa en tiedä. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! | |
![]() 27.09.2004 16:11:59 | |
Mitä takoittaa kompetenssi? Se on vähän niinku potenssi, mutta ammatillisessa kontekstissa. Hihi hoho. Anteeksi, olin pakoitettu. -Ammattitaito. No tämä keskustelu tavallaan alkoi jo aiemmasta viestiketjusta, jossa vaadit 80dB:n limitteriä äänentoistolaitteistoon. Menkää nyt joku mittaamaan millaiset desibelit musamiehen keikoilla on. Uteloittaa niin että en saane nukuttua. Tai jos musamies ostaisi itse db -mittarin. | |
![]() 28.09.2004 01:02:42 | |
Voi olla, että hankin sen desibelimittarin joskus, mutta ihan ensimmäisten hankintojen joukossa se ei kuitenkaan ole. Enemmän lähitulevaisuudessa kiinnostaa parempi peräkärry ja limitteri, eq, jakari ym. laite, ehkä kaksi konkkamikkiä. No tämä keskustelu tavallaan alkoi jo aiemmasta viestiketjusta, jossa vaadit 80dB:n limitteriä äänentoistolaitteistoon. Tämä tuli mieleen keskustelun avaamistarkoituksessa, eikä ajatus vieläkään täysin hullulta tunnu. Ennenkuin päätin avata keskustelun aiheesta, olin lukenut muiden kirjoituksia kovasta möykästä bänditoiminnassa ja sen hiljentämisen vaikeudesta. Tuo Dallas-heitto oli kärjistys, kuten siihen liittynyt Nokia dB-mittarikin. Saat anteeksi ;-) | |
![]() 28.09.2004 14:07:02 | |
http://www.occuphealth.fi/Inte ... mi/Aihesivut/Tyohygienia/Melu/ "Uuden meludirektiivin (2003/10/EY) määräykset astuvat voimaan vuonna 2006. Direktiivin mukaan kuulovaurion vaara alkaa A-painotetun melutason ylittäessä 80 desibeliä (dB). Tämä raja on alempi toimenpideraja. Mikäli työpaikalla melualtistustaso ylittää ylemmän toimenpiderajan, 85 dB, työnantajan on huolehdittava siitä, että korvaan kohdistuva melualtistustustaso ei ylitä 85 dB. Vastaavat rajat huippuäänenpaineille ovat 135 Pa (137 dB) ja 200 Pa (140 dB). Korvaan kohdistuvaa altistusta voidaan vähentää suojaimilla ja työjärjestelyillä." Lailla pitäisi määrätä pakolliseksi tekninen rajoitin äänentoistolaitteisiin, joka rajoittaa mittamikkiä käyttäen rajoittaa voimakkuuden 80 desibeliin. Laitteistolle pakollinen vuosikatsastus ja laitteiston käyttäminen luvanvaraiseksi. Jos käyttäisi luvatta, seurauksena olisi sakot ja ehkä laitteiston takavarikointi. Lupa pois jos voimakkuusasia ja rajoitin ei kunnossa. Sellaiset soittimet käyttökieltoon, joiden voimakkuutta ei saada melunormien mukaiseksi. aikanaan kun soitin levyjä edistyksellisen osuuskauppaliikkeen disko-ravintolassa käytiin mielenkiintoisia "työsuojelukeskusteluja" - dB-mittarin piti olla aina tiskillä - onneksi sai sen kymmenluvun piilossa nostettua ylemmäksi ja sitten tarjoilijoille näytettyä, että on vaan 84dB ;-) tämmöisiä raja-arvolukuja ei pitäisi heitellä ellei oikeasti ymmärrä mistä on kyse - työasioissa joudun toisenlaisten raja-arvojen kanssa toimimaan - samanlaisia hedelmättömiä keskusteluja syntyy niistäkin kun pyöritään yhden luvun tai sanan ympärillä rokkikeikoille kuuntelemaan varustaudun korvatulppien kanssa - käytän tarpeen mukaan. Jotkut miksaajat kyllä luukuttavat turhan kovaa - se, ettei itse kuule ei pitäisi olla kriteeri volalle - pian ei kuule yleisökään. Ja semmoisiakin tapauksia on ollut, että musiikki ei potki tarpeeksi (eikä soittajissa ole ollut vika) itsäni enemmän häiritsevä meluongelma on nykyinen elokuvateattereiden - ilmeisesti joku THX normi - äänenpainetaso - onko ne kalifornian ex-roku äänimiehet menneet niin kuuroiksi vai onko certifikaatiospeksejä tulkittu väärin?? | |
![]() 28.09.2004 17:08:19 (muokattu 28.09.2004 17:08:39) | |
Minun mielestä ongelma ei ole niinkään mittaustekninen tai millä tavoin voimakkuutta numeerisesti ilmaistaan. Mittaustekniset keinot ja hyväksyttävän maksimitason normittaminen yhteiskunnan toimesta voisi olla apuvälineitä ongelman ratkaisemiseksi. Ehkä myös jonkinlaisia sanktioita tarvittaisiin. Sensijaan tämä on se ongelma, että luukutetaan niin kovaa, ettei ilman korvatulppia terveellisesti pärjää - ainakaan kaikki: rokkikeikoille kuuntelemaan varustaudun korvatulppien kanssa - käytän tarpeen mukaan. Jotkut miksaajat kyllä luukuttavat turhan kovaa - se, ettei itse kuule ei pitäisi olla kriteeri volalle - pian ei kuule yleisökään. Ja semmoisiakin tapauksia on ollut, että musiikki ei potki tarpeeksi (eikä soittajissa ole ollut vika) On todellakin valitettavaa jos elokuvateattereissa on tämänlainen tilanne nykypäivänä: itsäni enemmän häiritsevä meluongelma on nykyinen elokuvateattereiden - ilmeisesti joku THX normi - äänenpainetaso - onko ne kalifornian ex-roku äänimiehet menneet niin kuuroiksi vai onko certifikaatiospeksejä tulkittu väärin?? | |
![]() 28.09.2004 17:53:08 | |
Minun mielestä ongelma ei ole niinkään mittaustekninen tai millä tavoin voimakkuutta numeerisesti ilmaistaan. Mittaustekniset keinot ja hyväksyttävän maksimitason normittaminen yhteiskunnan toimesta voisi olla apuvälineitä ongelman ratkaisemiseksi. Ehkä myös jonkinlaisia sanktioita tarvittaisiin. Näinhän juuri on tapahtumassa. Mittaustulos ja sen raja-arvoissa pysyminen on ainoa järjellinen tapa hoitaa tämäntyyppinen asia. Fiilispohjainen nyt-muutoin-tulee-liian-lujaa tyyppinen asianhoitaminen viranomaosen tai kenen tahansa puolelta on mielivaltaa, jota en ainakaan henk koht halua kohdata. Sensijaan tämä on se ongelma, että luukutetaan niin kovaa, ettei ilman korvatulppia terveellisesti pärjää - ainakaan kaikki: Joidenkin kuulo on herkempi kuin toisten, jotkut joutuvat esim. työnsä puolesta oleskelemaan korkeissa äänenpaineissa, joitakin pännii muuten vaan. Näissä tapauksissa on konserteissa (tai missä tahansa, missä äänenpaine nousee korkeaksi) aiheellista ja syytäkin suojata kuulonsa. Minä ainakin suojaan, koska lukeudun ryhmään "työnsä puolesta". Perus-jamppa, joka käy kaksi kertaa kuussa diskossa ja kerran puolessa vuodessa katsomassa Popedaa livenä ei konsertissa tulppia tarvitse. Ellei lukeudu kahteen muuhun ryhmään. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! | |
![]() 28.09.2004 18:55:45 (muokattu 28.09.2004 18:57:42) | |
Näinhän juuri on tapahtumassa. Mittaustulos ja sen raja-arvoissa pysyminen on ainoa järjellinen tapa hoitaa tämäntyyppinen asia. Fiilispohjainen nyt-muutoin-tulee-liian-lujaa tyyppinen asianhoitaminen viranomaosen tai kenen tahansa puolelta on mielivaltaa, jota en ainakaan henk koht halua kohdata. Tästä ollaan samaa mieltä. Pääasia, että asia halutaan hoitaa kuntoon. Parasta asioiden hoitoa on oma-aloitteinen sellainen ja viranomaiset tulevat vasta sitten kuvioihin jos normeja rikotaan. Tärkeää on, että mölyongelma yleisesti tiedostetaan ja mielletään ongelmaksi, joka on syytä korjata. Äänentoistoammattilaiset voivat toimia hyvänä esimerkkinä, jolloin jotkut vähemmän ammattilaisetkin saattavat ottaa siitä mallia. Niissä tilaisuuksissa, joissa viimekesänä tuli käytyä, hyvä äänentoisto oli mielestäni Vääksyn Kanavanjuhlilla, jossa äänentoisto oli minun tietääkseni Ohjelma-akseli nimisen yrityksen järjestämää. Jostain syystä useimmiten varttuneemmalle väelle suunnatuissa tapahtumissa desibelit pysyy paremmin aisoissa kuin nuoremmalle väelle suunnatuissa. Harvoin esim. kirkosta joutuu lähtemään pois virsiä kuuntelemasta liiallisen äänenpaineen takia. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että nuorilla on parempi kuulo, joka heikkenee iän myötä! Luulisi nuorison kuulevan vähemmälläkin... :-)) | |
![]() 28.09.2004 21:30:51 | |
Itselleni musiikki keikalla on asia, jonka haluan TUNTEA. Itse koen suurempaa tyydytystä, kun sen rock and rollin tuntee, kuin että joutuisi höristelemään korvia. Paljon helpompi jorata tahdissakin... =) | |
![]() 28.09.2004 22:38:46 | |
Itselleni musiikki keikalla on asia, jonka haluan TUNTEA. Itse koen suurempaa tyydytystä, kun sen rock and rollin tuntee, kuin että joutuisi höristelemään korvia. Paljon helpompi jorata tahdissakin... =) Mahtavat on fiilikset voi olla myös urkukonsertissa, jossa soitetaan esim. BACH:ia. Urkujen laaja ääniala, sointiväri ja esitettävä teos vaikuttavat minkälaisia fiiliksiä välittyy. Joihinkin kohtiin ilmaisullista tehoa tuo se, että soitetaan tarkoituksella hiljaa esim. yhtä äänikertaa käyttäen ja joihinkin kohtiin istuu taas jos kaikki äänikerrat käytössä ja urut suorastaan pauhaa. Tyypillisessä sähköisessä äänentoistossa usein tingitään alaäänistä, jotka vaikuttavat äänen fyysiseen tuntumiseen, tarkoituksena saada kovia äänenpaineita kustannustehokkaasti. Mitä jos PA laitteistossa tingittäisiin mieluummiin äänenpaineesta kuin tasaisesta kuuloalueen kattavasta toistosta? | |
![]() 28.09.2004 22:57:12 (muokattu 28.09.2004 23:03:41) | |
Mitä jos PA laitteistossa tingittäisiin mieluummiin äänenpaineesta kuin tasaisesta kuuloalueen kattavasta toistosta? Mitä matalampi ääni, sitä enemmän energiaa se sisältää, ja sitä enemmän energiaa sen synnyttäminen myös vaatii. Tässä onkin eräs syy, miksi PA-laitteistolta vaaditaan kokoa, tehoa ja äänenpainetta. Ne kirkkourkujen "isot pillit" ovat oman aikansa hevimiehen Marshall-rintama, ja isommat urut olivat omana aikanaan muiden kirkkojen kateuden kohde jo ihan melun ja äänenpaineen vuoksi. Alimmista äänistä tingitään, koska niiden toisintamiseen vaaditaan niin isot kamat, ja toisaalta, koska niitä ei juuri ole siellä lähtöpäässäkään, joitakin keinotekoisia synasoundeja lukuunottamatta. Sitäpaitsi, alimmat bassotaajuudet saattavat ajan kanssa aiheuttaa paljon kuulo-ongelmia vakavampia sisäelinvikoja. Ei ne basistin munuaiset välttämättä pelkästään alkoholiin hajonneet. Suosittelen käymään kuurojen diskossa, jos haluat kuulla musiikin ilman korvia, muista ottaa kunnon tulpat mukaan. Ei syntynyt tästäkään alustuksesta keskustelua, veikkaan? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 28.09.2004 23:52:48 (muokattu 28.09.2004 23:55:27) | |
Toisaalta eikö alaäänet ole juuri niitä, jotka vaikuttavat musiikin kokemiseen myös fyysisesti tuntuvana elämyksenä? Olen yrittänut panostaa siihen, että vaikka en hirveästi mökävehkeitäni huudatakaan, että toisto menisi edes kohtuullisen alas. Tässä onkin eräs syy, miksi PA-laitteistolta vaaditaan kokoa, tehoa ja äänenpainetta. Ne kirkkourkujen "isot pillit" ovat oman aikansa hevimiehen Marshall-rintama, ja isommat urut olivat omana aikanaan muiden kirkkojen kateuden kohde jo ihan melun ja äänenpaineen vuoksi. Osa urkumusiikista on tosiaan aika heavyn kuuloista vielä tänäkin päivänä. Alimmista äänistä tingitään, koska niiden toisintamiseen vaaditaan niin isot kamat, ja toisaalta, koska niitä ei juuri ole siellä lähtöpäässäkään, joitakin keinotekoisia synasoundeja lukuunottamatta. Usein tapaa käytettävän sellaisia ämyreitä + säätöjä, että jo laulusaundista puuttuu tietty muhkeus. Ei se bassorumpukaan oikein mukavasti soi kaikilla mökäpömpeleillä oli sitten kyseessä akustiset tai varsinkin sähköiset rummut. Kunnon "Olen rekkamies" fiilikseen ei välttämättä pääse edes laulusaundin puolesta pöniköillä, jotka muuten riittäisivät tuottamaan vähintäänkin riittävän äänenpaineen. The Delta Rythm Boys:in levyllä, joka kuuluu valikoimiini, löytyy loistava versio Work Songista. Siinä on tummalla miehellä todella mahtava alarekisteri laulussa. Ei syntynyt tästäkään alustuksesta keskustelua, veikkaan? Mikä jottei? Onhan aiheesta jo melkoinen keskustelu tullut! | |
![]() 17.10.2004 17:00:59 | |
Olipa hauska keskustelu, luin frendin päivittelystä innostuneena läpi. Yks homma pisti silmään; koko keskustelussa ei missään muualla kuin tuolla keskivaiheilla parin puheenvuoron verran nähty asiaa siltä kannalta kuin itse sen näen; meluongelmaa ei saada kuriin soittajien ammattitaidottomuuden takia. Selvennän; ei tässä tarkoiteta sitä, etteikö kitaristilla olisi näppärät sormet tai laulaja laulaisi nuotin vierestä. Mielestäni vain soittamiseen kuuluu niin paljon muutakin kuin vain se soittosuoritus. Pitäisi oppiia soittamaan MUSIIKKIA, mikä tarkoittaa sitä, että kuunnellaan koko ajan, mitä muu bändi soittaa. Jos ei kuulu, ollaan metikössä. Juuri tällaisista asioista syntyy nyanssit, eli kaiken bändisoiton perusta. Onkos muuten esim. nimim. "pitk" liian korrekti tuodakseen tämän esiin, pelimies olet selvästi kuitenkin ja itsekkin soittaja? Jos bändi on paska, ei sille miksaaja voi yhtään mitään. Jos bändi on hyvä ja keskinäinen balanssi soitossa hyvä, voi miksaajakin tehdä työnsä rauhassa; välittää yleisölle sen bändin tuottaman soitannan. Tuohon soittajien ammattitaidottomuuteen vielä; liian usein törmää siihen asenteeseen, että "ei mua kiinnosta, se on miksaajan hommia". Niinhän se usein onkin, mutta vain saduissa ja Amerikan karkkimaassa. Rahalla saa ja hevosella pääsee tässäkin asiassa. Esim. J. Karjalainen sanoo DVD:nsä haastatteluosuudessa, ettei tajua "niistä laitteista mitään, mutta sen on vaan huomannut, että nykyään laulu kuuluu". Hienoa, hänellä onkin varaa palkata Saarinen hommiin. Mutta älkää, teinit, uskoko J:tä! Tuolta pizzerian nurkasta ei ikinä pääse pois, jos ei mielenkiinto riitä siihen, että bändi yritetään saada kuulostamaan hyvältä. Kamoihin kannattaa ja pitää sijoittaa! Vähintään omat työkalut soittimineen ja vahvistimineen haltuun niin, ettei tarvitse hävetä! Jos ei ole varaa kunnon PA:han, niin sitten mennään laulukamapohjalta niin hyvin kuin se on mahdollista. Ja jos ei se riitä, ei mennä keikoille. Tuossa muuten yksi meluongelman kulmakivi; kaikki keikat otetaan kyselemättä, eikä tajuta, että se, mikä on häissä tai kinkkubingossa meluongelmaa, on Semifinalissa rock´n roll. Siispä; soittajat, sormi pois perseestä ja töihin, että saatte kunnon kamat ja töiden jälkeen myymään keikkoja bändille, että opitte olemaan. Sitten vasta valitetaan miksaajista. T: Kantapään kautta siedettävään balanssiin oppinut WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 17.10.2004 17:23:22 | |
Yks homma pisti silmään; koko keskustelussa ei missään muualla kuin tuolla keskivaiheilla parin puheenvuoron verran nähty asiaa siltä kannalta kuin itse sen näen; meluongelmaa ei saada kuriin soittajien ammattitaidottomuuden takia. Asiaa asiaa... samaa mieltä! Melestäni vain soittamiseen kuuluu niin paljon muutakin kuin vain se soittosuoritus. Juuri samaa mieltä. Kerrankin joku puhuu järkeä! | |
![]() 17.10.2004 17:30:40 | |
Sitten vielä; älkää kukaan käyttäkö termejä, joiden käyttöä ette hallitse. Ja eipäs ruveta täällä dissaamaan sellaisia, jotka asiaan puuttuvat. Jos puhutte desibeleistä, olkaa varmoja asiastanne TAI varautukaa siihen, että niiden kanssa ammatikseen tai ammattimaisesti työskentelevät tulevat asiaan puuttumaan. Se ei ole pilkunnussimista, jos asiantuntija puuttuu jonkin käsitteen virheelliseen käyttöön, tuli alkuperäinen asia ymmärretyksi tai ei. Tuollaisen "kaikki ymmärsivät asian"- taakse piiloudutaan liian usein, mistä ennenpitkää seuraa se, että kieli ja käsitteiden käyttö köyhtyvät. Jotainhan varten nämä nimikkeet on keksitty. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)