Aihe: Parhaat spiikit
1 2 3 4 58 9 10 11 1224 25 26 27 28
jcps
11.02.2005 07:26:50

Kielipoliisin ylikonstaapelien johtokunnan kahvinkeittäjien mietintö 27/1/05 §3 kohta 4:

Minua rasittaa se, mihin suomenkieli onkaan menossa. "Parhaat spiikit"?!? Miksei vaikkapa parhaat juonnot? Kun asialle kerta on suomenkielinen vastine, miksei sitä voi käyttää? Aivan kuten tulostimella tulostetaan, eikä printterillä printata. Kuulostaa tyhmältä. Ei tässä mitään uusia sanoja vaadita, mutta noille sanoille on jo vakiintuneet suomalaiset vastineet.

Well, on sen verran off-topic kompleinaamista, että stoppaanpa tähän. Sori, kun head vähän klikkasi.

hienoa että joku muukin on huomannut asian. minua itseäninkin harmittaa kun olen seuraamassa jonkun laulu ja soitin orkesterin esittämiä rytmisiä kivi ja pyöriä musiikin lauluja ja heidän juonnot suurella väärydellä nimetään spiikeiksi. sama pätee laitteisiin, kuten tulostimella tulostetaan niin kertosäe polkimella kertosäkeistetään, myöskin vaihestajapolkimella vaiheistetaan. ihme porukkaa kun käyttää jotain paljon typerämmän kuuloisia nimiä kuten spiikki, choruspedaali, phaserpedaali, rock musiikki, bändi jne. oikeuteen pitäisi nostaa :D
en ole koskaan pitänyt klovneista, itseasiassa olen pitänyt niitä jokseenkin pelottavina. en tiedä mistä se johtuu, mutta luulen sen saaneen juurensa siitä kun olin pieni menimme sirkukseen isäni kanssa ja klovnit tappoivat hänet
hörhö
11.02.2005 10:20:05

niin kertosäe polkimella kertosäkeistetään, myöskin vaihestajapolkimella vaiheistetaan. ihme porukkaa kun käyttää jotain paljon typerämmän kuuloisia nimiä kuten spiikki, choruspedaali, phaserpedaali, rock musiikki, bändi jne. oikeuteen pitäisi nostaa :D

Kysymys olikin siitä, että sanalle on jo vakiintunut vastine, eikä sellaista tarvitse lähteä keksimään.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara Volume Pedal, myy mulle halpa av-etunen
samuel
21.03.2005 14:11:51
Aikanaan discoissa (-89-90) meitä pyydeltiin aina klamydiaa soitettavaksi tyylillä;
"hei onx teil klamydia(-a)!?".

Pakko oli sitten spiikata, että "tuo lavan edessä seisova
punapaitainen tyttö kyseli meiltä, että onko klamydiaa... ei valitettavasti ole, emmekä toivo sitä teillekkään"
"it's nice to be important, but it's more important to be nice"...
maelstrom
21.03.2005 15:26:01 (muokattu 21.03.2005 15:28:26)
Spiikkimme ovat suunnilleen yhtä älyttömiä kuin bändikin, eli olevinaan älytöntä ja luovaa, mutta loppujenlopuksi väkisin väännettyjä. Ja näin on hyvä.
"Karjalassa asuu paljon lyhytkasvuista kansaa."
"Ilmapadot on jo rakennettu."
"Eikä varpusten korvista enää vuotanut verta."
"Esitelläänpä tässä välissä bändi. Bassossa on... basisti. Sitten, rumpuja soittaa... rumpali! Kitarassa on kitaristi. Minä olen vokalisti ja tuo tuolla on... ...djembisti."

Väsynyttä...
On ässäarpa syntyä Suomeen. IMIK #12
Jzci
21.03.2005 23:50:03

Sitä sitten tiedä ketä tuon joskus keksinyt on, vaiko lieneen sitten jokaisen ihan oma idea.

Offtopic: Mitä ihmettä tuo ketä nyt oikeen on??!
Ensin olisin luullut tuota jonkinlaiseksi hetkellisen häiriön aiheuttamaksi virheeksi, mutta kun siihen olen törmännyt muuallakin? Mikä ihme idea on korvata "kuka" sanalla "ketä"??? Aika typerää.
Jibbe
22.03.2005 00:18:40
ketä

Offtopic: Mitä ihmettä tuo ketä nyt oikeen on??!
Ensin olisin luullut tuota jonkinlaiseksi hetkellisen häiriön aiheuttamaksi virheeksi, mutta kun siihen olen törmännyt muuallakin? Mikä ihme idea on korvata "kuka" sanalla "ketä"??? Aika typerää.

Murretta, noin puhutaan ainakin joissain osissa Hämettä. Ei typerää vaikka joidenkin korvaan se särähtääkin pahasti.
LosNalles
22.03.2005 03:27:40
Täällä Turun seudulla ennen ylppäreitä opettaja varotteli "ketä" -sanan käytöstä, on kuulemma täälläpäin yleinen virhe. Eli Turussa päin käytetään kanssa. itse yritän välttää.
Ei mulla ole mitään fiksua sanottavaa.
konehes
22.03.2005 18:23:24
Liimatta kysyi yhdellä Lutakon keikalla jotenkin näin:

-Oletteko te kuumina?
Yleisö huutaa
-Oletteko te kuumina meistä?
Yleisö huutaa
-Niin että oletteko te kuumina meidän mielestämme vai meidän vaikutuksestamme?
Suurin osa yleisöstä ei tainnut tajuta koko juttua..

Bändimme laulajan vakiospiikki joka keikalla:

Avaruusmies sano: Mä käyn kerran kuussa ja kaks kertaa maassa.
Jibbe
22.03.2005 20:43:40
Täällä Turun seudulla ennen ylppäreitä opettaja varotteli "ketä" -sanan käytöstä, on kuulemma täälläpäin yleinen virhe. Eli Turussa päin käytetään kanssa. itse yritän välttää.

Kirjoitetussa kielessä sitä saattaa olla syytä välttää, mutta ei oman murteensa puhumisessa ole mitään vikaa. Ei äidinkieltään voi väärin puhua, näin lingvistin näkökulmasta.
LosNalles
22.03.2005 21:01:06
Jep, ei sillä että kokisin sen vääräksi, kuulostaa vaan omasta mielestä tyhmältä. Sama kun "kui".
Ei mulla ole mitään fiksua sanottavaa.
zeme
28.03.2005 14:54:05
oman bändimme paras ALOTUS spiikki:

keikka on PÄIVÄLLÄ Sampolassa Tampereella:

-Hyvää ILTAA Tampere Sampola Pakkahuone.

Muita hyviä meijän keikalta Pakkahuoneelta(siis sieltä oikeelta pakkahuoneelta):

-Seuraavaksi tulee biisi joka menee näin:
-Seuraavassa biisissä lauletaan hyvin korkealta ja se on nopea sekä vaikea. Biisin nimi on...
-Meijän kosketinsoittajallamme on jotain onkelmia.. eipä olekkaan, vai onko?? ei ole.

ja laulajamme on aukonu mitä omituisempia vitsejä välispiikeissä ja ihan keksiny tilanteessa kuin tilanteessa niitä. hjeh.
arse
28.03.2005 23:48:29

Jim Campilongo, JämSession 2003:

"The next song is called en nyt muista mikä biisi oli kyseessä and it features chromatic chord changes."

Hoho.!
Ilo ilman roudausta on teeskentelyä.
Ragorn
29.03.2005 15:40:54
"Seuraava biisi kertoo sienistä."
Finntroll, FME.
Katsoin Constantinen - tulin uskoon.
Sertzo S
29.03.2005 17:29:37 (muokattu 29.03.2005 17:30:49)
Meidän orkan kosketinsoittaja oli aikoinaan kapakassa illan aikana iskenyt silmänsä erääseen viekoon, nuoreen neitoon ja sai kun saikin vastakaikua tältä. Homma näytti varmalta nakilta, kun ilta oli jo lopuillaan. Sitten piru istui olkapäälleni ja kuulutin ennen taukoa mikkiini: "Saimme juuri tiedon, että kosketisoittajastamme on tänään illalla tullut pienten kaksosten onnellinen isä. Äiti ja lapset voivat kuulema oikein hyvin."
Kosketinsoittajamme hölmistyi.

Onnitteluhuudahtuksia alkoi kuulua lavalle asti ja jopa jotkut naiset tulivat onnitellen halaamaankin hämmennyksissä ollutta koskettajaamme.

Kyseessä oleva "morsianehdokas" sen sijaan poistui vittumaisen, vihainen ilme kasvoillaan nopeasti ravintolasta ulos ovet paukkuen, eikä tullut enää takaisin.

Kiipparistimme oli kuitenkin sen verran huumorintajuinen, vaikka varma poka meni jekustani johtuen ohi, ettei pahemmin suuttunut. Joku toinen olisi vetänyt Sertso-setää varmasti turpaan.
Olemme muistelleet myöhemmin tätä kauan sitten tapahtunutta episodia kummatkin sille jo naureskellen, olihan soittaja tuolloin poikamies ja ei edes seurustellut vakituisesti.
Kieppi
29.03.2005 20:20:46
Kukkaisrock Tampereella, joskus 90-luvulla.

Mikko Kuustonen:

"Ja seuraavaksi esiintyy bändeineen kaikkien aikojen paras kitaraoppilaani... Heikki Silvennoinen!"

Ja Hessu laittaa takaisin Kuustosen poistuttua:

"Hyvä yleisö, vielä kerran aplodit: Aloitteleva lauluntekijä Mikko Kuustonen!"

Ja sit naurettiin. :D
Kalamies #10 >-)))>
"It's not how much you play, it's what you play and where you play it." (James Burton)
Demo on viimeinkin valmis!
Leper Messiah
30.03.2005 22:02:36
ensin paikallisessa bändi-illassa eräs bändi spiikkasi teenage kicksin sanoin 'tämä on omistettu meidän kaikkien kullille.... hihihi kulli..' ja jotain, mutta siis sanoi tuon niin, että viittasi 'kulta' sanan monikkoon.

eräs toinen paikallinen bändi sitten nuorisotapahtumassa esitti samaisen kappaleen, ja laulaja päätti käyttää samaa spiikkiä. tosin sinne sattui yksi pienen pieni virhe...

' tää kappale on omistettu meiän kulleille!'
maailmassa on ihan vitusti hyvää musiikkia. jos kuuntelisin kaikkea "hyvää" tulisi ylikuormitus. kuuntelen ainoastaan parasta musiikkia. - julmettu
NapalmHead
02.04.2005 20:03:10
Vokalistimme spiikkien laatu vaihtelee aika lailla.

"Me olemme Hebosagil, ja me emme tykkää teistä kaikista."

Marshallin nikotellessa hän lausahti näin:
"Voisiko joku tulla korjaamaan tuota Marsua? Ei siis hamsteria."

"Ja nyt astumme Goatsen kartanoon."
SSilver
03.04.2005 20:27:53
oman bändimme paras ALOTUS spiikki:

keikka on PÄIVÄLLÄ Sampolassa Tampereella:

-Hyvää ILTAA Tampere Sampola Pakkahuone.

Muita hyviä meijän keikalta Pakkahuoneelta(siis sieltä oikeelta pakkahuoneelta):

-Seuraavaksi tulee biisi joka menee näin:
-Seuraavassa biisissä lauletaan hyvin korkealta ja se on nopea sekä vaikea. Biisin nimi on...
-Meijän kosketinsoittajallamme on jotain onkelmia.. eipä olekkaan, vai onko?? ei ole.

ja laulajamme on aukonu mitä omituisempia vitsejä välispiikeissä ja ihan keksiny tilanteessa kuin tilanteessa niitä. hjeh.

Aika vekkuli.
Plussasi. Kuuntele toki Evertrackia, melodista heviä Helsingistä, just täältä.
mika_89
03.04.2005 20:36:34
" meniks se paskaks " tai " soo särki ny "
nicko rulaa!
Pitkavirta
04.04.2005 23:40:56
"Saimme juuri tiedon, että kosketisoittajastamme on tänään illalla tullut pienten kaksosten onnellinen isä. Äiti ja lapset voivat kuulema oikein hyvin."

Ei saatana! Julmaa!!!1+

:D
the 666 club #1
"Maailma on vapaa maa." -Galder
Hyi, kakkaa!!1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)