Aihe: Keikkapalkkion suuruus
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Fortune
18.01.2007 22:54:02
Lue noita ylempiä tekstejä, niin selviää ehken miksi utopiaa. Duo- , cover- ja humppakeikat eriasia. Puhe ollut omaa musaa soittavista, vähemmän tunnetuista bändeistä. Voin vielä kerran tähdentää, että raha ei ole näissä se päämotiivi, vaan harrastus ja oman jutun eteenpäin vieminen(tai yritys viedä juttuaan eteenpäin, aina ei siinnä vain onnistu=), silti voi olla hauskaa). Veikkaan, että useita näistä(mukaan lukien minä) henkilöistä eivät ole kiinnostuneita soittamaan cover/humppakeikkoja, vaikkei niiden soittamisessa mitään pahaa ole.

Kyllä rokkikeikoistakin voi saada, ei se mikään mahdottomuus ole. Ihan nimettömistäkin. Oikea tilaaja, oikea tilaisuus, oikea bändi - miksi ei?

Ei voi olettaa kumpaankaan suuntaan, nimeä keräävällä rokkiorkesterilla keikkapalkkio on se, mikä tassuun tulee, vaihtelee varmasti ilmaispromosta saturaisiin.
Look behind you, a three-necked guitar!
baron
18.01.2007 23:40:44

Veikkaan, että useita näistä(mukaan lukien minä) henkilöistä eivät ole kiinnostuneita soittamaan cover/humppakeikkoja, vaikkei niiden soittamisessa mitään pahaa ole.

Mitä ihmeellistä siinä on, jos joku tykkää soittaa maailmankaikkeuden hienoimpia rokkipiisejä, joista yleisökin tykkää mieluummin kuin jonkun hikisen aloittelijan päin peetä säveltämiä piisejä, joissa ei oo järjen hiventäkään ja joista yleisökään ei tykkää?
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Torniojaws
19.01.2007 08:45:54

(...) kuin jonkun hikisen aloittelijan päin peetä säveltämiä piisejä, joissa ei oo järjen hiventäkään ja joista yleisökään ei tykkää?

Mutta siitähän musiikissa, kuten kaikissa muissakin taiteenmuodoissa, on kyse - uuden luomisesta tyhjästä.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
baron
19.01.2007 09:34:21

Mutta siitähän musiikissa, kuten kaikissa muissakin taiteenmuodoissa, on kyse - uuden luomisesta tyhjästä.

- Mitä sä teet?
- Keksin ruutia.
- Mutta sehän on jo keksitty?
- Keksin lisää!
JCM
19.01.2007 10:14:03

Lue noita ylempiä tekstejä, niin selviää ehken miksi utopiaa. Duo- , cover- ja humppakeikat eriasia.

Omaa musaa mä oon soittanut aina, en oo koskaan soittanut covereita. Ja paras liksa illasta oli 450€/lärvi (duona).

Aluksi toki tehtiin pelkillä kulukorvauksilla/kaljapalkallakin, mutta nyt kehtaa jo edes vähän pyytää.
"Sama se sille olenko Drew Carey tai Baltz kunhan ei tarvitse enää tehdä mitään" - Tetsuo
Fortune
19.01.2007 11:01:40
- Mitä sä teet?
- Keksin ruutia.
- Mutta sehän on jo keksitty?
- Keksin lisää!

Olet asian ytimessä. Omaa musiikkia ei tehdä järkisyistä. Ja miksi pitäisikään, järkevyyden ja taloudellisen kannattavuuden kyllästämässä maailmassa saa olla jotain muutakin. Ei luulisi haittaavan.
Look behind you, a three-necked guitar!
Chemo
19.01.2007 12:35:56 (muokattu 19.01.2007 12:36:52)

Mitä ihmeellistä siinä on, jos joku tykkää soittaa maailmankaikkeuden hienoimpia rokkipiisejä, joista yleisökin tykkää mieluummin kuin jonkun hikisen aloittelijan päin peetä säveltämiä piisejä, joissa ei oo järjen hiventäkään ja joista yleisökään ei tykkää?

Sittenhän on vielä olemassa semmoinen vaihtoehto, jossa soitetaan omaa orkkismusaa joka on (vaikkapa jo ennen samassa bändissä oloa) arvostamasi taiteilijan hyvin säveltämää, jossa on järkeä ja josta joku jopa tykkääkin. Ihan oikeasti.

Eikä siitä touhusta silti yhtään välttämättä saa saman suuruusluokan liksoja kuin coverkeikoista - vaan tehdään juttua puhtaasti rakkaudesta musiikkiin. Tässä on monella soittajalla, jolla on kysyntää molemmantyyppisiin touhuihin kysyntää, oikeasti valinnan paikka jos kaikkea, mikä kiinnostaisi tai mihin pyydetään, ei vaan ehdi tehdä.

Mähän koetin asiasta viritellä keskustelua taannoin, mutta homma lipesi siihen että kokeneemmiltakin coversoittajilta tuli tätä asennetta että itse sävelletty musiikki on automaattisesti pashaa (eli heillä on jotain hienoa musan parissa vielä kokematta), orkkisbändiläiset taas lähtivät siitä että covereiden soitto ei ylipäätään oo mitään (sama). Eihän ne noin oo.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
baron
19.01.2007 12:40:43 (muokattu 19.01.2007 12:43:54)

Sittenhän on vielä olemassa semmoinen vaihtoehto, jossa soitetaan omaa orkkismusaa joka on (vaikkapa jo ennen samassa bändissä oloa) arvostamasi taiteilijan hyvin säveltämää, jossa on järkeä ja josta joku jopa tykkääkin. Ihan oikeasti.

Oon jopa kokenut tilanteen!!

(Mun kirjoittelun takana on vain se, että mä oikeesti tykkään soittaa kovereita, en sen takia, että saa keikkoja ja että tulee liksaa, ne tulee siihen vaan kaupan päälle)
rintapek
19.01.2007 13:21:57

coversoittajilta tuli tätä asennetta että itse sävelletty musiikki on automaattisesti pashaa
tai.. että covereiden soitto ei ylipäätään oo mitään (sama). Eihän ne noin oo.

Kaikki musahan on jonkun säveltämää. Joku on ihan itse säveltänyt ne "hyvätkin".
Vähän paremman korvauksen keikkaa vain on helpompi saada, jos tavara on yleisölle valmiiksi tuttua.

Jos tuntematon bändi soittaa tuntematonta musaa, niin korvauskin on tuntematon käsite.

Ymmärrän täysin niitä, jotka covereita eivät halua soittaa. Mitäpä väkisin vääntämään sellaista, mistä ei nauti. Mutta silloin on turha itkeä, että cover- tai humppapumput vie keikat. Eivät vie. Niille keikoille ei tuntemattomalla musalla yleensä ole asiaa, vaikka bändi ja biisit olisi kuinka hyviä.

Mitä tinkimättömämpi asenne, sitä enemmän joutuu keikkojen määrässä ja korvauksessa tinkimään.
One kind of music only - the good kind
Lennu
19.01.2007 16:54:42

Nii, ja ihan kepeesti voi tehdä kumpaakin. Soittaminen on kivaa, vaikka olis vähän heikompaakin matskua (kellarituotoksia tai Frederikkiä.)
"Naiset kun tykkäävät siivota. Miehethän ovat liian kiireisiä tämmöiseen, kun pitää miettiä kaikkia asioita. Kuten tissejä ja räjähdyksiä.."
musamies
19.01.2007 20:15:08
(Mun kirjoittelun takana on vain se, että mä oikeesti tykkään soittaa kovereita, en sen takia, että saa keikkoja ja että tulee liksaa, ne tulee siihen vaan kaupan päälle)

Mäkin tykkään muitten tekemistä biiseistä mm. siksi kun niitä on olemassa huima valikoima eri vuosisadoilta ja säveltäjien joukossa on tietysti itseäni kyvykkäämpiä. Vapaa sovittaminen ja tulkitseminen kuitenkin kiinnostaa.
baron
19.01.2007 22:00:47

Vapaa sovittaminen ja tulkitseminen kuitenkin kiinnostaa

Mä oon toisinajattelija: Joillekin koverien soittajille on itsetarkoitus kopioida originaali 1:1:teen. Mulle luova panos on se, että teen piisistä "itseni näköisen"!
En kumartele jumalia, mikään rienaaminen ei oo mulle vierasta!!!
musamies
19.01.2007 23:17:43 (muokattu 19.01.2007 23:20:34)
Mä oon toisinajattelija: Joillekin koverien soittajille on itsetarkoitus kopioida originaali 1:1:teen. Mulle luova panos on se, että teen piisistä "itseni näköisen"!

Samanlainen kiinnostuksen kohde täälläkin. Mä saatan kopioida tai opetella keinoja ja sovittaa biisejä melko vapaasti. Kiinnostaa jos on valmiista sävellyksistä on kuunneltavissa hyviä esimerkkejä, jotka innostaa opettelemaan ja ideoimaan. Perinteet ja musiikin historia kiinnostaa varsinkin jos niillä voi rikastuttaa omaa keinovalikoimaa.

Minun ei tarvi kuitenkaan lainabiiseistä välttämättä kuulla mitään versiota, vaan oleellista on löytääkö jonkun idean, josta innostunut.
rintapek
20.01.2007 03:58:31 (muokattu 20.01.2007 04:00:09)

Jos "Baronin" ja "Musamiehen" kanssa olisimme samassa bändissä, niin epäilemättä pian kenties kaikki nenä kipeänä tukkanuottasilla ;-)
Vaan kun ei.
Tuo sovittamisen/bändeistämisen periaate on kai tuossa yllä jo mainittu. Tyylit sitten vaihtelee, jos/ja/kun vaihtelee.
Jos tämä soittohomma lakkaa olemasta hauskaa, niin lopetan laakista. Siihen asti antaa kaikkien kukkien kukkia vaan.
One kind of music only - the good kind
Teijo K.
26.01.2007 10:31:11

No ei varmaan oo kun mullekin maksetaan rokkikeikoista ihan muusikon liksa!!!

Oletsie soittanut rokkikeikkojakin? Huomioi että coverkeikkoja ei lasketa. Ei se oo mitään rokkia.

:)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
M.Paisley
26.01.2007 10:49:01

Oletsie soittanut rokkikeikkojakin? Huomioi että coverkeikkoja ei lasketa. Ei se oo mitään rokkia.

Se on cover-rockia:) Mutta onko se cover-humpan vai oma-rockin alagenre, siinäpä vaikea kysymys. Mutta mitä helevatan väliä sillä on.

Täytyy vielä täsmentää noita omia kommentteja ylempänä. Eli tarkoitin summilla sitä rahamäärää joka jää hanskaan kulujen jälkeen.
Circusfolkilta uutta materiaalia, www.myspace.com/circusfolkband
Teijo K.
26.01.2007 11:29:27

Se on cover-rockia:) Mutta onko se cover-humpan vai oma-rockin alagenre, siinäpä vaikea kysymys. Mutta mitä helevatan väliä sillä on.

Miusta ne voi kaikki coverhommat niputtaa yhden termin alle, ja se on viihde. Ne on kaikki viihdettä kansalle. Kaikin puolin hienoa ja tykkään itsekin soittella kovin mielelläni, mutta en kyllä näe siinä hitustakaan rokkia. :)

Mitä väliä sillä taas on? No ei ihan oikeasti tietenkään mitään, mutta selventäähän se liksakysymyksiä jos terminologiaa vähän pähkäillään, että ei puhuta ihan eri asioista samoilla nimillä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Jonte
28.01.2007 11:28:22
Ollaan bändin kanssa sovittu että tästä eteenpäin pyydämme aina edes pientä korvausta esiintymisestä. Millaisia palkkioita itse olette pyytäneet ja minkälaisista tilaisuuksista?

400 eur on pyyntö, sisältää kaikki. Nyt harkitaan lähdetäänkö tekemään tutustumistarjous yhteen kapakkaan 240 eur.
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
iso j
15.03.2007 10:12:13

1600e- Ilmanen promootiotarkoituksissa.
Siinä haarukka meillä, Covereita soitetaan mutta seassa myös muutama oma. setti yleensä 2x60min. noi promootiokeikat on "valmiiseen pöytään" tehtyjä backline keikkoja,,(Taiteiden yöt yms. kansanhuvit) yleensä se 45min.

Hinnoittelussa oon usein törmännyt yhtälöön; Sanot hinnan niin ravintoloitsija mutisee "niin kallis" ei meillä noin kalliita bändejä ole ikinä ollut. Toinen ääripää on kun sanot hinnan vastaus on "Eihän se paha ole, olimme varautunut suurempaankin".. Näissä on vaan haisteltava mikä on se hinta millä keikka kannattaa tehdä...

Niin ja olen kokenut molemmat puolet sekä "Omaamusaa" soittavassa hieman radiosoittoakin keränneessä bändissä sekä tässä coverhommassa. Ei ne nyt niinpaljon eroa,, Hyvästä ja ammattitaitoisesta keikkamyyjästä molemmissa on kyse.! ja siitä että tykkää yleensäkin soittamisesta. Naamanorsunvitulla soittavaa muusikkoa ei vaan jaksa kauaa katella olipa se sitten Originaalia vetävä rokkikukko tai leipiintynyt 6 kielistä bassoa hinkkaavaa ogelinkäynyt bilebändin jäsen. UGH.
"Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.."
Epämuusikko
18.03.2007 17:21:08
leipiintynyt 6 kielistä bassoa hinkkaavaa ogelinkäynyt bilebändin jäsen. UGH.

ei tarvitse olla ogelinkäynyt ollakseen leipääntynyt.
It's sounds good! Bustard #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)