Aihe: Keikkapalkkion suuruus
1 2 3 4 57 8 9 10 11
ten
11.01.2007 12:13:19
100 - 1000 euroa. :D

No se nyt oli sellanen vitsi. Eräs entinen opettajani, joka nyt sattuu pyörimään noissa musajutuissa mukana, soitteli ja pyysi keikalle. Puhelu meni suurinpiirtein näin:

Opettaja: Mites, ootteko te miettiny mitään keikkaliksaa, että mitä te otatte?
Minä: No eipä me nyt mitään. Yleensä oltu tyytyväisiä jos ollaan bensarahat saatu ja pari kaljaa.
Opettaja: No sano nyt joku hinta.
Minä: No varmaan joku satanen riittää ihan hyvin.
Opettaja: Mitäs jos mä haluan maksaa teille enmmän?
Minä: No maksa vaikka tonni jos siltä tuntuu.
Opettaja: Okei. Maksan teille sitten jotain satasen ja tonnin väliltä.

heh heh...

Aika nihkeesti noita esiintymispalkkioita saa. Tai me ainakaan. Ei varmaan vaan osata vaatia tarpeeks. Vaikea hinnoitella itseään, kun ei ole mitään haisua että mitä sitä vois pyytää. Kyllä toi 100 - 200 euroa on varmaan sellanen mitä maksimissa kehtaa pyytää. Toistaiseksi.
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
baron
11.01.2007 13:27:19 (muokattu 11.01.2007 13:28:19)

Kyllä toi 100 - 200 euroa on varmaan sellanen mitä maksimissa kehtaa pyytää. Toistaiseksi.

Per nenä vai per bändi?

Kantsii pyytää reilusti, mutta sitten olla joka euron arvoinen.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
ten
11.01.2007 13:51:19
Per nenä vai per bändi?

Kantsii pyytää reilusti, mutta sitten olla joka euron arvoinen.

per bändi.
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
baron
11.01.2007 13:54:44

per bändi.

Kait siitä voi aloittaa, mutta sitä mukaa kun taidot ja itsevarmuus kasvaa, hilata ylöspäin (ja tehdä homma niin hyvin, että itsekin pitää itseään sen arvoisena)
Simo78
11.01.2007 14:44:55 (muokattu 11.01.2007 14:45:42)
Kait siitä voi aloittaa, mutta sitä mukaa kun taidot ja itsevarmuus kasvaa, hilata ylöspäin (ja tehdä homma niin hyvin, että itsekin pitää itseään sen arvoisena)

En tiedä minkä musiikkityylin edustaja olet? Mutta ei rokkipuolella kyllä kovin moni pikkubändi(jos kukaan) pääse tohon 100€/keikka/soittaja! Ainakaan säännöllisesti, jotain poikkeuskeikkoja voi olla. Suurinosa tehnee(luen omalla luvalla edellisen kirjoittajan tähän joukkoon) keikkoja omaksi iloksi harrastepohjalta ja soittaa omia biisejään--> sitä mistä itse haluaa. Taasen coverbändit ja tanssibändit on sitten eriasia, niillä on "amatöörinkin" mahdollisuus saada jotain lantteja taskuun.

E: Kirjoitusvirheitä korjailin...
musamies
11.01.2007 15:51:20
Harrastusnäkökulmasta oikea hinta ollee, että pystyy harrastamaan sitä mistä on kiinnostunut. Silloin vaikuttaa mm. se miten on rahaa muuten käytössä. Jos sitä on hyvin, niin keikoista ei tarvi palkkiota ollenkaan ja jos taas hyvin huonosti...

Rahanhankkimisnäkökulmasta oikea hinta taas missä myynnin ja kulujen suhde optimaalinen siitä näkökulmasta, että pyritään hyvään taloudelliseen tulokseen, jolloin on rahassa mitattavaa myyntiäkin tultava.

Alakanttiin laitettu hinnoittelu voi vaikuttaa siihen, että muut ei ota vakavasti ja yläkanttiin laitettu, ettei pääse keikoille.

Kohtuuden näkökulmasta ajatellen jos bändi hoitaa kohtuullisesti hommansa harrastepohjalta, pitäisi keikasta saada keikalle menemisestä koituvat suorat kulut ja ruoka- ja juomahuolto toimittava maksuttomasti keikkapaikassa. Jos ei toimi, niin silloin myös maksu soittamisesta paikallaan.
M.Paisley
11.01.2007 19:04:10

Kyllä sellanen 500€/bändi on melko maksimi mitä klubiympäristöstä irtoaa omaa musiikkiaan soittavalle normibändille. Tuosta kun vielä miinustelee kulut, niin ei siinä hirveästi käteen jää. Tietysti jotain poikkeuksia on, mutta esim 100€ hanskaan per soittaja on melkoista utopiaa.

Matkakeikat saattaa sitten usein mennä ihan promona, koska niissä kulut on kovemmat ja liksa yleensä sama. Moni levytysopimuksen omaava bändikin tekee matkakeikkaa kädesta suuhun periaatteella.

Että vaikea tuolla on itseään elättää, mutta jokainen elää tyylillään, harrastuksena mitä mainioin, työnä leipä loppuu nopeasti pöydästä.
Circusfolkilta uutta materiaalia, www.myspace.com/circusfolkband
baron
11.01.2007 23:16:17

Kyllä sellanen 500€/bändi on melko maksimi mitä klubiympäristöstä irtoaa omaa musiikkiaan soittavalle normibändille. Tuosta kun vielä miinustelee kulut, niin ei siinä hirveästi käteen jää. Tietysti jotain poikkeuksia on, mutta esim 100€ hanskaan per soittaja on melkoista utopiaa.

Matkakeikat saattaa sitten usein mennä ihan promona, koska niissä kulut on kovemmat ja liksa yleensä sama. Moni levytysopimuksen omaava bändikin tekee matkakeikkaa kädesta suuhun periaatteella.

Että vaikea tuolla on itseään elättää, mutta jokainen elää tyylillään, harrastuksena mitä mainioin, työnä leipä loppuu nopeasti pöydästä.

Mä todella ihmettelen:
Mä oon humppamuusikko, joka vasemmalla kädellä huvikseni soitan vähän coverrokkia ja 800 on normaali liksa coverrokille.
Onks' siinä todella niin suuri ero, että jos soittaa omaa musaa, joutuu tekemään sen karkki/limupalkalla ja jos sielu antaa periksi soittaa maailman hienointa rokkimusaa, saa hiukan enemmän kuin kulukorvaukset???
M.Paisley
12.01.2007 00:30:47

Mä oon humppamuusikko, joka vasemmalla kädellä huvikseni soitan vähän coverrokkia ja 800 on normaali liksa coverrokille.

800 on tosiaan normiliksa koveroinnista. Edustamani tahot ovat joskus tehneet vastaavaa rahoittaaksen oman musiikkinsa tuotantoa.

Jos ton vääntäis jotenkin järkeväksi. Niin kun soittaa kovereita, niin soittaa sellasta musiikkia mistä useimmat pitää. Omaa musaa soittavalla bändillä voi olla koviakin dikkareita, mutta tuulipukukansan syviin riveihin on vaikea päästä.

Onks' siinä todella niin suuri ero, että jos soittaa omaa musaa, joutuu tekemään sen karkki/limupalkalla ja jos sielu antaa periksi soittaa maailman hienointa rokkimusaa, saa hiukan enemmän kuin kulukorvaukset???

Kyllä se vaan on. Tietysti riippuu paljon siitä minkälaista se oma musiikki on, tällä en viittaa pelkästään sen laatuun vaan myös tyylisuntaan. Tietysti roolit vaihtuvat tietyssä vaiheessa, kun bändi on tarpeeksi kuuluisa. Ei noita oikeasti tienaavia omaa musiikkia soittavia bändejä Suomessa kauheasti ole.
Circusfolkilta uutta materiaalia, www.myspace.com/circusfolkband
musamies
12.01.2007 10:26:14
Jos ton vääntäis jotenkin järkeväksi. Niin kun soittaa kovereita, niin soittaa sellasta musiikkia mistä useimmat pitää. Omaa musaa soittavalla bändillä voi olla koviakin dikkareita, mutta tuulipukukansan syviin riveihin on vaikea päästä.

Muitten tekemiä biisejä on laidasta laitaan ja ei ole pahasta jos esitettävät biisit istuu kohtuullisesti tilaisuuteen ja siellä olevien musiikkimakuun.

Musiikki herättää fiiliksiä ja mielikuvia ja niitä syntyy jo ennen tapahtumaan tai konserttiin menoa jos on syntyäkseen. Voi vaikuttaa mm. siihen miten ihmiset pukeutuvat ja varautuvat tilaisuuteen. Jos bändi ja biisit ovat vieraita, ihmiset ei lähde ehkä samanlailla liikkeelle kun ei ole samanlaisia positiivisia odotuksia kuin jossain tutummalta kuulostavassa - riippumatta musiikin tasosta.

Ilmeisesti joissain musiikillisissä tyylisuunnissa omat biisit ja se, että tekijä on mukana niitä esittämässä, on oleellisempaa kuin toisissa.

Ymmärtääkseni juontajillekin maksetaan jos heitä pyydetään sellaisiin tilaisuuksiin, joissa raha liikkuu ja on mahdollista maksaa. Bändikin voi panostaa myös spiikkipuoleen, jolla se voi parhaassa tapauksessa parantaa sopimistaan järjestettävään tilaisuuteen ja ajaa joissain tapauksissa myös juontamisen asiaa.

Osa tilaisuuksista, joihin voi mennä esiintymään, on sellaisia, että niistä on vaikea tai mahdotonta irroittaa esiintymispalkkiota kellekään tai tilaisuuden tarkoitus on tarjota esiintymismahdollisuuksia sellaisillekin bändeille, joilla niitä ei juuri ole.

Viimeksi kun kuulin tiedusteltavan, että mistä löytäisi sopivan bändin, kyse oli häistä. Minun mielestä tuontapaisesta voi mikä tahansa jäsenmäärältään pieni bändi saada keikkapalkkion jos osaa ottaa tuonkaltaisen tilaisuuden haltuun ja on sinne sopivaa ohjelmaa. Vaikka kolme jäsentä, joista kaksi laulaa, jokaiselle käteen 50-200 euroa riippuen mm. siitä kuinka pitkältä on tultu ja miten nimekkäitä ja kysyttyjä muuten.
Lennu
12.01.2007 11:39:50

Netissähän voi nykyään promota omaa bändiään. Jos se on hyvä, niin kyllä ne fanit sen pyydetyn lipun hinnan maksaa. Simppeliä.
"Yritinhän joskus perehtyä intialaiseen nuorisokulttuuriin katsomalla intialaista musiikkikanavaa töllöstä. Vähän sääliksi käy intialaista nuorisoa." -Derek Riggs
LHU
12.01.2007 12:33:44
Toi vois auttaa muutamia tähän ketjuun kirjoittaneita epätoivoisia:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=138637
"Näytänkö mä sun mielestä joltain s..tanan palautelaatikolta?"
brn2sk8
13.01.2007 18:50:31
se 200e on hyvä vertailukohde, koska sitä yleensä jokkut ammattilaiset ainakin on pyytänyt... Kuulin vaan tossa ohimennen että kun oli pitänyt "vuokrata" sinfoniaorkesteri niin palkkioks ois otettu 200e mieheen, mutta kai se on niin korkee taso että ne kehtaa ottaa sen verran... Ite en kehtais 200 pyytää, mutta 50 tai sata ois ihan menevää, kun eihän keikat kummiskaan mitään epämiellyttäviä tilaisuuksia oo... Ihan taskurahalla kun sieltä selviäis ni se riittäis :)
Ei kiitos, ei enää viinaa minulle...
Bonham
13.01.2007 23:45:52

Ööö, ainkaan rokkipuolella tuolla taidolla ei sitten ole mitään tekemistä liksan kanssa... itsevarmuus onkin hankalampi juttu; se voi jopa jarruttaa keikkojen saamista...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
SaduS
14.01.2007 18:24:13
Yleensä bensarahat ollaan saatu, mutta välillä menee hyväintekeväisyydeksi, eli ei saada mitään käteen. Kerran saatiin yhdeltä sairaalakeikalta 100e (Thrashpolluter tästä jo toisessa topikissa mainitsikin), ja yksin olen saanut 50e parilta juhlakeikalta.
baron
17.01.2007 23:30:27 (muokattu 18.01.2007 12:55:00)

Ööö, ainkaan rokkipuolella tuolla taidolla ei sitten ole mitään tekemistä liksan kanssa...

No ei varmaan oo kun mullekin maksetaan rokkikeikoista ihan muusikon liksa!!!
JCM
18.01.2007 12:43:43

200 km?
Taidat tykätä enemmän matkailusta kuin soittamisesta!

HOHO
nyt repesi

paras keikkaliksa mitä on saatu, oli 450€/naama.. liksana ok

tällä hetkellä duona 250€ ilta minimissään

keikkoja sais tehdä enemmänkin mutta ihan just tällä hetkellä ei kerkiä muista syistä
jatkossa kyllä
"Sama se sille olenko Drew Carey tai Baltz kunhan ei tarvitse enää tehdä mitään" - Tetsuo
JCM
18.01.2007 12:48:37

Tietysti jotain poikkeuksia on, mutta esim 100€ hanskaan per soittaja on melkoista utopiaa.

alle 100€/per soittaja utopiaa vai?

E#

ei kai sentään?
"Sama se sille olenko Drew Carey tai Baltz kunhan ei tarvitse enää tehdä mitään" - Tetsuo
Fortune
18.01.2007 15:19:11
Rokkibändikin voi joskus saada oikeaa keikkaliksaa promoarvon lisäksi, jos järjestävä taho sattuu vain olemaan tarpeeksi varoissaan ja halukas.

Esimerkiksi opiskelijabileistä irtoaa joskus ihan omalla rokkisetilläkin satasia, jos meno on hyvää, tulee lisää keikkapyyntöjä ja niistäkin uskaltaa pyytää. Usein vain haistellaan, paljonko olisi saatavana ja sovitaan liksa reilusti sovitellen. Ei se mitään salatiedettä ole, puhumalla sovitaan ja päämääränä on, että keikka vedetään ja kaikilla on kivaa.
Look behind you, a three-necked guitar!
Simo78
18.01.2007 18:15:02
alle 100€/per soittaja utopiaa vai?

E#

ei kai sentään?

Lue noita ylempiä tekstejä, niin selviää ehken miksi utopiaa. Duo- , cover- ja humppakeikat eriasia. Puhe ollut omaa musaa soittavista, vähemmän tunnetuista bändeistä. Voin vielä kerran tähdentää, että raha ei ole näissä se päämotiivi, vaan harrastus ja oman jutun eteenpäin vieminen(tai yritys viedä juttuaan eteenpäin, aina ei siinnä vain onnistu=), silti voi olla hauskaa). Veikkaan, että useita näistä(mukaan lukien minä) henkilöistä eivät ole kiinnostuneita soittamaan cover/humppakeikkoja, vaikkei niiden soittamisessa mitään pahaa ole.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)