Aihe: Cover-soitanta Vs. originaalimatsku
1 2 3 4 5 6 7
Bobana
11.12.2006 08:44:45
Juu, ei sitä kannata tehdä, jossei taitu.

Kyllä ne taittuu mutta kun kyseessä on sen verran tekninen musa eikä mikään kakkosnelos-rokki että se tuo tullessaan tiettyä ressikerrointa. Sitä tarkoitin sillä ressillä ja kettumaisuudella.
Coveroidun bändin alkuperäinen soittajakin oli sitä mieltä että ihan hyvin vedettiin. Loistavuuteen tuossa kohtaa on aika vaikea päästä.
Sex, choppers and rock´n roll!!!
kivi
11.12.2006 09:09:13 (muokattu 11.12.2006 09:10:57)
Bobana:
Kyllä ne taittuu mutta kun kyseessä on sen verran tekninen musa eikä mikään kakkosnelos-rokki että se tuo tullessaan tiettyä ressikerrointa. Sitä tarkoitin sillä ressillä ja kettumaisuudella.
Coveroidun bändin alkuperäinen soittajakin oli sitä mieltä että ihan hyvin vedettiin. Loistavuuteen tuossa kohtaa on aika vaikea päästä.

Se, että soittaa muistokeikalla, tribuutissa tms. 1:1-vetoa vaativassa tilaisuudessa ei oo suoranaisesti cover-veto.

Coverit on covereita, ja saavat olla esittäjiensä näköisiä ja vaikka kuinka kaukana alkuperäismatskusta. Sen sijaan 1:1-hiilipaperikopioon pyrkimistä kutsutaan tribuutiksi, ja se joutuukin lähes aina fanien tarkan kritiikin kohteeksi.

Kärjistäen voisi sanoa, että coverissa soitetaan biisiä, tribuutissa alkuperäistä sovitusta. Te soititte tribuuttivetoa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Bobana
11.12.2006 10:09:02
Se, että soittaa muistokeikalla, tribuutissa tms. 1:1-vetoa vaativassa tilaisuudessa ei oo suoranaisesti cover-veto.

Coverit on covereita, ja saavat olla esittäjiensä näköisiä ja vaikka kuinka kaukana alkuperäismatskusta. Sen sijaan 1:1-hiilipaperikopioon pyrkimistä kutsutaan tribuutiksi, ja se joutuukin lähes aina fanien tarkan kritiikin kohteeksi.

Kärjistäen voisi sanoa, että coverissa soitetaan biisiä, tribuutissa alkuperäistä sovitusta. Te soititte tribuuttivetoa.

No olkoon sitten niin.
baron
11.12.2006 10:17:08 (muokattu 11.12.2006 10:17:38)

Mielestäni covereitten soittaminen jokseenkin vittumaista ja stressaavaa.

Kun menet keikalle ja ryssit vähänkään niin heti on jo joku palikka osottamassa ja kommentoimassa että vitullensa meni. Ja tämä tekee cover vedoista etukäteen stressaavia.

Mä en oo soittanut muita kuin covereita ja mulle on ihan uusi ajatus että on stressaavaa, jos pitää osata soittaa se mitä soittaa.
Sitä että ne oppii kutsutaan treenaamiseksi, ihan suositeltava harrastus.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Bobana
11.12.2006 12:50:12
Mä en oo soittanut muita kuin covereita ja mulle on ihan uusi ajatus että on stressaavaa, jos pitää osata soittaa se mitä soittaa.

Justiinsa. Vittuiluksihan tämäkin taas meni.

Kyllä siihen vaikuttaa myös se että kuinka vittumaisesta musiikista on kyse. Kyllä se kakkosnelonen ja muu tavis-paska menee vaikka tunkisin kapulan perseeseeni ja soittasin sillä mutta kun alkaa olla vauhtia ja vaarallisia tilanteita niin välillä saattaa lipsahtaa joku moka ja tämä rassaa täydellisyyteen pyrkivää luonnettani. Understood?
Fuzzy Boner
11.12.2006 23:23:51
Kyllä siihen vaikuttaa myös se että kuinka vittumaisesta musiikista on kyse. Kyllä se kakkosnelonen ja muu tavis-paska menee vaikka tunkisin kapulan perseeseeni ja soittasin sillä

Se on aika taito saada tavis-paska ja kakkosnelonen toimimaan. Ei moni klaaraa. Helpompi joku tiluhomma on opetella ku swengi.

Covereiden tietämys ja niiden soitanta vaikuttaa vaan positiivisesti omiin tuotoksiin. Tsemppiä!
Möllisty
Epämuusikko
12.12.2006 00:04:30
Kyllä se kakkosnelonen ja muu tavis-paska

päivän paras läppä. absolut.
TOTO on parhaimmillaankin TOTOa. Bustard #1
Bronks
12.12.2006 08:14:26

No niin. Eiköhän tuo virheen tehnyt muusikko (!) jo puolustautunut ihan menestyksekkäästi. Sanotaan nyt kumminkin, että en mäkään ihan ymmärrä sitä, jos joku saa kiksejä toisen rehellisesti myöntämästä asiasta, joka varmana koskettaa ihan jokaista.

Aika hauskasta, että en nyt ihan heti muista nähneeni live-keikkaa, jossa yksikään bändin jätkistä ei tee yhtään virhettä koko keikan aikana. Kumminkin keskustelupalstoilla yleistaitajia riittää.

Olen soittaja. Teen virheitä.

Itse asiassa olen helvetin hyvä niissä.
baron
12.12.2006 08:54:35

Aika hauskasta, että en nyt ihan heti muista nähneeni live-keikkaa, jossa yksikään bändin jätkistä ei tee yhtään virhettä koko keikan aikana. Kumminkin keskustelupalstoilla yleistaitajia riittää.

On eria asia:
1. Tehdä virheitä
2. Stressaantua niistä
Teijo K.
12.12.2006 10:59:32

Sitten tässä on sellainenkin näkökulma, että monet tribuuttibändit opettelevat orjallisesti ne levytetyt versiot biiseistä, vaikka se tributoitava bändi olisi itse soittanut vaikka miten muokattuja versioita keikalla. Näin monet sellaiset jutut jotka tribuuttibändiä seuratessa menee mokien osastoon, ovatkin sen alkuperäisen bändin soittaessa sovituksellisia ratkaisuja. Ymmärrän toki että monet saavat paljonkin irti näistä hiilipaperikopioista omista sankaribändeistään, mutta minua ei sellainen jokaisen yksityiskohdan tarkka kopioiminen juurikaan jaksa innostaa. Ei soittajana mutta ei varsinkaan kuulijana.

Ja samaa mieltä tuosta perusmateriaalin soittamisesta kuin jokunen tässä jo kirjoitellut. Niin usein se on paljon helpompi opetella jotain tilutusta kuin saada se yksinkertaistakin yksinkertaisempi kakkosnelonen kuulostamaan _oikeasti_ hyvältä ja svengaavalta. Siinä pitää olla ajatus mukana ihan 100% kokoajan. Jos soittajat lähtevät sillä liikkeelle, että "tää nyt on niiin helppoa peruskauraa että ei tarvitse panostaa" niin sen kyllä kuulee.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
jarmo vh
12.12.2006 18:57:27
Kaikkihan voivat kokeilla , kuinka helppoa on perustaa cover-bändi ja myydä itsensä helposti rahakkaille keikoille. Onhan se tietenkin paljon helpompaa kuin oman musiikin markkinointi, mutta eivät cover-bändien markkinatkaan nykyisin rajattomat ole. Kyllä se homma pitää myös hoitaa hyvin.
Tietenkin olisi mukavampaa kiertää esittämässä omaa musaa ja saada siitä kunnon korvaus. Mutta kyllä mulle on mahtavaa jo se, että soittamisesta jää jotain käteenkin, vaikka se ei päätyö olekaan. Omalla kohdallani se on käytännössä mahdollista vain cover-bändissä. Ja en kadu. Hauskaa on ollut jo yhdeksän vuotta.
"I was coming home from the work when I apparently died." -Sarcofagus
baron
13.12.2006 10:59:20

Säveltäminen on tylsää, aikaa vievää, hikistä hommaa, soittaminen on kivaa.
Miksi pitäisi nähdä vaivaa, kun hyvä oikotiekin on olemassa?
Jani The Rock
13.12.2006 11:41:12

Säveltäminen on tylsää, aikaa vievää, hikistä hommaa, soittaminen on kivaa.
Miksi pitäisi nähdä vaivaa, kun hyvä oikotiekin on olemassa?

Ihme että jotkut tyypit jaksaa vielä kirjottaa ja maalata, kun kopiokoneet on keksitty.
Your funeral, my trial.
Lennu
13.12.2006 13:29:55

Eilen oli eka omia biisejä soittavan bändin keikka. Perjantaina taas. Kiertueen päätöskeikka Bar Maryssa.
"Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia."
rintapek
13.12.2006 13:32:50

Kaikkihan voivat kokeilla , kuinka helppoa on perustaa cover-bändi ja myydä itsensä helposti rahakkaille keikoille. Onhan se tietenkin paljon helpompaa kuin oman musiikin markkinointi, mutta eivät cover-bändien markkinatkaan nykyisin rajattomat ole. Kyllä se homma pitää myös hoitaa hyvin.
Tietenkin olisi mukavampaa kiertää esittämässä omaa musaa ja saada siitä kunnon korvaus. Mutta kyllä mulle on mahtavaa jo se, että soittamisesta jää jotain käteenkin, vaikka se ei päätyö olekaan. Omalla kohdallani se on käytännössä mahdollista vain cover-bändissä. Ja en kadu. Hauskaa on ollut jo yhdeksän vuotta.

Vähän samankaltainen tilanne, olettaisin. Paitsi että minusta ei keikkamuusikkoa saisi. Ei omille, eikä covereille.Kymmenkunta keikkaa vuodessa alkaa minulla olla maksimi, mitä turnauskestävyys ja perhe- elämä sallii. Jos uhkaa enemmän tulla, niin sitten myydään eioota ja/tai nostetaan hintaa.

Harrastushan tämä minulle on. Mutta sopivasti keikantykää silloin tällöin, niin on ihan eri motiivi käydä treenikämpällä. Ei siellä pelkän jammailurämpyttelyn vuoksi viitsisi käydä. Lisäksi nuo keikkatulot sopivasti rahoittaa harrastuksen. Ei tarvitse joka hilavitkutinta pistää omasta pussista. Muutamat olusetkin silloin tällöin... ja kauniiden naisten ihailevat katseet. Harrastuksena mitä parhain... mutta työnä... kylla sen rahan helpommalla repii päivätöistä. Lienkö muusikkona kovastikin pervers poikkeus, mutta en muista koskaan halunneenikaan ns. tähdeksi.
One kind of music only - the good kind
Bald Anus
13.12.2006 21:14:16 (muokattu 13.12.2006 21:14:32)

Mitä vikaa covereiden soittajissa nyt sitten on? Covereiden tulkinta on tärkeä osa bändiä.

EDIT: Voisin opetella kirjoittamaan.
"Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)