Jami 05.11.2004 17:46:00 | |
---|
Mulle on jääny mysteeriksi tuo hillitön säätämisen tarve. Jos pa-kamansa tuntee ja ne on ties kuinka monta kertaa viritellyt, niin miksi se silti joka kerta vaatii vartin basarinjytkettä, vartin muita soittimia ja vähän lauluakin? Perustelkaa tai lopettakaa moinen teatteri. Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan. |
Härski 05.11.2004 17:51:22 | |
---|
Hmm. Jaa-a. Periaatteessa ihmettelen samaa, mutta toisaalta, parfektionismi on sairaus, jota jokainen meistä sairastaa enemmän tai vähemmän. Ehkä. |
Vilhelmus 05.11.2004 17:51:50 | |
---|
Ettei bändi kuulostaisi "ihan jeesiltä" vaan mahdollisimman hyvältä. Ettei ekan biisin aikan pitäisi säätää kaikkea, vaan jo toimijytyytyksellä lähtevä eka biisi jyrähtäisi niinkuin pitää. "Filippus humppa ain munat tulessa."
- Hemmo |
JCM 05.11.2004 17:58:10 | |
---|
Mulle on jääny mysteeriksi tuo hillitön säätämisen tarve. Jos pa-kamansa tuntee ja ne on ties kuinka monta kertaa viritellyt, niin miksi se silti joka kerta vaatii vartin basarinjytkettä, vartin muita soittimia ja vähän lauluakin? Perustelkaa tai lopettakaa moinen teatteri. ??? Häh? Eikös joka keikkapaikassa ole hiukan erilainen akustiikka, ei olosuhteet ole aina samat. Siksi kai niitä kokeillaan ja testataan, että saadaan äänentasot lavalle ja yleisöön kohdalleen, ainaski mun käsityksen mukaan. Jos on oma PA ja muut niin hommasta saattanee selvitä nopeamminkin, kai..?? Meillä oli viimeksi Operaatiossa Rockpisteen vuokrakamat ja Rockpisteen miksaajat, joka bändi teki semmoisen 10-15 minuutin tsekin omalla kokoonpanollaan ja homma saatiin nätisti vietyä läpi. Samalla huomattiin, että kamat toimii ja kaikki kuuluu. Kyllä se ihan tarpeellinen on tuo soundcheck. Ei se meille ainakaan ole mitään hillitöntä säätämistä, vaan asiaan kuuluvaa säätämistä. Säästytään yllätyksiltä kun se tehdään kunnolla. Tietenkin, jos soundchecki venyy kohtuutoman pitkäksi niin se on asia erikseen. Oliko tää provo, jos oli niin ei mikään tasokas kyllä? Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
kurmo 05.11.2004 18:24:16 | |
---|
Aiemmin mainittuihin pointteihin lisäisin vielä sen, että monitorointia on erinomaisen ikävä yrittää säätää lennossa kohdalleen. Menee soittajiltakin fiilikset jos ei saa selkoa siitä, mitä tapahtuu. Koska kyseessä on ilmeinen provo, seuraavaksi tullee jotain höpinää lavabalanssista, johon niittaan jo edeltä: "entäs kosketinsoittaja syntikoineen?" "En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy |
gogo 05.11.2004 18:49:36 | |
---|
joopa joo. Kandeis tutustua ns. faktoihin ennen ku kirjottelee soundcheckiä turhaks. Siis tottakai on PERUSEDELLYTYS kokeilla että kaikki kamat toimii tietynlaisessa keikkamestassa, ja että miltä ne siellä kuulostavat. Eikö? miksausta varten on myös hyvä tietää kaikennäköisiä juttuja yleissaundista paikassa. jne. jne. |
Chemo 05.11.2004 19:03:36 | |
---|
Mutta toisaalta. Palkkasin muutama vuosi sitten yhden tanssi/bailubändin erääseen tilaisuuteen. Kaverit tulivat tuntia ennen keikkaa paikalle, sujauttivat kamansa stagelle ja menivät syömään. Soitto alkoi ajallaan, ilman tsekkaamista, ja soundasi siltä miltä pitikin. Kaverit osasivat lukea tilaa sen verran hyvin. Erillistä miksaajaa ei herroilla ollut matkassa. Itse asiassa omilla keikoillakin tsekkaamiset ovat ajan myötä vähentyneet aika paljon; eivät jääneet pois mutta lyhentyneet huomattavasti. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
ganesha 05.11.2004 19:12:21 | |
---|
lahjattomat treenaa ja amatöörit tekevät soundtsekkejä! :D "if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa |
JCM 05.11.2004 20:12:51 | |
---|
Aiemmin mainittuihin pointteihin lisäisin vielä sen, että monitorointia on erinomaisen ikävä yrittää säätää lennossa kohdalleen. Menee soittajiltakin fiilikset jos ei saa selkoa siitä, mitä tapahtuu. Koska kyseessä on ilmeinen provo, seuraavaksi tullee jotain höpinää lavabalanssista, johon niittaan jo edeltä: "entäs kosketinsoittaja syntikoineen?" Nimenomaan monitorointi on tärkeä juttu soundcheckissä. Lavalla on ikävä soittaa jos monitorointi on perseellään. Ämyrit puhaltaa pikkulavalla parhaassa tapauksessa suoraan jalkoihin, silloin on mukava kun se monitori sojottaa sopivalla voimakkuudella kohti. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
leijonamieli 05.11.2004 20:38:08 | |
---|
Mä oon nyt 10 vuotta tehny livemiksaamista ja kuulen tasantarkkaan koska soundchekissä on ykskin pikkufiba. Mä en kestä jos jollain potentialisella bändillä on soundit vituillaan. Toki jos haluaa tähdätä korkeitaan alempaan keskitasoon niin treenikämpällä nuhjaaminen riittää. Ja tuo Bilebändi on asia erikseen. Luultavasti se oli ennakkoodotuksissakin paskaa. Tämä on nyt oman ammattikunnan pilkkamista. 15 minuuttia asiansa osaavien kanssa suunnilleen riittää, enempää ei tarvita. "Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle |
nikolai 05.11.2004 21:36:01 | |
---|
Heh. Nyt on kyllä Jamilta kehnoin provo ikinä :) |
pitk 05.11.2004 21:46:03 | |
---|
-Haukoitus- Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! |
poppamies 06.11.2004 03:29:39 | |
---|
Joko tehdään saundzekki tai sitten ensimmäiset puolitoista kappaletta menee ketuille. Valitse siitä... "G-strings are for strippers" |
Keppis 06.11.2004 09:02:08 | |
---|
Samaa mieltä. Joka paikassahan ne soundit ihan samalta kuulostaa. Ihan turhahan niitä kamoja kokeilla on. Jos jotain on hajonnut, niin eka biisi voidaan keskeyttää ja alkaa ettiin ehjää laitetta tilalle=)=)=)=) Huonomuistisilla on vähemmän stressiä. |
Jani The Rock 06.11.2004 09:27:00 | |
---|
Minkä takia yleensä soittaa koko keikkaa. Painuu vaan suoraan takahuoneeseen tai baarin puolelle ördäämään, kun se kerran niin monelle tuntuu olevan pääasia. Käy paljon helpommin silleen. Ei sitä aamulla muista kukaan, onko soitettu vai ei. The road never ends for me, kid. |
Chemo 06.11.2004 10:27:49 | |
---|
Ja tuo Bilebändi on asia erikseen. Luultavasti se oli ennakkoodotuksissakin paskaa. Ai tuo mun esimerkkini vai? No eipä ollut. Olin kuullut kavereita aikaisemminkin. Semmoisia iäkkäämpiä herrasmiehiä, mukana yksi männävuosien pikkunimikin. Voi tietysti olla, että toi onnistuminen oli puhdasta säkää ja että useimmat keikkansa kuulostavatkin pahalta. Mene ja tiedä. Mutta siis omissa touhuissani edelleen tsekataan ja hyvä niin. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
Keppis 06.11.2004 11:15:13 | |
---|
Minkä takia yleensä soittaa koko keikkaa. Painuu vaan suoraan takahuoneeseen tai baarin puolelle ördäämään, kun se kerran niin monelle tuntuu olevan pääasia. Käy paljon helpommin silleen. Ei sitä aamulla muista kukaan, onko soitettu vai ei. niin just+ Huonomuistisilla on vähemmän stressiä. |
Locrian 06.11.2004 12:22:37 | |
---|
Mulle on jääny mysteeriksi tuo hillitön säätämisen tarve. Jos pa-kamansa tuntee ja ne on ties kuinka monta kertaa viritellyt, niin miksi se silti joka kerta vaatii vartin basarinjytkettä, vartin muita soittimia ja vähän lauluakin? Perustelkaa tai lopettakaa moinen teatteri. Nii.Ihme tuohua.Täytyypä kysyä ens kerralla esim. Tavastian henkilökunnalta että mitä te niitä jätkiä tyhjälle salille soitatte.Mennään hakee ruokaa ja otetaan chillisti.Kyl homma hoituu... Mikä "PA-kamansa"?Ei mulla ole omia pinoja saati omaa huonetta minkä roudaan joka hemmetin keikalle.Eikä kitaristi,rumpali,basisti vedä aina samoilla kamoilla.Niil on GAS.Sitten ois kiva jos eri bändit saundais aina iteltään.Niiden bändien kanssa, joita mä miksaan, on tehty töitä sen saundin eteen ja siihen kuuluu että mä SC:ssä yritän parhaani että sovittuun lopputulokseen päästään.Ja tosiaan eri mestat soi eri tavalla. Ei jumalauta.... -"I eat pieces of shit like you for breakfast!"
-"You eat pieces of shit for breakfast?"
-Happy Gilmore |
superfly 06.11.2004 12:26:36 | |
---|
Ei jumalauta.... Sanoppa muuta.... Harvalla täällä omat PA:t on. Joka kerta kun jostain vuokraa niin kyllä siinä menee aikaa pelkästään laitteiden käytön opetteluun. |
Exhausted 06.11.2004 13:35:18 (muokattu 06.11.2004 13:38:06) | |
---|
enemmän voitaisiin keskustella siitä että jos on monta bändiä soittamassa illan aikana samalla backlinella, niin onko mitään järkeä että kaikki tekevät soundcheckin? järkevintä olisi että se bändi, joka tuo backlinen (tai ainakin rummut) tekee ensin checkin ja sitten eka bändi (ellei ole sama). koska jos jokainen käy siinä välissä ruuvaamassa niin edelliset säädöthän häviää ja checkin hyöty menee siinä. pari kertaa on ollut itse ekana bändinä, eli viimeisenä checkkivuorossa.edelliset bändit tekee checkinsä huolella ajan kanssa tyyliin "voitko laittaa mun monitoriin lisää kitaran 400 Hz taajuutta" jne ja sitten huomataankin että ekan bändin eli meidän pitääkin aloittaa keikka jo 5 minuutin päästä, hyvä kun ehtii kokeilla että omasta mikrofonista kuuluu jotain kun setti jo alkaa. |