Aihe: Bändin yhteiset kamat
1 2
Pete V.
24.05.2009 16:57:36
Mielenkiinnosta kysyisin tämän hetken tilannetta bändin yhteisten kamojen suhteen

- kuka ostaa/maksaa/vuokraa tms.
- kuka ne ostetut sitten omistaa
- kuka niistä sitten huolehtii
- kaikki varmaan kyllä tarp.muk. roudaa
- jne.

Kysymykseni taustalla on kokemuksia, joista ainakin joku em. asioista ei ole oikein kohdallaan, ja kymmenien vuosien aikana eri bändien keikkatuloilla on yhteisesti hankittu kaikenlaista sälää, joista minulle itselleni ei ole jäänyt oikeastaan koskaan johdonpätkääkään ..

Selväähän on, että jokaisella on oltava jo jonkunlainen henkilökohtainen instrumentti/setti hinta vaikkapa 1000-5000e, mutta ilman yhteistä äänentoistoa tms. bändi ei voi juurikaan keikkailla.
Trey
24.05.2009 17:51:37
nää on hyviä kysymyksiä ja yleensä aiheuttaa suurtakin riitaa. Otetaan tilanne jossa bändi on tehnyt keikkoja samalla kokoonpanollla ja tienannut x määrän rahaa. Sit tää bändin jamppa lähtee tai erotetaan niin onko hänellä oikeutta bändin tienaamiin rahoihin joilla on mahdollisesti tehty ostoksia?

Paras tilanne ja järkevin ajatellen juuri tuota esimerkkiä on mielestäni se että bändissä on yks henkilö joka omistaa PA kamat. Tosin hankinta voidaan tehdä bändin rahoilla mutta tämä henkilö (tai miksei se ns. ydin ryhmä bändin sisällä) ostaa ne sitten bändiltä pikku hiljaa.

Toinen ratkaisu on tietysti se kun bändi on jo hankkinut niitä kamoja niin jos bändi sitten hajoo niin yhteiset kamat myydään ja rahat splittiin.

Mutta nää on aika vaikeita hommia. Eka kannattaa hankkia luottobändiläiset ympärille ennen ku alkaa pelaan ton rahan kanssa. Se on mun vinkki!
Pete V.
24.05.2009 18:13:43 (muokattu 24.05.2009 18:16:23)
OK, tällaisia erityyppisiä kokemuksia on ...

Selkeintä olisi tietysti jos yksi ne PA:t omistaisi/huolehtisi, mutta tuskinpa sitten ilman eri korvausta, ja "nimellisestäkin" sopiminen voi olla vaikeaa, mutta roudaus kuitenkin kaikkien velvollisuus, jos ei ole maksettuja roudareita.

Jos sattuu olemaan yhteisesti keikkatuloilla tms. hankittuna, niin kyllähän "poissiirtyvälle" kuuluisi rahakorvaus osuudestaan, mutta taas voi sopiminen olla vaikeaa ... ja uuden kaverin tulisi sitten ehkä lunastaa tämä osuus, mikä taas voi olla vieläkin vaikeampaa ...

Bändin hajotessa sitten myyntiin, mikä ei kyllä ole kovin tuottoisaa puuhaa, mutta voihan sitten joku bändin "etuoikeutettu" lunastaa ne kokonaan itselleen seuraavia kuvioita silmälläpitäen.
Hirsimäki
24.05.2009 18:45:28
Itelläni on käyny semmonen ajatus mielessä, että jos jokainen ostaisi itse osansa ja "lainaisi" kamoja bändille tms. Esim. yksi ostaisi mikserin, yksi kaiuttimet, yksi mikit + muut pienemmät tai jotain tuon suuntasta...
Toivottavast joku ymmärs sekavan viestin XD
Aina ei voi soittaa...
Lennu
24.05.2009 20:15:27

Meillä on bilebändin sisällä neljän hengen ydinryhmä, joka omistaa kamat. Bändistä lähteneiden ydinryhmäläisten osuudet on sitten ostettu pois tarpeen mukaan (ellei halua jäädä osakkaaksi ja sitten lainata kamppeita johonkin, näinkin on ollut). Ydinryhmä ostaa sitten tarpeelliset kilkkeet, mm. äsken uus mikseri. Vähän semmosta rekisteröimätöntä osuuskuntahommaa. Mutta kun pelisäännöt on kaikilla selvillä, niin ei oo mitään onkelmia.
Enkä mä kyllä oo toisaalta jaksanu laskeskella jotain rca-plugiadaptereita ja pikkupiuhoja, joita oon ite joutunu ostamaan. On itsasias pari henk koht mikkiäkin bändin käytössä, mutta nekin kaikki tietää olevan mun.

Ydinryhmä yleensä myös roudaa, paitsi laulaja kun sillä on jalka poikki. Urheilu on vaarallista.
Pete V.
24.05.2009 20:58:38
Lennu: Meillä on bilebändin sisällä neljän hengen ydinryhmä, joka omistaa kamat. Bändistä lähteneiden ydinryhmäläisten osuudet on sitten ostettu pois tarpeen mukaan (ellei halua jäädä osakkaaksi ja sitten lainata kamppeita johonkin, näinkin on ollut). Ydinryhmä ostaa sitten tarpeelliset kilkkeet, mm. äsken uus mikseri. Vähän semmosta rekisteröimätöntä osuuskuntahommaa. Mutta kun pelisäännöt on kaikilla selvillä, niin ei oo mitään onkelmia.
Enkä mä kyllä oo toisaalta jaksanu laskeskella jotain rca-plugiadaptereita ja pikkupiuhoja, joita oon ite joutunu ostamaan. On itsasias pari henk koht mikkiäkin bändin käytössä, mutta nekin kaikki tietää olevan mun.

Ydinryhmä yleensä myös roudaa, paitsi laulaja kun sillä on jalka poikki. Urheilu on vaarallista.

OK, tämä lienee yksinomistuksesta seuraavaksi käytetyin muoto ...
Krister
25.05.2009 17:45:46

Lennu: Meillä on bilebändin sisällä neljän hengen ydinryhmä, joka omistaa kamat. Bändistä lähteneiden ydinryhmäläisten osuudet on sitten ostettu pois tarpeen mukaan (ellei halua jäädä osakkaaksi ja sitten lainata kamppeita johonkin, näinkin on ollut). Ydinryhmä ostaa sitten tarpeelliset kilkkeet, mm. äsken uus mikseri. Vähän semmosta rekisteröimätöntä osuuskuntahommaa. Mutta kun pelisäännöt on kaikilla selvillä, niin ei oo mitään onkelmia.

Samantyyppinen systeemi käytössä sillä erolla, että kamat ostettu porukalla ja minä hissukseen lunastelen muiden osuuksia niistä. Mikserit,mikit yms. tavara kun on sellaista joka kutsuu puoleensa myös bändin ulkopuolella.
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Cornflake
25.05.2009 19:25:54
Mä olen ostanut itse kaikki rojut. Pikku PA:n monitoreineen, mikit, nauhoituskamat. Pari mikkiä on muiden omistuksessa.

Joskus aikoinaan tuli jostain romuista riitaa ja kyllästyin. Eipähän tartte tapella. Eipä tartte enää muutenkaan, mutta ei tartte edes funtsia, jos kuviot ja ihmiset bändissä / ympärillä muuttuu.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Pete V.
25.05.2009 20:26:00
Cornflake: Mä olen ostanut itse kaikki rojut. Pikku PA:n monitoreineen, mikit, nauhoituskamat. Pari mikkiä on muiden omistuksessa.

Joskus aikoinaan tuli jostain romuista riitaa ja kyllästyin. Eipähän tartte tapella. Eipä tartte enää muutenkaan, mutta ei tartte edes funtsia, jos kuviot ja ihmiset bändissä / ympärillä muuttuu.

OK, miten saat hankintasi/kustannuksesi katettua, saatko jotain "vuokraa" käytöstä keikoilla tai muuten?
Antti1
25.05.2009 22:40:59
Pete V.: OK, miten saat hankintasi/kustannuksesi katettua, saatko jotain "vuokraa" käytöstä keikoilla tai muuten?

Eipä tuollaiset yksinkertaiset kamat työssä käyvälle ihmiselle kovin suuri investointi ole, jos vähän aikaa elää säästellen. Tarviiko niillä kamoilla sitten enää tienata, jos niistä iloa irtoaa ilmankin? Se on vähän henk.koht. mielipidejuttu taas mun mielestä, mutten mä pyytäisi vakkaribändiltäni muuta, kuin huoltokuluihin osallistumista. Tietty rajansa kaikella ja pitää suhteuttaa kamat käytön määrään yms. Jos bändi veivaa töikseen jonkun omilla romuilla, niin sitten on mun mielestä ihan kohtuullista vähän saada korvaustakin niistä.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Pete V.
26.05.2009 02:23:12
Antti1: Eipä tuollaiset yksinkertaiset kamat työssä käyvälle ihmiselle kovin suuri investointi ole, jos vähän aikaa elää säästellen. Tarviiko niillä kamoilla sitten enää tienata, jos niistä iloa irtoaa ilmankin? Se on vähän henk.koht. mielipidejuttu taas mun mielestä, mutten mä pyytäisi vakkaribändiltäni muuta, kuin huoltokuluihin osallistumista. Tietty rajansa kaikella ja pitää suhteuttaa kamat käytön määrään yms. Jos bändi veivaa töikseen jonkun omilla romuilla, niin sitten on mun mielestä ihan kohtuullista vähän saada korvaustakin niistä.

Juu, OK, tällaisestahan on ollut polemiikkia monastikin ... mutta jos omat kamat maksaa kullekin vaikka 1000-2000e, ja sitten yhteiset jollekin toiset 1000-2000e, niin, saahan niitä sitten antaa käyttöön korvauksetta ihan kelle vaan, ja, siis, mielummin vielä ihan paikalle roudattunakin ilman apuja ... heh-heh ...
J.L
02.06.2009 13:54:16

Me tehtiin aikanaan niin, että PA:t ostettiin kimpassa, osa rahotuksesta esim keikkatuloilla. Sovittiin sitten yhdessä raakasti niin, että jos joku lähtee omasta päätöksestä bändistä, ei saa korvausta menetetyista rahoista. Ja jos potkitaan bändistä, niin bändi ostaa äijän osuuden kamoista.
JK
05.06.2009 09:36:26
Pa-kamat:
Solistin ostamat ja omistamat. (mun yllytyksestä osti ihan kunnon setin)

Monitoripuoli:
Mun ostamat ja omistamat.
Pari aktiivikaappia + pikkusetti, jossa Subi+yläpäät.
Tuota subisettiä käytetään jos sähkörummut on keikalla mukana.

Kuljetuskalusto:
Solistin ostama ja omistama. Mersun 409, 1 + 6 rekisteröity.
Auton polttoaineet, katsastukset, vakuutukset ja rempat maksetaan tasan bändin jäsenten kesken.

Mikkejä löytyy kaikilta, samoin tietysti omat vahvistimet ja soittimet.
Piuhoja, ständejä, valoja ja kaikenlaista sälää on mulle kertynyt vuosien saatossa ja ne on käytössä tarpeen mukaan keikalla.

Kalusto (myös kuljetuskalusto) sijoitettu meille, treenikämppänä ja kalustovarastona 50 neliön autotalli.

Bändin jäsenet maksavat pientä korvausta kuukausittain treeniksen lämmityskuluista.

Kaikki roudaa, mutta kaluston fixaaminen ja huolto on pitkälti mun harteilla. Usein keikkaa edeltävänä iltana tsekkaan että kaikki tarvittava tulee mukaan ja pakkailen alustavasti kaluston kuljetuskuntoon. Samoin keikalta tultua lajittelen piuhat ja sälän seuraavaa kertaa varten.

Meillä on pääsääntöisesti kaikki Caseissa, pari ISOa laatikkoa ja muutama pienempi. Säästää hermoja ja tekee yksinkertaisempaa asioista, paitsi jos keikkapaikalla on portaat... Silloin on hiukan hiki välillä mutta kyllä se siitä menee.
Saadaanko ruoka??
S1mppa
09.06.2009 15:50:04

Juuri saman asian kanssa pyöriskellään.
Olen myös sen sorttista ihmistyyppiä, että omistaminen on kivaa ja tuota sälää alkaa ollakin kivasti pelkästään omissa nimissä. Silti jotain PA:n osasia on yhteisomistuksessa ja juurikin maksellaan parille aiemmin eronneelle kaverille jotain jyvityksiä. Yhdessä ostaminen on kivaa, mutta omistamisen ja varsinkin myynnin kanssa vähän niin ja näin :)

Semmoista ratkaisua lähdin tässä ajamaan, että kuten yhtiötasollakin, määritellään laitteille tietty poistoprosentti x, jonka verran kamojen arvo muusikonrenttujen silmissä aikayksikössä y putoaa ja sitten kun osaomistaja-z päättää bändistä poistua, hänelle maksellaan osansa laitteen sen hetkisestä arvosta (alkup.hinta-alkup.hintaxy)/jäsenten määrä, mikäli sellaista enää on. Etukäteen kun tämä on kaikkien kanssa sovittu, ei pitäisi olla närää.
- original S1mppa -
Keikkarumpali1
20.06.2009 09:58:44
Täällä on ilmiönä useinmiten muusikoilla ollut nuukuus hankkia juurikaan
mitään, eli eihän kaikki soittimet nyt niin paljoa maksa ja pankista rahaa saa :O)
Siksi ostinkin pa-kamat itse, jotka myös maksoin ja roudaan
lähes kokonaan rumpujeni lisäksi keikoille.

Pystysolistit ei yleensä omista edes mikkiä, mutta niin pitkälle en ole
mennyt, että ihan kaikkia hankin, eli laulajalla nyt oma mikki pitää olla!

Porukkaan en nyt ostaisi mitään ja oman bändini toimiva ratkaisu on ollut
omat kamat, jotka siis roudaan ja kasaan lähes kokonaan, jos joku ei vahingossa
kanna jotain telinettä.

Tästä bändi maksaa 20eur kulukorvausta "vuokra ja roudaus" eli koko bändi saa
käyttää pa-kamojani.

Samoin vuokraan muille pa:t jos haluaa, jos en ole keikalla, eli samaan hintaan lähtee vuokralle muillekkin ja toimii!
Suuremmat keikat hoitaa tekniikka, jolle maksetaan sit porukalla, jolloin keikkaliksat huomioitu.

Aikanaan kamat sit pitää myydä tai ne hajoaa
(viimekeikalla basisti just tuhos pa-kaapin jakin rikki) tälläiset korjaukset sit maksaa
Kunnon pa-piuhat teetin ja bändin rahat otin tililtä, eli yleisesti yhteiset kuluvat kamat maksaa bändi.

Tilille kerätään keikoista talteen rahaa yleisesti joku kymppi, jolla maksaa muutkin
mainoskulut, keikkavaatteet ym.
Tämä toimii,kuin junan vessa!

Kukaan ei bändissä ikinä narissut, eli kyllä kiippari, solisti etenkin tyytyväisiä kun kannetaan kaikki valmiiksi ja ei tarvitse itse investoida.

Toki pa-kamat olisi solistin instrumentti, jota solistit ei koskan tajua vaa olettaa että bändillä on pa-kamat ja tullaan vaan laulamaan, kuin ylämaan Robin.
Bändit usein sit sortuu siihen, ettei solistin tartte kuin tulla viimetingassa keikkapaikalle, kun kaikki on jo valmista.
Roudaminen kuuluu kaikille!

Keikakliksoja ei muuten mee jakoon ennen, kun kamat on autossa.
Keikalla, jos joku kyselee roudatessa keikkaliksoja niin selkee vastaus on että ei tipu ennen, kuin kamat on roudattu, eli muut ei venaa ja yksi roudaa yksin suurinta osaa koko sirkuksesta.

Suosittelen kaikille bändiläisille asiaa, että kaikkien kamat ovat roudattavia kamoja omiin katsomatta ja niin kauan roudataan, kun kaikkien kamat on roudattu ennen ja jälkeen keikan.
Kotiin ei kukaan liukene keikan jälkeen, ennen kuin kaikilla on kamat autoissa jne. jos ei ole sovittu jostain syystä erikseen.

Omia kamoja ei aleta ennenkeikkaa yksin kasaamaan ennen,kuin kaikkien soittimet ym on roudattu porukalla stagelle.
Jollain on aina enempi roudattavaa ja hyvä porukkahenki tulee, kun kaikki roudaa säälittä ja haluaa saada kamat kasaan ripeästi yhteispelillä.

Näin bändille jä aikaa enemmän tsekata soundit ja vaikka juoda kahvit jne..

Itsellä kun roudaan rummut ja pa:t menee aikaa.. mutta JOS bändi roudaa osaksi ed. kamoja niin saan pa:t kasattua rumpujen kanssa huomattavasti nopeammin.

KR
Teijo K.
23.06.2009 11:16:02

Ei mitään yhteistä, mutta silleen voi olla "yhteiset" pa-kamat, että joku omistaa mikserin ja joku toinen aktiivikaapit tms. muuta säätöä. Mulla on nyt useempikin mikseri, mutta muuten vain pikkukeikoille riittävät kamat.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
Keikkarumpali1
23.06.2009 13:38:47 (muokattu 23.06.2009 13:40:58)
Galluppina olisikin hieno tietää monellako SOLISTILLA
esim omalla bändilläsi on oma pa?
Onhan solistin henk.koht. instrumentti pa-laitteet, eikös?

Tuntuu, että usein mennään bändin omistamilla kamoilla, jotka
bändi roudaa ja huoltaa, toki hienoo, jos joku hankkii omailla rahoilla
ja roudaa kaupan päälle keikoille.

Ei kovinkaan usein ole keikoilla törmännyt solistiin, jolla ihan toimivat
pa-kamat, etenkin naispuolisilla ei ole käsitystä mitä se edes kunnolla
tarkoittaa. Muutaman naissolistin tunnen, jolla oikeesti on kamat ja asennetta
joille nostaisin hattua, mut yli 90% solisteista täälläpäässä ei tunne sanaa oma pa.

Oisko oman pa:n omistaminen jo aika hyvä itsevarmuus omista laulutaidoista ja yleisestä asenteesta keikkailuun, mitäs mieltä soittajat?

Vai oisko, että solistilla on henk.koht. instrumentti ääni ja mikkki? :O)

KR
Aina on mainio sää keikkailla!
Teijo K.
23.06.2009 13:43:39 (muokattu 23.06.2009 13:45:16)

Keikkarumpali1: Galluppina olisikin hieno tietää monellako SOLISTILLA
esim omalla bändilläsi on oma pa?
Onhan solistin henk.koht. instrumentti pa-laitteet, eikös?

Tuntuu, että usein mennään bändin omistamilla kamoilla, jotka
bändi roudaa ja huoltaa, toki hienoo, jos joku hankkii omailla rahoilla
ja roudaa kaupan päälle keikoille.

Ei kovinkaan usein ole keikoilla törmännyt solistiin, jolla ihan toimivat
pa-kamat, etenkin naispuolisilla ei ole käsitystä mitä se edes kunnolla
tarkoittaa. Muutaman naissolistin tunnen, jolla oikeesti on kamat ja asennetta
joille nostaisin hattua, mut yli 90% solisteista täälläpäässä ei tunne sanaa oma pa.

Oisko oman pa:n omistaminen jo aika hyvä itsevarmuus omista laulutaidoista ja yleisestä asenteesta keikkailuun, mitäs mieltä soittajat?

Vai oisko, että solistilla on henk.koht. instrumentti ääni ja mikkki? :O)

KR

Koskaan en ole törmännyt solistiin jolla olisi omat PA-kamat. Aika harvoin edes sellaiseen jolla olisi oma mikki. Ehkä noin 10 solistin kanssa soitellut.

Musta PA ei toisaalta ole solistin kamat, koska PA-kamoista toistetaan koko bändi. Mutta ei kyllä kellään ole ollut edes pikku laulukamoja.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
Pete V.
23.06.2009 14:58:37
Keikkarumpali1: Vai oisko, että solistilla on henk.koht. instrumentti ääni ja mikkki? :O)

Teijo K.: Koskaan en ole törmännyt solistiin jolla olisi omat PA-kamat. Aika harvoin edes sellaiseen jolla olisi oma mikki. Ehkä noin 10 solistin kanssa soitellut.

Musta PA ei toisaalta ole solistin kamat, koska PA-kamoista toistetaan koko bändi. Mutta ei kyllä kellään ole ollut edes pikku laulukamoja.

OK, tätä mieltä/suuntaa minäkin olen, PA:t on tulkittava yhteiseksi, koska ilman niitä tuskin mitään keikkaa edes tehdään, tai erikoistapauksena kyllä esim. instrumentaali duo/trio jne., jossa kaikilla on vaan omat soittimet/kamat ...

Ja, erillissolistilla lienee sitten halvimmat omat kamat mikki/johto ja ehkä joku nuottiteline ... mutta tämähän on ammatinvalintakysymys ...

Paitsi, sitten jos koko bändi on solistin värväämä ja lähes kokonaan hänen varassaan, niin eiköhän ainakin tietyissä (huippu)tapauksissa solistilla ole PA:t, valot, autot, toimistot, roudarit, lakeijat jne. jne.
artope
23.06.2009 15:07:49

Pete V.: Paitsi, sitten jos koko bändi on solistin värväämä ja lähes kokonaan hänen varassaan, niin eiköhän ainakin tietyissä (huippu)tapauksissa solistilla ole PA:t, valot, autot, toimistot, roudarit, lakeijat jne. jne.

Näin olen minäkin itseni antanut ymmärtää... No meitin orkesterissa (trio) on PA:t ja valotsydeemit mulla ja rumpalipikkuserkulla puoliks. Ja omat instrumetaariumit sitte erikseen.
"Pelimanni kolmannessa polvessa. Toisessa polvessa kuluma"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)