Aihe: Tuntemattoman miksaajan äänittämä keikka?
1
ch LL
02.08.2006 20:36:00

Saako miksaaja äänittää keikan ilman lupaa?
Kenellä on oikeudet äänitettyyn keikkaan?
goddess
02.08.2006 21:03:06
Lyhyesti: Ei saa. Lupa on aina kysyttävä.
ch LL
02.08.2006 21:32:57 (muokattu 02.08.2006 21:43:20)

Lyhyesti: Ei saa. Lupa on aina kysyttävä.

No ton nyt melkein osasin arvatakkin, mutta mitenpä ne oikeudet jos miksaaja onkin mennyt äänittämään keikan ilman että bändi edes tietää.
Saako se tehdä sillä äänitteellä mitään?
Soittaa muille, antaa muille kopioita ym:ta?

Entäpä siinä tapauksessa että lupa äänittää on annettu, mutta bändi ei ole antanut lupaa käyttää/jakaa äänitettä?
Einherjar
03.08.2006 00:43:29
No tuskimpa siitä päntille mitään erikoisen pahaa seuraa, vaikka miksaaja sitä keikkanauhoitusta jollekkin kavereillensa soittaa. On se tietenkin päntiä kohtaan aika törkeää, jos ei kysy etukäteen, eikä edes jälkeenpäin, jos vaikkapa aika on ollut tiukalla.
Ainakin minä pyrin aina kysymään luvan ja siinä samassa ilmoitan, että äänitys tulee vain ja ainoastaan omaan henk. koht. hifistelyyn. Tarjoudumpa yleensä vielä tekemään pienen masteroinnin ja polttelemaan tavaran cd:lle, mikäli päntikin äänityksen tahtoo kuunnella.
Yleensä kuitenkin homma menee niin, että päntit kyselevät äänitysmahdollisuutta, mutta toisinaan toisinkin... Joitakin päntejä olen mm. monitoritiskistä miksaillut MD:lle.

Jos miksaaja kuitenkin nauhoittelee keikan ja sitten vasta jälkeenpäin saatte semmosta tietää, niin kannattaa ottaa ko. firmaan/miksaajaan yhteyttä ja pyytää äänitettä itselleen tai pyytää heitä tuhoamaan sen.

Bootlegit/bootleggaus on sitten oma osastonsa, jos miksaaja niitä harrastaa ja vaihtelee. Niistä tosin minä en osaa informoida.
Torniojaws
03.08.2006 10:59:02

Riippuu myös bändin koosta. Pienemmät bändit tuskin pistävät ollenkaan pahoitteeksi minkäänlaisesta promootiosta, jos esimerkiksi soitat nauhoitettua liveä kavereillesi. Levyttävien bändien levy-yhtiö ei varmaan suhtaudu hommaan niin suopeasti.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
paavi
03.08.2006 11:00:47
Mä en tarkemmin tästä tiedä, mutta haluanpa vain kommentoida noita hauskoja ajatusleikkejä:

No ton nyt melkein osasin arvatakkin, mutta mitenpä ne oikeudet jos miksaaja onkin mennyt äänittämään keikan ilman että bändi edes tietää.
Saako se tehdä sillä äänitteellä mitään?
Soittaa muille, antaa muille kopioita ym:ta?

Eikös se nyt ole aika selvää? Jos ei ole lupaa äänittää ---> ei ole lupaa tehdä ilman lupaa äänitetyllä materiaalilla yhtään mitään!

Entäpä siinä tapauksessa että lupa äänittää on annettu, mutta bändi ei ole antanut lupaa käyttää/jakaa äänitettä?

Lupa äänittää, mutta ei lupaa kuunnella? :) Itse asiassa toihan onkin aika yleinen tilanne: Bändi pyytää miksaajaa vaan äänittää suoraan pöydästä ja antamaan nauhan suoraan bändin käteen.
paavi
03.08.2006 11:04:07
Einherjar:
No tuskimpa siitä päntille mitään erikoisen pahaa seuraa, vaikka...

Torniojaws:
...Pienemmät bändit tuskin pistävät ollenkaan pahoitteeksi minkäänlaisesta promootiosta...

Tuskin. Niinpä. Kyllä _vähintäänkin_ se lupa bändiltä on kysyttävä.
ch LL
03.08.2006 11:30:26

Eikös se nyt ole aika selvää? Jos ei ole lupaa äänittää ---> ei ole lupaa tehdä ilman lupaa äänitetyllä materiaalilla yhtään mitään!

Ei se nyt noin simppeliä ole (ainakaan minulle)!
esimerkki: Voihan metsän omistajakin sanoa minulle etten saisi kävellä hänen metsässään, mutta eikös minulla kuitenkin olisi siihenkin oikeus?! Jokamiehenoikeus, vai mikä onkaan.. :)

Eli onko tuohon keikkataltiointiin olemassa mitään lakipykälää, joka selkeyttäisi tilanteen?
paavi
03.08.2006 16:59:51
Ei se nyt noin simppeliä ole (ainakaan minulle)!
esimerkki: Voihan metsän omistajakin sanoa minulle etten saisi kävellä hänen metsässään, mutta eikös minulla kuitenkin olisi siihenkin oikeus?! Jokamiehenoikeus, vai mikä onkaan.. :)

Okei, ei tää mullekaan ole aivan selvää. Kysy ihmeessä tuolta "musiikkibisnes"-alueelta. Mutta tartuin tuohon ajatusleikkiin: Siinä lähdettiin siitä olettamuksesta, että äänittäminen ilman lupaa on kiellettyä. Silloin tuo äänite on laiton, se "polttaa" sormissa, aivan kuin varastettu tavara. Se pitäisi palauttaa omistajalleen, tai ehkäpä tässä tapauksessa myös tuhoaminen käy (kun se ei varsinaisesti ole kuulunut kenellekään missään vaiheessa).

Sun esimerkkis oli aika erikoinen. Eikös se olisi enemmänkin niin, että sä menisit sinne metsään ja alkaisit kaataa puita (se ei kuulu jokamiehenoikeuteen)? Veisit puut kotiisi. Luuletko, että saisit tehdä niillä jotain? Noh, tuokaan ei tietenkään ole yksi yhteen, mutta lähempänä kuitenkin tätä tilannetta, jota nyt käsitellään.

Eli onko tuohon keikkataltiointiin olemassa mitään lakipykälää, joka selkeyttäisi tilanteen?

Varmaan montakin. :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)