Aihe: Pikahälytyksiä keikoille?
1 2
Antti1
11.06.2006 18:15:49
Sainpa omasta tilanteestani idean kysellä teiltä: ootteko joutuneet joskus keikalle erittäin lyhyellä varoitusajalla jonkun sellaisen kokoonpanon kanssa, missä ette ole aiemmin soittaneet? Pikaiset hälytykset humppakeikoille soittamaan nuoteista ei sinänsä nyt kiinnosta, vaan jotain muita tilanteita.

Tää mun oma tilanne ei ole vielä kovin paha, mutta kyllähän silti ylimääräistä vipinää aiheuttaa aikatauluun. Kaverini bändin pitäisi soittaa juhannuksena kaksi keikkaa eräillä festivaaleilla ja homma on jo sovittu ajat sitten. Toinen kitaristi ilmoitti eilen eroavansa 'humppabändistä', ellei basisti lähde menemään. Basisti on tämmöinen motivaatio-ongelmainen, kaikin puolin huono soittaja ja esiintyjä, mutta kitaristi perin tarpeellinen bändin kannalta. No ei muuta sitten kuin basisti pihalle ja kitaristi takas. Mistäs sitten basisti? No soittivat sitten eilen tossa illalla mulle, että ois pieni tilanne päällä. Menin tyhmänä suostumaan, enhän mä oo edes basisti oikeasti ja tunnin verran pitäisi opetella materiaaliakin ulkoa. Puuh.

Tänään onkin sitten vielä yhdet bänditreenit edessä, kun toisista pääsin puoli tuntia sitten kotiin. On tää rankkaa, pitää ajella se 50km taas..
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Tympee Huttunen
11.06.2006 18:23:28
Mulla oli joku kuukausi aikaa opetella yhden bändin biisit plus liuta covereita. Varsinainen pikahälytys ei tämä ollut, mutta pisti kyllä treenaamaan.
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy Schallerin hihnalukot.
777
11.06.2006 18:39:50
Minulle ilmoitettiin koulun päättäjäisiä edeltäneenä iltana, että kemianopettajan läksiäisissä soittaa bändi, joka tarvitsee toisen kitaristin. Ei siinä sitten muuta kuin herätys aamulla kello kuusi treenaamaan ja lavalle kahdeksalta kun yleisö (lukion oppilaat) saapui. Olisi voinut mennä paremminkin ;)
Rock`n Roll is all and everything else fall !!!
JCM
11.06.2006 19:36:03

Ekat kaks keikkaa nykysen systeemin kans tuli 2 päivän varoitusajalla.

Yhdet treenit kerettiin ja piti 4 uutta biisiä tehdä lisää samalla että sai setin täyteen:)

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=500
Grazy Mama & the Sidekicks going strong
Murhaliiga on startannut, olet pian uhri.. VARO!
kivi
11.06.2006 21:02:04
Sainpa omasta tilanteestani idean kysellä teiltä: ootteko joutuneet joskus keikalle erittäin lyhyellä varoitusajalla jonkun sellaisen kokoonpanon kanssa, missä ette ole aiemmin soittaneet?

Joo. Pari kertaa on parissa päivässä tullut opeteltua koko keikkasetti kasetilta instrumenttina basso, musiikkilajina 60's pop ja rock, eikä oo tehnyt tiukkaakaan, vaikka mä en mikään musiikin ihmelapsi ole. Kannustimena tuo luvattu hyvä keikka täydelle salille ja siis mahdollinen yleisön ihailu ovat kuitenkin omaa luokkaansa.

Sitten olen soittanut sellaisessa All Stars -bändissä kuin Iso Paha Susi, missä setit on enimmäkseen sellaista Dr Feelgood -henkistä kitararokkia ja pakolliset Hopeiset kuut, Ranskalaiset korot, Ipaneman tytöt jne - heidän kanssaan vain lennetään keikkapaikkakunnalle ja vedetään yhdet treenit (joissa sovitaan miten ja mistä sävellajista biisit sit soitetaan) ja sit lavalle.

Kaikkein haastavin oli kuitenkin kun muutama vuosi sitten järjestin Lappiin pitkän gaalaillan, missä oli toistakymmentä solistia ja he sitten olivat valinneet itse omat biisinsä, ja mä olin koonnut taakse mielestäni pätevän komppibändin (piano, basso, rummut), kun komppibändi yhtäkkiä ihmetteli, että "kuka kitaraan, kuka kapuksi?" No, mä olin että onhan niitä kitaristeja, mutta ei auttanut. Seuraavana päivänä menin kaverin laajoista levykokoelmista äänittelemään koko monta tuntia pitkän setin biisit että oon edes kuullut ne, ja seuraavana yönä sitten opettelin setin ennen koneen lähtöä. Pientä soundcheck-säätöä lukuunottamatta (kaikki solistit saivat vetää juttunsa bändin kanssa rauhassa päivän mittaan ennen kuin ravintola yöllä aukesi, eivätkä kaikki olleet mitään laulajia) homma meni putkeen ja 600-800 -päinen yleisö oli tyytyväistä.

Niin, ja kerran opeteltiin kahdessa päivässä soittamaan kantria kuuden setin tarpeiksi, mutta se on toinen juttu...
:-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Keppis
11.06.2006 21:32:44
Tämmösiä ei pitänyt kai olla, mutta serkkuni ristiäispäivänä soitettiin, että tulisinko soittaan akustisella jotain piisiä, jonka serkkuni täti sitten lauloi. Noin puolituntia ennen ristiäisiä reenattiin ja hyvinhän se meni(sointulapun kanssa) ja serkku täyttääkin tänä kesänä jo 2v!
"Ei soiteta Paranoidia, nyt soitetaan heviä!" http://www.mikseri.net/fobia
Guitarwall
11.06.2006 22:26:24

Joskus on ollu päivän varoitusajalla pitäny mennä soittamaan bassoa, mutta toisaalta biisitkään eivät mitään kauhean monimutkaisia ole olleet...
I am he, the bornless one, the fallen angel watching you...
Angus
12.06.2006 00:22:52

Pikkasen tuli kiirettä tossa pari kuukautta sitten kun soitettiin ja pyydettiin keikalle paikallisella nuorisotalolle parin viikon varoitusajalla. Piti soittaa suurimmaksi osaksi omia biisejä, setin pituus mielellään lähemmäs 45 minuuttia. Eipä tuossa muuten mitään, mutta kun bändillä oli vain yksi oma biisi valmiina, kukaan bändistä ei ollut ennen soittanut keikkaa ja olimme viimeisen kuukauden soittanut pelkästään Ramones-covereita, koska olisimme tällä Ramones-coverprojektilla onnistuneet keikan saamaan. No eipä siinä muuta kuin biisejä kirjoittamaan, ja kuin ihmeen kaupalla kyllä niitä sitten syntyikin ja keikka meni putkeen. Olikin sitten heti debyyttikeikan jälkeen 4 päivän päästä heti keikka Helsingissä jossa vedettiin aivan eri setti (Ramones-covereita) ja muutaman päivän päästä siitä taas Ramonesia. Kohtalaisen tiukka aloitus keikkailulle :)
Fast Remedy Good Time Rock 'N' Roll
Tomtom
13.06.2006 12:09:43
Tuommoinen pikaopettelu on tietysti kovin vaativaa ja raskasta, mutta itse näkisin hommassa myös toisen puolen: Onhan se perkuleen hienoa jos muusikkona kykenee oikeasti suoriutumaan moisesta?! Vähän niinkuin Kivi totesi, että hyvä keikka on tärkeämpi kuin se että joutuu repeilemään eri suuntiin ja reenaamaan päivät-yöt. Toivoisin itse kykeneväni moiseen. Siinä on mun mielestä hyvä tavoite monelle muusikolle.
"Less is less- more is more. The idea that less is more is illogical." Y.J.M.
kivi
13.06.2006 12:50:57 (muokattu 13.06.2006 12:57:46)
Tuommoinen pikaopettelu on tietysti kovin vaativaa ja raskasta, mutta itse näkisin hommassa myös toisen puolen: Onhan se perkuleen hienoa jos muusikkona kykenee oikeasti suoriutumaan moisesta?! Vähän niinkuin Kivi totesi, että hyvä keikka on tärkeämpi kuin se että joutuu repeilemään eri suuntiin ja reenaamaan

Heh, soiton laadusta ei nyt puhuttu mitään, eikä se aina niin hienoa olekaan.

Mutta kyllä mua lämmitti, kun olin paikkaamassa erään coverorkesterin varsin hyvää vakibasistia, ja oltiin siinä sitten ne piitlesit soiteltu, niin lavalta laskeutuessa vastassa oli vanha rumpalikaveri:

"No, nehän meni hyvin."
"Kiitos."
"Ei kun ne siis meni oikeesti hyvin. Ihan niinkuin levyllä."
"Jaa? Kiitos."
"Kuinkas kauan sä olit noita treenannut?"
"Toissapäivänä pyydettiin keikalle, että siitä lähtien."
"Mitenkäs kun mä muistelen, että eräs herra Kivi tuli aikoinaan puoli vuotta treeneihin soittelemaan vähän samantapaista kamaa tupakki huulessa, kattoon katsellen, ja nuotteja tuli miten sattui?"
"No, katsos, se on kii siitä mitä luvataan. Nää lupasi että soita keikka niin tytöt tykkää ja pojat tarjoo, eikä näitä piisejä tarvi sen koommin soittaa. Sä lupasit, että treenaa puoli vuotta niin saat treenata lisää. Kumpi houkuttaa enempi?"

:-P
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Jööhannes
13.06.2006 15:05:27 (muokattu 13.06.2006 15:07:00)
Nyt keväällä saimme torstaina yhdeltätoista illalla kutsun lauantain keikalle Joensuuhun (100 km meiltä matkaa). Olimme juuri muutamaa viikkoa aiemmin vaihtanut rumpalia, joten setin treenaukseen tuli pieni kiire. Parit hätätreenit kerettiin kuitenkin vielä pitää ennen keikkaa, joten hyvin setti saatiin loppuun vedettyä.

Matkakorvaukset meille luvattiin, mutta eipä ole vieläkään kuulunut, vaikka puhelimella ollaan yritetty tiheään ahdistella. Kävipä "manageri" paikan päälläkin kyselemässä ja sieltä lupailtiin rahojen tulevan lähiaikoina. Ollaan tultu siihen tulokseen että kyseinen äijä (nuorisotalon pyörittäjä) on aika molopää.

Edit: Alkuperäiseen kysymykseen tämä ei täysin vastannut, sillä kokoonpano oli rumpalia vaille tuttu.
Groke's Clan -> www.grokesclan.com
Urski
14.06.2006 00:24:21
Nyt keväällä saimme torstaina yhdeltätoista illalla kutsun lauantain keikalle Joensuuhun (100 km meiltä matkaa). Olimme juuri muutamaa viikkoa aiemmin vaihtanut rumpalia, joten setin treenaukseen tuli pieni kiire. Parit hätätreenit kerettiin kuitenkin vielä pitää ennen keikkaa, joten hyvin setti saatiin loppuun vedettyä.

Matkakorvaukset meille luvattiin, mutta eipä ole vieläkään kuulunut, vaikka puhelimella ollaan yritetty tiheään ahdistella. Kävipä "manageri" paikan päälläkin kyselemässä ja sieltä lupailtiin rahojen tulevan lähiaikoina. Ollaan tultu siihen tulokseen että kyseinen äijä (nuorisotalon pyörittäjä) on aika molopää.

Edit: Alkuperäiseen kysymykseen tämä ei täysin vastannut, sillä kokoonpano oli rumpalia vaille tuttu.

Missä tuo kyseinen keikka oli? Siis paikan nimeä haetaan... Siis paikan nimeä... :)
Mulla on pieni kutina, kuka se äijä on.

Voit laittaa myös pikaviestiä, jos pelkäät kasvojen menetystä.
Will aspirins and alcohol someway decrease the ache?
scribbling
14.06.2006 09:12:11
Tässä keväämmällä päädyin pikakomennuksella tuuraamaan kahtakin kitaristia. Biisit sinänsä oli pääosin tuttuja rock'n'roll-covereita, olen miksannut varmaan jotain viisikymmentä keikkaa ko. bändiltä, mutta aika hauska tilanne se silti oli.

Päivemmällä oli saman bändin kanssa toinen keikka, missä koko bändi oli vielä oikeassa kokoonpanossaan, mutta illan yksityistilaisuuden aikoihin oli kitaristilla ja basistilla toinen keikka. Jokunen päivä ennen aktia kyselivät, että josko voisin paikata ja kun harvemmin olen keikasta kieltäytynyt, niin olin heti messissä. Ratkaisu oli se, että toinen kitaristi soittaa sen keikan bassoa ja minä hoitelen yksin kitaroinnin. Treenaamaan ei joutanut, kun eri kaupungeissa asutaan.

Eka keikka miksaten rutiinilla alta pois ja toista paikkaa kohti. Aikataulu meni siinä määrin tiukaksi, että soiton piti alkaa klo 23 ja vielä 22:55 kanniskelin vehkeitä, eikä laulaja ja sinä iltana bassoa soittava bändin varsinainen soolokitaristi olleet kerenneet vielä edes paikalle. Kuulin siinä roudatessa, kuinka joku sanoi puhelimeen, että "Tuu äkkiä tänne, bändi alkaa soittaan viiden minuutin päästä." Mietin, että noinkohan alkaa, mutta niinpä vain alkoi. Vehkeet kasassa, loput jätkät viime tingassa paikalle ja saman tien soittamaan. Mitään biisilistoja siinä ei joutanut tekemään, vaan siitä vain lonkalta paiskottiin menemään niitä biisejä, joiden molemmat kitarat arvelin voivani muistinvaraisesti soittaa/improvisoida. Lopulta kaikki meni hienosti, ja vaikka kyseessä ei mikään maailman suurin ja tärkein keikka ollutkaan, niin taisivatpa ne jätkät samana iltana erään paikalla olleen kanssa neuvotella toisen, (ainakin rahallisesti) paremman keikan.

En täysin allekirjoita tätä "huonot treenaa" -hokemaa, mutta onhan tuossa oma kutinansa. Jotenkin nykyisellään kun harvemmin soittokeikkoja tekee, niin nuo treenaamattomat vedot ovat saaneet valtaosan keikoista. Mutta ne on sitten muita tarinoita ja narinoita.
Jööhannes
14.06.2006 11:46:52
Missä tuo kyseinen keikka oli? Siis paikan nimeä haetaan... Siis paikan nimeä... :)
Mulla on pieni kutina, kuka se äijä on.

Voit laittaa myös pikaviestiä, jos pelkäät kasvojen menetystä.

Screamista on kyse. :)
Groke's Clan -> www.grokesclan.com
R.Syke
14.06.2006 11:59:42
Joo. Juhannukseksi tuli just. Ei tarvi onneks kun heittää pianolla 2 piisiä & bassolla 2 rokkia.

Lappuja ei ole vielä, mutta kuulemma löytyy. Hankalampi tilanne oli viime kesänä, kun ed. iltanan ilmoitettiin, että noi ja noi kappaleet sukulainen haluu häissä esittää.

Tein laput yöllä ja seur. pnä soitto soi...
Kemppilä
14.06.2006 13:48:40
Viimekesänä pyysivät tuuraamaan basistia keikalle. Viikko aikaa opetella biisit ja soittamaan bassoa. Sitä ennen en ollu kun joskus musatunnilla soittanu vähä passoa.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion
Exhausted
14.06.2006 15:21:27

Kaverien bändien soundcheckeissä olen tuurannut useastikin kun jäseniä on puuttunut, aina treenaamatta sen kummemmin ennakkoon
Urski
14.06.2006 20:27:56
Screamista on kyse. :)

Just just. Eipä yllätä. Ei ole mitään hyvää sanottavaa kyseisestä "kaverista". Sanottaisko että "Puoskari"?
Will aspirins and alcohol someway decrease the ache?
Numbie
15.06.2006 13:41:21

Kahden päivän varoitusajalla treenattiin kerran 20 coveria.
JTL
15.06.2006 14:40:19

Nyt tuli juuri n. 3 viikon varoitusajalla 2 keikkaa Latviaan (klubikeikka riikassa sekä festarikeikka). Bändissä ei ole aiemmin ollut basistia ikinä, nyt on käynyt parissa treeneissä. Pitää sellainen puolen tunnin setti treenata extreme metallia (ja osittain myös kehittää kun ihan niin paljoa matskua ei vielä ollut kasassa :) Eiköhän ne keikat mene kuunvaihteessa ihan hyvin kuitenkin.
http://bedimmed.kypara.net/ -+- http://skullfucker.kypara.net/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)