Aihe: Koveri vai oma biisi keikan avaukseksi?
1 2 3
jounihynynen
27.03.2006 22:37:19
Mietin tässä sellaista, että kannattaako keikan ekana biisinä soittaa oma biisi vai koveri? Kaikki omat biisit ovat yleisölle täysin tuntemattomia. Muutenkin voisitte laittaa mielipiteenne siitä miten biisien pitäisi jakautua kun puolet on omia ja puolet kovereita? Vuorotellen oma ja koveri? Koveri vai oma viimeiseksi?
http://www.feroce.tk
Jani The Rock
27.03.2006 22:53:00

Tää on asia jota mä olen miettinyt paljon viime aikoina. Mitään nyrkkisääntöjä näihin ei tietenkään ole, mutta niin oon itse funtsinut, että keikan pitäs alkaa omalla biisillä. Ihan siitä syystä, että se kertoo sen että bändi ei häpeä omia biisejään.

En myöskään lähtis siihen, että soittas joka toisena biisinä coverin ja joka toisena oman. En tiedä miksi, mutta se ei vaan tuntuis luontevalta. Oon aatellut semmosta, että jokunen oma biisi alkuun, sitten nippu covereita, omia biisejä ja lopuksi coveri tai pari. Ylipäänsä coverit pelaa musta paremmin keikan loppupäässä. Riippuu tietysti siitäkin millasia ne coverbiisit on, ja kuinka tarkkaan yritetään noudattaa alkuperästä. Mutta jos tuntuu siltä että ns. loppunousu saavutettas paremmin hyvällä coverilla kuin omalla biisillä, niin sitten kannattaa lopettaa coveriin.
Hei, sinä! Oletko ihminen? Pidätkö Sielun Veljistä, Tuomari Nurmiosta, Nick Cavesta? Soitatko soitinta? Liity MURHALIIGAAN! Tsekkaa ilmoitus Wanted-palstalta! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
strophe
27.03.2006 22:53:32 (muokattu 27.03.2006 22:55:18)
Suosittelisin melkein omaa kappaletta, ihan vain sen takia, että yleisö saisi käsityksen siitä, millaista oma musiikkinne on. Valitsette jonkun menevän rallin, sellaisen helpohkon tykityksen. Mitään parikymmenminuuttista progevallia on turha soittaa ensimmäisenä, yleisö pitää saada haltuun. Puolessa välissä tai loppupuolella voi vetäistä pari koveria, mutta kyllä teidän pitää saada yleisö vakuutettua siitä, että teitä kannattaa tulla katsomaan, ei mitään random cover-pumppua... Eikä niitä kovereita liikaakaan saa olla, maksimissaan kolmasosa mielestäni aloittelevalla bändillä. Omaa musiikkiahan sillä keikkailulla mainostetaan.
Helppoa kuin lapsen lyöminen!
kivi
28.03.2006 00:21:52
Jani The Rock:
Tää on asia jota mä olen miettinyt paljon viime aikoina. Mitään nyrkkisääntöjä näihin ei tietenkään ole, mutta niin oon itse funtsinut, että keikan pitäs alkaa omalla biisillä. Ihan siitä syystä, että se kertoo sen että bändi ei häpeä omia biisejään.

Ylipäänsä coverit pelaa musta paremmin keikan loppupäässä.

Mutta jos tuntuu siltä että ns. loppunousu saavutettas paremmin hyvällä coverilla kuin omalla biisillä, niin sitten kannattaa lopettaa coveriin.

Erittäin hyviä pointteja Janilta.

Mä mietin nyt siltä kannalta, että jos tulen katsomaan suht tuoretta bändiä, miten haluaisin setin kuulla, ja mikä taas saa mut heti pettymään.

Suosittelen, että soitatte omat biisinne alkuun, ihan sellaisena minisettinä, johon rakennatte oman draaman kaaren: ensin vauhdikas pala tai kaksi, sitten keskitempoinen, nopeampi, nopeampi, ainoa hidas kappale, loppuun pari kunnon mättöpalaa, parasta mitä teillä on. Ja nuo kaikki siis omia. Sitten menette pois lavalta, ja jos yleisö taputtaa teidät takaisin, soitatte kaikki coverinne putkeen.

Ei pikkukeikalla edes tarvitse soittaa kovin montaa biisiä. 8-10 on aivan hyvä määrä, 12 jos olette kauan kaivattu pääbändi. Säästetään ne tunnin setit sinne stadionvaiheeseen, eiks je?
;-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Janus
28.03.2006 09:38:48
Ei pikkukeikalla edes tarvitse soittaa kovin montaa biisiä. 8-10 on aivan hyvä määrä,

Mä sanoisin jopa, että usean bändin tilaisuuksissa ja varsinkin lämppärikeikoilla 7 biisiä vois olla optimaalinen määrä. Jos meininki on hyvä ja encoret taattu, encoreina voi soittaa sit useammankin biisin (2-3, mahdolliset coverit tohon).

Ja usein tuntuu vielä siltä, että demobändeille pitäis laittaa joku "nopeusrajoitus"=minimi-BPM ;) Hitaat biisit ovat todella puuduttavia, varsinkin jos niitä on setissä useampi kuin 1.
IommI
28.03.2006 12:11:00
Jos covereita haluaa soittaa, niin mä soittaisin ne viimeisenä.. en tiedä miksi
Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse...
Tympee Huttunen
28.03.2006 13:26:47 (muokattu 28.03.2006 13:27:20)
Vähän riippuu keikasta. Jos on oma keikka jossain heviluolassa, niin pari coveria joukkoon, joista toinen kenties encoressa.

Jos taas on jotkut opiskelijapippalot, johon bändi on hankittu ns. viihdyttämään, niin siinä kannattaa pudottaa niitä kaikille tuttuja coverpläjäyksiä ja aina välissä soittaa omia kappeleita.

Eli toisessa omat biisit pääosassa ja toisessa sivuosassa.
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy minulle PodXT. Myy Schallerin hihnalukot.
Wasbesp
28.03.2006 16:36:50

Meillä on tuossa parin viikon päästä keikka ja setti sisältää kuusi biisiä, kolme omaa ja kolme coveria. Tälläinen on setin rakenne:

1. Oma
2. Oma
3. Cover
4. Cover
5. Oma
--------
6. Cover

Eli olemme varanneet vain yhden biisin encoreen. Ensimmäinen biisimme on lyhyehkö instrumentaali, jossa löytyy kaahausta sekä myös kitaramelodiaa. Toivotaan että setti toimii.
Jani The Rock
28.03.2006 16:54:22

Meillä on tuossa parin viikon päästä keikka ja setti sisältää kuusi biisiä, kolme omaa ja kolme coveria. Tälläinen on setin rakenne:

1. Oma
2. Oma
3. Cover
4. Cover
5. Oma
--------
6. Cover

Eli olemme varanneet vain yhden biisin encoreen. Ensimmäinen biisimme on lyhyehkö instrumentaali, jossa löytyy kaahausta sekä myös kitaramelodiaa. Toivotaan että setti toimii.

Tää on mun mielestä hyvä ja toimiva ratkasu.

Kun nyt covereista on puhe, niin mä oon henkilökohtasesti aina vierastanut sellasta että soitetaan monta coveria eri bändeiltä, pahimmillaan jopa suht eri tyylisiltä. Oon aatellu tulevaisuudessa lähteä siitä, että varsinaiseen settiin pistettäis pari-kolme coveria samalta artistilta tai bändiltä. Muut coverit säästettäis sitten encoreen. Tois sellasta teema-ajattelua tohon hommaan.
Hei, sinä! Oletko ihminen? Pidätkö Sielun Veljistä, Tuomari Nurmiosta, Nick Cavesta? Soitatko soitinta? Liity MURHALIIGAAN! Tsekkaa ilmoitus Wanted-palstalta! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
Johnny Buzz
29.03.2006 15:29:21

Mä laittaisin settiin max 2 coveria, jos vaan omaa materiaalia on riittävästi. Cover-bändit on sitten erikseen.
www.soulstab.com
Promo 2006 juuri valmistunut. Tsekkaa lisää saitilta.
Guitar Hero
29.03.2006 16:39:28
Mä laittaisin settiin max 2 coveria, jos vaan omaa materiaalia on riittävästi. Cover-bändit on sitten erikseen.

..olettaen, että rokkibändimäisesti soitetaan yksi setti. Joo, mutta avaukseksi ainakin ensimmäisenä kolmena vuotena, ennen sitä toista maailmankiertuetta, ehdottomasti oma kappale.
Come to the dark side. We have cookies
Guitarwall
29.03.2006 17:06:18

No jos omasta kataloogista löytyy sellainen räväkkä biisi, niin se ekaksi. Näkeepähän yleisö heti, että mistä on kyse.
I am he, the bornless one, the fallen angel watching you...
Deathrace King
29.03.2006 17:14:53

Joo, mutta avaukseksi ainakin ensimmäisenä kolmena vuotena, ennen sitä toista maailmankiertuetta, ehdottomasti oma kappale.

Öö ja sit kun on on maailmankiertueella, niin kantsii avata coverilla? Ei hyvää päivää.
Ei ressiä, RÄSSIÄ!!! www.chaoscreation.net
Jake.e
29.03.2006 18:28:45
Ite tekisin noiden kovereiden kanssa jtn tähän tyyliin.

Oma
Oma
Oma
Oma...yhtä vaille kaikki mitä on.

Encoreksi
Oma
Cover.
http://www.youtube.com/watch?v=1R7k4c074UE&search=hauska
Guitar Hero
29.03.2006 18:48:25
Öö ja sit kun on on maailmankiertueella, niin kantsii avata coverilla? Ei hyvää päivää.

Hölmö, et oikeasti ole tuota mieltä. Lähinnä tuossa sanoin, että ennen kuin bändillä on nimeä, ei kannata kauheasti kovereilla settiä avata ----> toisella maailmankiertueella tämä vaihtoehto on kuitenkin jo mahdollisuus.. eli tsäänssi.

Suosittelen sisälukutaidon ostamista. :)
Deathrace King
29.03.2006 22:15:41

Hölmö, et oikeasti ole tuota mieltä. Lähinnä tuossa sanoin, että ennen kuin bändillä on nimeä, ei kannata kauheasti kovereilla settiä avata ----> toisella maailmankiertueella tämä vaihtoehto on kuitenkin jo mahdollisuus.. eli tsäänssi.

Suosittelen sisälukutaidon ostamista. :)

Ja minä kun olen sitä mieltä, että silloin ei ainakaan millään covereilla availla settiä, kun bändi on megasuosittu. Got that? Eihän siinä nyt mitään järkeä olisi. Eli sisälukutaito on ihan kondiksessa.
Janus
29.03.2006 22:33:10
Ja minä kun olen sitä mieltä, että silloin ei ainakaan millään covereilla availla settiä, kun bändi on megasuosittu. Got that?

Ei varmaan Gunnareidenkaan kannattanu alottaa yhtään keikkaa Live and Let Die:llä?
Guitar Hero
29.03.2006 22:52:02
Ja minä kun olen sitä mieltä, että silloin ei ainakaan millään covereilla availla settiä, kun bändi on megasuosittu. Got that? Eihän siinä nyt mitään järkeä olisi. Eli sisälukutaito on ihan kondiksessa.

vielä, kun jaksat perustella ton hyvin, niin voin nyökytellä myöntyvästi. ehkä.
Deathrace King
30.03.2006 12:13:00

Ei varmaan Gunnareidenkaan kannattanu alottaa yhtään keikkaa Live and Let Die:llä?
Poikkeus vahvistaa säännön. Ei mut, hyvä oivallus kyllä.

vielä, kun jaksat perustella ton hyvin, niin voin nyökytellä myöntyvästi. ehkä.

No koetataan. Kun bändi on megasuosittu, niin jengi odottaa nimenomaan niitä bändin omia klassikkobiisejä, mitä on levyiltä luukuttanut ja hyviksi todennut. Tai sit jos on uuden levyn kiertuetta, niin hyvä aloitusbiisi saattaisi olla ensimmäinen biisi uudelta levyltä. Ei minusta coverilla ole järkevää aloittaa vaikka miettisin asiaa miltä kantilta tahansa. Miksi sinusta sitten pitäisi coverilla aloittaa, haluaisin kyllä puolestani kuulla vastaperusteluja?
Johnny Buzz
30.03.2006 12:40:46 (muokattu 30.03.2006 12:41:52)

No koetataan. Kun bändi on megasuosittu, niin jengi odottaa nimenomaan niitä bändin omia klassikkobiisejä, mitä on levyiltä luukuttanut ja hyviksi todennut. Tai sit jos on uuden levyn kiertuetta, niin hyvä aloitusbiisi saattaisi olla ensimmäinen biisi uudelta levyltä. Ei minusta coverilla ole järkevää aloittaa vaikka miettisin asiaa miltä kantilta tahansa. Miksi sinusta sitten pitäisi coverilla aloittaa, haluaisin kyllä puolestani kuulla vastaperusteluja?

Toisaalta yleisö pitää yllätyksistä ja tällainen juuri hyvin valittu cover-biisi avauskappaleena voi olla suositulle bändille.
www.soulstab.com
Promo 2006 juuri valmistunut. Tsekkaa lisää saitilta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)