Petrukki 25.03.2006 22:03:38 | |
---|
...on ihan pirun vaikeaa. Olen etsinyt bändia nyt jo hetken aikaa, ja tuntuu, että ei löydä bändia koskaan. Erityisen vaikeaa tämä on, kun olen kitaristi; jos bändisi hakee kitaristia, löydät luultavasti aika nopeasti sellaisen. Se nyt vaan on saletti kitaristi vaan löytyy helpoiten. Basisti, laulu ja rumpu; niitä ei tunnu löytävän taas niin paljoa. Minulla ei riitä taito tilusooloihin, mutta nykyään aika monen bändin kriteerinä on osata soittaa tuhatta ja sataa. Erityisen hankaa tästä tekee sen, että tykkäisin soittaa mielusti progemetalli; lähes joka kappaleessa on tilua (DT, Symphony X). Kyllä minä sweepit ja tappingit joskus opettelen, mutten nyt. Aika ja tahto ei yksinkertaisesti riitä. Kesämmällä on tarkoitus aloittaa harjoittelu. Kamat ovat yksi juttu. Kitarani on aika hemmetin huono ja vahvistin huonoinpia, mitä olen koskaan kuullut. Vanhempani ovat toki sanoneet, että saisin uudet kamat, jos pääsisin bändiin. Kysyin äidiltäni, kuinka paljon he olisivat valmiita sijoittamaan uuteen vahvistimeen: "100 euroa", kuului vastaus, toivottavasti nyt ei kuitenkaan noin vähän :D. Kitarani nyt on ihan OK. Ainoastaan ehkä mikit ja talla lähtee vaihtoon. Sitten yksi probleema on vielä kuljetukset. Vaikka nyt en ihan jumalan selän takana asukkaan, vaan ihan Turun kupeessa, parikymmentä kilsaa reenikselle ja takaisin on aika helkkaristi, jos treeni on 4 kertaa viikossa. Ja sitä ennen on vielä yksi probleema: mistä saa reeniksen? Ja sitten ehkä suurimpana vaikeutena ikä. 14-vuotiaat harvoin pääsevät heitä vanhempien kanssa bändiin. Eipä tästä sen enempää. Noniin, sainpas paljon pois asioita sydämeni päältä. Toivoisin, että jakaisitte kokemuksianne siitä, miten pääsitte bändiin kauhean etsinnän jälkeen, tänne. Haen bändia Turusta, metalli-tyyli (progahtava!!), voisin olla komppikitaristi ja leadikin, mutta tilu ei mee... vielä. |
kitaraontahtoni 25.03.2006 22:19:43 | |
---|
Mä tiedän kuinka ahdistavalta tuntuu, kun bändiä ei meinaa löytyä millään! Itselläni nimittäin oli samanlainen tilanne vuosi takaperin. Mutta luultavasti jos olet neljätoistavuotias käyt koulua? Koulusta kannattaa etsiä musiikki-ihmisiä ja kysellä heiltä omaa panosta. Ja treenikämppä. Onko Turussa nuorisotaloja? Jotkut koulut antavat treeniksiä oppilaiden käyttöön. Ja jos koululla ei ole bänditiloja kannattaa kysyä saisiko edes vuoron musiikki luokkaan. Tsemppiä, toivottavasti löytyy bändi pian. Love me fender |
Angus 25.03.2006 23:55:34 (muokattu 25.03.2006 23:58:20) | |
---|
Pieni vinkki, ihan oma mielipiteeni vaan, että miksi ihmeessä haluat heti ensimmäisessä bändissäsi soittaa musiikkia, jota et kunnolla hallitse? Vai meinasitko, että haluat soittaa progemetallia, jossa ei ole tilusooloja jne.? Joka tapauksessa, suosittelen pitämään silmät auki ja tutkimaan kaikennäköisiä mahdollisuuksia, vaikka ei olisikaan aivan sitä juttua jota eniten haluat soittaa. On kuitenkin aina parempi soittaa yksinkertaisempaa musaa hyvin, kuin monimutkaisempaa musaa huonosti. Noi bändihommat on muutenkin sen verran eri juttu kuin yksin kotona soittaminen, että kannattaa ehkä lähteä vähän helpommasta päästä liikkeelle. Rock 'N' Roll! |
Chaanim 26.03.2006 08:41:20 | |
---|
Hankalan musiikkityylin olet kyllä valinnut :) Eipä taida kauheasti soittelijoita löytyä, mutta yritä houkutella koulukavereita mukaan. Eiköhän sieltä jokunen (tuleva?) muusikko löydy. Ja suosittelen aloittamaan jollakin hieman yksinkertaisemmalla musiikilla. Monet progebiisit ovat vielä vaikeampia rumpalille kuin kitaristille, joten kannattaa valita biisit siten että kaikkien soittotaito riittää niihin. Kun porukka on kasassa, treenikämpän saatte Auran panimolta. www.turku.fi/nuoriso/panimoTuosta joutuu kai maksamaan parikymppiä vuodessa ja 2 kertaa viikossa saa soitella 2h eli ei ole hinnalla pilattu. Lisäksi Panimolla on rummut ja vahvistimet, joten semmoisiakaan ette joudu heti ostamaan (On siellä muistaakseni kitarakin, jos omasi on täysin kelvoton). Sinne vain soittoa sitten. Aika täyttä tuolla yleensä on, joten saatatte joutua odottelemaan pari kuukautta, jotta paikka vapautuisi. Toinen vaihtoehto on autotalli tms, mutta se vaatiikin jo hieman suurempaa rahallista panostusta, kun omat vahvistimet joudutte hankkimaan. Yksityisten treenikämppien hinnat ovat 100-200e/kk, joten semmoista ei välttämättä kannata heti etsiä. Ei ole kiva jäädä yksin makselemaan vuokraa kun muiden kiinnostus lopahtaa. Näissä vaihtoehdoissa on tietty se etu, että saatte soitella niin paljon kuin sielu sietää ja treeniähän varsinkin noin teknisessä musiikkityylissä vaaditaan. Eipä tässä nyt tainnut mitään hyödyllistä tulla... |
Tympee Huttunen 26.03.2006 09:54:24 (muokattu 26.03.2006 10:09:25) | |
---|
Jos mielestäsi huonot kamat ja huono soittataito on bändiinliittymisen esteenä, niin mikset tee noille asioille jotain? Hanki rahat kamoihin ja treenaa. (14-vuotiaalla ei kyllä rahanhankinta liene kovin helppoa) Kerrot, että sulla ei riitä aika soittotaidon treenamiseen. Miten teet bänditreeneille aikaa, jos nyt ei ole aikaa edes himassa treenata? Tosin 4 kertaa treenejä viikossa on aika paljon. Kannattaa varmaan jättä tuo proge-vaihe myöhempien aikojen "iloksi" ja lähteä nyt soittamaan jotain helpompaa. Kannattaa tiedostaa ne omat rajat ja sen mukaan etsiä bändiä. Jos nyt haet johonkin neoproge-bändiin, niin miten luulet käyvän? Entä jos haet johonkin 14-vuotiaiden perustamaan bändiin, joka soittaa vähän mitä sattuu Apulannasta Iron Maideniin? Siihen voisi ihan hyvin päästäkin. |
strophe 26.03.2006 13:56:47 | |
---|
Kyllä se on valitettavasti raaka totuus, että tuossa iässä bändin löytäminen on aika vaikeaa. 26-vuotiailla soittajilla ei ole mitään ongelmaa ottaa bändiin 22-vuotiasta, mutta 18-vuotiaat eivät varmasti ota 14-vuotiasta mukaan. Ikäerot teini-iässä ovat erittäin epäreiluja, mutta ihmiset kehittyvät siinä vaiheessa uskomattoman paljon musiikillisesti ja henkisesti, joten se on ihan perusteltua. Tosin jotkut jäävät sinne Bodom-vaiheeseen (anteeksi, tuo ei kuulunut asiaan). Eli joko sinun kannattaa tosiaan etsiä esimerkiksi koulusta tai ehkä nuorisotaloilta ihmisiä mukaan, mutta saattaa olla vähän heikkoa löytää esimerkiksi 14-vuotiasta laulajaa tai rumpalia. Monesti ne kaksi aktiviteettiä aloitetaan vasta myöhemmässä iässä. Akustinen kitara tai piano voidaan tyrkätä jo reilusti alle kymmenen iässä käteen. Itsekin aloin laulamaan vasta täysi-ikäiseksi tultuani. Musiikkityyli on tosin vähän arveluttava, itse olen soittanut vajaa yhdeksän vuotta kitaraa, enkä siltikään voi sanoa, että osaisin vetää tiluprogea (en kyllä välttämättä edes haluaisi). Koska 14-vuotiaiden bändejä ei kauheasti ole, kannattaa etsiä ihan avoimin mielin pumppua, eikä laittaa liikaa tuollaisia kriteerejä. Oli allekirjoittaneenkin ensimmäinen bändi vähän sellainen kompromissi, missä kaikki saivat vuorollaan ehdottaa, mitä soitettaisiin ja sitten vedettiin hampaita kiristellen, kunnes tuli oma vuoro päättää. Sitten lopulta löytyi yhteinen sävel ja paahdettiin iloisena pari vuotta. Tämä oli siis yläaste-lukio-taitteessa. Toivoahan ei kuitenkaan koskaan kannata menettää, mitä aikaisemmin alkaa takoa rautaa, sen parempaa jälkeä siitä tulee (tai jotain). Helppoa kuin lapsen lyöminen! |
Petrukki 26.03.2006 15:26:51 | |
---|
Joo, ei se proge nyt niin tärkeaa ole, mutta olisi kyllä mukavin soittaa. Kyllä rokkikin menee. Olen muuten huomannut, kun koulun kanssa soittaa, niin kaikki bändisoitto tuntuu mukavalta, oli tyylinä rokki tai vastaava. Haen bändia Turusta, metalli-tyyli (progahtava!!), voisin olla komppikitaristi ja leadikin, mutta tilu ei mee... vielä. |
Väinämöinen 26.03.2006 16:15:06 | |
---|
Kannattaa tiedostaa ne omat rajat ja sen mukaan etsiä bändiä. Jos nyt haet johonkin neoproge-bändiin, niin miten luulet käyvän? Entä jos haet johonkin 14-vuotiaiden perustamaan bändiin, joka soittaa vähän mitä sattuu Apulannasta Iron Maideniin? Siihen voisi ihan hyvin päästäkin. Tästä aiheesta jatkaen, Turku on kuitenkin iso kaupunki. Kyllä siitä ympäristöstä se tarvittava porukka pitäisi löytyä. Vertailun vuoksi minä olen soitellut itsekseni lähemmäs kymmenen vuotta verraten monenlaista musiikkia maaseudulla, ja vasta viime syksystä lähtien opiskelun ja muuton myötä parissakin bändissä. Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti. |
Vasenniplaaja 26.03.2006 16:18:20 | |
---|
Luin otsikon että bändin röytäminen. Luulin viimein löytäneeni oikean topikin. "Vasenniplaaja meinaa saada kurssit suoritettua vain lahjettaan nostamalla." - kid ego |
NeonKnight 26.03.2006 17:04:10 | |
---|
Aikanaan aloitin lukion ensimmäinen soittokurssin pohjalta soittamaan kitaraan, joten siinä sai jo heti alussa "kosketuksen" bänditoimintaan. Sitten siitä pari kk eteenpäin niin pääsiin bändiin rytmikitaristiksi. Nyt jo yli pari vuotta olen siinä bändissä ollut, ja ehkä jo jonkimoista kehitystäkin huomattavissa. :) |
kitaraontahtoni 26.03.2006 17:14:52 | |
---|
Joo, ei se proge nyt niin tärkeaa ole, mutta olisi kyllä mukavin soittaa. Kyllä rokkikin menee. Olen muuten huomannut, kun koulun kanssa soittaa, niin kaikki bändisoitto tuntuu mukavalta, oli tyylinä rokki tai vastaava. Pääset Nirvanaan! Love me fender |
eikukaan 26.03.2006 20:22:36 | |
---|
Bändiin on tosiaan vaikea päästä, enkä ainakaan ole itse päässyt.. Osasyynä tietenkin ovat rajoittuneet vanhempani, jotka päättivät, että omasta kaupungista (Valkeakoski) pitää bändi löytyä, jos aikoo treenata. Ja ikääkin minulla on kohta vasti 15 vuotta.. |
Ronnie James 26.03.2006 22:43:13 | |
---|
Jos haluaa progea tehdä omilla ehdoillaan, niin parempi on varmaan kasata bändi itse kuin liittyä johonkin jo olemassaolevaan. Aikamoista kärsivällisyyttähän se nollasta aloittaminen vaatii, mutta loppupeleissä on hienoa, kun saa olla alusta asti mukana päättämässä bändin linjasta. Kannattaa varmaan kysellä kaveripiiristä, olisiko jonkun vanhemmilla esim. käyttökelpoista autotallia treenitilaksi. Sitten vain houkuttelet kyseisen kaverin bändiin mukaan, ja näin on sekä bändikämppä että uusi jäsen plakkarissa. Eikä sillä niin väliä, osaako se mitään soittaa, tehdään siitä vaikka basisti :) "Let's sing another song, boys! This one has grown old and bitter." |
Petrukki 27.03.2006 15:22:38 | |
---|
Treenitilat nyt on varmaan aika helppo juttu. Mummoni luota saisin varmaan helposti reeniksen. Enää onkin ongelma löytää samanhenkistä porukkaa. Haen bändia Turusta, metalli-tyyli (progahtava!!), voisin olla komppikitaristi ja leadikin, mutta tilu ei mee... vielä. |
kitaraontahtoni 27.03.2006 16:58:55 | |
---|
Treenitilat nyt on varmaan aika helppo juttu. Mummoni luota saisin varmaan helposti reeniksen. Enää onkin ongelma löytää samanhenkistä porukkaa. Oletko jo kysynyt koulusta? Pistä vaikka ilmoitus ilmoitustaululle! Love me fender |
jarkk0- 27.03.2006 19:04:02 | |
---|
Jos pelkkä yhteissoiton elämys kiinnostaa niin kansalaisopistoilla on yleensä jotain bändiryhmiä siel oppii ihan perus melodioita ja komppia bändin kans Rock'n Roll |
Twinkle 02.04.2006 00:43:19 | |
---|
Pistänpä tähän minäkin... bändiä ei vaan löydy niin vitun kirveelläkään. Minä en oikeasti tiedä mistä helvetistä se on edes kiinni, ikää löytyy se 24, soittokokemusta löytyy takaa 10 vuotta. Kitarakamat on tyyliin 4500 euron välineet, rummut ja tällä hetkellä puuttuvan bassostyrkkarin pystyn hankkimaan ilman ongelmaa, vaikka niiille ihmisille jotka tahtoo minun kanssa soittaa. Kitarassa ja bassossa olen kohtuullisen hyvä, rummuissa jonkinlainen. Äijiä ei vaan löydy mistään, ei ketään jonka kanssa väkästää musiikkia. Syystä tuntemattomasta minen edes tämmöisiin täydellisiin mitättömyyksiinkään pääse mukaan. Alkaa jonnin verran vituttamaan, kohta menee soittimet myyntiin kun ei mikään etene mihkään suuntaan, ei yksinsoittelu harrastuksestakaan oikeen käy.. tai ainakaan innosta. |
superfly 02.04.2006 01:22:45 (muokattu 02.04.2006 01:28:11) | |
---|
Alkaa jonnin verran vituttamaan, kohta menee soittimet myyntiin kun ei mikään etene mihkään suuntaan, ei yksinsoittelu harrastuksestakaan oikeen käy.. tai ainakaan innosta. Aloita vaikka laittamalla edes ilmoitus tuonne wanted-palstalle. Ei kai sua kukaan tule kotoa hakemaan bändiin? "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Jackson Dinky 02.04.2006 01:26:26 (muokattu 02.04.2006 01:28:22) | |
---|
Oonko mä jotenkin seko kun en halua edes soittaa bändissä? "Mää en tee millenkkään pämppääjä teineille piisejä!" -SomethingWild |
Twinkle 02.04.2006 01:38:26 | |
---|
Aloita vaikka laittamalla edes ilmoitus tuonne wanted-palstalle. Ei kai sua kukaan tule kotoa hakemaan bändiin? Niinpä... tarttis sitäki rumbaa taas aloitella. Minen vaan tunnu kelpaavan mihkään porukkaan. Hassu homma että minua ei päästetä edes koesoittoon vaan katotaan pykälää aikaisemmin että ei tuo meidän porukkaan tule. Sitä menisi mieluiten soittamaan johonkin, jossa olisi edes vähän bändin meininkiä, niihin vähän vakavammin otettaviin ei vaan tunnu olevan mitään asiaa. |