weikka 11.08.2006 11:40:43 | |
---|
Kuinka bändeissä yleensä työnjako menee? Käytännön asiat, keikkamyynti, treenien sopiminen? Entä kulut;puh.laskut,bensakulut esim. mainonnasta ym? Usein kuuluu sanottavan, että kaikki kasaantuu vetäjän hartioille, mutta onko se oikein, koska kaikki saavat kuitenkin korvauksen keikoista? Minkälaisia kokemuksia bändiprojekteista näiden asioiden tiimoilta? Entä keikkaliksat, saako jokainen yhtä paljon rahaa soittamisesta? Kiitokset kaikille vastauksista! |
baron 11.08.2006 11:46:51 | |
---|
1. Mä oon liideri, hoidan hallinnolliset asiat, keikat, treenit ym. 2. Erikseen on "rahaministeri" joka hoitaa taloudelliset asiat. Muut asiat hoidetaan kimpassa. Liksat pannaan tasan eli me kaksi teemme "ilmaista" työtä. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Janus 11.08.2006 12:30:29 | |
---|
Usein kuuluu sanottavan, että kaikki kasaantuu vetäjän hartioille, mutta onko se oikein, koska kaikki saavat kuitenkin korvauksen keikoista? Minkälaisia kokemuksia bändiprojekteista näiden asioiden tiimoilta? Entä keikkaliksat, saako jokainen yhtä paljon rahaa soittamisesta? Kiitokset kaikille vastauksista! Bändejä on useampi, mutta sanotaan esimerkkinä 1 omaa musaa soittava rokkibändi ja 1 bilebändi. Oman musan bändissä laulaja/biisintekijä hoitaa lähes kaikki käytännön asiat, yhteydet ohjelmatoimistoon ja levy-yhtiöön, sähköpostirumbat, järjestää treenit jne. Lisäksi hän säveltää ja sanoittaa kaikki kappaleet itse (tästä on sovittu jo bändiä perustettaessa - kenenkään muun biisejä ja sanoituksia ei tarvita ja tämä on erittäin OK, kimpassa sovitetaan kylläkin). Ei ole mitään epäselvyyttä siitä, "kenen bändi" on kyseessä. Bilebändissä vastuuta on jaettu mun ja basistin välillä niin, että basisti on yhteydessä ohjelmatoimistoon ja järjestää yleensä kuljetukset. Mä taas teen lappuja, treeni-cd:eitä, ohjelmointeja jne. musapuolen "välttämättömiä pahoja". Keikkaliksa on kaikille sama ja yhtäläinen, molemmissa bändeissä. Ts. bilebändissä mä teen "ylimääräisen" työni ilmaiseksi, basisti taas laskuttaa kulkuvälineestä (iso auto) päältä pois käyvän vuokran, joka kattaa myös jonkun verran yleistä säätämistä auton käyttökulujen lisäksi. Rokkibändissä taas jaetaan keikkaliksaa välillä mm. sen mukaan, kuka tulee mistäkin keikalle (jäsenet asuvat eri paikkakunnilla): esim. mulle tulee välillä oman auton käytöstä kuluja, jotka korvataan päältä pois. Täytyy myös ottaa huomioon, että muitakin tulonlähteitä keikkailun lisäksi on. Rokkibändissä laulaja tekee kaikki biisit ja sanat ja saa näin ollen leijonanosan biisien radio- ja keikkasoitosta tulevista teostokorvauksista. Mun mielestä kohtuullinen korvaus tehdystä luovasta työstä ja bändin liidaamisesta menetetystä ajasta ja kuluista. Jos on bändi, jolla ei ole radiosoittoa/levydiiliä/ohjelmatoimistoa, niin terve periaate keikkaliksojen suhteen on maksaa kulut pois ennen loppurahojen jakamista tasan. |
Jake.e 13.08.2006 08:56:46 | |
---|
Keikkamyynti ja treenien sopiminen kuuluu kaikille. Samalla tavalla keikka palkat jaetaan tasan ja laskut tasan. Sitten jos on kyse teosto korvauksista on asia lähes toinen. Siinä jokainen saa sen mitä on biisin tehnyt. Jerk. |
baron 14.08.2006 09:12:41 | |
---|
Keikkamyynti ja treenien sopiminen kuuluu kaikille. Samalla tavalla keikka palkat jaetaan tasan ja laskut tasan. Sitten jos on kyse teosto korvauksista on asia lähes toinen. Siinä jokainen saa sen mitä on biisin tehnyt. Kun jokainen on myynyt keikan samalle päivälle, kenen keikalle mennään? Kun jokainen sopii eri treeniajan, kenen aika pätee? "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Exhausted 14.08.2006 14:49:14 (muokattu 14.08.2006 14:49:59) | |
---|
Meillä on nyt erikseen keikkamyyjä, kustantaja ja tuottaja, mutta bändinsisäisiä vastuita on kyllä jaettu: Laulaja vastaa sanoituksista ja pitää jotenkin koko pakettia käsissään. Hän toimii myös bändin yhteyshenkilönä. Basisti tekee suurimman osan riffeistä ja vastaa kansitaiteesta Rumpalin vastuulla tällä hetkellä on logistiikkapuoli keikoille Itse sävellän myös riffejä, päivitän nettisivuja, hoidan nettikauppaa, maksan laskut ja teen paljon kaupungissa tapahtuvia juoksevia asioita, kun kaupungissa asun. |
Jonte 14.08.2006 18:35:23 | |
---|
Kuinka bändeissä yleensä työnjako menee? Käytännön asiat, keikkamyynti, treenien sopiminen? Entä kulut;puh.laskut,bensakulut esim. mainonnasta ym? Usein kuuluu sanottavan, että kaikki kasaantuu vetäjän hartioille, mutta onko se oikein, koska kaikki saavat kuitenkin korvauksen keikoista? Minkälaisia kokemuksia bändiprojekteista näiden asioiden tiimoilta? Entä keikkaliksat, saako jokainen yhtä paljon rahaa soittamisesta? Kiitokset kaikille vastauksista! Pomo hoitaa käytännössä kaiken, me toiset kannetaan kaverina kamoja ja soitetaan. Silti pomo saa saman liksan kuin me toisetkin. Kyllä on niin syvältä, että. Osa porukasta ei tunne kovin isoa mielenkiintoa keikka- tai treenijärjestelyjä kohtaan. Pakko kai on kohta puuttua tilanteeseen, ei näin voi jatkua. Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas". |
baron 14.08.2006 21:47:56 | |
---|
Mulla on pääprojekti, jossa mä oon liiderinä ja sivuprojekti, jossa mä oon rivimiessoittaja. Kummassakin bändissä pannaan liksat tasan. Kyllä se on helppoa ja kevyttä olla rivimiehenä, ei muuta tehtävää kuin soittaa ja lisäksi valittaa, että treeniaika ei sovi, ai että on typerä keikka, ihan huono settilista, etkö ollut sopinut paremmasta tarjoilusta etc!!!! "Speaking about music is like dancing about architecture" |
goddess 14.08.2006 22:16:16 | |
---|
Meillä minä teen pääsääntöisesti kaiken duunin ja muut soittelee. Omaa tyhmyyttä? Tiedä sitä sitten, mutta eiköhän tuo tilanne muutu vähitellen, kun jätän tasaisesti hommia tekemättä. Ja juu. Olen kyllä aiheesta maininnut. Katsellaan... |
tanjuli 18.08.2006 18:33:01 | |
---|
meillä sopii keikkoja ja hoitaa matskua jokainen. keikkaliksa on erkiseen, se joka on hoitanut keikkaa koskevat säädöt (puhelut, sähköpostit, tapaamiset, postitukset) saa provikan, samoin se joka on ratisssa (jos ei ole erillistä kuskia). lisäksi sit tietty matkakulut ja laitevuokrat jos tarttee hoidetaan päältä sille joka niistä kärsi. keikkaliksa jaetaan siten, että lasketaan keikkaan mennyt aika alkuroudauksesta loppuroudaukseen, jaetaan liksa kokonaistuntimäärällä ja maksetaan jokaiselle "tuntipalkkaa." kaikki on tyytyväisiä, eikä tartte nillittää jos "aina roudaa" kun se kuitenkin näkyy sitten lompakossa. ihan hyväksi havaittu tsydeemi, eikä vaadi ees hirveesti lisäkalkulointeja. [i hear voices but at least they're on tune] |
Blodapelsin 24.08.2006 10:34:04 | |
---|
Rumpali päättää milloin soittamaan, pitää huolta treeniksestä ja on tavallaan "vastuuhenkilönä" kämpästä. Kitaristit vääntävät rallit ja omistavat suurimmaksi osaksi vallan päättää biiseistä. "This is a ballad that I wrote. It's telling about peace, love & good happines stuff." |