Aihe: Kun liityit/perustit bändin millainen oli soittotaitonne?
1 2
Stone
04.08.2006 06:51:16

Kun bändinne aloitti tai liityit siihen, millainen oli soittotaitonne ja tuliko siitä koskaan eripuraa? Miten yhteis-soitto lähti käyntiin ja kemiat toimivat?

Tässä bändiä visioidessa on mukava kuulla muiden kokemuksia..
"Keith Richards and sound is better"
Lennu
04.08.2006 07:56:59

Ihan hyvä, lähettiin melkein heti keikalle. Kaikki ollut siitä lähtien kivaa joka bändissä. Semmoset 15-16 vuotta.
omarklah
04.08.2006 10:03:42 (muokattu 04.08.2006 10:04:29)

Kun bändinne aloitti tai liityit siihen, millainen oli soittotaitonne ja tuliko siitä koskaan eripuraa? Miten yhteis-soitto lähti käyntiin ja kemiat toimivat?

Eka bändi 60-70 lukujen taitteessa: Kukaan ei osannut soittaa - opettelimme kimpassa. Koulukavereita ja into oppia soittamaan oli kova.

Nykyiset:
- Tanssiorkesteriin liittyessäni toin siihen vähän rokimpaa otetta - ei niinkään taitoa lisää - kemiat toimi heti. Muu bändi soittotaidoiltaan hyvä.
- Rokkiprojekti perustettiin tarkoituksena soitta triolla omia biisejä. Soittotaito kaikilla hyvä. Homma lähti heti rullaamaan ja kemiat toimii.
Tää sit sanois tälleen...
Herra Rapu
04.08.2006 10:17:25 (muokattu 04.08.2006 10:18:39)

½-vuotta soittoa takana, en osannut vielä barre-sointuja kunnolla. Kaverit osas soittaa enemmän. Eka biisi oli Pellen Moottoritie on kuuma.
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
Jööhannes
04.08.2006 10:22:29 (muokattu 04.08.2006 22:40:05)
Kun aloitimme viisi vuotta sitten, olimme 11-12 -vuotiaita. Meitä oli kaksi henkilöä jotka omistivat kitaran (minula oli ollut jo kolme vuotta, mutta bändimme perustettua vasta aloitin aktiivisemman soiton), ja loput soittajat värvättiin vain samalta luokalta mukaan. Rumpali oli vuoden harrastanut rumpujensoittoa musiikkiopistolla, mutta omia kannuja hän ei omistanut. Laulaja ja basisti eivät olleet koskaan olleet mitenkään musiikin tekemisissä muuten kuin kuuntelemalla.

Alussa aloimme yksinkertaisesti soitella vain perinteisiä suomirokkibiisejä (Freemania tai Leeviä) vajaan soittotaitomme takia, mutta vuosien edetessä soittotaito kehittyi ja musiikki rankentui. Tosin kokoonpano oli jo parissa vuodessa vaihtunut kokonaan.

Edit: Ja niinkuin Herra Ravulla, minullakin oli alussa eniten ongelmaa barresointujen kanssa. Onneksi se kuitenkin korjaantui äkkiä.
Groke's Clan -> www.grokesclan.com
Jeltz
04.08.2006 12:29:12
Soittouraa oli bändiä perustaessa takana mahtavat kolme kuukautta, ja taitotaso sen mukainen. Ei siitä bändistä mitään tullutkaan, mutta ilman sitä olisi soittoharrastuskin luultavasti lopahtanut melko nopeasti.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. Salon Seudun Bändit
Da Make
04.08.2006 13:11:52
No kai se ihka ensimmäinen bändi oli samaan aikaan aloittaneiden kanssa Iron Maiden biisien "täydellisesti oikein" soittaminen.
Soittotaidoista huolimatta.

Nykyisen bändin kaikki soittajat ovat melko kokeneita ja soittotaidoltaan kohtalaisen hyviä.
Yhteispeliä treenattiin alkuun pelkästään jammailemalla, ettei hommasta tulisi pelkästään jonkun säveltämien kappaleiden sahaamista sahanpurunmaku suussa.
Katso omat plussasi täältä! : Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki : "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
kivi
04.08.2006 13:22:19
Ensin perustettiin bändi, sitten jaettiin soittimet
:-D

Isompien (luokkaa tai kahta ylempänä) poikien ekoilla kitaroilla ja bassoilla treenattiin heidän treenikämppänsä vapaahetkinä ja toimittiin sparrausvastustajina kun heidän piti saada joku juttu treenattua.

Sen seurauksena tuli aluksi opittua aika hyötytehokas soittotyyli jossa ei paljon nyansseja ollut, kun piti vähän vanhemman basistin treenipohjaksi soittaa täysin tuntemattomien biisien sointukiertoja heti eikä kohta, olivat tasatahtiin räimityt barré-soinnut ainoa vaihtoehto.

Meni varmaan pari vuotta ennen kuin alkoi sointuajattelu hiipiä kehiin. Suunnilleen kymmenentenä bändisoittovuonna alkoi oma soitto jo kuulostaa paikoitellen ihan miellyttävältäkin, siihen asti se oli aika kamalaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
1976
04.08.2006 14:16:35

Meidän bändi kasattiin kokoon reilut pari vuotta sitten, ihan kaveripiiristä. Kaikki muut paitsi rumpali olivat rämpytelleet kitaraa ~15v ihan omaksi ilokseen. Rumpali osasi vähän peruskomppia ja minä en ollut koskaan aikaisemmin soittanut bassoa.

Projekti lähti ihan mukavasti käyntiin, kun aloitettiin homma treenaamalla helppoja biisejä tyyliin Misfits ja Ramones. Sitten kun saatiin jossain vaiheessa paketti kuulostamaan joten kuten "oikealta bändiltä", niin siirryttiin vähän vaativimpiin rock -ja heavy covereihin, myös omia biisejä ollaan kehitelty.

Laulaja liittyi porukkaan pari kk:ta sitten ja nyt ollaan treenattu kovasti settilistaa läpi. Mitään isompia ongelmia ei ole vielä tullut eteen, eiköhän se tästä :)
76' the best of the bunch.
Pieni rumpalipoika
04.08.2006 14:53:17

?-vuotta soittoa takana, en osannut vielä barre-sointuja kunnolla. Kaverit osas soittaa enemmän. Eka biisi oli Pellen Moottoritie on kuuma.

Joo. Mäkin olin jo sillon alottaessa aika paska! Hoho.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Angus
04.08.2006 16:49:27

Itse olin sellasen vuoden soittanut kitaraa kun vihdoin saatiin jo puolisen vuotta suunniteltu eka bändi kasaan. Kaverista, joka oli suunnilleen saman verran kotona kitaraa soitellut, tuli rumpali ja toinen kaveri sitten pistettiin bassoon. Siitä se sitten lähti, nyt on jo vähän kehitystä huomannut näissä bänditouhuissa eikä enää uusia juttuja ihan samalla tasolla aloitetakaan enää onneksi :)
mr_b
04.08.2006 16:59:22

Samixii!

"Ai, tässä on 4 kieltä?" - yhtyetoveri saatuaan basson ensimmäistä kertaa käsiinsä.
The way that you weren't is what you'll become.
Jomped
04.08.2006 17:05:07

olin joku 2 vuotta soittanu rumpuja ja muut olivat 2-4 vuotta mua vanhempia, jo yli 3 vuotta soittaneita. ekaks kai soiteltiin down town tjn :D:D emmiemuista.
hmphrmph
Tympee Huttunen
04.08.2006 17:21:48
Osasin Smoke on the waterin intron ja Wasted Yearsin intron (jolla häikäisin aina ihmisiä:). Osasin juuri ja juuri virittää. Sointuja en tietenkään tiennyt.

Nyt joku kuusi vuotta myöhemmin osaan myös Paranoidin intron ja muutaman soinnun.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
Montte
04.08.2006 17:30:07
Olin soittanut sähkökitaraa puoli vuotta ja klassista kitaraa opettajan johdolla 2-3 vuotta. Rumpali rummuttanut kotonaan n.3-5 vuotta. Basisti aloitti kun alettii yhes soittaa. Koulukavereitahan oltiin jo silloin. Laulaja saatiin aika yllättävästi, kun paikallisen nuorisotalon soittomestan ovelle koputti eräs tuttu kaveri. Ei tunnettu mutta tiedettiin. Pari vuotta meitä vanhempi. Sitte kysyttii vaa että tuutko laulaa ku laulajaa oltii vailla :). Ja kemiat on toiminu alusta asti hyvin.
Kesääää!!!
Shitmanek
04.08.2006 17:58:40

Sama juttu ekassa bändissä :) Tosin kun tätä nykyistä käynnisteltiin taisin jo vähän jotain osatakin.
"By the surly beard of Mrifk, Grignr kneels to no man!" -Grignr (The Eye of Argon)
L4t3
04.08.2006 18:10:57
Soittotaidot olivat käytännössä olemattomat, paitsi rumpalilla, joka oli jo 2-3 vuotta kannutellut. Muutaman soinnun tiesin ja joitain melodioita osasin soittaa, muuta en juuri osannut. Ensimmäiset oikeat treenit oli koulun muusiikkiluokassa syksyllä 2004. Ensimmäinen biisi oli breaking the law. Meteli oli tietysti melkoinen, eikä korvatulppia ollut, joten korvatulppina sai toimia korviin survottu märkä vessapaperi.
"Basso on helpoin soitin, mutta myös vaikein" / S.M.A.K - Jäsen.
ganesha
04.08.2006 18:59:32
½-vuotta soittoa takana, en osannut vielä barre-sointuja kunnolla. Kaverit osas soittaa enemmän. Eka biisi oli Pellen Moottoritie on kuuma.

offtopic mutta olkoon.
on pistänyt toisinaan rankasti pohdituttamaan, että miksi helvetissä joku on keksinyt nuo helvetin barre-soinnut? - tai paremminkin: miksi helvetissä niitä enää kukaan viitsii käyttää?

silloin nuorna poikana kun kitarasta ääniä tapailin, niin olihan se veretseisauttava hetki kun pystyi vetämään biisejä joissa oli Fm7-sointu barrena...mut nyt näin vanhemmalla iällä olen pyrkinyt tietoisesti välttämään moisia hirvityksiä. en tiedä onko mulla sitten nuottikorvassa jotain vikaa, mutta minusta barre-soinnut kuulostavat helvetin tylsiltä. ne pistää korvaan oitis kun niitä josssain kuulee. kai se johtuu siitä voicingista mikä niissä on. Ainoa sointu missä tuo ääntensijoittelu toimii IMHO on perus E-duuri, vaikkei se nyt mikään barre-sointu olekaan. heti kun on vapaita kieliä niin soundaa paremmalta.

toisaalta...niin moni muukin musiikkiin ja varsinkin sen teoriaan liittyvä asia vain pitää opetella/osata - jotta osaa myöhemmin sitten vältellä sitä :D

eipä sit muuta. jatkakaa.
viina. hanuri. ja naiset.
samsonov
04.08.2006 19:16:17
No perustettiin eka bändi ja sit siitä kuukausi ja ostettiin soittimet :D et päätelkää siitä minkälaiset oli soittotaidot
All My Exes Live In Texas....And That's Why I Hang My Hat In Tennessee
kivi
04.08.2006 19:22:33 (muokattu 04.08.2006 19:25:12)
offtopic mutta olkoon.
on pistänyt toisinaan rankasti pohdituttamaan, että miksi helvetissä joku on keksinyt nuo helvetin barre-soinnut? - tai paremminkin: miksi helvetissä niitä enää kukaan viitsii käyttää?

Siksi, että muuten soittaminen jäisi omaksi huviksi leirinuotiolla soittelemiseen.

Jos sä joskus joudut sellaiseen tilanteeseen, että pitää soittaa muiden kanssa ja soittamalla toteuttaa muitakin kuin niitä omia visioita, huomaat kyllä että monesta nykyisestä mielipiteestäsi joudut tinkimään. Viittaan tässä nyt joihinkin muihinkin perustavaa laatua oleviin kannanottoihisi.

Avosoinnuilla on oma paikkansa, muilla sormituksilla omansa. Kaikkia tarvitaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)