Aihe: Nauhoittamisesta
1
Läyri
29.12.2006 12:43:58

Bändillämme olis tarkoituksena nauhoittaa biisejämme sitten, että kaikki soittavat samaan aikaan "livemeiningillä". Naihoittamisessa käytämme mikkejä bassossa, 2x kitaroissa ja rummuissa 2-3 mikkiä. Laulut äänitämme erikseen. Nauhoittaminen menee mikeistä mikseriin ja mikseristä tietokoneeseen. Ongelmaksi koituu miksaaminen. Miten saamme jokaisesta mikistä oman raitansa tietokoneohjelmalle, mitä sitten miksata erikseen. Tällä hetkellä koneelle tulee vain yksi raita, missä sitten onkin kaikki kilkuttimet ja kalkuttimet samassa ja mitä yllättäen on melko mahdotonta säätää. Onko kyse äänikortista? Tarvitaanko joku sellanen äänikortti, missä on monta porttia? Kertookaa, kun ei kokematon tiedä.

-kiitos.
Chemo
29.12.2006 13:39:51

Tarvitaanko joku sellanen äänikortti, missä on monta porttia?

Jep.

Tai sitten, just eilen kuulin että tietyissä uudenmallisissa miksereissä saa raidat USB:n kautta erillään tietsikalle.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
v_m_kangas
29.12.2006 14:28:55

Jep.

Tai sitten, just eilen kuulin että tietyissä uudenmallisissa miksereissä saa raidat USB:n kautta erillään tietsikalle.

Näistä USB miksereistä koetin kysellä aiemmin. Mitä olen saanut ongittua hyvin vähäisiä tiedonrippeitä, ei kuullostanut kovin rohkaisevalta. Liekkö sitten ollut kyse jostakin USB1.0 kamppeista, koska USB2.0:ssahan pitäisi teoriassa olla kapasiteettia jopa enemmän kuin FireWiressä.

Itse olenkin nyt kuitenkin päättymässä tilaamaan Korgin D3200 kovalevynauhoittimen. Siinä juuri ja juuri riitää mikserikin pienille keikoille.

Kun pähkäilin tuota tietsikan ympärille väkertämistä huomasin, että melkein yhtä paljon rahaa kuluisi ja tietsikalla tuntuu olevan muutakin käyttöä mm nettisurffailua yms.
Humppaa tai soita humppaa
Chemo
29.12.2006 15:31:04

Kun pähkäilin tuota tietsikan ympärille väkertämistä huomasin, että melkein yhtä paljon rahaa kuluisi

Mulla on neljättä vuotta käytössä Fostex VF160.

Aikoinaan tuumailin sellaisen ja tietsikan välillä. Päädyin siihen että hoidan äänitykset Fostexilla ja miksaamisen jne tietsikalla (johon ei tartte erikoista äänikorttia, yleensä oon siirtänyt cd-rw-levyillä raidat tietokoneelle, Fostexissahan on se adat myös).
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
manto
30.12.2006 10:31:18
Mulla on neljättä vuotta käytössä Fostex VF160.

Aikoinaan tuumailin sellaisen ja tietsikan välillä. Päädyin siihen että hoidan äänitykset Fostexilla ja miksaamisen jne tietsikalla (johon ei tartte erikoista äänikorttia, yleensä oon siirtänyt cd-rw-levyillä raidat tietokoneelle, Fostexissahan on se adat myös).

Missähän hinnoissa liikkuu käytettynä VF160EX mallit tällä hetkellä. Musiikkiliike näytti jossain vaiheessa myyneen 850 uutta ja ilmeisesti maahantuojan ovh 999.

Onko noissa jotain (bugeja) miksi niitä ei kannata ostaa? Tuota läppäri ja äänikortti vaihtoehtoa olen tutkaillut myös, mutta ehkä mun tapauksessa ennemmin ostan "oikean" äänikortin pöytäkoneeseen ja raiturin sitten erikseen.

-manto-
aleksi
01.01.2007 15:20:31
Mulla on kans ollut tuo Fostex VF160, ja käyttänyt sitä aika lailla samalla lailla kuin Chemo tuossa yllä kertoikin. Nauhoitus sillä, wavit cd:lle ja koneella miksaus jne. Nyt on lähinnä pölyä kerännyt tuo parin viime vuoden ajan tosin. Saattaisin myydä... :)
"Punk rock should mean freedom, liking and accepting anything that you like, playing whatever you want, as sloppy as you like it, as long as it's good and has passion."
Teijo K.
03.01.2007 22:25:18

Jep.

Minulla on Maudion usb äänikortti ja hyvin on palvellut tähän asti, mutta nyt olen ihmetellyt muutaman päivän tällaisia.

http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_8_firewire.htm

Mitenhän tuo toimii?
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Pasi 95
04.01.2007 13:48:57

Välikysymys: Miksi kaikki haluavat saada musiikin heti tietokoneeseen ja miksata sillä? Meidän bändi on äänitellyt Boss BR-1600:lla, jossa siis kaikki miksaus tehdään sillä ja lopuksi poltetaan CD ulos. Eli miksi tietokone? Tuleeko parempaa materiaalia?
"Old Time Rock `n` Roll" --> ja keikkaa pukkaa!
Lennu
04.01.2007 13:51:04

Välikysymys: Miksi kaikki haluavat saada musiikin heti tietokoneeseen ja miksata sillä? Meidän bändi on äänitellyt Boss BR-1600:lla, jossa siis kaikki miksaus tehdään sillä ja lopuksi poltetaan CD ulos. Eli miksi tietokone? Tuleeko parempaa materiaalia?

Kaikki on ihan nörttejä.
"Yritinhän joskus perehtyä intialaiseen nuorisokulttuuriin katsomalla intialaista musiikkikanavaa töllöstä. Vähän sääliksi käy intialaista nuorisoa." -Derek Riggs
Torniojaws
04.01.2007 20:01:07 (muokattu 04.01.2007 20:06:31)

No, erilaisia syitä voi olla miljoonia. Sanotaanpa nyt esimerkiksi:

- Soittajat haluavat oman osuuden erillisenä tiedostona itselleen ja kuunnella kotona miten soitto kulkee
- Soittajat haluavat kokeilla miksaamista jokainen tahollaan
- Tietokoneella on helpompi tehdä muutoksia miksaukseen, ilman että joutuu polttamaan uuden CD:n joka kerta
- Tietokoneelta on helpompi ja nopeampi pistää tavara jakoon vaikkapa vertaisverkon/torrentin/irkin/viestiohjelman kautta bändiläisille
- Tietokoneeseen saa paljon enemmän efektejä kuin kiinteään nauhuriin
- Tietokoneella ääniraitoja voi käsitellä myös hiukan tarkemmin

jne.

http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_8_firewire.htm

Mitenhän tuo toimii?

Samanlailla kuten normaalimikseri, mutta stereokaapelin sijasta tietokoneeseen menee firewire-kaapeli, jossa kulkee kaikki audiodata erillisinä kanavinaan, jotka isäntäohjelma (Cubase, ProTools, Sonar, mikä vain) sitten purkaa omille kanavilleen. Tai itse asiassa taitaa käydä niin, että isäntäohjelmassa määritellään löytynyt Firewire-laite jakamaan jokaiselle ladatulle ääniraidalle oma raita. Eli esim. jos on vaikka 5 raitaa auki isäntäohjelmassa, ja Firewire-laitteesta tulee 8 signaalia 8 eri kanavasta, niin määritellään ohjelmaan:

Raita 1, inputtina Firewiren kanava 2 (vaikkapa basarimikki)
Raita 2, inputtina Firewiren kanava 3 (vaikkapa overhead stereona)
Raita 3, inputtina Firewiren kanava 5 (vaikkapa kitara)
Raita 4, inputtina Firewiren kanava 6 (vaikkapa laulu)
Raita 5, inputtina Firewiren kanava 7 (vaikkapa linjabasso)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
aleksi
04.01.2007 21:05:46

Musta ainakin on helpompi työskennellä tutun hiiren ja näppäimistön kanssa. Sama varmaan hoituis kyllä ihan tolla mikserilläkin, mutta en ole vaivautunut opettelemaan. Käyttöliittymä on siis tietsikassa vielä selkeästi käyttäjäystävällisempi.
"Punk rock should mean freedom, liking and accepting anything that you like, playing whatever you want, as sloppy as you like it, as long as it's good and has passion."
Pasi 95
05.01.2007 10:44:44

Tämä selvä!
"Old Time Rock `n` Roll" --> ja keikkaa pukkaa!
Teijo K.
05.01.2007 10:56:48

Samanlailla kuten normaalimikseri, mutta stereokaapelin sijasta tietokoneeseen menee firewire-kaapeli, jossa kulkee kaikki audiodata erillisinä kanavinaan, jotka isäntäohjelma (Cubase, ProTools, Sonar, mikä vain) sitten purkaa omille kanavilleen. Tai itse asiassa taitaa käydä niin, että isäntäohjelmassa määritellään löytynyt Firewire-laite jakamaan jokaiselle ladatulle ääniraidalle oma raita. Eli esim. jos on vaikka 5 raitaa auki isäntäohjelmassa, ja Firewire-laitteesta tulee 8 signaalia 8 eri kanavasta, niin määritellään ohjelmaan:

Raita 1, inputtina Firewiren kanava 2 (vaikkapa basarimikki)
Raita 2, inputtina Firewiren kanava 3 (vaikkapa overhead stereona)
Raita 3, inputtina Firewiren kanava 5 (vaikkapa kitara)
Raita 4, inputtina Firewiren kanava 6 (vaikkapa laulu)
Raita 5, inputtina Firewiren kanava 7 (vaikkapa linjabasso)

Tämän verran olin ymmärtävinäni itsekin, mutta se jäi mietityttämään kun mikserin tiedoissa kerrotaan että firewirena kulkee "18 kanavaa sisään ja 2 ulos" kun mikserissä on vain 8 kanavaa audiosisääntulemia.

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Einherjar
05.01.2007 19:06:16 (muokattu 06.01.2007 01:43:31)
Tämän verran olin ymmärtävinäni itsekin, mutta se jäi mietityttämään kun mikserin tiedoissa kerrotaan että firewirena kulkee "18 kanavaa sisään ja 2 ulos" kun mikserissä on vain 8 kanavaa audiosisääntulemia.

8ch mic, 8ch stereo line-in, 2ch. aux/stereo out/tape-in/tjsp?

edit: Niin siis nuo ylemmät tulee sisään ja ulos sitten luultavasti tullaan tape-outista tai main outista.
Torniojaws
05.01.2007 20:43:24

Taitaa tarkoittaa vain niitä analogisia ulostuloja.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Teijo K.
06.01.2007 11:03:30 (muokattu 06.01.2007 11:22:32)

8ch mic, 8ch stereo line-in, 2ch. aux/stereo out/tape-in/tjsp?

edit: Niin siis nuo ylemmät tulee sisään ja ulos sitten luultavasti tullaan tape-outista tai main outista.

firewireinterface: 18 In/ 2 Out, 24-Bit/48kHz???

18 sisääntulemakanavaa kerralla olisi kyllä aikamoinen parannus nykyisestä neljästä. Siinä olisi Kristalliin itseasiassa jo pari liikaakin. Mikserinä tuo laite voisi miulla toimia loungebändin kanssa ihan keikkahommissakin, joten sille tulisi heti tuplakäyttö.

Einherjar
07.01.2007 04:21:49
firewireinterface: 18 In/ 2 Out, 24-Bit/48kHz???

Kyllä se siltä näyttää... Tämä on minullekkin eka vastaantuleva mikseri, jossa on enemmän kun 2 kanavaa sisään (ja ulos)

Tuplakäyttöä ajatellen kannattaa varmaan ottaa tuo reenikämpille testaukseen ja vetästä keikan verran piisejä narulle. Sieltä voi hyökätä jotakin yllättävää silmille, kun firewiren tökkää kiinni koneeseen. Esim. mutetetut LR-ulostulot ovat varmasti keikalla kiva yllätys :)

Täältä tarkemmat infot: http://www.alesis.com/product.php?id=40

Features:
...
_Record each mixer channel, plus the main stereo mix
...
_24-bit, 44.1/48 kHz operation with high-end A/D and D/A conversion through integrated FireWire audio interface using next-generation Dice II FireWire chip
...
_Steinberg Cubase LE included

Perhana... Tämmönen olisi pitänyt näköjään reenikämpälle hankkia, kun vasta uusi mikseri hommattiin. :(
Teijo K.
07.01.2007 13:18:16

Kyllä se siltä näyttää... Tämä on minullekkin eka vastaantuleva mikseri, jossa on enemmän kun 2 kanavaa sisään (ja ulos)

Tuplakäyttöä ajatellen kannattaa varmaan ottaa tuo reenikämpille testaukseen ja vetästä keikan verran piisejä narulle. Sieltä voi hyökätä jotakin yllättävää silmille, kun firewiren tökkää kiinni koneeseen. Esim. mutetetut LR-ulostulot ovat varmasti keikalla kiva yllätys :)

No lähinnä ihan tavalliseen keikkojen miksaamiseen loungebändille ja sitten äänittelyihin kaikkiin projekteihin. Ei siis samaan aikaan. Tuosta loppuu mikkikanavat kesken miun toisen bändin kanssa melko äkäseen.

Täältä tarkemmat infot: http://www.alesis.com/product.php?id=40

Perhana... Tämmönen olisi pitänyt näköjään reenikämpälle hankkia, kun vasta uusi mikseri hommattiin. :(

Vaikuttaa kyllä erittäin mielenkiintoiselta paketilta. Ostakaas joku ja raportoikaa tänne.

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)