Katajama 22.11.2006 14:24:46 | |
---|
Mistäs löytyisi desibelimittari joka näyttäisi vaikkapa ledeillä millä tasolla melu on? Joissakin baareissa olen nähnyt vehkeen missä on seuraavanlainen näyttö ledeillä toteutettuna.. Vihreä-alue-> OK Keltainen-alue-> rajoilla Punainen-alue-> meluraja ylittynyt |
Novac 22.11.2006 14:36:39 | |
---|
Jos on keikalla tietokone käytössä, niin voit käyttää esim. SIA SmaartLive -nimistä tasonmittausohjelmaa. Toimii. mikä on olutta on nyt mennyttä... |
Einherjar 23.11.2006 01:10:19 | |
---|
Joissakin baareissa olen nähnyt vehkeen missä on seuraavanlainen näyttö ledeillä Nämä tuppaa yleensä näyttämään ihan mitä sattuu, eivätkä välttämättä mittaa oikeaa aluetta ja tarpeeksi hitaasti. |
pitk 26.11.2006 12:07:13 | |
---|
Nämä tuppaa yleensä näyttämään ihan mitä sattuu, eivätkä välttämättä mittaa oikeaa aluetta ja tarpeeksi hitaasti. Näin on. Moisen mittarin irvikuvan saa punaiselle taputtamalla käsiään. Kannattaa suosiolla hankkia oikea mittari, ei se niin kallis ole. |
Marzi 27.11.2006 23:13:24 (muokattu 27.11.2006 23:14:49) | |
---|
Pidän ääntä, näyn kauas, olen. |
Novac 28.11.2006 22:06:15 | |
---|
mikä on olutta on nyt mennyttä... |
santtus 29.11.2006 11:25:28 | |
---|
Ja maksaa aika tavalla enemmän kuin bändikäyttöön toimiva desibelimittari. Jos siis tarkoituksena on vain saada melumittaukset tehtyä. |
J.T. 29.11.2006 15:41:44 | |
---|
Smaart on ihan hyvä mutta aika kallis satsaus, jos ohjelmaa ei satu ennestään omistamaan. Lisäksi tarvitaan jonkinmoinen etuaste (esim. USB-väylään) jotta mitattavaa signaalia saadaan viedyksi laptopin uumeniin. Maksaa se mittamikrofonikin jotain. Jos halutaan mitata vain äänenpainetta niin meikäläinen on kymmenen vuotta mittaillut sellaisella laatupelillä kuin Radio Shack. Ostin sen aikoinaan jenkeistä saman nimisestä kaupasta ja taisin maksaa 80 taalaa. Ne jotka nyt kelaa, ettei siitä ole mihinkään niin tiedoksi vaan, että kävin kerran näyttämässä vehjettä eräälle Suomen johtavalle akustikolle ja hän kertoi se on ihan kelpo peli. Laite on IEC normin mukainen Type II mittauslaite, jonka tarkkuus on aivan riittävä niihin hommiin mitä noissa bändihommissa tarvitaan. Olen kerran vuodessa tsekannut kalibroinnin ja ihan hyvin on iskussa pysynyt. Itselläni ei ole kalibrointilaitetta vaan olen käyttänyt Reiskan tai Saaren Kaukon työkaluja. Kiitos heille! Pääosin asiat mitä mittarissa tarvitaan ovat A ja C taajuuspainotukset, Fast ja Slow aikavakiot sekä kyky mitata koviakin äänenpaineita. Samoin mahdollisuus mittarin kalibrointiin on oltava. Jos haluaa olla varma mittaustensa luotettavuudesta pitää hankkia kalibrointityökalu tai käydä jossain tarkistamassa kalibrointi. Ja kun mitataan niitä meluja niin yleisesti käytetään A-painotusta ja Slow aikavakiota. Jos bassotaajuuksilla oleva äänenpaine kiinnostaa, niin voidaan käyttää C-painotusta. |