Aihe: Ulkona soittaminen.
1
L4t3
27.04.2006 14:46:30 (muokattu 27.04.2006 14:46:49)
Basisti heitti tässä ajatuksen, että kauniina kesäpäivänä olisi mukavampi soittaa ulkona, kuin tunkkaisessa sisäilmassa. Minä tosikkona ja realistina tietenkin sanoin että se ei tule onnistumaan...

...Eli siis: Onko mahdollista soittaa omakotitalon pihalla, suht kovilla volyymeilla? Naapureita on melko tiheään. Pitääkö hommata jostain lupa? Naapureilta, Poliisilta?
"Megadeath on 90-luvulla perustettu trashmetal yhtye ja 90-luvun Metallica on powermetallia"
MrGuitarist
27.04.2006 15:21:33
Viime kesänä pidettiin pienimuotoiset festarit omakotitalon pihalla. Lähimmille naapureille ilmoitettiin viikkoa paria aikaisemmin ja kutsuttiin mukaan juhlimaan. Sopimuksen mukaan soitto loppui klo 22.00 eikä ongelmia tullut mistään.

En tiedä sitten tuosta poliisiasiasta, luultavasti jotain virallisia sääntöjä suuremman luokan meluamiseen on, josta kannattaa kysellä suoraan viranomaisilta. Tiheämmin asutuilla alueilla luultavasti kuitenkin joku voi pitää soitantaa pihalla häiritsevänä. Pitämämme festarit olikin suht harvaan asutulla alueella ja naapurit isäntäväen tuttua porukkaa joten...
"kicking is hard"
rahvas
28.04.2006 12:33:07
On joskus pidetty myös muutamat treenit ulkoilmassa maaseudulla... Ainoa valitus naapureilta tuli siitä, ettei kaikista sanoista saa selvää :) Mutta kyllähän etenkin basso jytisee sopivalla kelillä käsittämättömän kauas, eli sitä ei auta aliarvioida. Yhden kerran siihen pihaan tupsahti metsästä täysin vieras mies kauluspaidassaan. Oli kuulemma päättänyt kävellä läheiselle tanssilavalle polkuja pitkin ja suunnistanut ääntä kohti.
- Basso on meidän bändin munat. Mutta hevonen se on ruunakin. -
gasser
28.04.2006 15:25:34
Kivaahan se pihalla rytyyttäminen on, pienimuotoista kokemusta löytyy. Tiheään asutulla pientaloalueella tuppaa vaan aina olemaan joku, jota ei rokkenrolli miellytä. Semmoisella "mukavalla" volalla soitettaessa ääni kantaa olosuhteista riippuen aika uskomattomiakin matkoja, pari kilsaa ei tunnu missään. Eli nuotio pystyyn ja akustiset kouraan. Pidetään se rokkimeteli suosiolla siellä kellarissa. ;)
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
samsonov
01.05.2006 17:06:46
Tossa takakuistilla on hyvällä ilmalla tullu jamiteltua. Oha se reippaasti mukavaa auringon paisteessa soitella ku sisällä. Aina ku grillataan ni soitetaan ulkona ;)
IommI
02.05.2006 10:17:55
Basisti heitti tässä ajatuksen, että kauniina kesäpäivänä olisi mukavampi soittaa ulkona, kuin tunkkaisessa sisäilmassa. Minä tosikkona ja realistina tietenkin sanoin että se ei tule onnistumaan...

...Eli siis: Onko mahdollista soittaa omakotitalon pihalla, suht kovilla volyymeilla? Naapureita on melko tiheään. Pitääkö hommata jostain lupa? Naapureilta, Poliisilta?

Huvilupa pitää kysyä jos soittelee vähääkään yleisellä paikalla.
Korjatkaa jos olen väärässä. Huvilupa maksaa abaut 10€ ja luvan myöntää huvilupakomitea. Oikeesti.
Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse...
konehes
02.05.2006 22:55:28
Huvilupa pitää kysyä jos soittelee vähääkään yleisellä paikalla.
Korjatkaa jos olen väärässä. Huvilupa maksaa abaut 10€ ja luvan myöntää huvilupakomitea. Oikeesti.

No siis enää ei kai tarvi varsinaista huvilupaa vaan asia menee näin:

Ilmoitus yleisötilaisuudesta

Yleisötilaisuuden järjestämisestä on tehtävä kirjallinen ilmoitus järjestämispaikan poliisille. Poikkeuksen muodostavat yleisötilaisuudet, jotka osanottajien vähäisen määrän, tilaisuuden luonteen tai järjestämispaikan vuoksi, eivät edellytetä toimia järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tai sivullisille ja ympäristölle aiheutuvan haitan estämiseksi tai erityisiä liikennejärjestelyjä.

Järjestäjän on tehtävä ilmoitus vähintään viisi vuorokautta ennen tilaisuuden alkamista.

Yleisötilaisuudesta ilmoitettaessa on oltava mukana

yleisellä paikalla järjestettävää yleistä kokousta koskeva ilmoitus täytettynä

Poliisi voi vaatia tarvittaessa myös muita selvityksiä, kuten esimerkiksi yleisötilaisuuden järjestämispaikan omistajan tai haltijan suostumuksen sekä muun lainsäädännön edellyttämät tilaisuuden järjestämiseen liittyvät ilmoitukset, luvat tai toimenpiteet. Poliisi voi myös vaatia selvityksen vastuuvakuutuksen ottamisesta.

Maksut:
Yleisötilaisuutta koskeva päätös,
joka sisältää määräyksiä 31 €
Yleisötilaisuutta koskevan ilmoituksen käsittely 10 €

Lähde: http://www.poliisi.fi/poliisi/home. … EEF6BDC2256BC3002E7F92?OpenDocument
cherub with heavy metal machine
Fide
05.05.2006 10:44:23

Joidenkin kuntien ja kaupunkien omat järjestyssäännöt puuttuvat yleisötilaisuuksien lisäksi kyllä vahvistimien käyttöön. Eli äänen vahvistamiseen pitää olla erikseen lupa.

Kotipihan bänditreenit on kyllä vissiin aika rajatapaus, ei kai siihen lupaa tartte... ainakaan päivällä soitellessa... illoista ja viikonlopuista en sitten tiedä... kannattaisi ehkä tarkistaa kunnan/kaupungintalolta...
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Johann Onn
14.06.2006 20:41:47 (muokattu 15.06.2006 08:35:16)
...kauniina kesäpäivänä olisi mukavampi soittaa ulkona...

Kauniina ehkä. Silloin kun lämpömittari näyttää joku +12 (kesäkuussa) ja puhaltaa pieni tuulenpoikanen, ei se välttämättä herkkua ole. Varsinkaan, jos on kyse keikasta.
routasydän4
20.06.2006 17:22:00
Ei siihen käsittääkseni mitään lupaa tarvitse. Lähimmille naapureille on hyvä ilmoittaa. Ite en kyllä koskaan oo kertonu niille mitään. Ne on aina töissä, ku mä oon kitaran kans pihalla :D
Kuoleman jälkeenkin on elämää. Kysy vaikka Elvikseltä.
Jzci
20.06.2006 19:06:37

Kauniina ehkä. Silloin kun lämpömittari näyttää joku +12 (kesäkuussa) ja puhaltaa pieni tuulenpoikanen, ei se välttämättä herkkua ole. Varsinkaan, jos on kyse keikasta.

Tulipa koettua tämäkin tuossa viikko tai pari takaperin. Setin ensimmäiset biisit olivat kyllä ihan armotonta röytöä kun sormet olivat aivan jäässä.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
bluesteel
20.06.2006 20:49:58

Saakos konemusafestareita pitää toisten parvekkeen alla keskellä kirkasta päivää?
moderniluuranko
20.06.2006 22:23:12
hahaa, mä soitin joskus ex-bändini kanssa kouvolassa junavaunussa(sellainen katettu, mutta kuitenkin yksi pitkä sivu avonainen), muutaman kerran, hieno fiilis, oli ihan ku olis festarilavalla soittanut, sen verran korkealla sen vaunun lattia oli ja iso kans.

ps.
se vaunu oli ajautunu mun isän työpaikan pihaan sellaisella asutetulla teollisuusalueella, kun kaksi veturia vaunuineen oli törmänny radalla toisiinsa...oli iskä vähän ihmeissään aamulla kun meni töihin, että mitäs helvettiä, onks toi aina ollut tuossa???Ja me mentiin sinne heti soittamaan!!!!!!!!!!11111
Twistyh
24.06.2006 12:46:04
Mä ainaki oon muutamia kertoja soittanu kaverin kans(soittaa rumpuja) iha niitten avonaisessa autotallissa, melko asutulla alueella. Ei mitää ongelmia oo tullu. Ton kaverin veljet vaa huvitti ku ne tuli kattoon:"oWau nE sOittaA iRon MaidEniI!!"
musamies
25.06.2006 12:43:46
Ulkona soittaminen on hyvä idea. Itsellä sellaisia kokemuksia, että ainakin jos soitto menee myöhää ja soittaa omakotitaloalueella, naapurit ei välttämättä tykkää, eikä kenenkään kannata huonontaa naapurivälejään.

Helpommin onnistuu jos pukee soittamisen vaikka hyvinkin pienimuotoisen keikan muotoon ja soittaa sellaisessa paikassa, jossa se ei naapureita häiritse. Viimeksi tuli soitettua osittain avoimessa teltassa, sitä ennen ulkona ja seuraavaksi on ulkoilmalava tiedossa.

Treenailun tapainen voi ulkona onnistua helpommin jos tekee siitä oikeasti matalalla voimakkuudella tapahtuvan jutun, mutta silloin taitaa kovimmat rokkaamiset karsiutua.
Synastikki
26.06.2006 11:36:05

Meidän koululla on joka kevät päätöskonsertti joka vedetään ulkona yksi-sivu-avoinaisella rekkkontilla ja sen eteen semmosii lavapaloja :) ihan saamarin hyvä meininki ollu nyt ku 2 vuotta sitä seurannu ja tänä vuonna oli ite soittamassaki :) ja kyllä jonkinlainen melulupa siinäki oli ku puhuttii sillee että saundeja saa tsekkaa vasta yheksän jälkee ku alkaa lupa...
Hevihaarukka! |,,| kalamies #51 >-)))>
L4t3
28.06.2006 15:31:41
Homma meni nyt semmoseksi perseilyksi, että ulkoilmasoitantaa haluaa enää vain basisti. Ei sitä viitsi itseään mennä nolaamaan julkisesti.
"Elämä on vain M-netin korvike." (Vanha viidakon sanonta) - Hohhoijaa / S.M.A.K - Jäsen.
tilutusman
24.12.2006 13:54:06
Itse olin basisti kanssa soittamassa noin klo 22:00 aikaan ulkona soittamassa molemmilla mini marsut vyällä ja kyllä niistä ihan hyvät volyymit saa että ihmiset kattoo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)