Aihe: Puoli-ilmaiset sivut bändille 1 2 | |
---|---|
![]() 20.11.2007 14:35:06 (muokattu 23.11.2007 12:58:56) | |
Nyt on sellainen tilanne, että mulla on jouluun saakka ihan helvetin tylsää eikä oikeastaan mitään tekemistä, joten ajattelin kanavoida energiaani johonkin hyödylliseen. Jos jonkun demobändi tai miksei levyttänytkin bändi on vailla nettisivuja, voisin sellaiset tehdä kustannukset piiloon meiningillä (pikaviestillä tavoittaa jos haluaa tietää tarkkoja summia domaineista ja kotisivutiloista yms.). Bändisi saa nettisivut, mitä minä saan? Referenssin, ajan kulumaan - teen siis tämän oikeastaan vain vittuillakseni. Kuitenkin, kun en tästä mitään varsinaisesti pyydä, mulla on vähän niinkuin oikeus valita asiakkaani. Mihin en sitten suostu? En kuuntele vittuilua, urputusta, valitusta enkä myöskään tee sivuja bändille, jolle internetsivuista ei ole mitään hyötyä (ei keikkoja, ei musanäytteitä, ei promokuvia = ei materiaalia sivuille). Jos bändisi soittaa blackmetallia, unohda koko juttu, en diggaa tehdä mustia ja sotkuisia sivuja. En myöskään halua tehdä sivuja Village People -coverbändille, enkä myöskään bändille joka ottaa vaikutteita happojatsista tai peräti soittaa sitä. En ole ammattilainen, mutten myöskään ihan aloittelija. Älä oleta saavaisi samanlaista jälkeä kuin satojen eurojen panostuksella saisit ammattilaisilta, mutta ei sivut nyt ihan paskatkaan ole. Ja jos ei diggaa, ei niitä tarvi nettiin tuutata. Kysymällä kyllä annan jotain näytteitä. Toivon myös, että orkesterilla olisi logo valmiina, voinhan senkin tehdä mutta varsinaista kokemusta logojen tekemisestä on hyvin vähän (lähinnä oman bändin ja erään tapahtuman logon olen tehnyt). Ota yhteyttä pikaviestillä jos kiinnostaa ja kysy jos joku asia askarruttaa. E: Tajusin heti lähetä -napin painamisen jälkeen, että oikeampi paikka tälle olisi varmaankin ollut tori, mutta ehkäpä ideaa voisi laajentaa sen verran, että tähän ketjuun voisivat ne henkilöt ilmoittautua, jolla on kiinnostusta tehdä nettisivuja bändeille (korvaukset on ilmoittautuneiden oma ongelma). Kuulostaako paskalta idealta? Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo | |
![]() 20.11.2007 14:44:51 | |
Luin ensin että Puoli-villaiset sivut bändille. Se nyt vaan on semmosta | |
![]() 20.11.2007 14:46:22 | |
Ihan hyvä idea. Harrastemielessä toi sun määrittelemä juttu toimii, mutta jos tekisit oikeaa bisnestä, niin aika monta bändiä rajaisit pois=)Kyllä mäkin koodia väännän, ja oon vähän koulutustakin hommannut ja graafiikoissa saan jeesiä, mutta en mä puoli-ilmasiksi lähde tekemään. Tai oikeestaan teen vain pakosta=) | |
![]() 20.11.2007 18:57:07 | |
Tuollahan on tuo graafikkotietokanta, pitäisiköhän silti tehdä erillinen ketju webbivelhoille? http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=2&t=61532 Ja hei, pidä nyt huoli ettet luiskahda ilmaistyöhön kokonaan, pidemmän päälle siitä ei saa kuin päänsärkyä. Aina pitää jotain ottaa, tilanteesta riippuen se voi olla vähänkin, jos kyseessä on kaveri tai tuloksena on hyvää täytettä portfolioon, mutta sanonta "kun teet kerran ilmaiseksi, teet aina" on ihan liian totta. Itse lopetin ilmaistyöt tyystin ja tekemistä on enemmän kuin koskaan, kumma juttu. Subdivisions in the high school halls Katso Holikin uusitut nettisivut! | |
![]() 20.11.2007 19:20:50 | |
Ja hei, pidä nyt huoli ettet luiskahda ilmaistyöhön kokonaan, pidemmän päälle siitä ei saa kuin päänsärkyä. Aina pitää jotain ottaa, tilanteesta riippuen se voi olla vähänkin, jos kyseessä on kaveri tai tuloksena on hyvää täytettä portfolioon, mutta sanonta "kun teet kerran ilmaiseksi, teet aina" on ihan liian totta. Jeps, mä en ihan tarpeeksi selkeästi tainnut tuossa kertoa, että tää on nyt vaan tällanen parin viikon spesiaalijuttu kun mulla on tosiaan tylsää, ja sen "jonkin" ottamisesta sen verran, että ajattelin oikeastaan kertoa vasta pikaviestillä, mutta mä en ihan pahitteekseni pistä Mendoza -pönikkääkään (palttiarallaa 20e). Ei vaan kehtaa ihan alkuun täräyttää, ettei ihan mainostamiseksi mene. Sitten kai tori olis oikeempi paikka. Mut ehkäpä tästä saatais nyt jotain vastaavaa kun mitä toi graafikkotietokanta on...? Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo | |
![]() 23.11.2007 12:58:08 | |
Noniin, ensimmäinen projekti on valmis. Kyseessä siis lähinnä ulkoasun tekeminen, kaiken muun bändi hoitaa keskenään. Tällaista jälkeä tuli: http://shovi.arkku.net/valo/ vähän vois kommentteja antaa erityisesti toimivuudesta IE:llä, kun itsellä ei ole nyt windows -konetta käytettävissä. Ja tosiaan, mulla vois olla aikaa tehdä tässä toinenkin projekti kun tähän meni nyt aikaa suunniteltua vähemmän. Yhteyksiä vaan, kolmatta saittia tuskin teen ainakaan ilmaiseksi. Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo | |
![]() 23.11.2007 14:02:11 | |
Noniin, ensimmäinen projekti on valmis. Kyseessä siis lähinnä ulkoasun tekeminen, kaiken muun bändi hoitaa keskenään. Tällaista jälkeä tuli: http://shovi.arkku.net/valo/ vähän vois kommentteja antaa erityisesti toimivuudesta IE:llä, kun itsellä ei ole nyt windows -konetta käytettävissä. Ja tosiaan, mulla vois olla aikaa tehdä tässä toinenkin projekti kun tähän meni nyt aikaa suunniteltua vähemmän. Yhteyksiä vaan, kolmatta saittia tuskin teen ainakaan ilmaiseksi. Toimii myös IE:llä. Pelkistetyn selkeä. ...so what? | |
![]() 23.11.2007 15:08:15 (muokattu 23.11.2007 15:10:56) | |
Noniin, ensimmäinen projekti on valmis. Kyseessä siis lähinnä ulkoasun tekeminen, kaiken muun bändi hoitaa keskenään. Tällaista jälkeä tuli: http://shovi.arkku.net/valo/ vähän vois kommentteja antaa erityisesti toimivuudesta IE:llä, kun itsellä ei ole nyt windows -konetta käytettävissä. 404:aa pukkaa puolet alasivuista, mutta sehän ei ilmeisesti ollut nyt pointtina :) Itse olisin tasannut logon headerissa heti valokuvan oikealle puolelle, mutta se nyt on vain makuasia. Nyt on vain vähän jotenkin häiritsevän hajanainen tuo header, paino on jotenkin oudosti laidoilla. Vika on todennäköisesti omassa päässäni. Lisäksi oikean laidan sisältöpalkki voisi olla selkeämmin oikealla ja hieman kapeampi, jotta se ei olisi niin häiritsevästi samanarvoisen oloinen tuon keskustan sisältöpalkin kanssa. Taulukkojen käytöstä voisi toki aina vähän kritisoida, voi tuottaa vaikeuksia jatkossa ja joillakin selaimilla, mutta se nyt on ikuisuuskysymys. Itse lopetin niiden käytön tyystin kaikkeen muuhun paitsi, heh, taulukoiden tekemiseen. Tai no, oikeastaan teen nekin diveillä nykyään. Subdivisions in the high school halls Katso Holikin uusitut nettisivut! | |
![]() 23.11.2007 15:33:47 | |
404:aa pukkaa puolet alasivuista, mutta sehän ei ilmeisesti ollut nyt pointtina :) Itse olisin tasannut logon headerissa heti valokuvan oikealle puolelle, mutta se nyt on vain makuasia. Nyt on vain vähän jotenkin häiritsevän hajanainen tuo header, paino on jotenkin oudosti laidoilla. Vika on todennäköisesti omassa päässäni. Jeps, bändi duunaa itse siis sisällön ja homma domainin ja sivutilat. Mua pyydettiin siirtämään vanhoilta sivuilta vain nuo jäsenten esittelyt, jotka siis on suoraan copypaskottu sieltä. Headerista sen verran, että tuo kuva on niin valtavan raskas elementti, että se kaipasi jotain vastapainoa selkeästi toiselle puolelle. Kaksi isoa elementtiä ei kuitenkaan toimi, joten tein reippaasti toiselle puolelle tiiliseinän värin vastavärillä tuollaisen pelkistetyn logon. Lisäksi oikean laidan sisältöpalkki voisi olla selkeämmin oikealla ja hieman kapeampi, jotta se ei olisi niin häiritsevästi samanarvoisen oloinen tuon keskustan sisältöpalkin kanssa. Taulukkojen käytöstä voisi toki aina vähän kritisoida, voi tuottaa vaikeuksia jatkossa ja joillakin selaimilla, mutta se nyt on ikuisuuskysymys. Itse lopetin niiden käytön tyystin kaikkeen muuhun paitsi, heh, taulukoiden tekemiseen. Tai no, oikeastaan teen nekin diveillä nykyään. Ehkäpä sisältöpalkille voisi jotain tehdä, en keksinyt siihen kyllä mitään järin fiksua ratkaisua joten jätin tuollaiseksi menttaliteetilla parempi keskinkertainen kuin paska. Lisäksi arvasin, ettei mene yhtä päivää layoutin julkituomisesta kun joku niittaa mut noista tableista ;) kyse on siis siitä, etten ole vieläkään saanut aikaiseksi opetella noiden divien järkevää käyttöä. Yhden sivuston olen niillä tehnyt joskin siinä on niin paljon käytetty hyväksi Dreamweaveria, että en oikeen kehtaa väittää että osaisin niin niitä tehdä. Lopputulosta voi tsekata osoitteessa http://kurarock.com/ - huom nyt kaikki graafikkohomot, sivuston ei ole tarkoituskaan olla hienon näköinen vaan enemmän toimiva ja oikeasti tapahtuman näköinen, tämä huomautus siksi että itse inhoan tuota ruskeaa taustaväriä. Toisaalta, inhoanhan mä paljon muutakin. Jos mä saisin päättää niin kaikki sivustot olisivat oranssi-sinisiä ripauksella mustaa. Noh, niin tai näin, tilaaja ainakin vaikutti ihan tyytyväiseltä (tai sitten ei kehdannut vittuilla kun sai ilmaiseksi) ja mä olen itsekin ihan hyvällä fiiliksellä saitin suhteen. Mutta eihän omaa tuotostaan osaa ikinä katsoa kovin järkevästi ja se pätee ainakin mun kohdallani sekä kuvataiteeseen, musiikkiin kuin näihin www -juttuihinkin. Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo | |
![]() 23.11.2007 19:36:34 | |
Voin ilmoittautua web-sivujen tekniseksi toteuttajaksi, mutta myös graafinen suunnittelu tarvittaessa onnistuu. Referenssinä oman bändin sivut: http://hexcraft.org Vastaan layoutista ja koodauksesta, logo ja muut piirrustukset ovat bändimme rumpalin aikaansaannoksia. Eli jos tyyli sattuu miellyttämään niin yhteyksiä vaan. | |
![]() 24.11.2007 19:34:47 (muokattu 24.11.2007 21:04:40) | |
En kyllä ymmärrä, ei ole ketään kysellyt. Ensin mäkätetään että kaikki maksaa ja silloin kun tehdään ilmaiseksi ei kelpaa. Ihme touhua, ehkä näyte pelotti pois? Noh, hällä väliä. E: perun sanani, kolme yhteydenottoa tunnissa. Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo | |
![]() 24.11.2007 21:27:47 | |
Riippuen selaimen koosta tuo valokuva tulee otsikon päälle. Muutenkin se on todella hyökkäävä elementti (joo, en siis pidä). Voisiko toteutus olla sellainen, että homma ei ensinnäkään perustuisi keskitettyyn palkkiin, vaan että kaikki olisi absoluuttisesti div- tageilla vasemasta reunasta nähden. Eli "leijuva" kuva vaikka parikytä pikseliä vasemmasta reunasta, harmaa palkki siitä joku 40. Ja linkkipalkkia parikytä pikseliä alemmas kiitos, niin ei olis niin ahdasta sen kuvan takia. Tekstikenttää voisi leventää vähäsen, on myös varaa lähentää vähän tuota linkkipalkkia. Tekstikentän otsikko vois myös olla joku kymmenen- parikytä pikseliä matalemmalla, niin ei tuo kuva ahdistelisi sitäkään. Teksti- ja keikkapalkin välissä aika paljon turhaa tilaa (keikkapalkkiakin ehkä hitusen lähemmäs oikeeta reunaa?). Tekstipalkin teksti vois olla samansävyisellä harmaalla, mutta hieman vaaleammalla pohjalla, niin se erottuisi tärkeimpänä elementtinä (vaikka siten, että vaaleampi alue olisi nykyisestä harmaasta palkista joka reunasta, paitsi alhaalta -10px). Sori, menin vähän liikaa sörkkimään. Mutta tommosia juttuja itse kokeilisin pitäen nykyisen ulkoasun. Opettele se divien käyttö, ei vie montaa tuntia. | |
![]() 24.11.2007 21:36:29 | |
Sori, menin vähän liikaa sörkkimään. Mutta tommosia juttuja itse kokeilisin pitäen nykyisen ulkoasun. Kiitti oikeasti fiksuista neuvoista! Ehkä mun pitäis hissukseen alkaa niitä divejä kunnolla opettelemaan, eikä hangata vastaan, tuntuu saavan hyviä juttuja aikaiseksi. Sitten seuraavaan projektiin niitä... Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo | |
![]() 26.11.2007 11:48:55 | |
Tällä hetkellä siis Omat Pojat -tanssiorkesterin sivut työn alla. Tulossa helvetin simppelit ja perustyylikkäät sivut ilman graafista kikkailua - hyvä zänssi aloittaa opettelemaan niiden divien käyttöä. Ei se nyt niin vaikeata olekaan, mut kyllä mulla on vieläkin vaikeuksia hahmottaa diveillä tehdyn sivun rakennetta. Koodi on ainakin pirusti siistimpää, css -filu sitten kyllä roimasti pidempi. Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo | |
![]() 26.11.2007 12:03:02 | |
Mites eri selaimet lukevat divejä? Onko jotain hyvää nettisaittia mistä noiden käyttöä vois opetella? Itse oon käyttänyt vain ja ainoastaan normitaulokkoja. Tosiaan en kovin aktiivisesti nettisivuja tee, mutta voishan sitä opetella jotain uuttakin, jos vaikka taas kiinnostaisi enempi=) | |
![]() 26.11.2007 12:04:12 | |
Tällä hetkellä siis Omat Pojat -tanssiorkesterin sivut työn alla. Tulossa helvetin simppelit ja perustyylikkäät sivut ilman graafista kikkailua - hyvä zänssi aloittaa opettelemaan niiden divien käyttöä. Ei se nyt niin vaikeata olekaan, mut kyllä mulla on vieläkin vaikeuksia hahmottaa diveillä tehdyn sivun rakennetta. Koodi on ainakin pirusti siistimpää, css -filu sitten kyllä roimasti pidempi. Opettele samaan syssyyn vielä Ajaxin käyttö. Sillä saat mm. päivitetyä haluamasi div:n sisällön ilman, että pitää ladata koko sivua uusiksi. ...so what? | |
![]() 26.11.2007 12:06:42 | |
Opettele samaan syssyyn vielä Ajaxin käyttö. Sillä saat mm. päivitetyä haluamasi div:n sisällön ilman, että pitää ladata koko sivua uusiksi. Jees, tämä oli myös suunnitelmissa. Yksi mutta tässä on, jos olen ymmärtänyt oikein niin ajax on jotenkin javascriptin kanssa tekemisissä, joten mites tällainen systeemi toimii silloin jos käyttäjälle ei ole javascriptiä päällä? Joudun siis silti tekemään erilliset sivut, vai? Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo | |
![]() 26.11.2007 12:22:59 (muokattu 26.11.2007 12:23:23) | |
....Yksi mutta tässä on, jos olen ymmärtänyt oikein niin ajax on jotenkin javascriptin kanssa tekemisissä, joten mites tällainen systeemi toimii silloin jos käyttäjälle ei ole javascriptiä päällä? Joudun siis silti tekemään erilliset sivut, vai? Jep - javascriptiähän tuo Ajax on. Tämän päivän selaimissa taitaa silti olla javascript päällä defaultina, jos ei käyttäjä sitä ole disabloinut. Ainakaan tanssiorkesterimme sivuista ei toiminnan osalta ole tullut valituksia. Toisaalta javascript käyttäytyy erilailla eri selaimissa -> yhteensopivan koodin löytäminen on joskus hankalaa... ...so what? | |
![]() 26.11.2007 16:00:56 (muokattu 26.11.2007 16:02:49) | |
Jees, tämä oli myös suunnitelmissa. Yksi mutta tässä on, jos olen ymmärtänyt oikein niin ajax on jotenkin javascriptin kanssa tekemisissä, joten mites tällainen systeemi toimii silloin jos käyttäjälle ei ole javascriptiä päällä? Joudun siis silti tekemään erilliset sivut, vai? Käsittääkseni Ajaxilla (perehtyminen kesken, kiitos nimim. Omarklahille vinkkauksesta...) pystyy hoitamaan suuren osan jutuista siten, että javascriptin ollessa pois päältä Ajax-ominaisuudet eivät vain toimi ja normaali xhtml/css-osasto toimii tavalliseen tapaan. Eli divit latautuvat uudelleen joka sivulatauksella jne., mutta sivusto ei muutu toimimattomaksi. Samaan tapaan kuin Flash-elementit saa piilotettua sitä tukemattomissa selaimissa (ominaisuus, jota käytetään aivan liian vähän). Mutta kai Ajaxia (niin kuin kaikkea) voi myös käyttää huonosti ja väärin :) Sen takiahan Flashiakin morkataan, liikaa työkalun mahdollisuuksiin hukkuneita sivustoja, joilla on unohtunut siinä flash-kikkareiden väännön tiimellyksessä nettisivujen teon idea - käyttäjäystävällisyys ja sisällön helppo ja looginen saatavuus. Jostakin syystä ne sivustot, joilla Flashia käytetään hyvin, eivät liiku puheissa ollenkaan niin paljoa, johtuneeko kenties siitä, että niitä on vain mukava käyttää eikä teknistä toteutusta edes ryhdy miettimään. Itsellenihän Flash on vielä tuiki tuntematonta sarkaa käytännön tasolla, pitäisikin ryhtyä laskuttamaan vielä pari asiakasta että saisi sen CS3-paketin hinnan kasaan... | |
![]() 26.11.2007 17:05:49 | |
Jep - javascriptiähän tuo Ajax on. Tämän päivän selaimissa taitaa silti olla javascript päällä defaultina, jos ei käyttäjä sitä ole disabloinut. Ainakaan tanssiorkesterimme sivuista ei toiminnan osalta ole tullut valituksia. Toisaalta javascript käyttäytyy erilailla eri selaimissa -> yhteensopivan koodin löytäminen on joskus hankalaa... Olisko sulla tai miksei jollain muullakin heittää jotain linkkivinkkiä, missä väännettäisiin ihan rautalangasta miten toteutetaan tuo divin sisällön vaihto ajaxilla? Löysin ajaxdaddy.comista jonkun demon, missä esiteltiin tabeja ja periaate oli ilmeisesti sama, mut ei pystyny tajuamaan miten systeemiä hyödyntää omassa koodissa. Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)