Aihe: Raskas hevisoundi
1 2
kettu77
10.06.2007 11:36:42

Tässä poikien kanssa ollaan pistetty bändi kasaan ja hyvin on lähtenyt käyntiin..
Suurin ongelma on raskaan hevisoundin saaminen! Hakusessa siis raskas, syvä, matala suhteellisen hidas soundi tyyliin metallican sad but true riffi tai mikä tahansa vanha paradise lost biisi. Sellainen tumtuttutumtuttutum.. Onko laitteista kiinni vai soittotekniikasta?
Etukäteen kiitollisena odottelen vinkkejä..
Antti1
10.06.2007 11:43:55
Onhan se laitteista aika paljon kiinni, sitä ei käy kieltäminen. Sitä enemmän kuitenkin on kiinni ihan tosta soittotekniikasta, biisien sovittamisesta ja ennenkaikkea bändin balanssista volumen ja soundien säätöjen suhteen.
OSTAKAA CREAMWAREN SCOPE -ÄÄNIKORTTI EDULLISESTI!
kettu77
10.06.2007 12:26:05

Kiitos vastauksesta... Oli vaan aika ympäripyöreä...
Käytännön vinkkiä jäin edelleen kaipaamaan...
Säröä saadan laitteista että riittäisi vaikka toisellekin bändille jakaa!
Mitä soittotekniikkaan ja sovitukseen tulee niin jos olen ymmärtänyt oikein niin basson ja kitaran pitäisi soittaa samaa jotta saisi rappaukset irti seinistä? Minä basistina olen huomannut että barreilla+palm muteilla+tietyllä rytmityksellä saa aika perkeleelliset alapäät aikaiseksi, mutta sitä jytkysoundia ei silti saada yhdessä irti!
kivi
10.06.2007 13:56:10 (muokattu 10.06.2007 13:56:34)
Kiitos vastauksesta... Oli vaan aika ympäripyöreä...
Käytännön vinkkiä jäin edelleen kaipaamaan...
Mitä soittotekniikkaan ja sovitukseen tulee niin jos olen ymmärtänyt oikein niin basson ja kitaran pitäisi soittaa samaa jotta saisi rappaukset irti seinistä? Minä basistina olen huomannut että barreilla+palm muteilla+tietyllä rytmityksellä saa aika perkeleelliset alapäät aikaiseksi, mutta sitä jytkysoundia ei silti saada yhdessä irti!

Eihän vastaus ollut ympäripyöreä, sä et vain ymmärtänyt sitä:-)
Tuossa yllä siteeraamassani viestissäsi näkyy heti muutama ongelmakohta:

Ei näin. Särö summautuu ja tekee musiikin puuroiseksi ja kesyksi. Luultavasti olisi asiallista pyrkiä saamaan yhteensä kitaroista ja bassosta sen verran säröä kuin nyt laitatte yhteen kitaraan

Mitä soittotekniikkaan ja sovitukseen tulee niin jos olen ymmärtänyt oikein niin basson ja kitaran pitäisi soittaa samaa jotta saisi rappaukset irti seinistä?

Ei. Se matala junttasoundi minkä levyiltä kuulet on yleensä pelkkää bassoa, vaikka sitä kitaraksi luullaan. Tarkalleen samaan taimiin soittaminen on kyllä kannatettavaa.

Minä basistina olen huomannut että barreilla+palm muteilla+tietyllä rytmityksellä saa aika perkeleelliset alapäät aikaiseksi, mutta sitä jytkysoundia ei silti saada yhdessä irti

Botne eli alapää ja attack eli iskevyys ovat vastakkaisia asioita, joita ei molempia voi saada samasta lähteestä samalla kertaa. Ajattelepa rumpalin lattiatomia - jos siihen koputtaa kevyesti, saa syvän viidakkorummun kuminan, mutta jos paukauttaa nasevasti nouseekin päällimmäiseksi ääneksi terävä läsähdys.

Lisäksi jos kaikki hakevat soundista alapäätä ja säröä, kuten luulen teillä olevan, on alakerrassa pelkkää kesyä puuroa.

Että sikäli kaikki olettamuksesi olivat vääriä, mikä saattaa selittää ongelman. Demppaushavainto oli kyllä periaatteessa oikea, mutta siinäkään ei korostu alapää vaan tarkkuus.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
kettu77
10.06.2007 14:27:34

Joo kiitos!
Totta turiset että soundi puuroutuu aika lailla! Mä kun olen kuvitellut ettei säröä koskaan voi olla liikaa =) Pitää kokeilla mitä tapahtuu kun vääntää potikoita vähän vastapäivään...
Mutta sitä että levyllä/keikalla kuuluva jyskytys olis pelkkää bassoa en sulata enkä tunnusta oikeaksi. Ei ole! Piste! Ehkä joissakin bändeissä mutta kyllä rytmikitaran selvästi kuulee suurimmassa osassa musiikista mitä kuuntelen. Ei mitään muttia!
Kiitos joka tapauksessa! Valaisevaa keskustelua!
Lisää kommentteja kiitos?
Kirjoitus virhe
10.06.2007 14:49:57 (muokattu 10.06.2007 14:51:33)
Joo kiitos!
Totta turiset että soundi puuroutuu aika lailla! Mä kun olen kuvitellut ettei säröä koskaan voi olla liikaa =) Pitää kokeilla mitä tapahtuu kun vääntää potikoita vähän vastapäivään...
Mutta sitä että levyllä/keikalla kuuluva jyskytys olis pelkkää bassoa en sulata enkä tunnusta oikeaksi. Ei ole! Piste! Ehkä joissakin bändeissä mutta kyllä rytmikitaran selvästi kuulee suurimmassa osassa musiikista mitä kuuntelen. Ei mitään muttia!
Kiitos joka tapauksessa! Valaisevaa keskustelua!
Lisää kommentteja kiitos?

Luulen että kivi tarkoitti sitä että se suurin jynkky mitä levyillä kuulet on sitä basson ja yleensä myös tuplien saamaa meteliä. Toki kitarakin siellä murisee mutta bassot bassoina ja kitarat kitaroina. Jos esimerkkiä kaipaat niin gojiralla on paljon biiseissä kohtia jossa tuplat ja basso tuo jynkyn ja kitarat soittaa melodiaa.

http://profile.myspace.com/index.cf … er.viewprofile&friendID=4552860

Edit: Vaikkapa tuossa the heaviest matterissa sen kuule hyvin.
saastara
10.06.2007 15:03:27
Itsellä on kyllä semmoiset vibat näistä touhuista, että "rankan" soundin saamiseen, tärkein asia on timmi yhteensoitto. Muita asioita voi jonkin verran kompensoida laitteilla ymv härpäkkeillä, mutta ilman tarkkaa yhteensoittoa ei sillä ole kovinkaan paljon väliä kuinka jyrät masiinat siellä selän takana jauhaa.
Lisää middleä.
Antti1
10.06.2007 15:14:20
Biisithän miksataan yleisestiottaen sillai, että kaikki ikäänkuin liukuu lomittain yhdeksi paketiksi. Tällöin soittimille pitää kaivaa oikeista kohdista tilaa toisten instrumenttien soinnista. Eli kitaralta yleensä leikataan alapäät pois ja tiukka yhteissoitto basistin kanssa saa äänen kuulostamaan yhtenäiseltä jyrinältä.

Kitara toki kuuluu, mutta sitä on monesti hyvin tehdyillä levyillä vaikea sanoa missä raja basson kanssa menee.

Jos nyt lähtökohtana on Metallican Sad But True, niin siinähän on käytetty aika paljolti kaiken taiteen sääntöjen vastakohtia asetuksia hakiessa. Kitaroilla on ihan äärimmäistä scooppia säädöissä yms, mutta se on vain sopinut siihen kokonaisuuteen. Saman kaltaista soundia on äärettömän vaikea toteuttaa ilman sitä studion kikka-arsenaalia, joten en voi suositella vastaavaa hakemaan.

Sensijaan Kiven neuvoilla päästään yksinkertaisemmilla eväillä riittävän lähelle, mikäli on jonkinlaista ymmärrystä bändin balanssista. Basso mouruaa matalalta, kitara vähän ylempää, selkeä sovitus tuo ilmavuuden meininkiin ja tiukka soitto sen iskevyyden. Liika särö tukkii kokonaisuuden ja saa meiningin muistuttamaan ampiaisparvea kertautumisen takia. Liika botnen korostus saa kaiken kuulostamaan humisevalta, koska kaikki iskevyys hukkuu puuron joukkoon. Sama pätee myös keskiääniin ja diskanttiin. Pitää löytää sellainen kultainen keskitie, johon kaikki mahtuu mukaan. Kaikesta ei pidä lähteä kaikkea, vaan se onnistunut kokonaisuus survoo eri elementit yhdeksi paketiksi kyllä ihan itsestään.
Dropped C
10.06.2007 15:18:55
Bassoon ei ainakaan kannata laittaa liikaa säröjä, tulee pelkkää epäselvää muhjua. Tämän kyllä aistii ärsyttävällä tavalla, mutta mitään selvää ei saa.
"Legendaarinen Gibson / EPI kitaran arvo nousee vaan" - Kolmisointu.
kivi
10.06.2007 15:39:21
Bassoon ei ainakaan kannata laittaa liikaa säröjä, tulee pelkkää epäselvää muhjua. Tämän kyllä aistii ärsyttävällä tavalla, mutta mitään selvää ei saa.

Tarkoittanet, ettei bassoa kannata ajaa säröpolkimen läpi?

Ennen kaikkea siksi ei, että useimmat säröt syövät soundista sitten ylä- ja alapään, mikä on kitaroille ihan ok mutta bassolle haitaksi. Muuten bassosoundi kyllä kestää melkoiset määrät säröä vaikka soittaisi iskelmää tai humppaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
10.06.2007 15:50:16
Basson säröttämisessäkin on vaan ne omat niksinsä. Mä en ajais sitä koko taajuuskaistaltaan minkään särön läpi, ellei kyseessä ole erittäin hyväsoundinen vahvari. Alapää on kiva saada mahdollisimman tiukkana ja puhtaana, mutta sitten vähän ylempää saakin tykittää säröä oikein olan takaa ilman huolta puuroutumisesta (mikäli ne kitarasoundit on kunnossa). Näin mun mielestä.
Tympee Huttunen
10.06.2007 15:55:52
Basson säröttämiseen voisi olla hyvä joku pikku mikseri, millä signaalin voisi jakaa puhtaalle ja särölle ja yhdistää haluamallaan tavalla. Siitä saisi helposti sen jykevän alapään, mutta myös säröjen surinan.
kivi
11.06.2007 13:50:23
Basson säröttämiseen voisi olla hyvä joku pikku mikseri, millä signaalin voisi jakaa puhtaalle ja särölle ja yhdistää haluamallaan tavalla. Siitä saisi helposti sen jykevän alapään, mutta myös säröjen surinan.

Monissa bassolle tarkoitetuissa säröpolkimissa on valmiiksi splitteri josta tulee myös puhdas lähtö sille alakerralle.
(Handsome Dick Manitoba)
Locrian
11.06.2007 14:41:19
Mä splittaan basson sadastakahdestakympistä, ajan kummatki signaali eri monialuekompuraan ja pistän kummalleki omat säröt. Toimii mut joutuu säätämään hetken :)
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
kettu77
11.06.2007 15:29:52

Nyt on pakko myöntää itselleen että vika on soittajassa eikä missään muussa. Elikkä tiedon ja taidon puutetta...
Jostain kumman syystä olin kuvitellut että tällaisen soundin saa tosta noin vaan kunhan vaan tietää jonkun pienen vippaskonstin, mutta näköjään olin väärässä!
Pitää vaan soittaa, hakea, soittaa, hakea ja vielä kerran soittaa ja hakea.
Onhan meillä jo huimat neljä bänditreeniä takana! Kolme neljästä jätkästä ei koskaan oo soittanut bändissä aikasemmin vaikka jonkinnäköinen soittotaito löytyykin... Taidan suosiolla jättää mun basson soundin jakamisen osiin ja särön niihin lisäämisen niille jotka siitä ymmärtää jotain, ja jatkaa motörheadin, ac/dc:n ja iggy popin soittamista kunnes aika on kypsä siirtyä raskaampaan sarjaan...

Kiitoksia kovasti valaisevista vihjeistä ja siitä tiedosta ettei mitään saa ilmaiseksi!
Toki harmittavaa mutta motivoivaa...
Locrian
11.06.2007 16:01:46
Nyt on pakko myöntää itselleen että vika on soittajassa eikä missään muussa. Elikkä tiedon ja taidon puutetta...
Jostain kumman syystä olin kuvitellut että tällaisen soundin saa tosta noin vaan kunhan vaan tietää jonkun pienen vippaskonstin, mutta näköjään olin väärässä!
Onhan meillä jo huimat neljä bänditreeniä takana! Kolme neljästä jätkästä ei koskaan oo soittanut bändissä aikasemmin vaikka jonkinnäköinen soittotaito löytyykin... Taidan suosiolla jättää mun basson soundin jakamisen osiin ja särön niihin lisäämisen niille jotka siitä ymmärtää jotain, ja jatkaa motörheadin, ac/dc:n ja iggy popin soittamista kunnes aika on kypsä siirtyä raskaampaan sarjaan...

Kiitoksia kovasti valaisevista vihjeistä ja siitä tiedosta ettei mitään saa ilmaiseksi!

Hyvä. Ymmärsit kaiken tän bullshitin pohjimmaisen idiksen. Rock!
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
PLing
12.06.2007 01:16:58
Taidan suosiolla jättää mun basson soundin jakamisen osiin ja särön niihin lisäämisen niille jotka siitä ymmärtää jotain, ja jatkaa motörheadin, ac/dc:n ja iggy popin soittamista kunnes aika on kypsä siirtyä raskaampaan sarjaan...

Ei sitä hevanderin veivaamista tarvitse pois jättää jos bändi ei vielä saa ammattilaismuusikoiden soundia ja tatsia haettua, treenillähän se tulee.
Doh, nakki.
rintapek
12.06.2007 01:40:34

...tosta noin vaan kunhan vaan tietää jonkun pienen vippaskonstin, mutta näköjään olin väärässä!

Tuosta plussat. Ymmärsit kenties juuri jotain oleellista. Noin se vain menee.
Se, että myöntää myös itselleen olleensa väärässä, vaatii enemmän itsetuntoa
kuin mikään. Hyviä treenejä sitten vain.
One kind of music only - the good kind
Kefiiri
12.06.2007 02:11:49
ja jatkaa motörheadin, ac/dc:n ja iggy popin soittamista kunnes aika on kypsä siirtyä raskaampaan sarjaan...

Asenne on hyvä, eikä musiikillisessa linjassakaan mitään vikaa ole! Raskaampaan sarjaan ei ole mitään kiirettä siirtyä, kun nykylinja on noin kohdallaan.
msormune
19.06.2007 14:26:20
Jos nyt lähtökohtana on Metallican Sad But True, niin siinähän on käytetty aika paljolti kaiken taiteen sääntöjen vastakohtia asetuksia hakiessa. Kitaroilla on ihan äärimmäistä scooppia säädöissä yms, mutta se on vain sopinut siihen kokonaisuuteen. Saman kaltaista soundia on äärettömän vaikea toteuttaa ilman sitä studion kikka-arsenaalia, joten en voi suositella vastaavaa hakemaan.

Minusta tuo Jameksen soundi on ihan sitä ihteään, eli scoopattua perus-Mesa -säröä.

Ja täälläkin palstoilla ihmiset ovat kertoneet looppeihin laitetuista EQ-pedaaleista ja niiden avulla äänen muokkaamisesta, eli uskoisin tuon tyyppiseen soundiin päästävän ihan ilman studio-taikuuttakin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)