anttipi 02.01.2008 22:22:37 (muokattu 02.01.2008 22:23:44) | |
---|
Olen yrittänyt miettiä sopivaa jakoa Teosto-maksujen suhteen. Sävellän ja sanoitan bändimme biisit, mutta olen ehdottanut, että sovitukset jaettaisiin tasan kaikkien kesken. Se vakio 33 % sovituksista on mielestäni kuitenkin liian vähän, koska bändi yhdessä sen biisin saa kuulostamaan siltä kuin se kuulostaa. Sitten taas esim. 33 % sanoituksista on mielestäni aivan liikaa. (Jos oikein muistan, se vakiojakoperuste on juuri tuo 1/3 säv., san. ja sov.) Olen ajatellut jakoa 48 % sovitus, 32 % sävellys ja 20 % sanoitus. Näin jokainen bändiläinen saisi vähintään 12 % korvauksista. Käsittääkseni jakoperusteet saa itse valita? |
merirosvokissa 03.01.2008 12:29:28 | |
---|
Minusta kyllä tuntuu vähän tyhmältä luopua oman kovan työn hedelmistä, vaikka ois bändin tyypit kuinka kavereita. http://www.myspace.com/arspraesagus - Hell Metal -
Avatarissani esiintyvä mieshenkilöni on minun BFF |
anttipi 03.01.2008 21:54:16 (muokattu 03.01.2008 21:55:34) | |
---|
Minusta kyllä tuntuu vähän tyhmältä luopua oman kovan työn hedelmistä, vaikka ois bändin tyypit kuinka kavereita. Niin siis kyse oli siitä, että omasta mielestäni sovitus on huomattavasti suurempi osa biisiä kuin sanoitus - varsinkin englanninkielisessä matskussa, missä sanoituspuoli on hyvin usein jonninjoutavaa diibadaabaa. Säv. 40 %, sov. 40 %, san. 20 %. Ehkä tuo on paremmin linjassa, koska mielestäni sävellys ja sovitus on yhtä tärkeä osa keitosta - sanoitus on pikemminkin pakollinen mauste siinä päällä. Kaveripohjalta en prosentteja jakele, mutta en myöskään ala jaella sovitusprosentteja tyyliin "sun bassokuviosi on 2 %:n arvoinen", vaan ne olen valmis jakamaan tasan. Bändillä on kuitenkin se oma soundi, joka on ainakin meillä kaikkien soittajien summa. |
Jungleman 04.01.2008 09:06:21 | |
---|
Olen ajatellut jakoa 48 % sovitus, 32 % sävellys ja 20 % sanoitus. Näin jokainen bändiläinen saisi vähintään 12 % korvauksista. Käsittääkseni jakoperusteet saa itse valita? Tämä tulee nyt hatusta, mutta muistelisin että perusjako on 50 % sävel, 50 % sanat. Jonkin verran liikkumavaraa löytyy, mutta sovituksen maksimimäärä on muistaakseni vain 11 %. Kannattaa tarkistaa Teostolta. Joko nettisivuilta tai kuten itse joskus tein, puhelimitse. Ovat auttavaisia, ystävällisiä ja kärsivällisiä siellä :-) Mikään ei tietenkään periaatteessa estä jakamasta säv- ja san-osuuksia tasan jokaisen bändin jäsenen kanssa. Paitsi biisin säveltäjän/sanoittajan ammattiylpeys. Jotain rajaa solidaarisuudellakin... Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 |
anttipi 04.01.2008 13:23:49 (muokattu 04.01.2008 14:22:41) | |
---|
Tämä tulee nyt hatusta, mutta muistelisin että perusjako on 50 % sävel, 50 % sanat. Jonkin verran liikkumavaraa löytyy, mutta sovituksen maksimimäärä on muistaakseni vain 11 %. Ohhoh. Täytyypä katsoa Teoston nettisivuilta. Uskomatonta, että en onnistunut Teoston sivuilta löytämään edes sitä, mihin mennessä viime vuoden teos- ja keikkailmoitukset pitää antaa (tietääkö joku)? Ilmeisesti ihan näinä päivinä?! Mikään ei tietenkään periaatteessa estä jakamasta säv- ja san-osuuksia tasan jokaisen bändin jäsenen kanssa. Paitsi biisin säveltäjän/sanoittajan ammattiylpeys. Jotain rajaa solidaarisuudellakin... Ammattiylpeydestä ei ehkä ole kyse, vaan periaatteesta. Mieluummin sorvaan sitten sovitusprosentit korkeammiksi kuin luovutan sanoitusteni tekjiänoikeuksia tahoille, jotka eivät sanoittamiseen ole mitenkään osallistuneet. Rahallista merkitystä tällä tuskin tulee koskaan juuri olemaan, vaikka onhan nämä hyvä olla sovittuna kaiken varalta. EDIT: Tammikuun loppuun mennessä pitää Teostolle ilmoittaa viime vuoden esiintymiset. Puhelinsoitolla selvisi. |