Aihe: Bänditreenien nauhoittaminen!
1 2
32788
25.08.2006 18:40:13
Haulla löytyi pari topikkia, mutta tilanne oli aika eri.

Eli pitäisi saada nauhoitettua bänditreenejä jotenkin, niin että soittimista saisi selvää. Ihan omaksi+kavereiden iloksi (no jaa..) tulisi, joten äänenlaadun ei niin hifiä tartte olla.

Paikka on koulun musiikkiluokka jossa käydään pari kertaa viikossa n. tunnin-pari kerrallaan. Sieltä löytyy ihan ok kamat, akustiset rummut, basso- ja kitaravahvari, mikseri, sekal. dynaamisia mikkejä mm. viiskaseja. Omassa mp3-soittimessa on linjasisäänmeno, joten siihen voisi nauhoittaa, jos vaan saisi äänen siihen. Varmaan kannattais mikittää vahvareita ja rummut, mutta mahtaako noi mikit sopia kovinkaan hyvin tuohon?
Lego
25.08.2006 18:58:01 (muokattu 25.08.2006 18:58:30)
E: Eiku en mä osaa sittenkään..
kimurantti1
25.08.2006 19:41:25
Montako mikkiä on käytettävissä? Tarvitset myös jonkinlaisen mikserin tai raiturin jos haluat mikittää soittimia erikseen. Onko mp3-soittimsessasi toiminto, jonka avulla voi äänittää? Kaikkein yksinkertaisimminhan tuon tekee niin, että pystyttää sopivaan paikkkaan huonetta (ainakin kohtalaisen) mikin, joka adapterin avulla kytketään äänittävään laitteeseen (meillä toimi mini disc-värkki), ja toivotaan ettei pellit tule yli.
32788
25.08.2006 20:27:41
Montako mikkiä on käytettävissä? Tarvitset myös jonkinlaisen mikserin tai raiturin jos haluat mikittää soittimia erikseen. Onko mp3-soittimsessasi toiminto, jonka avulla voi äänittää? Kaikkein yksinkertaisimminhan tuon tekee niin, että pystyttää sopivaan paikkkaan huonetta (ainakin kohtalaisen) mikin, joka adapterin avulla kytketään äänittävään laitteeseen (meillä toimi mini disc-värkki), ja toivotaan ettei pellit tule yli.

Juu no on siinä ainakin kaksi Shuren SM58:a ja suunnilleen viisi jotain halvempaa vastaavaa AKG:tä. Mikseri löytyy. Mp3-soittimessa on nauhoitustoiminto, joka toimii siten, että kun alkaa line inistä tulemaan ääntä, niin nauhoitus alkaa...

Voi tosin olla vähän hankala tehdä/saada adapteria jossa on toisessa päässä naaras-XLR ja toisessa päässä tuo ihme 2,5mm plugi. Tossa kyllä tuli mukana uros-uros 2,5mm-3,5mm-piuha, josko sitten sen ja parin muun systeemin avulla jotain keksis.
simiha
25.08.2006 21:16:34 (muokattu 25.08.2006 21:18:02)
Pari juttua:

Linjasisäänmeno ei ole sama kuin mikkisisäänmeno. Mikistä tulee niin heikko signaali, että jos ei soitinta ole siihen suunniteltu, muistiin ei kovin kummosta pihinää tallennu... Monissa minidisk-soittimissa pystyy jostain menusta, käytetäänkö sisääntuloa linja- vai mikkiherkkyydellä. Mutta tän voi ratkasta niin, että vetää mikin mikseriin ja ottaa sieltä sopivasta ulostulosta signaalin "nauhuriin".

SM58 ei oo kovin hyvä mikki äänitykseen kun se ei ota kovin kaukaa, sanoisin että tarvittais konkkamikki!

Me on ainakin äänitetty treenejä yhdellä mikillä ihan kohtalaisella menestyksellä. Pitää vaan ettiä sopiva paikka kämpästä..
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Jeltz
25.08.2006 21:37:06
SM58 ei oo kovin hyvä mikki äänitykseen kun se ei ota kovin kaukaa, sanoisin että tarvittais konkkamikki!

Onnistuu ilmankin konkkia. Me ollaan joskus nauhoiteltu treenejä kahdella dynaamisella mikillä, ja ihan selkeä oli lopputulos. Soittimien erikseen mikityksessä en näe oikein mitään järkeä tässä tapauksessa.

Ei kai myöskään tarkoitus ollut tökkiä mikkejä suoraan siihen mp3-soittimeen, koska käytössä kerran on myös mikseri?
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. Salon Seudun Bändit
32788
25.08.2006 22:10:29
Ei, siis ihan mikserin kautta oli tarkoitus vetää. Kyllä mä tuon line inin ja mikki-inputin eron tiesin.

Pitää kokeilla ensi viikolla tolla systeemillä, laittaa vaikka kaksi mikkiä sopiviin paikkoihin...
Nieby
26.08.2006 15:27:17
ite äänitettii eile c-kasetille tavallisella mankalla ja hyvin kuuluu.. kaveri vaan tieteili, notta ois ääni laskenu puoli sävelaskelta, siis sillee.
Booligan
26.08.2006 17:25:55

ite heiteltiin musaluokassa aikanaan mikkejä vähän sinne tänne ja mikseristä meni piuha minidisciin. laatu ei ollut ehkä mikään pro, mutta molemmat kitarat erottuivat ja rummuistakin sai selvän. eli tarpeeksi hyvä laatu.
nuotteja säästämättä
Antti1
26.08.2006 17:59:18
Mun ehdotus on sijoittaa muutama kymppi Perlosetin elektreettimikkiin, tai rakentaa ite vastaavia. Äänenlaatu on hyvinkin jees, vaikka bassoa ei kauhean alhaalta asti mukaan tulekaan. Toisaalta lievä botnettomuus saattaa edistää erottelevuutta jossain määrin.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
32788
26.08.2006 19:46:14 (muokattu 26.08.2006 19:46:43)
No kyllä multa löytyy tommonen 10mm elektriteettikapseli, mutta mimmonen vahvistin tohon kannattais värkätä? Joskus kokeilin jotain kytkentää netistä mutta ei sitten toiminut. Miten päin tohon pitäis ne piuhat laittaa? Siitä ei siis lähe piuhoja vaan siinä on kaksi sähköäjohtavaa aluetta. Voisko ton mitata jotenkin? Joskus kokeilin huutaa tohon ja mitata mittarilla, että tuleeko - vai +-jännitettä, mutta taitaa olla vaihtovirtaa?
Antti1
26.08.2006 19:50:26
Katos elektroniikan jelppikerhosta. Siellä mä edellisellä sivulla juuri painiskelin tuon ongelman kanssa. Tosin mun kapselit on puolet pienempiä, niissä oli onneksi valmiina jo piuhantyngät juotettu kiinni.
Kjukka
26.08.2006 19:56:43

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=136828&type=dl tuo on yhdellä huoneen keskelle sijoitetulla SM58:lla äänitetty pätkä, mielestäni toimii ihan hyvin.
Antti1
26.08.2006 20:22:18
mielestäni toimii ihan hyvin.

Ihan jees toimii, joskin balanssin kanssa on vähän hakemista joka kerta. Pallokuvioisella onnistunee treenisnauhoitus paljon helpommin.

Jos ei ole kuitenkaan ennestään ylimääräisiä mikkejä, niin tuohon käyttöön voi sijoittaa rahat paremmin kuin 58:iin rakentamalla itse elektreettikapseleista paljon halvemmalla paljon paremman kuuloisia mikrofoneja.
Kukkis 77
27.08.2006 13:50:31

Myö ollaan äänitelty treenejä Sennheiserin videokamera-konkkamikillä minidiskille. Hyvin, oikeastaan erittäinkin hyvin, on toiminut. Kokeilemalla haettiin hyvä mikin paikka.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
L4t3
28.08.2006 19:30:28
Me ollaan ainakin ihan tavallisella minidisk-soittimella ja yhdellä ainoalla laulumikrofonilla pärjätty. Kyllä tuolla setillä ollaan päästy ihan kohtuullisiin lopputuloksiin, jopa hyvän kuuloisiin treenisdemoihin. Kaikki soittimet kuuluvat hyvin, paitsi basari ei aina välillä tahdo kuulua.
"Siis vittu Trivium on asia bändi! Onneksi se ei tee semmosta paskamusaa, niinku Meiden." / S.M.A.K - Jäsen.
porcupine
29.08.2006 14:05:27
Minidisc ja kuulokkeet - siinä meidän bändin treeninauhoitusstudio. Toimii.
Emmie tiijä, ko mie oon Lappeenrannasta.
Nazareth
29.08.2006 14:12:42
Myö ollaa nauhoteltu sillee et yks ainoa mikki on keskellä huonetta ja sillä mikkietuasteen kautta tietokoneelle. Miusta iha hyvi saa kaikesta selvää.
"Taxes.. to sink the Axis." - Walt Disney's Spirit of '43 IMIK #27 AKKK#6
PJS
29.08.2006 14:46:41

Mites strereopari sm57:lla, itellä ku se on se lähimmäs onnistuva vaihtoehto. JOnnekkin sopivaan nurkkaan siis sijoittelis noi sopivasti ristiin.
www.mikseri.net/funkbone Funk-rockia suoraan ytimestä.
kunnasja
29.08.2006 18:50:45
MD-soitin ja kelvollinen mikki riittää. Hakee vaan vähän sitä mikin paikkaa kohdilleen, että kaikki kuuluu sopivasti - yleensä kannattaa suunnata se mikki rummuista poispäin. Tällä tapaa kehittyy ja löytyy myös se bändin keskinäinen balanssikin, kun treeneissäkin pitää asioiden kuulua järkevästi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)