Aihe: Treenitekniikat
1
Thothmes
17.07.2008 19:00:41
Termos!

Miten teidän bändissänne treenataan? Alussahan biisi on jonkun päässä, myöhemmin ehkä levyllä tai keikalla ainakin. Mitä tässä välissä tapahtuu?

Meillä hyväksi havaittuja metodeja on esimerkiksi seuraava: soitetaan jokaista osaa kauan edestakaisin. Esimerkiksi säkeistön sointukiertoa hinkataan vartti putkeen, sitten pieni tauko ja taas. Näin jokainen saa kokeiltua siihen kymmeniä ellei satoja erilaisia sovitusvaihtoehtoja, ja lopulta sieltä yleensä löytyy aika hyviäkin riffejä/meodioita/kuljetuksia. Ainakin omaan korvaan.

On myös yritetty harrastaa sitä, että säveltäjä(t) tekevät jonkunlaisen mikrofoni tietokoneeseen ja rämpyttämään" -tyylisen demon, jota kuuntelemalla p"ääsisi ennen treenejä jonkinlaiseen käsitykseen biisin syvimmästä olemuksesta.

Lopulta sitten soitetaan vaan biisiä läpi ja kerrotaan toisillemme mitä mieltä kukin on soitosta, toimiiko vai ei, mikä ei toimi ja mikä on ihan kunkku ja näin päin pois. Sitä kautta sitten huomataan kokonaisuus, eli joku osahan voi yksinään kuulostaa hyvältä muttei sovi kokonaisuuteen. Sitten hinkataan sitä erikseen ja taas kokonaisuutta jne jne..

Mites teillä?
hyllevi
17.07.2008 21:14:30 (muokattu 17.07.2008 21:14:54)
Säveltäjä pistää biisin gp:lle ja sendii sen bändikavereille, jotka opettelevat osuutensa kotona ja sitten se vedetään treeneissä. Helppoa.

Oliko tämä nyt se idea?
http://myspace.com/fuckedwithaguitar
Rumpukapulat
17.07.2008 21:20:24 (muokattu 17.07.2008 21:21:14)

Säveltäjä pistää biisin gp:lle ja sendii sen bändikavereille, jotka opettelevat osuutensa kotona ja sitten se vedetään treeneissä. Helppoa.

Oliko tämä nyt se idea?

Tämä oli metodi jota käytimme edellisen bändini kanssa, toimi pirun hyvin. Nyt säveltäjät tuovat biisiaihiot päässään reenikselle, ja siitä sitten opettelemme riffi/osa kerrallaan kokonaisuutta. Itse kyllä suosin tapaa, jossa biisin saa jollain tapaa narulle, vaikka vaan pelkät riffit, että niitä voi kotonakin sisäistää. Pitkillä reeniväleillä tuppaa aina osia unohtumaan..
Metal_Late
17.07.2008 21:20:30

Sama täälläpäin.
Kailis
18.07.2008 06:46:37

Tuppaa tuossa tavassa pahimmillaan unohtumaan bändin sovitus, siis se miten muokataaan yhdessä musiikkia. Kaikki tavat ovat oikein, tottakai, mutta itse pidän eniten siitä raakileiden tuomisesta kämpille. Itse olen ainoa jonka biisejä ei ole rakennettu. Jonain päivänä.
Kefiiri
18.07.2008 10:08:56
itse pidän eniten siitä raakileiden tuomisesta kämpille.

Samoin. Yllättävän kekseliäitä ideoita syntyy porukalla ihmetellessä. Sitten kun biisi kuulostaa jossain määrin tolkulliselta, niin äkkiä vaikka kännykällä aihio talteen. En mä ainakaan muuten muistaisi miten tuli soitettua. Kuvioiden toimivuus on usein pienestä rytmisestä hienosäädöstä kiinni.
Pattari
18.07.2008 12:40:49
Meillä on yleensä käytössä ihan perus jammailu meininki jonka pohjalta lähdetään tekeen yhessä kappaletta. Yleensä on yks riffi johon pitää saada jatkoo joten ensin soitetaan sitä ja samalla mietitään että mitä jatkoks. Yleensä basson sovittaminen tehdään vielä tarkemmin kun on suunnilleen kaikki riffit valmiita. Lopullinen sovittaminen tapahtuu pikku hiljaa kun laulu on tullu mukaan.
On kyllä käyny muutamankin kerran niin että on tullu soitettua jotain tosi hyvää ja sitten unohtanu että miten se meni, mutta eipä siinä sitten muutakun miettimään lisää.
"Äitis tekee rumia pullia!"
Rumpukapulat
18.07.2008 13:14:52

Tuppaa tuossa tavassa pahimmillaan unohtumaan bändin sovitus, siis se miten muokataaan yhdessä musiikkia. Kaikki tavat ovat oikein, tottakai, mutta itse pidän eniten siitä raakileiden tuomisesta kämpille. Itse olen ainoa jonka biisejä ei ole rakennettu. Jonain päivänä.

Ei se meillä ainakaan ollut koskaan lopullinen se gp-versio. Siinä oli suht valmis biisi, mutta yleensä muutti reeniksellä vielä muotoa. Huomaa et homma toimii paremmin toisella tapaa. Joskus muokkauksen jälkeen biisistä jäi jäljelle vain yksi riffi, kaikki muu meni uusiksi.
merirosvokissa
18.07.2008 14:09:45
Normaalisti ollut meininkinä että meikä säveltää biisin valamiiks ja esitän muille GP:llä sen, mutta nyttemmin rumpalin vaihdon myötä kävi ilmi että uusi rumpali on aika tekniikkavammainen, eli ei osaa käyttää syvällisesti laitteita. :)

Nykyään meininkinä että reenikämpällä sävelletään ja sovitetaan rumpalin kanssa kahdestaan biisit, yksi jo syntyikin tällä meiningillä ja ihan kovvaa kammaa tuli, sovitukset ja rakenteet paljon mielenkiintoisempia kun useampi kokki läträämässä sopan kanssa. Basistin ei tarvi muutako vähän aikaa seurata sivusta että mitä meikä soittaa niin lennosta syntyy hyvät bassomeiningit neuvomatta, laulajan kanssa yhdessä värkkäämme ylriikat jonku suttusen demon päälle sitten lopuksi.
http://www.myspace.com/thelegionnaireband Avatarissani esiintyvä mieshenkilö on minun BFF, hihi
Krister
18.07.2008 19:50:47 (muokattu 18.07.2008 19:51:10)

Soolokitarasankari tekee konerummuilla varustettuja instrumentaalidemoja, joita lähettää muille ennakkotutustuttaviksi. Sitten biisi käydään läpi treeneissä, ja kun biisin soitto sujuu auttavasti niin äänitetään pikainen liveversio jotta kuullaan mitä työstettävä.

Kun minä tuon biisin kehiin , niin se on yleensä akkarilla vedetty "mies ja kitara"- versio josta lähdetään vääntämään sähkösovitusta. Riffit ym jutut mulla lähes aina jo on päässä mutta itelleen vaan on tärkeää että laulumelodia ja teksti tulee mukaan mahdollisimman varhain.
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
Da Make
23.07.2008 21:12:46
Meillä tehdään näin:

Soittajat bändikämpälle, nauha pyörimään, soitto alkaa ja antaa sielun ammentaa riffien taivaasta. Myöhemmin istutaan iltaa ja kuunnellaan kymmenien tuntien jamitiedostoja kriittisellä korvalla, parhaat kohdat otetaan ylös.
Kerättynä pitäisi olla kourallinen mp3 tiedostoja milloin mitäkin mielialaa kuvastavista kohdista, istutaan alas kukin tahollamme ja mietitään mitä niistä voisi tehdä. Aineksia löytyy yleensä 3-5 biisin rampaan, loput osat jammaillaan tai pohditaan ja näin meillä on biisi.
Biisiä soitetaan kymmeniä kertoja läpi, fraaseerausta muutellaan jne. pienempää hienosäätöä.
Kutakuinkin näin se menee. Sitten levylle, keikoille ja so not.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
d-iivil
24.07.2008 15:11:09
- kitaristi tai joku muu kappaleen säveltäjä tekee jonkun huttudemon koneella ja sendii sen eteenpäin
- muut keksivät omat osuutensa ja sit tsekataan treeniksellä / studiolla toimiiko

Tuon lisäksi ollaan tehtynnä niin, jotta kun mä teen pääasiassa itse vokaalilinjat, mutten kirjoita sanoja, niin olet hyrissyt diibadaabaa puhelimen nauhuriin ja lähettänyt diibadaabat multimeedoviestinä sanoittajalle :D Hyvin jörnii.
Niq
25.07.2008 10:35:02 (muokattu 25.07.2008 10:36:39)

Mulla on yleensä soinnut ja sanat lapuilla ja jonkinlainen sovitus päässä, jonka sitten mies+kitara -tekniikalla esittelen muulle yhtyeelle. Sitten aletaan soittamaan, alussa monta kertaa sama biisi reeneissä, kokeillaan sovitusideoita yms.

En yleensä lähde tarkasti sanelemaan muille soittajille että miten biisi pitäis soittaa/laulaa, yleensä se bändin kanssa sovitettu lopullinen tuotos on parempi kuin se minkä itsekseen on päässään miettinyt.
"I have a cunning plan" -Baldrick
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)