Aihe: Saundit syvältä treeneissä
1 2
decapitated
08.09.2009 13:13:27
Kertokaahan nyt gurut että missä mättää; Meidän treenikämppä n.25 neliöö ja puol ympyrän muotoinen huone. Kitaroista ei saa mitään selvää soittaessa. vain korvia raastava suhina puskee läpi. Toisella engl fireball ja toisella Peavey valveking+bossMT2. Gainia ollaa pistetty pienemmälle mut silti ei saa mitään selvää

Onko teillä ideoita että miten noi soittimet pitäisi Tuollaiseen huoneeseen sijoittaa?
löytyy rummut ,bassovahvistin ja kitaravahvistimet.

Ollaan laitettu lattia piukkaan mattoja ja verhoja seinille. mut tarvisko siihen akustiikkaan kuitenkin enemmän satsata?Ehkä aivan olematon kaiku huoneessa vielä on.
xulu
08.09.2009 13:23:35

Bass:10 Mid:0 Treble:10 ?
the purity of German electronic music
kimurantti1
08.09.2009 14:40:02 (muokattu 08.09.2009 14:52:28)
Onko teillä ensinnäkin vahvistimet nostettuna vähintään vyötärön korkeudelle, tai mielummin vähän korkeammallekin ja mahdollisesti suunnattu vähän ylöspäin? Minkälaiset eq-säädöt vahvistimissa on? Minkälaista musaa soitatte? Kuinka kovaa rumpali soittaa ja kuinka kovaa sen seurauksena koko bändi soittaa? Ei tarvi desibelejä arvioida, mutta jotain osviittaa.

Ja nimimerkistä päätellen näin puolitosissaan, jos soitatte vähänkään tuon suuntaista kamaa, niin onko soittopuoli varmasti kunnossa?
JoKo
08.09.2009 14:48:10
Ollaan laitettu lattia piukkaan mattoja ja verhoja seinille. mut tarvisko siihen akustiikkaan kuitenkin enemmän satsata?Ehkä aivan olematon kaiku huoneessa vielä on.

Noilla te olette dempanneet vain ylempien taajuuksien kaiun. Matalat taajuudet saa kuriin laittamalla lasivillapaalit vaikkapa jokaiseen nurkkaan.

Ja liian kovaa soittamisesta pienessä tilassa ei ole treenatessa kovin paljon hyötyä, menee kuulo ja soundaa epäselvältä.
decapitated
08.09.2009 14:52:56
kimurantti1: Onko teillä ensinnäkin vahvistimet nostettuna vähintään vyötärön korkeudelle, tai mielummin vähän korkeammallekin ja mahdollisesti suunnattu vähän ylöspäin? Minkälaiset eq-säädöt vahvistimissa on? Minkälaista musaa soitatte? Kuinka kovaa rumpali soittaa ja kuinka kovaa sen seurauksena soitatte? Ei tarvi desibelejä arvioida, mutta jotain osviittaa.

Juu tota vois koittaa, että nostaa noi vahvistimet vyötärön korkeudelle. Soitetaan deathmetallia suht lujalla volyymilla.

Eikä ole treblet täysillä ja midlet nollissa. Suurinpiiretin puolessa välissä on kaikki namiskat. paitsi engelin gain on josai yheksä hujakoilla
decapitated
08.09.2009 14:57:27 (muokattu 08.09.2009 15:13:42)
xulu: Bass:10 Mid:0 Treble:10 ?

Ei kai me ny noi idioottej sentäs

Miksi midlet 0?
Juntunen
08.09.2009 15:17:26 (muokattu 08.09.2009 15:26:06)

Soitetaan deathmetallia suht lujalla volyymilla.

Isolla soittaminen on hiton kivaa, sitä ei käy kieltäminen. Mutta kannattaa koettaa vähän järkeistää sitä treenisvolumea ihan yleisen fiiliksenkin kustannuksella, koska eihän siitä treenaamisesta ole ihan mitään hyötyä jos kukaan ei saa mistään selvää. Soittaminen kun on kuitenki kauheen pitkälle kanssasoittajien kuuntelemista.

Livenä ei voi kuitenkaan vetää (pienemmissä paikoissa) yhtä täysiä mitä treeneissä, ni senkin takia kannattaa opetella se inhimillisempi volataso. Tulee äkkiä livemestan miksaaja huutamaan naama punasena kamoja pienemmälle ja jää kaikille paska maku.

Mulla oli joskus teininä metallibändi, jonka rumpali ei kuullu rumpuja treeneissä. Vedettiin kitarat ja kaikki semmoseen helvetinmoiseen live-PA:han ja tuli muuten lujaa. Alettiin työntämään mikkiä rumpuihin ja hoksattiin sitten että tää ei oo ehkä se paras suunta.

Eikä ole treblet täysillä ja midlet nollissa. Suurinpiiretin puolessa välissä on kaikki namiskat.

Tosta on hyvä lähteä. Särön määrää kannattaa pitää silmällä. Metal Zone on vähän sen sortin säröspedu, että sillä tulee väännettyä hiton helposti just sellanen jumalaton suhinasärö. On niin tihee jotenki se spedun soundi. Siitä hukkuu äkkiä tiheeseen särömössöön kaikki "karisma" ja keskialueen raksutus, mikä on riffimetallissa aikas oleellinen kuitenkin.

Tuli vielä mieleen, että biisien sovituksiakin voi koettaa selkeyttää. Varsinkin jos tuntuu että kokoajan paahtaa kaikki täysiä, ni jotain vois ehkä koettaa tehdä erilai.

EDIT: En oo ite ihan kauheasti dödistä kuunnellu (aina ollu enämpi bläkkispuolen heppuja), mutta sehän on keskinmäärin aika kiimasen temposta meininkiä, eli ne jutut vaatii oikeasti aika reilusti ihan kunnon hinkkaamista ja treenaamista. Sitä suuremmalla syyllä kannattaa katella volyymit kuntoon että saatte paketin hyvin kasaan.
xulu
08.09.2009 16:00:18 (muokattu 08.09.2009 16:02:36)

decapitated: Ei kai me ny noi idioottej sentäs

Miksi midlet 0?

Tulipa vaan mieleen tosta nimimerkistä ja metal zonesta. Basssoja voisitte ainakin kokeilla leikata niin paljon ku sydän kestää ja sitten ehkä vähän lisää. Ja korvatulppiin kannattaa myös sen verran panostaa ettei niillä kaikein paskimmilla pötkylä EAR:eilla vedä
the purity of German electronic music
kimurantti1
08.09.2009 17:44:11
decapitated: Juu tota vois koittaa, että nostaa noi vahvistimet vyötärön korkeudelle.

Mä olen 120% varma, että jos teillä on aikaisemmin ollut vahvistimet lattialla huutamassa suoraan teidän nilkoille, niin niiden nostaminen vähintään vyötärön korkeudelle, tai mieluusti korkeammallekin, selkeyttää soundia todella paljon.
decapitated
08.09.2009 21:46:10
Noi ei me nyt NIIN kovaa soiteta. Ongelma on siinä, että vaikka soittas hiljasillakin voluumeilla, nii ei oikee saa selvää.

Jeps, kaapit on maannu aina lattialla. vois seuraavissa reeneissä koittaa nostaa niitä ylemmäs.

Onko muuta vaihtoehtoa noihin nurkkauksiin ku villa?Ajattelin vaa et eikös ne pölyy hirveesti soittaessa. Ja millaset palat sitä pitäs laittaa? Riiittäkö vaa nurkkakohtiin, vai pitääkö nurkat vetää ihan lattiasta kattoon asti sitä villaa?

Ja korvatulpat on kaikilla sellaset ku niitten kuuluukin. ei niitä työpaikalta varastettuja :)

Mites te sijoittaisitte noi soittimet puol ympyrän malliseen huoneeseen?

Kaikkea muutakin vinkkiä otetaan mieluusti vastaan!
Antti1
08.09.2009 21:51:35 (muokattu 08.09.2009 21:51:54)
decapitated: Noi ei me nyt NIIN kovaa soiteta. Ongelma on siinä, että vaikka soittas hiljasillakin voluumeilla, nii ei oikee saa selvää.

Vahvistimien suuntaus, soundien sovittaminen, biisien sovitukset, akustointi ja soittajien sijainti suhteessa äänilähteisiin. Siinäpä työsarkaa kerrakseen, pistäkää mietintämyssyyn.

Onko muuta vaihtoehtoa noihin nurkkauksiin ku villa?Ajattelin vaa et eikös ne pölyy hirveesti soittaessa. Ja millaset palat sitä pitäs laittaa? Riiittäkö vaa nurkkakohtiin, vai pitääkö nurkat vetää ihan lattiasta kattoon asti sitä villaa?

On muitakin ratkaisuja, mutta parhaimpaan lopputulokseen pääsette kuitenkin rakenteilla, joissa on villa ainakin mukana. Mitä paksummalti ja enempi sitä on, niin sen parempi. Niin paljon siis, kuin kämppään vaan mahtuu, kaikki korkeus kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien mukaan. Nurkat on paras sijainti, siinä on kolme korostavaa pintaa ja siellä on harvemmin mitään romua.

Villat voi pitää ihan paaleissaan, tai sitten voitte rakentaa niille kehikoita, joihin tulee sopivan tiivistä kangasta vaikka pari reissua villan päälle, jottei pöllyä.

Mites te sijoittaisitte noi soittimet puol ympyrän malliseen huoneeseen?

Näkemättä ite paikkaa ja kamoja, niin mä sanon, että mun bändien perus keikka-asetelma: vahvarit symmetrisesti rumpujen taakse vähän rumpusettiin päin käännettynä ja soittajat rumpusetin eteen soittamaan. Vahvarit ylös varsinkin, jos on akustiikan kanssa ongelmia bassopuolessa.
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
decapitated
08.09.2009 22:03:29
Juu nii vähä itekki meinasin, et ne tulis samalla tavalla mitä keikalla. Mutta laittaisitko Antti1 ne kamat sille suoralle seinälle vai sille kaarevalle puolelle? huone on siis puoliympyrä
Antti1
08.09.2009 22:06:17
decapitated: Juu nii vähä itekki meinasin, et ne tulis samalla tavalla mitä keikalla. Mutta laittaisitko Antti1 ne kamat sille suoralle seinälle vai sille kaarevalle puolelle? huone on siis puoliympyrä

Mä en ihan oikeasti osaa sanoa tohon mitään näkemättä ja kuulematta kämppää. Se riippuu niin meneekö siellä jotain lämpöpattereita, ilmastointiputkia, ikkunoita, ovia jne. Lähtökohtaisesti ehkä heivaisin sijoittelun helpottamiseksi suoralle seinälle. Saa vahvarit paremmin rumpalin taakse, jolloin sekin kuulee vähemmällä luukuttamisella.
Kailis
08.09.2009 22:25:56

Se pyöreä seinä voi aiheuttaa tuollaisen sotkeutumisilmiön. Mä ehkä lähtisin siitä että rummut on sen pyöreän seinän keskellä ja laulukamojen skobet viereen molemmin puolin. Jos toiselle puolelle saa vielä bassokamat niin hyvä. Kitarakamat sinne nurkkiin korvien korkeudelle osoittamaan keskelle.
Nurkkiin bassosiepparit ja seinille fylliä.
Antti1
08.09.2009 22:59:19
Kailis: Se pyöreä seinä voi aiheuttaa tuollaisen sotkeutumisilmiön.

Mä lähtisin ratkomaan tätä parilla isolla diffuusorilla mieluummin, kuin sijoittamalla kamoja sinne pyöreälle seinälle. Jotenkin mun on vaan kamalan vaikea hahmottaa kamojen sijoittelua siten, mitä pyöreä puoli vaatisi, kuin mä kuvittelen sen kämpän olevan.

Ei mitään alkeellista pohjapiirrosta tms. olisi saatavilla? Siitä voisi olla apua ideointiin kovastikin.
decapitated
08.09.2009 23:29:52
Antti1: Mä lähtisin ratkomaan tätä parilla isolla diffuusorilla mieluummin, kuin sijoittamalla kamoja sinne pyöreälle seinälle. Jotenkin mun on vaan kamalan vaikea hahmottaa kamojen sijoittelua siten, mitä pyöreä puoli vaatisi, kuin mä kuvittelen sen kämpän olevan.

Ei mitään alkeellista pohjapiirrosta tms. olisi saatavilla? Siitä voisi olla apua ideointiin kovastikin.

juu voisin piirtää sen hetkessä vaikka paintilla, mut mites sen sais teiän nähtäville?
Antti1
08.09.2009 23:49:27
decapitated: juu voisin piirtää sen hetkessä vaikka paintilla, mut mites sen sais teiän nähtäville?

Omakuvaksi profiiliin.
decapitated
09.09.2009 01:36:51
Noniin tuli pienessä sievässä jotain töherrettyä
Kailis
10.09.2009 14:01:01

Hei nyt on Antti1:sen vuoro kommentoida ekana niin mä päden päälle =D
decapitated
10.09.2009 15:15:22
Kailis: Hei nyt on Antti1:sen vuoro kommentoida ekana niin mä päden päälle =D

juu olkaa hyvät vaa..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)