Keppis 04.08.2003 16:16:51 | |
---|
Niin kun on ehkä tossa syksyllä keikkaa pukkaamassa. Niin kertokaas sellassia juttuja kuin esim. riittääkö yks kitarakaappi yhelle kitaralle vai pitäis olla molemmpilla puolilla lavaa kitarakaappi? Pistetäänkö kaikki soittimet mikserin kautta vahvareihin ja kaappeihin? Ei taida mun 50w kitaravahvistin riittä vai?(lainakamoja ollaan saamassa). Kaikenlaista muutakin käytännön asiaa voi kertoo mitä mieleen juolahtaa(mulla ei tällä hetkellä juolahda). Kyllä mies kivun kestää mutta ei häpeää! |
Vilppu 04.08.2003 16:42:02 | |
---|
Riippuu aika paljon siitä sen paikan koosta missä soitatte. Jos todella pienessä paikassa soitatte, ei kitaroita välttämättä kannata mikittää. Ja jos tuo 50w on peräisin putkivahvistimesta, niin se kyllä riittää todella hyvin. Eikä kahta kitarakaappia välttämättä tarvita, yhdellä pärjää vallan hyvin, ellei sitten nimenomaan hae sitä stereosoundia. Yleisneuvona voisi heittää, että kannattaa yrittää saada mahdollisimman hyvä lavabalanssi (eli että kaikki kuulevat toisensa hyvin jo ilman monitorointiakin & mikään soitin ei tule läpi) aikaiseksi, sen jälkeen miksaajalla on paljon helpompi työ ja bändi kuulostaa paremmalta. Niin kun on ehkä tossa syksyllä keikkaa pukkaamassa. Niin kertokaas sellassia juttuja kuin esim. riittääkö yks kitarakaappi yhelle kitaralle vai pitäis olla molemmpilla puolilla lavaa kitarakaappi? Pistetäänkö kaikki soittimet mikserin kautta vahvareihin ja kaappeihin? Ei taida mun 50w kitaravahvistin riittä vai?(lainakamoja ollaan saamassa). Kaikenlaista muutakin käytännön asiaa voi kertoo mitä mieleen juolahtaa(mulla ei tällä hetkellä juolahda). "Sävelten välisissä parisuhteissa on pyritty suosimaan puhtaita ja nuhteettomia muotoja. Siis mieluummin avioliitto ja puhdas kvintti kuin satunnainen ryhmäseksi ja ylinouseva kvartti." -Minna Lindgren- |
Bonham 04.08.2003 16:53:03 | |
---|
Niin kun on ehkä tossa syksyllä keikkaa pukkaamassa. Niin kertokaas sellassia juttuja kuin esim. riittääkö yks kitarakaappi yhelle kitaralle vai pitäis olla molemmpilla puolilla lavaa kitarakaappi? Pistetäänkö kaikki soittimet mikserin kautta vahvareihin ja kaappeihin? Ei taida mun 50w kitaravahvistin riittä vai?(lainakamoja ollaan saamassa). Kaikenlaista muutakin käytännön asiaa voi kertoo mitä mieleen juolahtaa(mulla ei tällä hetkellä juolahda). Vähän vaikeaa antaa tarkempaa infoa, kun ei tosiaan tiedä paikan kokoa ja kattausta... Tuleeko PA teiltä, joltain yritykseltä vai onko se paikan kiinteä? Onko paikassa oma miksaaja vai pitääkö teidän hoitaa se? Yleispäteviä ohjeita: Ajoissa paikalle. Selvin päin. Kohteliaana. Rauhallisesti. Turvallisesti. Hoitakaa julisteita esiintymispaikkaan, ajoissa. Huolehtikaa sopimuksista. Kysele lisää niin voi antaa tarkempaa infoa... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Keppis 04.08.2003 17:12:25 | |
---|
Paikka on sisätiloissa tuskin kukaan on käynyt vesilahden nuorisoseuran talolla? Ei mikää hirveen iso paikka Kyllä mies kivun kestää mutta ei häpeää! |
Keppis 04.08.2003 17:15:37 | |
---|
Tuleeko PA teiltä, joltain yritykseltä vai onko se paikan kiinteä? Lainakamoja kyläkerholta(samat kamat mitä käytämme treenikämpällä) ja muusikko sukulaisilta. Onko paikassa oma miksaaja vai pitääkö teidän hoitaa se? Todennäköiseti hoidetaan itse Kyllä mies kivun kestää mutta ei häpeää! |
Bonham 04.08.2003 17:21:44 | |
---|
Lainakamoja kyläkerholta(samat kamat mitä käytämme treenikämpällä) ja muusikko sukulaisilta.
Todennäköiseti hoidetaan itse No tuohan helpottaa paljon, kun on tutut romppeet. Yksinkertainen on kaunista, eli ei kannata lähteä mikittämään kamoja suotta, jos tuntuu hankalalta ja paikka on suht pieni. Toisaalta mikittämisestä saa hyvää kokemusta. Kannattaa uhrata aikaa soundcheckin tekemiseen, jos se vaan on mahdollista. Hyvä soundi on hyvä käyntikortti bändin puolesta. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Keppis 11.08.2003 14:40:00 | |
---|
Saako jostain korvatulppia ilmaseks vai kannattaako yleisön korvista huolehtia? Kyllä mies kivun kestää mutta ei häpeää! |
Bonham 11.08.2003 15:57:37 | |
---|
Saako jostain korvatulppia ilmaseks vai kannattaako yleisön korvista huolehtia? Tuskin niitä nyt ihan ilmaiseksi jaetaan. Rautakaupoista voi ostaa isoja laatikoita, tullee edullisemmaksi. Kohteliasta on huolehtia toisten kuulosta käyttämällä kohtuullista volumea... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Keppis 11.08.2003 16:04:23 | |
---|
Tuskin niitä nyt ihan ilmaiseksi jaetaan. Rautakaupoista voi ostaa isoja laatikoita, tullee edullisemmaksi. paljo maksaa ja monta tulppaparia niissä on? Kyllä mies kivun kestää mutta ei häpeää! |
Bonham 11.08.2003 16:15:13 | |
---|
paljo maksaa ja monta tulppaparia niissä on? Kyllähän niille hintaa tulee... taisi olla sadan parin laatikko, varmaan yli 30 € jos oikein muistan... Mutta ei sun oikeasti tarvitse olla hirveän huolissasi muiden korvista. Jengi voi aina mennä vaikka kauemmas kuuntelemaan, jos tulee liian kovaa. Ainakin pois suoraan PA:n edestä. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Keppis 11.08.2003 16:20:50 | |
---|
Kyllähän niille hintaa tulee... taisi olla sadan parin laatikko, varmaan yli 30 € jos oikein muistan... Mutta ei sun oikeasti tarvitse olla hirveän huolissasi muiden korvista. Jengi voi aina mennä vaikka kauemmas kuuntelemaan, jos tulee liian kovaa. Ainakin pois suoraan PA:n edestä. Niin ja voishan nettisivuillekin pistää vähä varotusta tai jotain... Kyllä mies kivun kestää mutta ei häpeää! |
kivi 12.08.2003 13:48:59 | |
---|
Niin ja voishan nettisivuillekin pistää vähä varotusta tai jotain... Ei kai siitä volyymista tarvitse varoittaa, jos ette sydänvikaisia isoäitejä oo kutsumassa (ja esimerkiksi herkkäkorvainen äitini ei oo yli 25 bändivuoden mittaan koskaan nähnyt mua keikalla, isäni sentään muutaman kerran). Kyllähän keikalla meteliä tulee, ja kyllä sen kaikki tietää. Kannattaa soittaa noin puolet tai kolmannes hiljempaa kuin treeneissä soitatte - niin ne muutkin tekee. Ihan totta. Kitaroita ja muita ei laiteta mikseriin, ellei paikalla oo PA-kamoja, ja silloinkin se tehdään mikittämällä vahvistin. Kyllä nykyinen kaappisi varmasti riittää. |
Keppis 12.08.2003 17:35:01 | |
---|
Mutta tuleeko se joka tapauksessa tosi kovaa jos soittaa sellasta hevirokkia ja rumpali hakkaa kohtuu lujaa. Pystyykö sellasta soittaa kohtuullisella volyymilla jos ei oo rumpuja mikitetty. Kyllä mies kivun kestää mutta ei häpeää! |
Hornanturska 13.08.2003 08:24:21 | |
---|
Jos rumpuja ei ole mikitetty niin kyllä se volyymi pysyy siedettävissä rajoissa. ...kyllä sakari kuosmanen yngwien voittaa... |
Rokkiheebeli 19.08.2003 11:48:06 | |
---|
Kyllähän niille hintaa tulee... taisi olla sadan parin laatikko, varmaan yli 30 € jos oikein muistan... Mutta ei sun oikeasti tarvitse olla hirveän huolissasi muiden korvista. Jengi voi aina mennä vaikka kauemmas kuuntelemaan, jos tulee liian kovaa. Ainakin pois suoraan PA:n edestä. olen hiukan eri mieltä tosta hinnasta, jos meet ostaan rautakaupasta parin korvatulppia niin pitäs saada 0.25 markalla. ja tietysti laatikko tulee vielä halvemmaks. www.rokkibandi.cjb.net |